

Digitale cultuur – 10 projecten geselecteerd
24 juni 2025
Voor het eerst sinds de introductie van de nieuwe werkwijze voor de beleidsperiode 2025-2028, werd er bij deze regeling gewerkt in twee fases. In de eerste fase zijn er 102 beknopte aanvragen ingediend waarvan het vooraf bepaalde maximumaantal van vijftig aanvragen in behandeling genomen kon worden. De aanvragers van deze vijftig voorstellen kregen in de tweede fase vier weken de tijd om hun aanvraag uit te werken. Na een controle op formele criteria en volledigheid zijn er vervolgens 45 aanvragen door de adviescommissie beoordeeld. Tien positief beoordeelde projecten zullen subsidie ontvangen.
algemene indruk
We zien een sterke focus op de relatie tussen technologie en menselijke ervaring in de selectie. Verschillende projecten onderzoeken hoe technologie onze verhouding tot geschiedenis, vergankelijkheid en identiteit vormgeeft. Dit zien we bijvoorbeeld terug in No Man’s Air dat via online beeldmateriaal een vergeten stukje Europese geschiedenis reconstrueert, of in de theatervoorstelling Roman & E.L.I.Z.A. over digitale rouw.
Projecten die zich specifiek richten op het stimuleren van opkomende makers vielen op. Voor de nieuwe editie van het Conflux Festival is een opdracht verstrekt aan jonge ontwerpers om werk te maken rondom rituelen in digitale cultuur. Daarnaast ontwikkelt Baltan Laboratories een (talent)ontwikkelingsprogramma waarbij makers aan een publieksprogramma werken over alchemistische mythologie en technologie.
Het kritisch toepassen van snelgroeiende technologieën zoals AI, drones en robots loopt als rode draad door de selectie. Zo worden drones ingezet als experimentele, insectachtige camera’s en probeert een robotarm met geluidssensor ruimtelijke geluiden te vangen – een reflectie op de imperfectie van hedendaagse technologie.
selectie
Verder zijn enkele opvallende projecten:

As Common as Rain – Sara Kolster
Sara Kolster maakt een verhalende online visualisatie die de onderbelichte impact van partnerdoding op kinderen zichtbaar maakt, genaamd As Common as Rain. Het project combineert data en verhalen op een dynamische tijdlijn. Via persoonlijke audiofragmenten en abstracte animaties wordt de impact van femicide op gezinsleden zichtbaar. De visualisatie is onderdeel van een transmedia-productie die ook een documentaire en impactcampagne omvat. Het doel is bewustzijn over femicide in Nederland te vergroten en het gesprek hierover op gang te brengen.

Becoming Red Dust – Hung Lu Chan
Hung Lu Chan werkt aan Becoming Red Dust, een kunstproject dat Mars verkent vanuit het perspectief van Martiaans stof. Het project combineert wetenschappelijk onderzoek met begeleide meditatie en draagbare technologie die reageert op lichaamssignalen. Hiermee ontstaat een immersieve installatie waarin bezoekers Mars kunnen ervaren door middel van geluid en trillingen. Het doel is om mensen een diepere verbinding te laten voelen met de planeet Mars.

Conflux Festival 2025: Rites of Decay – Reverb Rotterdam
Reverb Rotterdam nodigt voor het Conflux Festival 2025: Rites of Decay makers, denkers en publiek uit om te reflecteren op de hedendaagse rol van rituelen in een technologie-gedreven samenleving. Het festival bestaat uit een vierdaagse expositie. Een belangrijk onderdeel is de presentatie van het 'werk in opdracht traject', dat is opgezet in samenwerking met Klankvorm. Met deze nieuwe installaties en performances van opkomende makers worden de grenzen van digitale en analoge tools voor audiovisuele composities onderzocht. Ze bieden alternatieve perspectieven op onze ogenschijnlijk dystopische toekomst. Deelnemende kunstenaars zijn onder andere Robbie Doorman, Aimée Theriot, Puck Wacki, Pelle Schilling en Mehrnaz Khorrami.
Bekijk de gehele selectie in het toekenningenarchief.
cijfers
Het beschikbare budget in deze ronde was €375.000. Omdat het totaal aangevraagde bedrag van de positief beoordeelde aanvragen hoger lag dan het beschikbare budget, is er geprioriteerd. Van de 26 positief beoordeelde aanvragen vallen er 15 volledig buiten budget en één op de zaaglijn. Tien van de 26 positief beoordeelde projecten zullen subsidie ontvangen, met een onderbesteding van €9.245. Dit bedrag wordt doorgeschoven naar de volgende ronde van de Regeling Digitale cultuur.
vervolg
Het eerstvolgende subsidietijdvak, de derde en laatste ronde van 2025, staat open vanaf 21 augustus, 15.00 uur, tot 28 augustus 2025, 16.00 uur. Wil je een aanvraag doen in deze ronde? Bekijk alvast de subsidiepagina van de regeling om je goed voor te bereiden.
Banner: No Man’s Air – SeriousFilm