Digitale cultuur – 26 projecten geselecteerd

In de tweede ronde Digitale cultuur van 2021 zijn 26 voorstellen geselecteerd. Alle positief beoordeelde aanvragen werden gehonoreerd. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.

algemene indruk

Alle positief beoordeelde aanvragen konden deze ronde worden gehonoreerd. Bijna de helft van de aanvragen betrof een startsubsidie. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van (serious) games tot geluidsperformance en van digital storytelling tot onderzoek waarin veelal actuele thema's centraal werden gesteld. Een greep uit de positief beoordeelde aanvragen:

Post Now Series: Last Grain of Sand
- Post Neon
Het doel van Post Now Series: Last Grain of Sand is de kijker bewust te maken van het onderbelichte verhaal over zandschaarste. Het design driven onderzoeksproject is een virtuele verkenning die onze relatie met zand, een van de meest vitale bronnen van de natuur, onderzoekt. Geïnspireerd door een poëtische en educatieve lezing van zandexpert Michael Welland, zet Post Neon een denkbeeldige reis uiteen in vijf hoofdstukken: Genesis, Human Alchemy, Greed, Anthropocene en Natural Relic. Het Post Now-collectief bestaat uit Ali Eslami, Niels Moolenaar, Post Neon, Arno Hoogland, Charlotte Rohde, Pim Boreel en forcequit.studio. Betrokken partners zijn onder andere MU Hybrid Art House, Isolde Hallensleben, Fontys School for Journalism, STRP, FIBER, Atelier NL, Danielle Arets.

Philith Haus

Sylla – Philith Haus
Kunstcollectief Philth Haus houdt zich bezig met twee centrale vragen: Wat betekent het om een menselijk persoon te zijn? En wat betekent het om een jong meisje te zijn binnen westerse economische systemen? In Sylla komen beide samen en wordt onderzoek gedaan naar de begrippen menselijkheid en gender. In dit project over kunstmatige intelligentie wordt samengewerkt met experts op het gebied van computerprogrammering, somatische therapie, genderlinguïstiek en omgevingsintegratie via licht en geluid. Het resultaat is een tentoonstelling die fysiek en virtueel plaatsvindt in 2022. Sylla hoopt een publiek te bereiken dat groot genoeg is om impact te hebben op de manier waarop het Nederlandse publiek ideologieën afdwingt rond wat zowel gender als menselijkheid moeten betekenen. Sylla belichaamt beide identiteiten, waardoor ze een vruchtbaar middel is om aannames die worden gedaan in twijfel te trekken.

Digital Witchcraft Lab: Emancipatory Juxtapositions of Magic and Computer Science –
Digital Witchcraft
Het ontwerpend onderzoeksproject Digital Witchcraft Lab wil het raakvlak verkennen tussen digitale technologieën en het bovennatuurlijke. Het project zal de verbinding tussen deze twee velden belichten en daarmee de tech-industrie en ontwerpsector beïnvloeden met een nieuw artistiek perspectief dat oude bovennatuurlijke tradities incorporeert. Tijdens het onderzoek zal een publieksprogramma in Rotterdam en Amsterdam worden georganiseerd waarin denkers, makers en techneuten worden uitgenodigd om te reflecteren op de digitale tools als volmacht van het bovennatuurlijke en dit te testen. Voor het project wordt samengewerkt met V2_.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur.

cijfers

Van de 63 subsidieverzoeken in behandeling genomen aanvragen zijn er 26 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 41 procent. Het beschikbare budget was deze ronde € 399.487. De deadline voor de derde ronde Digitale cultuur van 2021 is 18 augustus.