Digitale cultuur – 21 projecten geselecteerd

In de eerste ronde Digitale cultuur van 2022 zijn 21 voorstellen geselecteerd. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.

25 april 2022

algemene indruk

Alle positief beoordeelde aanvragen konden deze ronde worden gehonoreerd dankzij extra budget uit covid-19-middelen. Een derde van de aanvragen betreft een startsubsidie. Opvallend qua thematiek is dat veel aanvragen zich in deze ronde verhouden tot het niet-menselijke, multispecies en de natuur. Deze trend is al langer gaande. Ook hadden veel projecten betrekking op vernieuwende, digitale manieren van archiefontsluiting. Een andere merkbare trend is de aandacht voor NFT’s (non-fungible tokens), op de blockchain vastgelegde eigendomscertificaten. Enkele opvallende projecten deze ronde zijn:

Studio Zuzanna Zgierska

Out of Focus – Studio Zuzanna Zgierska
Out of Focus is een audiovisueel project over geologische ontwikkelingen, delfstoffenwinning en postkolonialisme in Noord-Groenland. De multizintuiglijke benadering in het werk is geïnspireerd op de inheemse kosmologie. Daarmee willen Studio Zuzanna Zgierska en Louis Braddock Clarke niet alleen een nieuwe manier van storytelling introduceren maar ook het publiek op een intieme manier de lokale context van klimaatverandering en geopolitieke onrust laten ervaren. De aanvraag is gericht op de audiovisuele productie, die zal plaatsvinden in Nederland, Denemarken en Groenland. Tijdens deze productieperiode is het Paleomagnetisch Laboratorium (Universiteit Utrecht) betrokken voor artscience experimenten rondom de Cape York Meteoriet. Het project resulteert in een immersieve audiovisuele installatie op Sonic Acts Festival 2023; een immersieve filmscreening als onderdeel van het Sonic Acts NightAir-programma; een door Vera van de Seyp ontworpen online platform met video, sound recordings, 3D-omgeving en tekst. Daarnaast zal het werk door Video Power op internationale scholen worden gedistribueerd.

Pavamerela

net-ktar – Pavamerela
net-ktar is een cyber-instrument dat (bio)data van lichamelijke input verzamelt om online en offline te verzenden, waardoor digitale en fysieke omgevingen overal ter wereld worden geactiveerd. Door het gebruik van sensoren, computers, microcontrollers en routers kunnen de gebruikers en makers verbinding maken met het web om vervolgens machines, geluiden en beelden op afstand te automatiseren en met elkaar in wisselwerking te zetten. Dit project is een impuls aan zowel de exposure van het werk van het collectief sWitches, als voor de verdere ontwikkeling van hybride en mixed reality-tools voor sWitches en de communities daaromheen. Het project vindt plaats van april t/m augustus 2022 en wordt opgedeeld in drie fasen: ontwikkeling van de tool, het creëren van de installatie/performance, en presentatie. Het werk wordt gepresenteerd in twee tentoonstellingen en in een online omgeving. Betrokken partners zijn onder andere Stichting Niet Normaal INT en mentor Marlot Meyer.

Paolo Patelli

Between Dog and Wolf – Paolo Patelli
Between Dog and Wolf is een digital storytelling experiment, op het grensvlak van internetcultuur, visuele antropologie en film. Het project zal resulteren in een audiovisueel werk en ruimtelijke installatie, die de stemmingen en verlangens van 4chan-gebruikers vastlegt, zoals gedeeld op het anonieme internetbeeldbord tijdens de covid-19-uitbraken van 2020 tot 2022. Patelli stelt dit onderwerp aan de kaak door documentaire en het speculatieve door elkaar te laten lopen. Het kernteam bestaat uit makers Paolo Patelli en Freja Kir. Daarnaast zijn er bevestigde samenwerkingen opgezet met Mattia Balsamini (director of photography), Studio Fludd (designstudio), Nadia Piet (developer met AI-expertise) en Celina Yavelow (ontwerper/stemartiest). Het project zal voor de eerste keer worden vertoond bij Viafarini (Milaan), en zal daarna te zien zijn op presentatieplekken en festivals in zowel Nederland als internationaal.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 1 – 2022.

cijfers

Van de 56 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 21 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 37,5 procent. Het budget deze ronde was € 350.000. Dit was niet toereikend voor alle positief beoordeelde aanvragen en werd daarom aangevuld uit covid-19-middelen. De tweede ronde Digitale cultuur is onlangs gesloten. De sluitingsdatum van de derde ronde is 17 augustus 2022.