Digitale cultuur – 22 projecten geselecteerd

In de eerste ronde Digitale cultuur van 2023 zijn 22 voorstellen geselecteerd. Het beschikbare budget was helaas niet toereikend om alle positief beoordeelde aanvragen te honoreren. Sean Gilis, coördinator Regeling Digitale cultuur, reflecteert op de ronde.

algemene indruk

In deze ronde valt qua thematiek op dat veel aanvragen zich proberen te verhouden tot spirituele en transcendentale ervaringen en vormen van therapie waarin technologie een (faciliterende) rol speelt. In veel projecten komt ook kunstmatige intelligentie voor, in zowel het onderwerp, de tool, als de methodiek. Deze trend was de voorgaande rondes al merkbaar. Ook is er, in tegenstelling tot de vorige ronde, een groot aantal aanvragen op het gebied van games positief beoordeeld. Daarnaast wordt game als medium of methodiek in andere positief beoordeelde aanvragen toegepast door makers van buiten de gamesector.

selectie

Het beschikbare budget van € 350.000 was niet toereikend om alle 27 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. Daarom heeft prioritering plaatsgevonden. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Digitale cultuur. Na prioritering zijn 5 projecten buiten de selectie gevallen.

Enkele opvallende projecten uit de selectie van deze ronde zijn:

All Rise, Heldemar

Heldemar – All Rise
De populariteit van videogames is wereldwijd erg groot, net als de toewijding waarmee gebruikers deze games spelen. In het licht hiervan stelt Heldemar dat games over het klimaat vaak een saai en educatief karakter hebben. Met het project ALL RISE wil Heldemar een spannend, speels en toegankelijk spel ontwikkelen over het aanklagen van grote oliemaatschappijen. Het project combineert levensechte klimaatrechtszaken tegen oliemaatschappijen en andere vervuilers met het speelse format van succesvolle rechtszaken zoals de Ace Attorney-serie. Geïnspireerd door de toon en stijl van Ace Attorney, stelt ALL RISE spelers in staat om heldhaftige advocaten te spelen en meer te weten te komen over de ethische, juridische en maatschappelijke dynamiek rondom rechtszaken en campagnes om klimaatactie af te dwingen. Een deel van de opbrengst van de game zal worden gedoneerd om klimaatrechtszaken te ondersteunen. Het project is een samenwerking tussen wetenschappers van de Anticiplay-groep van de Universiteit Utrecht en freelance game-ontwikkelaars Niels Monshouwer (Heldemar BV), narrative director Meghna Jayanth en artdirector Enora Mercier.

Zuza Baninska – Kontrewers
Kontrewers
is een audiovisueel project door Zuza Banasinska dat onderzoek doet naar een steen met rotstekeningen die is gevonden in het Poolse dorp Kontrewers. Door digitale en analoge onderzoeksmethoden te combineren, stelt het werk alternatieve genealogieën van menselijke soorten voor en verbeeldt het de wereld vanuit hun perspectief. Zuza Banasinska herstelt de materiële cultuur door middel van digitale media en wil zo speculatieve geschiedenissen creëren voor queer, niet-menselijke en ‘andere’ identiteiten. Kontrewers vertelt het verhaal van een vormveranderend wezen – niet beperkt door een lichaam, maar samen met de omgeving veranderend. Digital worlddesign wordt gebruikt als tool voor het ontwikkelen en selecteren van documentaire-, geënsceneerde en archiefbeelden. Kontrewers nodigt de kijker uit op een meeslepende reis door een meer-dan-menselijke wereld. Het resultaat is een videowerk en een digitale wereld. De 3D-omgeving zal zowel een hulpmiddel zijn om de video te ontwikkelen, als een resultaat van het filmproces. Mateo Vega, Violeta Paez Armando, Kyulim Kim, Basile Monsacre, Boris Kollar, Rana Hamadeh (mentor), Metahaven (mentors), LIMA media art platform (distributor) en Kriterion Amsterdam (screening partner) zijn bevestigde samenwerkingspartners.

Significant Content, Studio Sjef van Beers

Studio Sjef van Beers – Significant Content
Studio Sjef van Beers en Florian van Zandwijk stellen dat makers van content op sociale media, zoals filmregisseurs, muzikanten of ontwerpers, doorgaans niet worden benaderd terwijl deze makers een belangrijke bijdrage leveren aan onze dagelijkse mediaconsumptie en (digitale) cultuur. Met het hybride platform Significant Content wordt aan populaire makers, die actief zijn op verschillende sociale media platforms, een artist talk geboden. Gedurende vier avonden, die plaatsvinden bij Het Nieuwe Instituut en Pakhuis De Zwijger, komen steeds twee makers aan bod. Zij lichten het proces achter hun content toe en van elke spreker wordt een aparte video online gepubliceerd. Het project heeft als doel een brug te slaan tussen de kritische benadering op sociale media vanuit de academische hoek en de enorme creativiteit en vindingrijkheid van makers die sociale media benutten als hun canvas en podium.

Wintertuin Curaçao – Kon ta bAI
In de komende jaren zal volgens Wintertuin Curaçao generatieve AI wereldwijd een hoge vlucht nemen met kunstmatige intelligentiesystemen die leren om nieuw digitaal beeld, video, audio en tekst te creëren. Kon ta bAI is een innovatief tekstueel en beeldend kunstproject dat aandacht vestigt op de mogelijkheden en risico’s van deze vorm van AI in een Curaçaose context en gebruikmaakt van de lokale taal: Papiamentu. Wintertuin Curaçao onderzoekt of het mogelijk is om poëzieteksten in het Papiaments te genereren met behulp van AI. Er wordt software ontwikkeld die online teksten kan downloaden en een AI wordt getraind om nieuwe, correcte zinnen in het Papiaments te genereren. De AI wordt doorontwikkeld totdat het poëtische teksten kan produceren. Ten slotte wordt een kunstinstallatie gemaakt om de AI te presenteren aan het publiek. Wintertuin Curaçao wil een innovatieve, interactieve kunstervaring creëren als toonaangevend lokaal, cultureel AI-initiatief. De Curaçaose start-up Brabu, Instituto Buena Bista, Carrying Narratives en Stichting Alsa Papiamentu zijn bevestigde samenwerkingspartners.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur in 2023.

cijfers

Van de 63 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 22 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 35 procent. Het aantal aanvragen voor een startsubsidie lag met 28 erg hoog. Bijna de helft daarvan is positief beoordeeld. De eerstvolgende sluitingsdatum van de Regeling Digitale cultuur is 16 augustus 2023.

Foto bovenaan: Warana