Bellissimo Milano – 75B over Milan Design Week 2022

Sinds 2013 roept het Stimuleringsfonds ieder jaar ontwerpers op om een voorstel in te dienen voor een presentatie tijdens de Milanese beursweek. Doel is om de hoge kwaliteit van de Nederlandse ontwerpsector te onderstrepen en de internationale reputatie van de Nederlandse creatieve industrie te versterken. Dit jaar was 75B een van de vijftien geselecteerde bureaus die begin juni afreisden naar Milaan. Wat is hun ervaring? Ontwerpers Rens Muis en Pieter Vos van 75B vertellen over hun presentatie tijdens de Salone del Mobile 2022.

22 juni 2022

‘Bellissimo!’ en ‘Who made thiez?’ (in Italiaans accent) krijgen we veel te horen van bezoekers bij ons werk 21st Century Heraldry of Italy. Alom verbazing als blijkt dat deze wandkleden over Milaan, Turijn, Rome, Napels en Palermo uit Nederland komen. Er staan steeds groepjes mensen voor onze kleden, want het ontdekken van de ongeveer 120 referenties die we erin hebben verwerkt, kost wel even tijd. De boekjes met uitleg over de karakteristieke motto’s, symbolen, logo’s en iconen zijn al na twee dagen op, dus zijn we maar overgestapt op een QR-code.

symbolen

Sinds de academie zijn we al bezig met de betekenis en de functie van symbolen in de maatschappij om ons heen. In ons project, 21st Century Heraldry of Italy, een serie wandkleden met hedendaagse stadswapens van vijf grote Italiaanse steden, doen we dat door het karakter van iedere stad weer te geven met behulp van de symboliek die we daar tegenkomen. Hiermee smeden we één compact beeld in de traditie van een heraldisch wapen. Vroeger was zijn functie om te imponeren: je liet je wapenfeiten zien. In onze stadswapens zoeken we naar de markante iconen van de huidige stad, afkomstig uit allerlei disciplines, sectoren, niveaus en van hoog tot laag. Zo ontstaat een zoekplaatje met beeldbetekenissen, maar ook een registratie van onze tijd. Dat vinden we heel belangrijk. Stel je voor dat je deze wandkleden over vijftig of honderd jaar bekijkt! Wat zouden ze vertellen over de huidige tijd?

residentie

In 2019 waren we te gast in Napels bij Il Ventre di Napoli, een artist in residence opgezet door de Nederlandse curator Patricia Pulles. Daar maakten we ons eerste wandkleed voor de stad Napels dat in 2020 tijdens de beurs EDIT in Napoli is tentoongesteld. Vervolgens bedachten we dat een serie wandkleden meer gewicht zou geven, en besloten we kleden voor de vijf grootste Italiaanse steden te maken. Dit plan kostte ons vier jaar. Een half jaar geleden maakten we in het Textiellab in Tilburg het laatste kleed: Milano, 2021.

initiatief

Dit alles is op eigen initiatief. We investeren enorm veel tijd en geld. Uit angst rekenen we maar niet uit hoeveel uren er inmiddels inzitten. En dan hebben we het alleen nog maar over het werk zelf. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de kleden opgerold in ons archief blijven liggen, dus vanaf de afronding start een andere uitdaging: het publiek maken van dit werk. Foto’s plaatsen op social media is één mogelijkheid, maar het fysiek presenteren van deze enorme kleden in Italië is natuurlijk ingewikkelder. Desondanks vonden we dat deze wandkleden daar te zien zouden moeten zijn. Via een tip kwamen we terecht bij Masterly Milano, in het Palazzo Francesco Turati, in het centrum van Milaan. Masterly is een initiatief van Uniquole en wordt in nauwe samenwerking met de Nederlandse ambassade in Rome, het consulaat-generaal in Milaan, lokale Italiaanse partners en de Milanese Kamer van Koophandel georganiseerd. Dit leek ons interessant, ook omdat we zelf nog nooit naar de Milan Design Week waren geweest.

investering

Om de drie geselecteerde kleden bij Masterly te krijgen en daar een week te verblijven om tekst en uitleg te geven (oftewel te netwerken) vergde weer een forse investering: hierbij was de bijdrage van het Stimuleringsfonds zeer welkom. De opbrengst van onze presentatie is heel onzeker en niet direct in harde valuta uit te drukken. Door eerdere ervaring op de beurs EDIT in Napels wisten we wel dat we (pers)aandacht en publieksaandacht konden verwachten, maar wat we in Milaan meemaakten was toch overweldigend: de kleden zijn het meest gefotografeerde item van de beurs. Ook de posters vonden gretig aftrek bij de vele geïnteresseerden met een gewone portemonnee.

verkoop

Voor het tentoonstellen en verkopen van deze serie in Italië zelf is tijd nodig. Het gaat om het opbouwen van een langdurige en persoonlijke relatie met die ene en juiste persoon, zoals we leerden in een korte presentatie over do’s en don’ts zaken doen in Italië van Agnes Agterberg, hoofd van de Economische afdeling van de Nederlandse Ambassade in Rome. Daarmee zijn we dan vanaf deze editie van de Milan Design Week begonnen. We hebben een flinke stapel visitekaartjes mee naar huis genomen, dus ‘wordt vervolgd’.