

Vormgeving – 14 projecten geselecteerd
In het eerste tijdvak van de Regeling Vormgeving van 2025 zijn 14 projecten geselecteerd. Coördinator Tibor Bijl reflecteert op de ronde.
19 juni 2025
Voor het eerst sinds de introductie van de nieuwe werkwijze voor de beleidsperiode 2025-2028, werd er bij deze regeling gewerkt in twee fases. In de eerste fase zijn er 98 beknopte aanvragen ingediend waarvan het vooraf bepaalde maximumaantal van vijftig aanvragen in behandeling genomen kon worden. De aanvragers van deze vijftig voorstellen kregen in de tweede fase vier weken de tijd om hun aanvraag aan te vullen met een uitgewerkt projectplan, een begroting, planning en communicatieplan. Na een controle op formele criteria en volledigheid zijn er vervolgens 42 aanvragen door de adviescommissie beoordeeld. Veertien positief beoordeelde projecten zullen subsidie ontvangen.
algemene indruk
Tijdens de commissievergaderingen bleek dat er veel diversiteit in de thema’s van de behandelde aanvragen zat. Toch zijn er ook terugkomende thema’s. Zo waren er meerdere projecten gecentreerd rondom duurzaamheid of co-creatie. Opvallend deze ronde was dat er veel aanvragen afkomstig waren van platforms of collectieven, in plaats van individuele makers. De commissie liet zich wel kritisch uit over de wat beperkte communicatieplannen, zonder duidelijke strategie, en de summiere portfolio’s waarbij uitleg over projecten, context of relevantie ontbrak.

selectie
Enkele opvallende projecten uit de selectie van deze ronde zijn:
K. Cheng – De gemiddelde Nederlander
In het project De gemiddelde Nederlander onderzoekt data-illustrator Kwennie Cheng aan de hand van 80 illustraties verschillende aspecten van ‘de Nederlander’, van demografie tot gewoonten en opinie. Gebundeld in een boek laten de illustraties zien wie volgens data ‘de Nederlander’ is en sporen ze aan tot reflectie: hoe gemiddeld is de kijker zelf? Klopt de beeldvorming van ‘de Nederlander’ en wat als je níet gemiddeld bent? Het project biedt een vernieuwend perspectief op datavisualisatie door statistieken toegankelijk en menselijk te maken en toont hoe illustratie een actieve rol kan spelen in datajournalistiek en visuele communicatie. Het boek wordt uitgegeven door uitgeverij Pluim en verschijnt in het najaar van 2026.

MacGuffin – The Stitch
MacGuffin Magazine is een thematische, terugkerende publicatie over het gebruik en de context van ontwerp. Elke editie neemt een alledaags object of materiaal als uitgangspunt. Vanuit verschillende perspectieven wordt de persoonlijke, culturele, maatschappelijke en politieke rol van deze voorwerpen beschouwd. In september verschijnt The Stitch. Deze publicatie richt zich op ‘de steek’ in verschillende disciplines, van textiel tot mode en van architectuur tot digitale media. Het resultaat bespreekt de steek als een vorm van materiële geschiedenis – één die de veranderingen in het sociale en politieke landschap waarin ze wordt geproduceerd, weerspiegelt. MacGuffin Magazine wordt in een oplage van 8.500 ex. wereldwijd gedistribueerd.

Stichting Halte Charlois – Halte Charlois
Halte Charlois is een doorlopend sociaal-cultureel modeproject gevestigd in en gefocust op de wijk Charlois in Rotterdam-Zuid. Het programma bestaat uit verschillende jaarlijks terugkerende elementen. Zo wordt er een collectie gemaakt over de wijk, gebaseerd op workshops, uitgelichte inwoners, beeldmateriaal uit de wijk en samenwerkingen met lokale ondernemers en verenigingen. Daarnaast wordt er een documentaire gemaakt en vindt de Charlois Fashion Week plaats, waarbij de collectie en documentaire worden vertoond en er workshops worden gehouden. Halte Charlois werd in 2023 geïnitieerd door modeontwerper Nada van Dalen om het unieke karakter van de wijk te vangen in kleding voordat deze onherroepelijk verloren zou gaan in de golven van gentrificatie. Het project richt zich niet alleen op de creatie van een jaarlijkse kledingcollectie, maar ook op het bevorderen van een aan mode gerelateerde cultuur en het laagdrempelig introduceren van modevormgeving en tailoring in de wijk door middel van workshops en educatie voor onder andere kinderen, jongeren en senioren.

Limestone Books – Publishing ūn-tōng-tiânn, Bookshop Takeover
Het Artist Takeover-programma van Limestone Books is een evoluerend, langdurig programma, met in 2025 het thema ūn-tōng-tiânn (een Taiwanese term die verwijst naar ‘lichamelijke oefening’ en sociale of politieke ‘bewegingen’). In dit programma worden makers, platforms en collectieven uitgenodigd om de ruimte van Limestone Books gedurende vier weken over te nemen en te transformeren. Voor deze editie worden twee collectieven uitgenodigd: Bebe Books, een queer uitgeverscollectief uit België, en Pykë-Presje, een kunstboekhandel en projectruimte uit Kosovo. Via diverse evenementen, tentoonstellingen en twee publicaties wordt in uitwisseling met het publiek de inhoud gedeeld. De overname van de boekhandel door Pykë-Presje en Bebe Books zal plaatsvinden in september en november 2025. De resultaten van het project worden begin 2026 gepubliceerd.
Bekijk hier alle projecten die binnen de Regeling Vormgeving zijn geselecteerd.
cijfers
Het beschikbare budget in deze ronde was € 395.000. Omdat het totaal aangevraagde bedrag van de positief beoordeelde aanvragen hoger lag dan het beschikbare budget, is er geprioriteerd. Van de 42 in behandeling genomen aanvragen zijn er 22 positief beoordeeld, waarvan 14 aanvragen gehonoreerd kunnen worden.
vervolg
Het eerstvolgende subsidietijdvak staat open vanaf 19 augustus, 15.00 uur, tot 28 augustus 2025, 16.00 uur. Wil je een aanvraag doen in deze ronde? Bekijk alvast de subsidiepagina van de regeling om je goed voor te bereiden.