Immerse\Interact – 19 projecten geselecteerd in 2024

In de twee rondes van 2024 voor de Regeling Immerse\Interact zijn 19 projecten geselecteerd voor ondersteuning: 7 in de eerste ronde en 12 in de tweede ronde.

21 januari 2025

algemene indruk

De Regeling Immerse\Interact is gericht op vernieuwende XR-producties die de toekomst van digital storytelling verkennen en gebruikmaken van VR, MR, AR of andere immersieve, interactieve technologieën. De regeling staat open voor zowel individuele makers als producenten en biedt ruimte voor onderzoek, conceptontwikkeling en productie.

In 2024 richtten veel projecten zich op inclusie en representatie. Makers onderzoeken hoe nieuwe technologieën kunnen bijdragen aan het zichtbaar maken van onderbelichte perspectieven en verhalen. Dit komt bijvoorbeeld sterk naar voren in projecten als INVISIBLE WOMAN en Welcome to the Gaybourhood XR.

In de eerste ronde lag de nadruk vaak op het verkennen van collectieve ervaringen en verbinding, zoals in Ensemble. Dit project onderzoekt hoe VR kan bijdragen aan diepere connecties tussen mensen wereldwijd.

In de tweede ronde was er veel aandacht voor zintuiglijke ervaringen en de wisselwerking tussen het fysieke en digitale. Projecten als DeMARE en Color Story: Open Your Eyes onderzoeken hoe verschillende perspectieven en waarnemingen via immersieve technologie kunnen worden ervaren. Ook viel op dat veel makers experimenteren met het combineren van verschillende mediavormen, waarbij VR en AR worden gekoppeld aan theater, dans of muziek.

Palimpsest – Studio Biarritz

selectie

Enkele opvallende projecten uit de selectie van 2024:

Palimpsest – Studio Biarritz
Voor het Palimpsest project creëren Studio Biarritz en het kunstenaarsduo Guillaume Roux en Johan Delétang een meeslepende, interactieve installatie die vertelkunst verkent door middel van digitale technologieën, 3D-animatie en videogames. Het kunstwerk creëert een gechoreografeerde omgeving waarin gebruikers hun eigen betekenis kunnen ontdekken via spellen, films, kunstvoorwerpen en geluidslandschappen. Het project beoogt het eeuwenoude vuur van verhalen vertellen een moderne draai te geven.

Ensemble – Institute of Time

Ensemble – Institute of Time
Institute of Time zet menselijke verbindingen centraal met het multiplayer VR-project Ensemble. Door te focussen op hand- en lichaamsinteracties in een multiplayer omgeving, doorbreekt het project de isolerende effecten van conventionele VR-ervaringen. Het doel is het stimuleren van gemeenschapsgevoel en gedeelde creativiteit tussen gebruikers wereldwijd via non-verbale communicatie. Het projectteam, bestaande uit Sjoerd van Acker, Institute of Time, House of Secrets, Allison Crank en Siem de Boer, werkt aan een werkend prototype om het concept te demonstreren aan potentiële partners.

Welcome to the Gaybourhood XR – Derk Over

Welcome to the Gaybourhood XR – Derk Over
Welcome
to the Gaybourhood XR van Derk Over is een fysieke XR-installatie in de vorm van een twee meter hoog poppenhuis waarin een miniatuur VR-acteur met bezoekers in gesprek gaat over queer living. Via Quest 3 VR-technologie en optische illusies ontstaat een interactieve ervaring die verhalen deelt over alternatieve manieren van samenleven. In de ontwikkelfase wordt één kamer van het huis ontwikkeld om de publiekservaring te testen, met Queer Arcana als samenwerkingspartner.

INVISIBLE WOMAN – Ado Ato Interactive

INVISIBLE WOMAN – Ado Ato Interactive
In de VR-ervaring INVISIBLE WOMAN van Ado Ato Interactive wordt de bezoeker meegenomen naar 1632 om Francesca te ontmoeten, een vrije Zwarte vrouw die een centrale rol speelde in de Zwarte gemeenschap van Amsterdam. Door dynamische re-enactments, archiefmateriaal en moderne animaties onderzoekt het project historische lacunes en hun impact op ons begrip van Zwarte vrouwen in de Nederlandse samenleving. In samenwerking met historicus Mark Ponte en journalist Ayaan Abukar wordt het verhaal ontwikkeld voor presentatie bij Felix Meritis, aansluitend bij de viering van 750 jaar Amsterdam.

DeMARE – A Sensory Journey Into the Depths of the Ocean – Filmarcades

DeMARE – A Sensory Journey Into the Depths of the Ocean – Filmarcades
Het multiplayer mixed-reality project project DeMARE van Filmarcades onderzoekt biodiversiteit en gezondheid van de oceanen vanuit twee perspectieven: ambachtelijke vissers en zeedieren. In samenwerking met mariene biologen van Wageningen Universiteit en het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee ontwikkelt het team een interactief prototype waarin deelnemers beide perspectieven kunnen ervaren. Het project, dat eerder werd geselecteerd voor platforms als Venice Production Bridge en VR Days, richt zich op de ontwikkeling van een definitief prototype, productieplan en distributiestrategie voor location-based experiences.

cijfers

In de eerste ronde van 2024 zijn van de 32 behandelde aanvragen 7 projecten gehonoreerd, met een totaal toegekend bedrag van € 500.000. Hiervan ontvingen vier projecten een ontwikkelbijdrage en drie projecten een realiseringsbijdrage. In de tweede ronde zijn van de 27 behandelde aanvragen 12 projecten gehonoreerd, met een totaal toegekend bedrag van € 488.385. Van deze projecten ontvingen negen een ontwikkelbijdrage en drie een realiseringsbijdrage. In totaal zijn dus 19 projecten ondersteund, waarvan dertien ontwikkelingsprojecten en zes realiseringsprojecten.

vervolg

In 2025 blijft de Regeling Immerse\Interact onveranderd. De regeling opent op 31 januari 2025 om 10:00, en sluit op dinsdag 1 april om 17:00. De tweede deadline van het jaar is 30 september om 17:00.

Beeld bovenaan: De Oxytocine Machine – Studio VRij