Open Oproep Bouwen aan talent – 22 voorstellen

Met de Bouwen aan talent wil het Stimuleringsfonds een impuls geven aan uitwisseling van ideeën en kennis tussen gevestigde en startende ontwerpers en makers binnen de creatieve industrie, en de aansluiting van starters met het werkveld versterken.

De Open Oproep Bouwen aan talent biedt ervaren ontwerpers en makers de mogelijkheid om over een periode van vier maanden een talentvolle starter aan zich te binden via een samenwerkingstraject en zo ruimte te maken voor verdiepend onderzoek en experiment.

Startende ontwerpers en makers kunnen gericht reageren op een van de voorstellen van ervaren ontwerpers of makers die eerder zijn geselecteerd. Er is keuze uit 22 voorstellen waarin gedurende vier maanden kan worden samengewerkt met een ervaren ontwerppraktijk aan een actuele ontwerpopgave, onderzoeksvraag of experiment.

voorstellen

Antoine Peters – Space Garments in de Metaverse

Een avatar als drager van zijn creaties, hoe fantastisch zou dat zijn? In het zowel inhoudelijke als praktische project Space Garments in de Metaverse gaat Antoine Peters met jou op ontdekkingsreis in de virtuele wereld. Houdt Antoine’s werk zich daar staande? Wat is het effect op het ontwerpproces wanneer hij een idee sneller digitaal kan uitwerken en testen zonder de praktische en financiële beperkingen van irl? Welke kansen bieden NFT’s? Kortom: van de begrenzingen van IRL wil hij de ruimte van de metaverse onderzoeken. Ruimte fascineert Antoine. Op alle vlakken. ’Ik word modeontwerper genoemd, maar mijn werk beweegt binnen de kaders van zowel mode, design, kunst als architectuur, waarbij de relatie tot kleding en het menselijk lichaam een bindende factor is. In mijn zoektocht naar het herinterpreteren van mode experimenteer ik op radicale wijze met de ruimte rondom kleding. Kleding wordt door mij op vele manieren uitgerekt, herhaald, bijgesneden en opnieuw geconfigureerd.’

Nu wil Antoine zijn Space Garments tot leven brengen in de digitale wereld. Hij is op zoek naar een ontwikkelaar die bekwaam is in het creëren van virtuele 3D-werelden en objecten. Iemand met specifieke kennis en skills om digitale kleding te maken. Het liefst niet alleen statisch als in een 3D-render, maar ook dynamisch/met beweging, toepasbaar en te dragen in de metaverse. Antoine: ’In mijn studio zal ik je minimaal één dag per week begeleiden. Het is overigens niet mijn insteek om jou alleen virtuele Space Garments te láten maken. Ik wil vooral zoveel mogelijk in dialoog doen. Hopelijk steken we veel van elkaar op. Zo lijkt het mij razend interessant om te leren programmeren. Omgekeerd zal ik jou door mijn jarenlange ervaring als artdirector en docent uitdagen, coachen en inspireren om anders – of in ieder geval kritisch-analytisch – naar werk, de wereld en jezelf te kijken.’

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

Designstudio Lotte van Laatum – De haptonomie van het maken

Kleien, weven, vilten met de billen… Bij mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking leidt dit op meerdere vlakken vaak tot iets moois, ontdekte Lotte van Laatum. In opdracht van de Amsterdamse zorgorganisatie Cordaan ontwikkelt en ontwerpt de sociaal-maatschappelijke designer producten voor betekenisvolle dagbestedingsactiviteiten in werkplaatsen en ateliers, waarmee deelnemers aan persoonlijke en arbeidsmatige groei kunnen werken. Lotte zegt: ’Het viel mij op dat gebruik van bepaalde materialen en technieken de makers niet alleen meer zelfvertrouwen geeft, maar dat er ook een lichamelijke kwaliteit in zit: zintuigelijk werken draagt bij aan hun welbevinden.’ Hoe werkt dat precies binnen de context van de zorg? Dat wil Lotte door middel van een ontwerpend onderzoek De haptonomie van het maken verder uitdiepen. Graag werkt ze bij haar project samen met jou: een experimenteel maker, iemand met kennis en ervaring op het gebied van materialen en technieken, die veel dingen hands-on wil en kan uitproberen.

De opzet, nu nog algemeen, wil Lotte met jou aanscherpen. Grofweg ziet ze twee fasen. De eerste: het onderwerp uitwerken met behulp van gedragsdeskundigen, fysiotherapeuten en begeleiders van Cordaan, literatuuronderzoek en kennisvergaring bij relevante instituten. In de tweede fase – het ontwerpend en zintuigelijk onderzoek naar het welbevinden – werken Lotte en jij met al aanwezige materialen en technieken, en experimenteren jullie samen met een aantal deelnemers met nieuwe methoden. Het is handig als je Nederlands spreekt, maar het hoeft niet. Sta je open voor samenwerking met een bijzondere groep Amsterdammers? Reageer dan op dit profiel! De resultaten van het onderzoek zullen Lotte en jij bundelen in een publicatie of andere uiting. Na je deelname aan Bouwen aan talent is er bij Cordaan ruimte om in een professioneel (betaald) kader de doorontwikkeling van experimenten naar product(en) verder uit te werken.

Beoogde startdatum: 1 maart 2023

Fillip Studios – Aera Fabrica en Auxetic Architecture

Ben jij een jong en nieuwsgierig architectuurtalent met een passie voor 3D en andere digitale ontwerptechnieken, constructie en materiaalonderzoek? En vind je het een prikkelende gedachte om uit te vogelen hoe artistieke projecten en innovatieve technieken de architectuur naar een hoger plan kunnen tillen? Dan is dit project bij onderzoekplatform Pi Lab, echt iets voor jou. Met Pi Lab (opgericht in 2020) overbrugt Fillip Studios de kloof tussen design, wetenschap en techniek: kunstenaars, wetenschappers en engineers onderzoeken samen de nieuwe creatieve en innovatieve mogelijkheden in de wis- en natuurkunde. Binnen de samenwerking zul je je gaan bezighouden met aera fabrica en adaptable auxetics, twee bijzondere technieken. De eerste verhit 3D-geprinte objecten en blaast ze vervolgens op, waarbij ze in volume toenemen. Wanneer ze daarna opnieuw worden verhit, krimpen ze terug naar hun originele vorm. Bij adaptable auxetics ontwikkelt een algoritme een geoptimaliseerde random auxetische structuur, die in de breedte groeit als er in de lengte aan wordt getrokken. Pi Lab werkt samen met universiteiten, kennisinstellingen, musea en het bedrijfsleven. Eerdere aera fabrica en adaptable auxetics-projecten resulteerden in nieuwe medische toepassingen (op microschaal) en kunstwerken (meso).

