Digitale cultuur – 34 projecten geselecteerd

In de laatste ronde van de Regeling Digitale cultuur van 2024 zijn 34 projecten geselecteerd. Dewi Kruijk, stafmedewerker Digitale cultuur, reflecteert op de ronde.

12 december 2024

algemene indruk

In de laatste ronde van de Regeling Digitale cultuur van 2024 ontving het fonds ontzettend veel aanvragen. Van de 105 in behandeling genomen subsidieaanvragen zijn er uiteindelijk 34 gehonoreerd. De kwaliteit van de voorstellen was hoog met een grote diversiteit aan projectvormen en thematieken.

Een groot deel van de gehonoreerde projecten richt zich op de wisselwerking tussen technologie en maatschappelijke vraagstukken. In AI film concierge worden nieuwe manieren verkend om archieven te ontsluiten, terwijl de makers van DEEPFAKE zich verdiepen in de ethische vraagstukken rondom deze technologie. Ook gaming wordt gebruikt als medium voor maatschappelijke reflectie: waar Born into bias het publiek confronteert met vragen over sociale mobiliteit en privilege, vertaalt In our nature thema's als feminisme en milieubewustzijn naar een verhalende game.

Daarnaast valt op dat veel makers de relatie tussen technologie en ecologie verkennen. Met Ecoshroom ontstaat een verbinding tussen kunstmatige intelligentie en plantaardige en fungi-ecosystemen. De impact van infrageluid op het onderwaterleven wordt onderzocht in Rotating wheels and whispering things. Ook de invloed van technologie op ons dagelijks leven krijgt veel aandacht. Zo onderzoeken de makers van The hybrid couple nieuwe vormen van samenleven tussen mens en AI, en brengt Moonblood een vernieuwende kijk op de relatie tussen technologie en onze natuurlijke cycli.

Sunjoo Lee – Electric garden

selectie

Bekijk hier de gehele selectie. Enkele opvallende projecten uit deze ronde zijn:

Sunjoo Lee – Electric garden
Interdisciplinair kunstenaar Sunjoo Lee transformeert voor het project Electric garden een tuin bij het Hof van Cartesius (Utrecht) tot een experimentele ruimte voor het opwekken van energie met biologische processen. Door kunst, technologie en biologie te combineren onderzoekt Lee hoe biologische processen elektriciteit kunnen genereren. Het project verkent de mogelijkheden van microbiële brandstofcellen, creatieve elektronica en artistiek materiaalonderzoek naar hout en keramiek. Lee ontwikkelt een verbeterde elektra-opwekkende tuin, een digitaal kunstwerk dat wordt aangedreven door de tuin en twee mobiele kunstwerken. De onderzoeksresultaten worden gedeeld via presentaties, workshops en een website.

Warpglaze – Feminist Gaming

Warpglaze – Feminist Gaming
Het project Feminist gaming van Warpglaze onderzoekt gameontwerp vanuit een intersectioneel-feministisch perspectief. Deniz Kurt, Zeynep Burcu Kaya en Sinem Gorucu verkennen hoe feministische principes geïntegreerd kunnen worden in het ontwerp, de ontwikkeling en de cultuur van games. De eerste fase richt zich op het in kaart brengen van het veld, het bouwen van een reflectieve gemeenschap en het organiseren van speculatieve workshops. In de vervolgfase wordt er een toolkit ontwikkeld en wordt er geëxperimenteerd met prototypes die feministische gamedesign-principes illustreren.

Bits of Freedom – Addictive design: een gids voor ontwerpers en beleidsmakers

Bits of Freedom – Addictive design: een gids voor ontwerpers en beleidsmakers
Het project Addictive design: een gids voor ontwerpers en beleidsmakers verbindt digitale rechtenorganisatie Bits of Freedom met designonderzoeksbureau Convocation Research and Design in een design-onderzoeksproject naar verslavend ontwerp. Het team analyseert de huidige stand van zaken rond online verslaving en trekt hieruit lessen voor sociale media-applicaties. Door praktisch toepasbare inzichten te creëren, willen zij bijdragen aan gebruikersgerichte ontwerppraktijken en technologiebeleid in Nederland en Europa.

cijfers

Van de 105 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 47 positief beoordeeld. Het beschikbare budget van € 576.587 was niet toereikend om alle positief beoordeelde aanvragen te honoreren, waardoor prioritering noodzakelijk was. Uiteindelijk zijn 34 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 31 procent.

vervolg

Voor de beleidsperiode 2025-2028 heeft het Stimuleringsfonds de Regeling Digitale cultuur vernieuwd. In de nieuwe regeling wordt gewerkt met aangepaste aanvraagprocedures en aangescherpte kaders. Wil je volgend jaar een aanvraag doen? Bekijk de subsidiepagina dan zorgvuldig en lees dit nieuwsbericht over de belangrijkste veranderingen.

Foto bovenaan: K.O. Productions – Ecoshroom