Digitale cultuur – 21 projecten geselecteerd

In de derde ronde Digitale cultuur van 2023 zijn 21 projecten geselecteerd. Sean Gilis, coördinator Regeling Digitale cultuur, reflecteert op de ronde.

23 november 2023

algemene indruk

Veel aanvragen verhouden zich deze ronde opnieuw op een eigen manier tot kunstmatige intelligentie. AI komt zowel in het onderwerp of als methodiek voor, zoals bij het project Slow AI waarbij Nadia Piet Creative een alternatief onderzoekt voor het huidige, door big tech gedomineerde, AI. Ook Algorithmic Art Therapy, een onderzoeksproject van Floris Schönfeld, houdt zich bezig met de veranderende rol van AI in onze samenleving en hoe wij ons daar als mens toe kunnen verhouden.

Slow AI – Nadia Piet Creative

De ronde bevat verschillende vormen van projecten. Van de sciencefiction podcast DRIFT, waarin de luisteraar zich in de toekomst bevindt waar de klimaatdreiging en technologische dilemma’s zijn overwonnen, tot de educatieve game News Detective, waarin kinderen leren betrouwbare nieuwsbronnen te onderscheiden, verkeerde informatie te herkennen en weloverwogen beslissingen te nemen. In de AR-app Future Botanica, ontwikkeld door Polymorf, werkt de gebruiker samen met AI en anderen en ontwerpt speculatieve ecosystemen met nieuwe vormen van natuur. Met The Regeneration Commons: EcoloGPT wordt een chatbot onderzocht waarmee vragen kunnen worden beantwoord over de huidige ecologische stand van Nederland en daarmee digitale hulpmiddelen om klimaatweerbaarheid te bevorderen.

selectie

Het beschikbare budget was niet toereikend om alle 22 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. Daarom heeft prioritering plaatsgevonden. De procedure die hierbij is gehanteerd, staat omschreven in de Regeling Digitale cultuur. Na prioritering is een project buiten de selectie gevallen.

Enkele opvallende projecten uit de selectie van deze ronde zijn:

Celine Veltman – Curiosmos

Celine Veltman – Curiosmos
Tijdens de preproductie van de game Curiosmos, een spel over de wonderen van het universum, ontstond bij Celine Veltman de onderzoeksvraag: hoe moeten we omgaan met het verwerken van complexe wetenschappelijke kennis in een videogame waarbij realisme soms in de weg staat van gameplay en grafische weergave? Curiosmos is een speelse en leerzame digitale speeltuin over planeten, zonnestelsels en de wonderen van de kosmos. Het doel van Curiosmos is om astronomische kennis toegankelijk te maken voor iedereen. Gedurende het onderzoek worden vijf playtests met verschillende doelgroepen georganiseerd om Curiosmos en het ontwerp te testen. De verzamelde feedback en resultaten worden meegenomen naar de volgende en zullen bijdragen aan het verbeteren van het spel, zodat Curiosmos na dit evaluatieproces de perfecte balans vindt tussen wetenschap, gameplay en stijl. Na het onderzoek wordt een rapport opgesteld van de aanpak, methodiek en bevindingen om te delen met andere gameontwikkelaars.

Ainhoa Hernandez – (DON’T) LOOK ME IN THE EYES

Ainhoa Hernandez – (DON’T) LOOK ME IN THE EYES
(DON’T) LOOK ME IN THE EYES is een dansvoorstelling van Ainhoa Hernandez met drie menselijke artiesten, twee robots en een avatar die is geïnspireerd door de Griekse mythe van Medusa en de Gorgonen. De voorstelling onderzoekt de relatie tussen lichamen en technologie en het concept van het monsterlijke vrouwelijke, met als doel na te denken over de representatie van vrouwen en queerness in westerse verhalen. Het project is opgedeeld in onderzoeksfasen, met repetities, choreografie-ontwikkeling, onderzoek met robots, geluid en AI-samenwerkingen. Het project heeft tot doel een dramaturgie te bedenken voor robots en avatars op het podium. De startsubsidie wordt gebruikt voor het onderzoek met robots en de avatar-interactie. Het stuk wordt in 2024 gepresenteerd op Spring Festival en bij Frascati Amsterdam, met try-outs in Plein Theater, International Art Talent Festival 2023 bij Felix Meritis en in de context van The Artist(s) Are in Frascati Amsterdam. ICK Amsterdam, YAA Prize, Erik Impuls, KAAP, Antic Teatre, Spring Festival en Frascati Amsterdam zijn bevestigde samenwerkingspartners.

Body.Scratch – Body.Scratch: Move to Create

Body.Scratch – Body.Scratch: Move to Create
In de startfase van het project Body.Scratch: Move to create is een bètaversie ontwikkeld van een app/game voor kinderen om te leren coderen in een full-body experience. De volgende fase bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste komen creative coders, dansers en ontwerpers samen tijdens een residentie-periode van twee weken waarin zij de gameplay zullen onderzoeken met een prototype als eindresultaat. Daarnaast wordt een pilotcampagne van drie mini-films gemaakt die laten zien hoe drie verschillende traditionele bewegingsvormen (Hiphop, Pantsula, Qigong) de manier kunnen veranderen waarop mensen, en vooral jongeren, flow en digitale creatie benaderen. De resultaten zullen worden gedeeld op sociale media. Voor de doorontwikkeling werkt de aanvrager samen met Red is Dancing, De Fabriek Eindhoven en Cooking Noise Music. 

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur in 2023.

cijfers

Het beschikbare budget was deze ronde € 400.000. Van de 57 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 21 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 37 procent. Het aantal aanvragen voor een startsubsidie lag met 29 opnieuw erg hoog. 11 daarvan zijn positief beoordeeld. De eerstvolgende sluitingsdatum van de Regeling Digitale cultuur is 16 januari 2024.

Foto bovenaan: Studio Philip Vermeulen