Nu hoopt Fillip Studios een eerste grote stap op macroterrein te zetten: het gebruik van aera fabrica en adaptable auxetics in architectuur. En daar kan jij je steentje aan bijdragen! De missie van de oprichters, ontwerper Roos Meerman en kunstenaar Tom Kortbeek, is: Verwondering omzetten in impactwant vooruitgang start met verwondering. Ze kijken uit naar een samenwerking waarin het delen van expertise en het met elkaar tot nieuwe inzichten komen het fundament zal zijn. Om vanuit die basis beide beroepspraktijken te verrijken. Vier maanden lang is er elke dag een plek voor je beschikbaar. Je doet designresearch met een industrieel vormgever, een communicatiemedewerker en twee ontwerpers en werkt al onderzoekend toe naar digitale of fysieke ontwerpen, prototypes en maquettes. Fillip Studios hoopt dat de coproductie niet alleen tot dit mooie resultaat zal leiden, maar ook voor beide partijen een groter netwerk van professionals zal opleveren.

Beoogde startdatum samenwerking: 1 maart 2023

Geert Nellen – Playable Explainers

Gamen én snappen wat er gaande is, dat is hoe Geert Nellen het voor ogen heeft. Met Playable Explainers wil de innovatieve gamedesigner ingewikkelde maatschappelijke thema’s op een speelse manier helder maken voor een brede doelgroep, waaronder jongeren. ’Bij traditionele nieuwsberichten is het vaak lastig om met tekst of beeld de onderliggende systemen of causale effecten, met alle bijbehorende cijfers, echt inzichtelijk maken. Het is als een formule in een wiskundeboek. Er wordt van je verwacht dat je direct alle toepassingen van de formule begrijpt. Terwijl je pas echt de toepassing leert als je zelf de sommen maakt. Dat is een beetje hoe de Playable Explainers werken. Het zijn korte, interactieve en (wellicht) abstracte games in een kader van een digitale krant, die taaie materie in enkele minuten behapbaar maken en de gebruiker het gevoel geven zelf tot een inzicht te komen.’

Geerts missie is om een mediabedrijf op te starten, met een redactie die kritisch bekijkt welke complexe onderwerpen extra uitleg nodig hebben. Het project voor Bouwen aan talent is onderdeel van de voorfase van het opstarten van dit bedrijf. Ben jij een startend ontwerptalent met onderzoekservaring, bijvoorbeeld een virtueel vormgever of maker vanuit een andere discipline binnen de creatieve industrie? Ben je sociaal bewogen, heb je een frisse blik op media, sta je open voor interactief ontwerp en heb je wellicht ook ervaring met het ontwerpen en ontwikkelen van software? Dan is aan jou de uitdaging om samen met een gamedesigner in vier maanden tijd een eerste Playable Explainer te maken. Tijdens deze ontwerpopgave bepaal je met de gamedesigner een onderwerp, waarna jij als onderzoeker relevante data verzamelt. Vervolgens maken jullie in een nauwe samenwerking een ontwerp. Je zult in het hele traject begeleid worden door Geert, die je met zijn veertien jaar ervaring in interactief ontwerpen een hoop kan leren.

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

Hellen van Rees – Restart Materials

Heb jij een passion for fashion en wil je als junior-designer bijdragen aan een mooie en duurzame wereld? Dan is Restart Materials een prachtig project. De toevoeging van waarde aan materiaal, aan de producten en voor klanten is de rode draad in de autonome mode- en textielontwerpstudio van Hellen van Rees. Het circulair werkende merk positioneert zich met slow-fashion damesmode en accessoires. Een collectie die door gebruik van restanten en gerecycled materiaal heel herkenbaar is. De bewerkte materialen ogen levendig en blijven door hun eenvoudige silhouet toch draagbaar. Een van de aanleverstromen van afgedankt textiel is een weverij, die stoffen met een fout of onregelmatigheid levert. Hellen: ’Iets wat niet homogeen is en in massa-industrie niet voldoet, is niet per se van slechte kwaliteit. De fout/onregelmatigheid zetten wij juist in als designelement. Zo kunnen groot/massa en kleinschalig/niche elkaar aanvullen.’

In project Going Circular Going Cellulose maakte Hellen, in coöperatie met de ArtEZ-lectoraten Mode en Product Design, een start met een materiaalgestuurde manier van werken. De volgende stap is verdere uitwerking tot een praktisch toepasbaar systeem, waarmee producten flexibel en tot in detail kunnen worden samengesteld. In het project Restart Materials breng je met eerder verzamelde literatuur, tools en gespreksverslagen materiaalcombinaties in kaart. Samen met Hellen ontwikkel je modulaire producten die veel voorkomende designelementen, zoals productiefouten, effectief inzetten in het ontwerp. Al puzzelend verbind je technische beperkingen en mogelijkheden met esthetiek en uitgewerkte producten. Zo ontstaat een beslisboom met beknopte en overzichtelijke keuzes, waarmee ateliermedewerkers kunnen werken. De beslisboom wordt in een openbaar toegankelijke guide verwerkt, voor andere kleine(re) ontwerpstudio’s. Uitwisseling van kennis staat in dit project centraal. Je zult veel leren over design en circulariteit, Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid, haalbaarheid, design/esthetiek, businessmodel en het zakelijke aspect van een collectie. Een ervaring die later op andere plekken van grote meerwaarde zal zijn.

Beoogde startdatum: 6 maart 2023

Hul le Kes – Waardevermeerdering van afvalstromen

Werk je graag mee aan een maatschappelijk verantwoord en genderneutraal label in een bedrijf zonder hiërarchische structuur? Dan is dit project in de ateliers van modemakers Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer jou op het lijf geschreven. Hul le Kes ontwikkelt alternatieven voor het huidige fashionsysteem en laat anderen graag kennismaken met de schoonheid van imperfecties. De Recovery Studio, een sociaal herstelatelier waar in alle rust handwerk wordt verricht, helpt mensen met psychische problemen én afgekeurd materiaal weer terug in de maatschappij te komen. In Studio Ryn, een productieatelier voor duurzame kleding, werken tien mbo-studenten, begeleid door ervaren modemakers, aan een mooie toekomst. Beide ateliers houden zich bezig met upcycling, met behulp van oude ambachten die in een nieuw jasje zijn gestoken (zoals gaten stoppen en verven met planten). Ieder kledingstuk is uniek.

