Digitale cultuur – 30 projecten geselecteerd

In de eerste ronde Digitale cultuur van 2024 zijn dertig aanvragen geselecteerd. Sean Gilis, coördinator Digitale cultuur, reflecteert op de ronde.

2 mei 2024

algemene indruk

Binnen de eerste ronde Digitale cultuur van 2024 is een diverse groep digitale makers en ontwerpers ondersteund die werkzaam zijn op het gebied van mediakunst, games, AI, worldbuilding, creative coding, sensory storytelling, art-science en internetcultuur. Kenmerkend voor deze groep makers is om de principes achter technologie te openen (hacken), inzichtelijk te maken en in te zetten voor nieuwe (ontwerp)doeleinden. Dit gebeurt vaak door digitale ontwikkelingen kritisch te benaderen en transparante, inclusieve alternatieven te verbeelden, zoals de Public Spaces conferentie. Ook worden nieuwe digitale vormen van interactie onderzocht en wordt technologie in het maakproces vaak gezien als een artistieke partner of poëtische tool, zoals het project Beyond the Average van Geert Mul, HEARTSYNC on tour van Nino Basilashvili en Onion Skin and Crocodile Tears van Kevin Bray. Tot slot zijn in deze ronde zes games of cross-overs met games ondersteund.

selectie

Het beschikbare budget was deze ronde voldoende om alle dertig positief beoordeelde aanvragen te honoreren. Enkele opvallende projecten uit de selectie van deze ronde zijn:

Ruben van Leer studio – Bird1000.com

De Armeense cultuur staat al eeuwenlang onder druk, doordat het land geopolitiek ligt tussen grootmachten als Rusland en Turkije. Nieuwe overdrachtsvormen van traditionele Armeense muziek en verhalen zijn daarom van belang en zetten de toon voor een mondiale nieuwsgierigheid en diversiteit. Met het project Bird1000.com introduceert een collectief internationale kunstenaars vanuit Nederland – met onder andere web-developer Thomas Van Glabeke, illustrator Khoren Matevosyan, animator Astghik Harutyunyan, muziekcomponist Tigran Hamasyan en creative director Ruben Van Leer – een toegankelijke en artistiek gelaagde game die makkelijk is te spelen en delen in de browser van smartphone en desktop. Het verhaal van de game is geïnspireerd op een traditioneel Armeens volkssprookje Hazaran Blbul. Het is een ode aan mystieke verhalen die onder druk staan in onze digitale wereld. De game bestaat uit bijzonder vernieuwend artwork en biedt een unieke kans om een gelaagd verhaal over wederopstanding te vertellen en ervaren. Het werk wordt medio 2024 gelanceerd in samenwerking met onder andere muzieklabel NAIVE, internationale organisatie ONEarmenia en Holland Festival.

Kantor Kniezinger – Why do printers never work

In dit project onderzoekt Kantor Knierzinger de vraag: Why do printers never work? Het onderzoek bestaat uit twee parallelle trajecten die worden uitgevoerd met een filosofisch-artistieke onderzoeksmethode. In het eerste deel worden interviews gehouden met experts uit het veld van kunst, fenomenologie, computer sciences, DIY-elektronica, consumentenbescherming en de drukkunst. Daarnaast worden ook niet-experts geïnterviewd, zodat verschillende perspectieven geboden worden. De interviews worden als gemonteerde podcasts gepubliceerd. In het tweede deel van het project zal worden geëxperimenteerd met het hacken van printers, waarbij wordt onderzocht of een gebruiker de printer naar diens hand kan zetten. Het uiteindelijke doel van het project is om de gebruiker van de printer het gevoel te geven van een democratische rationalisering van het apparaat en de vraag te beantwoorden: kan de printer fungeren als casus om het systeem van geplande veroudering te veranderen? Het vervolg van deze startsubsidie kan verschillende vormen hebben, zoals het creëren van experimenteel drukwerk met de aangepaste printers, workshops voor makers of een publicatie over het onderzoek.

PublicSpaces – Digital Sovereignty: Taking back the internet!

Op 6 en 7 juni 2024 organiseert PublicSpaces in samenwerking met Waag Futurelab de jaarlijkse conferentie Digital Sovereignty: Taking back the internet! in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Het internet is een essentieel onderdeel geworden van onze wereld. Voor het functioneren van een democratische samenleving is een gezond internet cruciaal. Tijdens twee volle dagen wordt door middel van een afwisselend parallel programma met talks, panels, expert tafels, workshops, een bazaar, een kunstprogramma met performances en installaties voor een divers publiek van kenners, professionals maar ook nieuwsgierige nieuwkomers, het internet besproken en bekritiseerd. De conferentie wordt de spil van een beter internet. Om het netwerk van de professionals te versterken, nieuwe ideeën te delen en nieuwe samenwerkingen mogelijk te maken. Voor het algemene publiek wil de organisatie het bewustzijn vergroten rondom een beter internet en laten zien wat de mogelijkheden maar ook de pitfalls zijn van de digitale wereld.

Nino Basilashvili - HEARTSYNC on tour

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur in 2024.

cijfers

Van de 63 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er dertig gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 46 procent. Het beschikbare budget deze ronde was € 473.000.

volgende ronde

De aankomende sluitingsdatum van Digitale cultuur is 10 september 2024.