Bij Playgrounds leren beeldmakers van elkaars creatieve proces

Makers zien elkaars werk wanneer het af is, maar juist van het creatieve proces dat eraan voorafgaat, kun je veel leren. Vanuit die gedachte is Playgrounds ontstaan. In 2006 begonnen als een jaarlijks festival voor beeldmakers uit de game-, animatie- en filmindustrie, is het inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend platform voor de ontwikkeling van beeldcultuur. Met steun van het Stimuleringsfonds kan Playgrounds de komende vier jaar internationale samenwerkingen verder uitbouwen en experimenteren met nieuwe formats.

Playgrounds brengt makers uit de hele wereld samen om kennis en ervaringen uit te wisselen over alle fases van het creatieve proces. Met een divers programma rond de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van bewegend beeld wil het platform makers en industrie internationaal met elkaar verbinden en een podium bieden aan opkomend talent. Thema’s als storytelling, ondernemerschap, experiment en technologie staan hierbij centraal.

Video Playgrounds

Playgrounds Next

Een van de programmalijnen binnen Playgrounds is Playgrounds Next, een talentontwikkelingstraject voor veelbelovende beeldmakers. ‘We ondersteunen niet projectgericht, maar kijken naar wat een maker nodig heeft om de volgende stap te zetten,' legt directeur Suzanne Rietdijk uit. 'Soms is dat coaching door een scriptschrijver of business coach, soms een experiment, soms gewoon het vertrouwen om authentieke verhalen te vertellen.' Volgens haar vormt het programma een cruciale schakel binnen de talentontwikkeling voor de creatieve industrie. Oud-deelnemers van Playgrounds Next timmeren nu aan de weg met steun van internationale fondsen zoals van het Sundance Institute of vinden aansluiting bij producenten voor hun films.

Foto: Willeke Machiels

Denktank

De keuze van Playgrounds om te focussen op proces in plaats van eindresultaat speelt in op de steeds complexer wordende beeldcultuur en schept ruimte om actuele maatschappelijke vraagstukken te onderzoeken. ‘We richten ons specifiek op de vraagstukken die makers vandaag bezighouden, omdat deze directe invloed hebben op wat het publiek morgen te zien krijgt in bioscopen, games en op streamingplatforms,’ legt Rietdijk uit. ‘Makers houden zich bezig met technische innovaties als AI en VR, maar worstelen bijvoorbeeld ook met ethische dilemma's rondom deze nieuwe technologieën en grote thema’s als ongelijkheid, klimaatverandering en oorlog. Door makers ruimte te geven om deze onderwerpen gezamenlijk te verkennen, ontstaat er een soort collectieve denktank voor vraagstukken die de hele sector aangaan.’

Foto: Willeke Machiels