Hul le Kes gebruikt al voor 95% bestaande materialen. Maar er zijn nog meer reststromen, technieken en inzichten die kunnen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat er nog meer oud (en afgekeurd) textiel een nieuwe en duurzame plek kan vinden in een alternatief systeem. Aan jou – startende ontwerper met een duidelijke interesse in materiaalonderzoek en een frisse blik op het huidige modesysteem – de schone taak om in Waardevermeerdering van afvalstromen te onderzoeken hoe de al aanwezige kennis verder kan worden uitgebreid. Het label werkt nu met stromen die vanuit de interne behoefte zijn ontstaan en kijkt graag met een ontwerper van buiten – die niet per se uit het modeveld maar ook uit een andere discipline mag komen – naar mogelijke opties die schaalbaar of kostentechnisch haalbaar zijn. De waardevermeerdering hoeft overigens niet (per se) in geld te worden uitgedrukt, maar kan ook aansluiten bij de voor het bedrijf belangrijke sociale waarden. Waardevermeerdering voor jou in dit project? Samenwerken met vakmensen die je veel kunnen leren over het maken van een passend businessmodel voor je eigen ontwerppraktijk.

Beoogde startdatum samenwerking: 1 maart 2023

Jesse Howard i.s.m. Fiction Factory – Found Objects

Sinds drie jaar richt Fiction Factory, een business-to-businessinterieurbouwbedrijf, zich op productie met circulaire technieken. Maar zelfs dan is er veel afval. Voor 78% bestaat dit uit hout, dat overblijft door digitale productie op CNC-machines, die snelle productie van maatwerkinterieurs mogelijk maken, maar er ook voor zorgen dat er jaarlijks een equivalent van 2000 vellen nieuw houtmateriaal worden weggegooid. Zonde! Found Objects is een project waar jij als startende ontwerper en/of maker op meerdere vlakken iets uit kunt halen. Je bestudeert innovatieve methodes en denkt actief mee over functioneel gebruik van houtresten. Ben jij goed in digitaal 3D-ontwerp en weet je iets over parametrisch ontwerp en digitale fabricage? Vind je het daarnaast leuk om hands-on met fysiek materiaal bezig te zijn? Dan ben jij van harte welkom bij Fiction Factory.

In de strijd tegen verspilling werkt het Amsterdamse bedrijf samen met ontwerper en opleider Jesse Howard en het Institute of Advanced Architecture Catalonia (IAAC) aan open source hardware- en softwareoplossingen. Jesse: ’We onderzoeken methoden om de overgebleven ruimte op de houtplaten te bekijken en te gebruiken voordat de productie begint. Aangezien de exacte hoeveelheid en vorm van plaatmateriaal voortdurend verandert, richten we ons op parametrisch ontworpen objecten, waarvan de vorm wordt bepaald door het verwijderde afval. Als starter laten we je in dit project kennismaken en experimenteren met de ontwikkelde digitale hulpmiddelen. Deze zijn gebaseerd op Rhinoceros 3D en Grasshopper. Je hebt echter geen specifieke software- of programmeerervaring nodig, omdat we je met onze kennis en ervaring volop zullen ondersteunen. Graag leren we ook van jou. Deel jij met ons jouw ontwerpvoorstellen voor processen waarmee houtresten kunnen worden getransformeerd in bruikbare onderdelen? Zo werken we samen aan een duidelijk kader en aan een reeks ontwerpinstrumenten en -principes waarmee hopelijk ook andere bedrijven kunnen anticiperen op het verminderen van afval.’

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

Joel Galvez – Shaping Events Data, Staying Up To Date without Social Media

Een paar jaar geleden ging Joel Galvez van Facebook. Hij miste eigenlijk niets, behalve de kalender, waarop hij kon zien wat er in de stad te doen was. Dat bracht de onafhankelijk webdesigner en -ontwikkelaar op het idee om de data van evenementen zodanig vorm te geven, dat je zonder social media toch bij kunt blijven. Oftewel: het openbaar maken van kalenderdata, die voortdurend wordt geschreven op de websites van bijvoorbeeld theaters of galeries. Zijn digitale geesteskind publicdata.events was geboren. Onlangs startten Public Spaces (.net) en Waag (.org) met een soortgelijk project op grotere schaal: Open Cultuurdata. In 2023 gaan Joel en deze twee organisaties hun data samenvoegen. Voor zijn project in dit kader – I’d like to know what’s going on – is Joel op zoek naar een kritische jonge ontwerper, geïnteresseerd in platforms en interfaces, die hem hierbij zal helpen. Iemand die niet bang is om zijn of haar mening te geven.

Het is van toegevoegde waarde als je uit de hoek beeldend/grafisch ontwerp, research/mediatheorie of technologie/open data en protocollen komt. Joel: ’We zullen waarschijnlijk gaan discussiëren over social media en hoe dingen anders kunnen zijn, terwijl we werken aan een tastbaar project met een concreet resultaat.’ In de samenwerking is Joel vooral geïnteresseerd in een nieuwe kijk op wat te doen met de bestaande data. ’Ik stel me voor dat we een derde van de tijd besteden om hierover van gedachten te wisselen en twee derde aan het bouwen. I’d like to know what’s going on is een ontwerpproject, maar het grootste gedeelte zullen we gaan coderen. Daarom is het belangrijk dat je het boeiend vindt om codes te schrijven. Je hoeft niet goed te zijn, maar je moet het in ieder geval zo vaak hebben uitgeprobeerd dat je weet dat je het leuk vindt.’

