Polina Medvedeva en Isaura Sanwirjatmo: 'We wilden dit verhaal samen met deze jonge makers vertellen’

Met het project #VerlorenJongensZullenWinnen begeven de filmmakers Polina Medvedeva en Isaura Sanwirjatmo zich in het gebied tussen digitaal, film en live. Ze opereren aan de rand van de wereld van de documentaire en experimenteren met andere vormen van storytelling, informeel maar tegelijkertijd met gebruikmaking van het medialandschap. Ze vragen zich daarbij af wat de rol is van een documentaire in een tijd waarin iedereen beeldmaker is.

11 maart 2021

Polina en Isaura willen met hun transmediale project #VerlorenJongensZullenWinnen het urgente verhaal vertellen van een generatie jongeren die gewapend met telefoon, camera of microfoon, ieder op hun eigen manier, strijden tegen verschillende vormen van ongelijkheid binnen onze samenleving. Van heersende beeldvorming over hen tot institutioneel racisme – samen schoppen zij tegen normen die hen niet representeren, nemen ze het als onafhankelijke makers op tegen gevestigde instituten en mainstream media en herdefiniëren zij politieke betrokkenheid.

Isaura: ‘We zagen de clash tussen gevestigde orde en een opkomende generatie die dominante beeldvorming ten aanzien van jongeren met een bi-culturele achtergrond wisten te kantelen door de inzet van nieuwe media. We wilden dit verhaal samen met deze jonge makers vertellen in plaats van werk te maken over hun. Zo werd het idee geboren voor een transmediaal werk, een live TakeOver-event waar we de gamechangers van dit moment bij elkaar brachten om over hun werk te vertellen of om nieuw gemaakt werk in het kader van het project te presenteren. De online omgeving is vaak versplinterd en door samen letterlijk een fysieke ruimte over te nemen, wordt de omvang van zo'n beweging goed zichtbaar.’

ruimte en tijd

Het concept paste perfect in de Deelregeling Non-fictie transmedia (nu Immerse\Interact). De aanvragen voor een ontwikkelings- en een realiseringsbijdrage waren dan ook beide succesvol. Polina: ‘De financiering betekende ruimte en tijd om de ontwikkelingen van onze hoofdpersonen en de nieuwe beweging die ze vormden over een aantal jaar te volgen. Het zorgde er ook voor dat we dit project samen met onze hoofdpersonen konden maken. We hadden de vrijheid om aan de randen van documentaire te kunnen opereren en om te experimenteren met nieuwe vormen van storytelling.’ Het resultaat is een film, een installatie en een live performance dat nieuwe media onderzoekt als tool van maatschappelijke verandering. Door te kiezen voor een combinatie van documentaire en evenement kwam er bovendien ruimte voor liveoptredens, van dans en theater tot spoken word en discussie. Aan de orde komen vragen als: Hoe is het om je ambities te realiseren, als jonge Nederlander met een taalachterstand? En hoe behaal je succes zonder je eigen identiteit te verliezen?

vervolg

Tussen de lockdowns in, hebben de filmmakers in 2020 het project kunnen realiseren. Isaura: ‘In maart 2020 organiseerden we het TakeOver-event en de voorpremière in WORM Rotterdam. In september 2020 is het werk in première gegaan tijdens het Nederlands Film Festival en geselecteerd voor de Gouden Kalf Best Interactive. En op dit moment wordt de installatie opgebouwd in Museum de Fundatie in Zwolle, als onderdeel van de tentoonstelling Van wie is de wereld? die tot en met 30 mei 2021 te zien zal zijn.’

Immerse\Interact (XL)

Aanvragen voor de Regeling Immerse\Interact en de Regeling Immerse\Interact XL verlopen via het Nederlands Filmfonds. De deadline om een aanvraag in te dienen is 31 augustus 2021.