Digitale cultuur – 50 projecten geselecteerd

In de tweede ronde van de Regeling Digitale cultuur van 2024 zijn vijftig aanvragen geselecteerd. Het gaat om 32 startsubsidies en 18 projectsubsidies. Dewi Kruijk, stafmedewerker Digitale cultuur, reflecteert op de ronde.

21 augustus 2024

algemene indruk

Van de 102 in behandeling genomen subsidieaanvragen zijn er vijftig gehonoreerd. De kwaliteit van de voorstellen was over het algemeen hoog met een grote diversiteit aan projectvormen en thematieken.

Veel van de ondersteunde projecten verkennen thema’s rondom identiteit, authenticiteit, en menselijke ervaringen in relatie tot technologie. Er wordt verdieping gezocht in de invloed van digitale technologieën en virtuele werelden op onze samenleving. Vragen over intimiteit, samenwerking, en gedeelde ervaringen staan veelal centraal. Projecten zoals Burnt toast van Flanagan en Communalbreath van Sieta van Horck richten zich op hoe technologie onze perceptie van identiteit en rituelen beïnvloedt, terwijl andere projecten, zoals Right to be forgotten van Studio Cyan D’Anjou en Greenclouds van Mamamess kritisch reflecteren op de implicaties van digitale opslag en privacy in de toekomst. Door een interdisciplinaire en experimentele aanpak combineren deze projecten kunst, technologie, en wetenschap om nieuwe perspectieven te bieden en complexe maatschappelijke kwesties te verkennen.

Stichting Spatial Media Laboratories - The algorithmic camera

selectie

Enkele opvallende projecten uit de selectie van deze ronde zijn:

Stichting Spatial Media Laboratories – The algorithmic camera
Kleine, op afstand bestuurde vliegmachines worden al sinds de jaren tachtig ingezet voor filmproducties. Ondanks dat ze een grote technologische ontwikkeling hebben doorgemaakt en de toepassingsmogelijkheden zijn toegenomen, worden ze nog altijd vooral gebruikt om statische aerial views te filmen. The algorithmic camera is een onderzoeksproject naar hoe de artistieke en technische mogelijkheden van drones breder kunnen worden benut bij experimentele filmprojecten. Een van de doelen is om een nieuwe aansturing voor drones te ontwikkelen, die beter aansluit bij de artistieke praktijk. Het uitgangspunt van het project, dat een nieuw filmproject en een multichannel-installatie omvat, is La Région Centrale. In dit filmproject van regisseur Michael Snow uit 1971 produceert een robotcamera steeds wonderlijkere beelden (op zijn kant, ondersteboven) door middel van cirkelvormige en heen-en-weerbewegingen.

Wintertuin Curaçao – Curaçao commons

Wintertuin Curaçao – Curaçao commons
Curaçao Commons brengt in kaart hoe op Curaçao wordt omgegaan met het gezamenlijk beheren van gedeelde hulpbronnen. Waar nu de gedachte heerst dat gemeenschappelijke bronnen zoals visgronden, stranden, waterbronnen maar ook cultureel erfgoed en infrastructuur alleen effectief beheerd kunnen worden door overheidsregulering of (vooral) privatisering, wil Wintertuin Curaçao laten zien dat er tal van voorbeelden zijn van succesvolle, duurzame regels en praktijken vanuit de gemeenschap zelf. Met startsubsidie uit de Regeling Digitale cultuur wordt de basis gelegd voor een interactief en multimediaal platform dat informatie en inspiratie biedt over het beheer en bezit van gemeenschappelijke bronnen. Het platform komt tot stand in samenwerking met lokale ontwerpers, animatoren, videomakers, audio-engineers, schrijvers en journalisten.

Robin Koek en Jean-Emmanuel Rosnet – De glace et d’eau

Robin Koek en Jean-Emmanuel Rosnet – De glace et d’eau
Kunstenaars Robin Koek en Jean-Emmanuel Rosnet willen met hun project De glace et d’eau aandacht vestigen op de ingrijpende ecologische veranderingen die om ons heen plaatsvinden en waarvan we de gevolgen maar nauwelijks kunnen overzien. Samen met Pablo Diserens, een field recordist gespecialiseerd in het opnemen van natuurgeluiden, werken ze aan een ruimtelijke geluidsbeleving. Het project omvat een reeks residenties en expedities naar gletsjers in de regio Auvergne-Rhône-Alpes om inzichten op te doen voor een narratief dat een breed, internationaal publiek kan aanspreken. Koek en Rosnet werken toe naar een immersieve installatie die mensen laat nadenken over de snelle achteruitgang van gletsjerlandschappen. Bevestigde samenwerkingspartners zijn onder andere IGE Institute of Environmental Geosciences, Pléiades, FIBER, iii, Institut Français en APL Huddersfield.

Kijk hier voor alle projecten die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt vanuit de Regeling Digitale cultuur in 2024.

cijfers

Van de 102 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er vijftig gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 49 procent. Het beschikbare budget was toereikend om al deze aanvragen te honoreren. Het aantal aanvragen voor een startsubsidie lag met 61 erg hoog. Ruim de helft daarvan is positief beoordeeld. De eerstvolgende sluitingsdatum van de Regeling Digitale cultuur is 10 september 2024.

Foto bovenaan: Draaimolen - New artifical landscapes