Beoogde startdatum samenwerking: 4 april 2023

KETTER&Co – Ervaarbaar erfgoed; de rol van de vrouw in het veenlandschap

Het Friese veenweidelandschap vertelt eeuwenoude verhalen over de relatie tussen land en mens. Door een dalend grondwaterpeil, het inklinkende veenweideland en de stikstofkwestie staat dit gebied onder druk. KETTER&Co – een collectief van een kunstenaar, designers, een antropoloog en cultuurhistoricus, kortom van makers en denkers – wil het gesprek over erfgoed, beleving en duurzaamheid openen. Centraal daarin staat het zoeken naar nieuwe oogpunten. ’Vaak worden in verhitte discussies dezelfde perspectieven gebruikt: boer versus natuur, regulering versus ondernemerschap. De zichtbare verhalen over de relatie met het veengebied gaan vaak over mannen. Maar hoe zat dit eigenlijk met de vrouwen? Het onderzoek naar hun rol is het startpunt van het project Ervaarbaar erfgoed. Voor jou als jonge ontwerper dé kans om een (tastbare) bijdrage te leveren aan een urgente maatschappelijke discussie.’

Met de inzet van designmethodologieën beoogt KETTER&Co de verhalen vanuit een andere kant te verbeelden. In het geval van Ervaarbaar erfgoed: hoe was de vrouw verbonden aan de maak- en productie-industrie rondom het Friese veenweidegebied? Veranderde haar rol door de jaren heen? Of juist niet? Als starter met ervaring in research help je bij dit onderzoek. KETTER&Co werkt al jaren graag samen met jonge ontwerpers. De enthousiasteling die zij zoeken heeft affiniteit met vrouwen, landschap en duurzaamheid. ’Verder ben je een conceptdenker. Je geeft een eigen invulling aan het project door een voorstel voor designresearchmethodes te ontwikkelen waarmee conflicts of interest kunnen worden ontrafeld. Belangrijk: dat je geïnformeerd vanuit de context kunt denken en doen. De uitkomsten van de designresearch krijgen samen met al bestaande elementen (zoals het concept van een heilzame ‘veenspa’) een plek in (de dialoog over) het landschap. In dit leerzame project werk je samen met overheden, organisaties en ervaren ontwerpers. Jouw nieuwe inzichten zullen ongetwijfeld tot verrassende projecten leiden. Een win-winsituatie!’

Beoogde startdatum samenwerking: 2 maart 2023

KRAFT architecten – Ongezien oorlogserfgoed

De Tweede Wereldoorlog en de historische Slag om Arnhem staan gegrift in ons collectieve geheugen. Iedereen kent de brug waar de strijd werd geleverd. Bij cultureel-militair erfgoed uit de Koude Oorlog is dit niet zo. De fysieke restanten en complexe structuren uit deze periode zijn bij weinigen bekend. Net zo min als de verhalen. Arno Geesink, partner van KRAFT architecten, heeft een fascinatie voor (conflict)geschiedenis en de sporen van oorlog en militaire dreiging. Hij werkte mee aan verschillende onderzoeksprojecten en een publicatie over erfgoedbunkers uit de Koude Oorlog. Het project Ongezien oorlogserfgoed is gericht op Meinerswijk in Arnhem, een natuurgebied dat ontstond doordat het jarenlang in het geheim als onderwaterzettingsgebied onderdeel was van de IJssellinie. In de toekomst wordt dit landschap ontwikkeld tot een stadspark, dat veel bezoekers zal trekken. Een mooie locatie voor een ontwerpend onderzoeksproject. Ruimtelijk ontwerp is zeer geschikt om op prikkelende wijze erfgoed uit te lichten en toe te lichten. Werk jij mee aan deze boeiende opdracht?

KRAFT is op zoek naar een ontwerptalent met eerder meer vrije artistieke ontwerpkracht dan gespecialiseerde architectonische kennis. Niet alleen affiniteit met de waarde van historie, maar juist nog meer met communicatie, beleving en recreatie kan bijdragen aan een sterk ontwerpteam en dus een meerwaarde hebben voor de uitkomst van het project. Dit zal een voorstel zijn voor een ruimtelijke verbeelding van de onderbelichte historische context binnen een natuur-recreatieve omgeving, die bijdraagt aan een zo inclusief mogelijke vorm van publiekelijk herdenken in de openbare ruimte. Het theoretische voorwerk – een onderzoek naar de inclusieve beleving van moeilijk te communiceren conflicterfgoed – verrichtte KRAFT met Heritage Studies van de Amsterdamse Vrije Universiteit. Voor jou een onmisbare basis voor je werk. Dit waardevolle project leert je het belang van historisch besef bij ontwerprealisatie voor herontwikkeling van gevoelig cultureel erfgoed. Of andere complexe vraagstukken op recreatief en/of communicatief gebied.

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

Kukka – Blended Fibres

Wat is er nodig om fysieke stoffen om te zetten in digitale materialen en ontwerpen? Dat is de vraag die Kukka, een innovatieve ontwerppraktijk gericht op textiel en dessin, zich bij onderzoeksproject Blended Fibres stelt. Als startende ontwerper kan jij in de samenwerking een actieve bijdrage leveren aan het doen van experimenteel onderzoek en de ontwikkeling van een 3D-ontwerpmethode. Laura Luchtman, oprichter van Kukka, vertelt: ’Binnen mode en architectuur wordt steeds meer in 3D ontworpen en gevisualiseerd. Op het vlak van textielontwerp blijven deze ontwikkelingen achter. Programma’s voor weven, breien en borduren zijn nog allemaal in 2D. Graag onderzoek ik samen met jou hoe we textiel in 3D-software kunnen ontwerpen, hoe we de vertaalslag van onze 2D-designs naar levensechte 3D-prototypes kunnen maken. De samenwerking zal bestaan uit het uitwisselen van kennis en het ontwikkelen van een nieuwe ontwerpmethode om virtueel te kunnen weven of breien. De grote uitdaging zal daarbij zijn om een tactiel materiaal als textiel zodanig te visualiseren dat je het bijna kunt voelen.’

In het onderzoeksproject Blended Fibres is veel ruimte voor experiment. Laura en jij beginnen met het bestuderen van verschillende textiele materialen. Op grond van uitsluitend deze visuele informatie benoemen jullie de belangrijkste kenmerken. Daarna is het de beurt aan tast en geluid. Komt wat jullie voelen en horen overeen met wat jullie daarvoor zagen? Met deze bevindingen wordt het ‘vocabulaire’ gemaakt dat de basis van het 3D-ontwerp zal zijn. En dat jij vervolgens verder zult uitwerken in digitale materialen en methoden. Ervaring met 3D-ontwerpsoftware is een vereiste, de nodige bekendheid met creative coding is handig. Ook is het mooi meegenomen als je (basis)kennis van textiel hebt, maar dit is geen must. Je zult genoeg opsteken in de dynamische omgeving waar Kukka en tientallen andere vakmensen een studio hebben: modebroedplaats De Wasserij in Rotterdam!

