Ricky van Broekhoven: ‘Als je muziek aan licht toevoegt, kun je een verhaal vertellen en muziek laten zien en voelbaar maken’

Natuurlijke fenomenen en onzichtbare verschijnselen, daar draait het om in het werk van spatial sound designer Ricky van Broekhoven. Zijn fascinatie resulteert onder meer in zelfgebouwde machines die spelen met onze zintuiglijke waarneming. Om het muzikaal potentieel van zijn meest recente installatie te verkennen, ontving Ricky van Broekhoven ondersteuning van het Stimuleringsfonds via de regeling Upstream: Music x Design.

5 maart 2020

Ricky van Broekhoven was in samenwerking met de TU Eindhoven al even bezig met het ontwikkelen van een instrument gebaseerd op het fenomeen van staande golven, en had hiervoor al verschillende prototypes gemaakt. Upstream: Music x Design zag hij als kans om het project naar een ander niveau te tillen en een samenwerking aan te gaan met muzikant Albert van Abbe.

extra dimensies

‘Het doel van onze samenwerking is om een audiovisueel muziekinstrument te ontwikkelen dat uitgaat van het natuurkundig experiment waarbij staande golven zichtbaar worden gemaakt door een flexibele snaar snel te laten roteren’, vertelt Ricky van Broekhoven. ‘Gecombineerd met stroboscopisch licht ontstaat een spel van magische ruimtelijke vormen en patronen. Als je daar muziek aan toevoegt, kun je een verhaal vertellen en muziek laten zien en voelbaar maken. Hoewel ik zelf muziek produceer en ook al lange tijd met muziek bezig ben, mis ik de skills van Albert. Onze expertise vult elkaar goed aan. De samenwerking is ook voor Albert en collega-muzikanten interessant omdat het voor vernieuwing van performances kan zorgen. Meestal worden die ondersteund met projecties; maar ruimtelijke, sculpturale installaties kunnen voor een hele andere ervaring zorgen en geven de show een extra dimensie, bovendien kunnen ze een muzikaal ander geluid brengen.’

Video: Robbie van Zoggel

gebundelde krachten

De uitdaging voor Van Broekhoven en Van Abbe ligt er nu in maximale controle te krijgen over het geluid dat de installatie zelf produceert en het potentieel ervan optimaal te benutten. ‘De beweging van de snaar levert een science fiction-achtige ritmische sound op en is heel expressief. Dat moeten we zien op te vangen en verwerken in de interactieve live performance die we ontwikkelen. Een tweede uitdaging is het licht, dat nu nog uit een externe bron komt. Dat willen we integreren in de snaar. We werken hiervoor samen met specialistische partijen, zoals audio engineers van poppodium Willem Twee en mechanical engineers van Equipment & Prototype Centre (E.P.C.). Zo vullen we elkaar allemaal aan en kunnen we onszelf overstijgen.‘

Als de installatie volledig operationeel is, zal deze onder meer te zien zijn op verschillende festivals. ‘Maar zover is het nog niet. We moeten ons debuut nog maken‘, aldus Ricky van Broekhoven. ‘De installatie moet eerst optimaal werken. In de laatste fase van het project concentreren we ons ook pas op de live performance en het verhaal. Wat kunnen we maximaal uit de installatie halen qua effecten op het gebied van vorm, kleur en beweging en hoe gaat dit samenvallen met de muziek van Albert? Die vragen zijn nog niet beantwoord.‘

Upstream

Afgelopen jaar lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe subsidieregeling Upstream: Music x Design. De regeling richt zich op innovatieve toepassingen van ontwerp en technologie binnen de popmuziek. De volgende deadline om een aanvraag in te dienen is woensdag 1 april 2020.