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

Lisa Konno – Artisan Diaries

In dit verbindende project ben jij als researcher, social designer, grafisch ontwerper of illustrator van onschatbare waarde. Je zorgt ervoor dat de expertise van ambachtslieden breed toegankelijk wordt gemaakt. Zo help je mee aan het voortbestaan van kunstige technieken met een prachtig resultaat. Dat is hard nodig, want wereldwijd verdwijnen er veel ambachten. Het gaat ontwerper en kunstenaar Lisa Konno aan het hart. Met haar project Artisan Diaries wil ze onderzoeken welke ambachten in de textielindustrie in Japan en/of Nederland verloren dreigen te gaan. En welke vaardigheden er momenteel nog door de laatste levende generatie worden beheerst. Terugkerende thema’s in Lisa’s werk zijn culturele identiteit, duurzaamheid en activisme. Ook in Artisan Diaries, dat een protest is tegen monocultuur en een pleidooi voor individueel en divers makerschap. Het project draagt bij aan Lisa’s ambitie om als modeontwerper niet op grote schaal kleding te verkopen, maar verhalen en kennis te delen.

Enthousiast? Haak dan aan! Lisa richt zich in Artisan Diaries op het overkoepelende concept en research. Daarnaast zal ze de technieken van de ambachtslieden in eigen ontwerpen verwerken. Ze werkt vooral met tactiele materialen zoals textiel of keramiek, die ze vaak omzet naar bewegend beeld. Als beginnend talent vul jij haar met jouw grafische of illustratieve kwaliteiten aan. Affiniteit met het in kaart brengen van processen of het maken van (info)graphics is wenselijk. Jouw voornaamste taak en grootste kracht: het op een samenhangende en prikkelende wijze kunnen visualiseren van de stappen en instructies die nodig zijn voor het uitvoeren van een ambacht. Samen met partners zoeken Lisa en jij naar een eigentijdse en originele methode die makers en technieken levend houdt. Te denken valt een boek, video-tutorials, een lespakket of een serie werken die samen met de ambachtslieden zullen worden gemaakt.

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

MAF.Studio – Blackbox 2050

Veel mensen die naar een tijdelijke expositie in een museum gaan, staan waarschijnlijk niet stil bij de CO2-voetafdruk die ze door hun bezoek achterlaten. Educatieve belevenisexposities vechten tegenwoordig om de aandacht van diverse bezoekers, worden steeds groter en zijn minder lang te zien, om een zo breed mogelijk publiek te trekken dat tekens terugkomt, voor weer een nieuwe tentoonstelling. Ook rouleert dezelfde productie steeds vaker tussen verschillende musea. Omdat elke locatie anders is, kan het gebouwde deel van een tentoonstelling vaak niet worden hergebruikt en reizen alleen de collectie en de mediaproducties mee. Circulair? Niet echt. Met het interdisciplinaire project Blackbox 2050 wil MAF.studio, een eigenzinnige tentoonstellingsontwerpstudio gericht op het scheppen van verhalende ruimtelijke ervaringen, bewustzijn creëren. Het wil belanghebbenden een mogelijke duurzame oplossing bieden die zal inspireren tot het veranderen van het nog niet zo groene tentoonstellingslandschap. Werk jij hier als onderzoekend ontwerptalent aan mee?

Ben jij een jonge architect met affiniteit voor ruimtelijk expositie-ontwerp? Dan is dit project voor jou. In het ontwikkelproces van Blackbox 2050, wil MAF.studio met jou analyseren hoe een duurzame infrastructuur of ruimtelijke standaard voor tijdelijke tentoonstellingsruimtes eruit zou kunnen zien. Hoe kwalitatief hoogstaande educatieve ervaringen in musea kunnen worden opgebouwd met behulp van modulaire materialen die volledig kunnen worden hergebruikt en uiteindelijk gerecycled. De eerste weken (van de vier maanden) van het project zullen jullie van gedachten wisselen met relevante stakeholders en experts op het gebied van museale producties en duurzaamheid. Na deze uitgebreide verkenning werken jullie de visie verder uit tot een concept dat te zijner tijd op krachtige wijze zal worden gecommuniceerd. Jouw sterke punten? Ervaring op het vlak van architectuur (wellicht stadsplanning), interesse voor scenografie en communicatietechnologie en natuurlijk een passie voor duurzaamheid. Ook starters uit andere (onverwachte) hoeken en met verfrissende ideeën zijn meer dan welkom om te reageren. In dit verruimende project ligt veel nog open!

Beoogde startdatum samenwerking: april 2023

RGBdog – Homegrown in(ter)dependence

Hoe kunnen we onszelf minder afhankelijk maken van de internet-techreuzen en onze virtuele zelfredzaamheid vergroten? Deze prikkelende vraag staat centraal in Homegrown In(ter)dependence, een web- en community-gedreven project dat zich richt op digitale onafhankelijkheid. Aanjager is Soyun Park, een interdisciplinaire kunstenaar en ontwerper en een van de oprichters van RGBdog, een creatieve non-profitstudio die zich bezighoudt met gezonde technologie op het snijvlak van kunst, muziek en design. Samen met jou als startend technologisch ontwerptalent wil Soyun de mogelijkheden onderzoeken van digitale hulpmiddelen die thuis makkelijk te maken en te gebruiken zijn, ook door mensen zonder programmeerervaring. Ze werkt graag samen met een kritische denker die eenzelfde urgentie voelt voor het faciliteren van zorg in een digitale samenleving. Iemand die zijn vaardigheid in programmeren wil combineren met Soyuns kennis van visuele communicatie, algemene technologie en productie. Ervaring met web (HTML, CSS, Javascript, CMS) is een must, verstand van computer-elektronica, Python en Linux een groot pluspunt.

Binnen de samenwerking zal worden geexperimenteerd met soft- en hardware, on- en offline tools die onafhankelijkheid in de digitale omgeving vergroten. Bijvoorbeeld een zelfgemaakt serverstation draaiend op Linux dat informatie veilig opslaat. Het doel van dit project is om deze opgedane kennis op het web zo toegankelijk mogelijk te maken. Soyun: ’We doen daarom ook onderzoek naar het bereiken en begeleiden van mensen met beperkte toegang tot goed internet, niet Engelssprekenden en visueel of auditief gehandicapten. Hierna plaatsen we op de Homegrown In(ter)dependence-website in eenvoudige taal en met intuïtieve UI de informatie en instructies voor het maken van digitale hulpmiddelen. Van de uitleg van technische termen tot benodigde materialen. Mogelijk gaan we in twee workshops de werking en de gebruiksvriendelijkheid testen met volwassenen en tieners en daarop reflecteren. Ik hoop dat we met de samenwerking niet alleen iets bouwen – maar ook dat we tot nieuwe inzichten komen en kunnen bijdragen aan elkaars gedachten om het project zinvoller te ontwikkelen.’

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

Roosje Klap – Systems of Post-Signature

LAWKI (screenshot), ARK (Braddock Clarke, Roosje Klap, Zgierska), 2019

Ben jij een digitaal onderlegde, artistieke, vooruitstrevende, nieuwsgierige en diverse designer-onderzoeker? Lijkt het je fantastisch om een online radioserie te realiseren en weet je hoe dat moet? Dan is Roosje Klap van ARK op zoek naar jou! Voor het project Systems of Post-Signature duiken jullie in de wereld van geautomatiseerde technologieën, aangedreven door AI en ML. Kunstenaars en ontwerpers maken hier in hun processen steeds vaker gebruik van. Dit heeft niet alleen invloed op de dagelijkse beslissingen die zij nemen, maar ook op het proces en het resultaat: creaties lijken op elkaar omdat de makers dezelfde templates gebruiken. Wanneer de algoritmen achter de software geheimzinnig zijn en niet kunnen worden gelezen, laat staan veranderd, ontwerpen designers slechts vooringestelde keuzes. Wat is er dan nog origineel aan het werk? En wie (of wat) is de auteur van dit werk? Over dit boeiende vraagstuk laat je met Roosje bij de ontwikkeling van de radioserie je licht schrijven.

De fantasie van geautomatiseerde arbeid wordt al duizenden jaren verkend door wetenschappers, kunstenaars, ontwerpers en sciencefictionschrijvers. Aristoteles voorzag al nieuwe instrumenten om ’hun eigen werk te doen’. Ruim 2000 jaar later kunnen machines zelf ontwerpen en kunstwerken creëren. Maar bevrijdt dat creatieven van het nemen van creatieve beslissingen? Door middel van drie beschrijvende lijnen – Geschiedenis, Ethiek en Magie – stellen jullie de belangrijkste bronnen van geautomatiseerde creatieve technologie in creatieve praktijken vast, onderzoeken jullie hoe commoning de zich ontwikkelende creatieve geautomatiseerde technologie van informatie kan voorzien en ontkrachten en beoordelen jullie de doeltreffendheid van de antwoorden van kunstenaars en ontwerpers op de veranderende geautomatiseerde creatieve praktijk. De radioserie die hieruit ontstaat, zal worden geplaatst op een website. Ook interessant… In de researchfase bezoeken jullie het Warburg Instituut in Londen, gewijd aan de Duitse historicus en cultuurtheoreticus die Roosje enorm heeft geïnspireerd.

Beoogde startdatum: 1 maart 2023

Siba Sahabi – Persephone

De dood… Daar praten wij in onze westerse samenleving liever niet over. Het is een ongemakkelijk thema, een taboe. Rouw over het verlies van een gestorven geliefde, vriend of familielid is bijna onzichtbaar in onze maatschappij, hoewel het thema in ieders leven een grote rol speelt. Met haar nieuwe project Persephone wil Siba Sahabi dit rouwproces zichtbaar en daardoor makkelijker bespreekbaar maken. In haar ontwerp- en onderzoekspraktijk richt de Duits-Iraanse ontwerper zich op interdisciplinaire, interculturele en maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast is ze hoofddocent op de afdeling productdesign van de Willem de Kooning Academie. Siba: ’Ik haal veel voldoening en energie uit het begeleiden van jonge ontwerpers. De uitwisseling van kennis, ervaring en beleving levert altijd belangrijke inzichten op, bij zowel de jonge ontwerpers als bij mezelf.’

Ben jij een talentvolle, breed georiënteerde startende ontwerper die zich als ‘maker’ identificeert en veel technische ervaring heeft met CAD-programma’s en de werkprocessen in hout- en metaalwerkplaatsen? Iemand die niet alleen geïnteresseerd is in design, maar ook in maatschappelijke impact? Dan is de werkplek in Siba’s atelier voor jou! Je zult gericht werken aan deze uitdagende opdracht die start met een uitgebreid sociocultureel onderzoek naar afscheids-, rouw- en herdenkingsrituelen van de 21e eeuw. Daarna wordt de opgedane kennis vertaald naar een hedendaagse installatie of interventie. Siba zoekt op dit moment naar een hospice of uitvaartcentrum waar het kunstwerk kan worden gerealiseerd. Wanneer dit is gevonden, brengen jullie de mogelijkheden en beperkingen van de locatie in kaart. Om vervolgens aan de slag te gaan met de ontwikkeling van het ontwerp en het onderzoek naar passende productietechnieken en de wijze waarop het project zal worden geproduceerd. Het uiteindelijke resultaat: een kunstwerk dat laat zien dat rouw ook mooi kan zijn. Help jij Siba Sahabi bij het verbeelden van deze schoonheid?

Beoogde startdatum samenwerking: 7 maart 2023

SMELT – Uitgeput: een interventie voor boeren en burgers

Vorig jaar ontwikkelde de Rotterdamse social designstudio SMELT het project Relatietherapie tussen stad en platteland, een performatieve ervaring op locatie waarin mensen uit de stad worden gekoppeld aan een boer. De studio werd door VPRO Tegenlicht uitgeroepen tot verbindingspionier. Verbinden is wat Dorian Kingma en Myrthe Krepel doen. Ook met Uitgeput: een interventie voor boeren en burgers, dat een vervolg is op het eerdere project. SMELT zet aan tot (zelf)onderzoek, betekenisgeving en reflectie rondom maatschappelijke uitdagingen. Dorian: ’In plaats van met een “oplossing“ te komen, kun je onze interventies zien als creatieve methoden of experimentele onderzoeken die deelnemers stimuleren om hun eigen ongemak op te zoeken. Wij geloven dat dat nodig is voor verandering. Met ons huidige project willen we een ervaring maken waar stad en platteland niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar. Uitputting en uitbuiting van mensen en aarde is het thema. Iets wat ons allemaal raakt en dus verbindt.’ Ben jij als startende maker net zo geëngageerd als Dorian en Myrthe? Verbind je dan aan dit project!

In de social designprojecten van SMELT vind je elementen van performance, theater, grafisch en ruimtelijk ontwerp en audio. Voor Uitgeput willen Dorian en Myrthe samen met jou al experimenterend onderzoeken hoe performativiteit kan bijdragen aan een nog betere ervaring. De interventie die ze voor ogen hebben, is interactief: het publiek is niet slechts toeschouwer, maar ook deelnemer. Activeren is belangrijk. ’Het project is geslaagd als we boeren en burgers laten reflecteren op het voedselsysteem dat is gebaseerd op uitputting en uitbuiting. Hoe kunnen we ons hier samen tegen verzetten?’ SMELT zoekt een talent dat ervaring heeft met het ontwerpen van dergelijke interventies. Makers vanuit diverse disciplines zijn welkom.

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

Studio Kornelia Dimitrova – Temporary Spaces of Care

Hoe kunnen kleine groene ruimtes bijdragen aan het welzijn van een stad? Deze vraag stelde Kornelia Dimitrova zich bij Stadsoever, een initiatief dat met tijdelijke fysieke interventies en activiteiten de programmatische en ruimtelijke transformatie van een tot voor kort vergeten groenstrook in het centrum van Eindhoven onderzoekt. Het leverde een reeks inzichten op over het toekomstige gebruik van deze plek en soortgelijke locaties. Studio Kornelia Dimitrova opereert op het snijvlak van architectuur en social design, met een thematische focus op veerkracht en zorg. Met Temporary Spaces of Care wil de ontwerp-researchpraktijk het repertoire van real life prototyping-interventies verder uitbreiden. Kornelia: ’De ontwikkeling van de openbare ruimte in Nederlandse steden verloopt vaak via initiatieven op langere termijn. Eerst had het publiek daarin nog een bescheiden rol, maar inmiddels is er een prominentere plek voor burgerparticipatie.’

Met welke tijdelijke interventies kunnen we experimentele participatieve processen mogelijk maken voor het ontwikkelen van publieke ruimtes die mentale gezondheid bevorderen? Dat is de vraag die in Temporary Spaces of Care centraal staat. Denk jij mee, als beginnend ontwerptalent, geïnteresseerd in het sociale aspect van ruimtelijke objecten? Kornelia: ’Door samenwerking met bijvoorbeeld een designer of maker van meubels, paviljoens, decors of maquettes kan ik buiten het hands-on ontwerpwerk treden en het concept vanuit een ander perspectief bekijken. Om jouw creatieve vaardigheden tot bloei te laten komen, is ruimte belangrijk. Maar ik wil ook sturen en duidelijke ontwerpdoelen stellen. Graag deel ik mijn kennis en ervaring met je. Ik zie drie projectfasen voor me. Bij veldonderzoek bekijken en documenteren we tien bestaande (informele) zorgruimtes in de stad. Door analyse proberen we te achterhalen waaruit ze bestaan en hoe ze worden gebruikt. Deze inzichten vertalen we in drie tot vijf prototype-ontwerpen voor tijdelijke interventies, die we fotograferen en verwerken in collages, resulterend in een repertoire van mogelijke ruimtelijke experimenten.’

Beoogde startdatum: 30 maart 2023

Studio Florentijn Hofman – Living Skin

Wil jij bijdragen aan het realiseren van grootse groene plannen? Dan is project Living Skin iets voor jou. De sculpturen die de internationaal opererende Studio Florentijn Hofman voor de openbare ruimte maakt zijn gigantisch. Door deze surrealistische verschijningsvorm hebben de beelden een enorme aantrekkingskracht. Ze brengen gesprekken op gang, zorgen voor verbinding en prikkelen mensen om naar de omgeving te kijken. Nu heeft Studio Florentijn Hofman de wens om met de sculpturen niet alleen de mens een impuls geven, maar ook de natuur. Met Living Skin wil de studio de biodiversiteit van toekomstige publieke ruimte vergroten. Hoe? Door hun beelden een huid van natuurlijke materialen te geven. Een huid die mensen kunnen aanraken. En waar insecten graag op afkomen. Help jij mee om dit bijzondere project tot bloei te laten komen?

Centraal staat het opzetten van een ‘living skin-lab’. Met een team van interne en externe specialisten zul je minimaal een dag per week gaan verdiepen in de onderwerpen bodem, natuur en insect en op zoek gaan naar geschikte materialen voor de natuurlijke huid. Aan de hand van de uitkomsten zal worden getest en geëxperimenteerd in de praktijk, wat wellicht zelfs leidt tot de realisatie van een sculptuur. Graag werkt Studio Florentijn Hofman samen met een ontwerper die op de hoogte is van de ontwikkeling van duurzame materialen en technieken en affiniteit heeft met kunst, architectuur, ontwerp, fashion en oude ambachten. Een beginnend talent dat het aandurft om op grote schaal te denken en te produceren, het ambacht niet schuwt, out of the box kan denken en zichzelf graag verliest in een onderwerp om zo tot nieuwe inzichten te komen. Ben je zo iemand? Dan staat de deur van de projectruimte wijd voor je open! Net als die van het verblijf van de artist in residence, waar je, indien gewenst, kan verblijven.

Beoogde startdatum: maart 2023

Studio Laura Koenen – Raak.Mij

Durf jij – beginnende social designer, designresearcher en/of productontwerper met een uitgesproken visuele esthetiek – je te begeven op onbekend terrein? Werk dan mee aan Raak.Mij, het (ver)nieuwe(nde) project van social designer Laura Koenen. Het is Laura’s missie om vanuit een ontwerpperspectief te zorgen dat we met een gerust hart oud kunnen worden. Met haar studio in Rotterdam zet ze grafisch- en productontwerp in voor het vormgeven van oplossingen voor sociaal-maatschappelijke vraagstukken. Laura: ‘Uit Ken.Mij, een eerder project, kwam naar voren dat onze ‘nieuwe’ ouderen, de babyboomers, een grotere behoefte aan het gesprek rondom intimiteit lijken te hebben. Fysieke aanraking wordt belangrijker wanneer andere vormen van verbinding minder vanzelfsprekend worden. Wanneer aanraking door zorg een functionele invulling krijgt, hoe ga je dan om met deze verlangens? Raak.Mij onderzoekt hoe het gesprek tussen een persoon met dementie en een zorgprofessional op een “veilige“ manier kan worden gevoerd.‘

In Raak.Mij trekt Laura op met het Expertise centrum Dementia and Technology, een initiatief van TU/e en Alzheimer Nederland. Samen met Ir. Ans Tummers (PHD-kandidaat) zal worden onderzocht welke rol warme technologie kan spelen in het vergemakkelijken van gesprekken rond intimiteit. Ook wordt de coöperatie met Vilans, de kennisorganisatie voor zorg en ondersteuning waarmee Laura eerder project Ken.Mij uitvoerde, voortgezet. Uiteraard wordt ook de doelgroep zelf betrokken, op drie zorglocaties. In dit project werken Laura en jij in vier maanden in verschillende stappen naar het resultaat: een verslag van eerste onderzoeksresultaten en een prototype/vormstudie voor gespreksvoering. In de productontwikkeling is een belangrijke rol weggelegd voor jou als starter. Laura: ‘Het thema vraagt mogelijk om een wat meer “bolde“ vormgeving dan ik gewend ben. Ik werk al jarenlang in de zorg als designer, organisaties hebben vertrouwen in mij. Dit kan echter ook voor tunnelvisie zorgen. Jouw frisse startersblik is voor mij van grote toegevoegde waarde.‘

Beoogde startdatum samenwerking: maart 2023

Summum – Supply and Demand! Circular designing based on given Stock?

Hoewel laagbouwwoningen in Nederland nu nog overwegend niet-circulair worden gebouwd, heeft de regering de ambitie in 2050 honderd procent circulair te zijn. Daarvoor moeten bestaande voorraden circulaire onderdelen optimaal worden benut bij het ontwerp. Hoe doe je dat? Als startende designer, geïnteresseerd in Nederlandse circulaire bouwindustrie en -economie, duik je met Supply and Demand! Circular designing based on giving Stock? in deze boeiende kwestie. Heb je ervaring met circulair ontwerpen en computational design en hou je ervan om ontwerpen en concepten te creëren op basis van nieuwe technologie en technische kaders? Dan kun je bij Summum Engineering, een bouwkundig ontwerp-, ingenieurs- en optimalisatiebureau uit Rotterdam, bouwen aan de toekomst van Nederland én bouwen aan je eigen talent. Je zult veel leren over circulair bouwen en parametrisch ontwerpen en modelleren. Begeleid door een senior ontwerper werk je aan een ontwerp- en onderzoeksopgave.

De opgave is gericht op het vraagstuk hoe men (parametrisch) ontwerp van bouwconstructies kan benaderen, op basis van een gegeven voorraad hergebruikte, circulaire onderdelen, met behulp van live data van online marktplaatsen zoals Matching Materials en Insert Marktplaats, waar circulair ontwerp momenteel een tijdrovende puzzel is die berust op oogstkaarten. En wat te doen in de periode tussen ontwerp en bouw? Kunnen materialen worden gereserveerd en opgeslagen en wie draagt dan de kosten? Of moet het ontwerp-tot-bouwproces anders worden ingericht? Via de parametrische livekoppeling met online circulaire platforms inventariseer je de beschikbare voorraad en bepaal je de richting van het ontwerp. In het ontwikkelproces is er niet alleen conceptuele en technische ondersteuning van de senior designer. Ook architecten, ontwerpers en andere kennispartners zijn een klankbord, zoals Jung Ghim, die in 2021 meedeed aan Bouwen aan talent. Met het uiteindelijke ontwerp zal Summum het potentieel van de aanpak naar buiten communiceren.

Beoogde startdatum: 1 maart 2023

Tsugi Woodworks – Totem ki no (werktitel)

Hoe kan de eeuwenoude traditie van het maken van totems ons in deze tijd helpen om de waarde van de natuur tastbaar te maken? Deze vraag stelt ontwerper en houtbewerker Daan Simons van Tsugi Woodworks in zijn huidige project. Totem ki no oppert een hedendaags gebruik van de totem : een voorwerp dat ons helpt een relatie met onze omgeving aan te gaan, een spiritueel gebruiksvoorwerp van hout. Naast een middel tot verbinding, nemen de totems ook de vorm aan van een verbinding. Daan Simons: ‘In mijn werk pas ik traditionele houtverbindingen toe. Met dit project toon ik ook de schoonheid van het houtbewerken. Mogelijke onderwerpen van de sculpturen waaraan ik samen wil werken zijn de kracht van bliksem, een mens/lucht-verbinding en de oude wijze.‘

De samenwerking vindt plaats in the Joinery in Amsterdam; een werkplaats, ontmoetingsruimte en plek van ontwikkeling. De samenwerking is gebaseerd op gelijkwaardigheid. ‘We gaan leren van elkaars expertise. Het zal eerder een uitwisselingsproject zijn dan een meester-leerlingverhouding.‘ Niet alleen ruimtelijk denkers, maar juist ook typografen of illustratoren zijn welkom zich aan te melden. Het project poogt een gevoel om te zetten in een vorm die, hoewel sterk begrensd en gecontextualiseerd, niet direct figuratief is. Door samenwerking met makers die gewend zijn te werken in 2D kunnen ideeën sneller en met minder grondstoffen gestalte krijgen. ‘Het lijkt me heel spannend om in dialoog te gaan en om een toegepast werkende ontwerper aan te moedigen buiten de grenzen van de beroepspraktijk te treden door ruimtelijk te leren werken met een fysiek, levend materiaal als hout.‘ Spreekt dit jou aan? Grijp dan je kans en verbind je aan dit mooie vormgeefproject.

Beoogde startdatum samenwerking: 1 maart 2023

aanvragen?

Ben je enthousiast over een van de voorstellen? Lees dan de Open Oproep Bouwen aan talent voor startende makers en ontwerpers en de Regeling Open Oproep om te bepalen of je aan de formele vereisten voldoet. Je hebt tot en met 7 december om een aanvraag in te dienen.