Presentaties buitenland – 13 projecten geselecteerd

In de Open Oproep Presentaties buitenland zijn dertien presentaties geselecteerd. Mireille de Koning, programmaleider Internationalisering, reflecteert op de selectie.

22 februari 2024

aanleiding

Via de Open Oproep Presentaties buitenland kunnen presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken en musea in het buitenland het werk presenteren van Nederlandse ontwerpers, architecten en makers. De oproep is gericht op presentaties met een onderscheidende, gedurfde of ambitieuze insteek die een nieuwe of andere blik werpen op het ontwerpveld en daaraan gerelateerde maatschappelijke vraagstukken. Het doel van de oproep is om de kwaliteit en betekenis van de hedendaagse Nederlandse architectuur, vormgeving en digitale cultuur te delen met een internationaal publiek en zo de positie van het Nederlandse ontwerpveld internationaal te versterken.

The Soil Palace – Studio Ossidiana

algemene indruk

In de derde ronde van de Open Oproep Presentaties buitenland worden voorstellen gedaan voor presentaties in de disciplines modeontwerp, stedenbouw, digital storytelling, bio design en art-science, en verhouden zich tot uiteenlopende thema’s en onderwerpen. Waaronder klimaatverandering en omgevingsbewustzijn, circulariteit, de rol van technologie binnen de samenleving en de impact van kolonialisme en politieke ideologie op identiteitsvorming.

De meeste projectvormen zijn tentoonstellingen van (een) werk binnen een museum of galerie of als onderdeel van de programmering op een festival of manifestatie. Verschillende projecten ontwikkelen nieuw locatiespecifiek werk dat inspeelt op en/of betrekking heeft op een lokale ontwikkeling, plek of thematiek van een programma. Als onderdeel van Ornamenta 2024 ontwerpt Studio ThusThat bijvoorbeeld een tentoonstelling voor het project Treasure to Treasure, Dust to Dust. Hierin komen de ecologische, sociale en geopolitieke nuances rondom edelmetalen en zilverwerk in het noordelijke Zwarte Woud van Duitsland aan bod, waar de regio ooit bekend om stond. Voor het project Synthetic Exercises is Andrius Arutiunian uitgenodigd om een nieuwe installatie te ontwikkelen van een bestaand werk voor de vijftiende editie van de Gwangju Biënnale in Zuid-Korea. Het werk onderzoekt de met elkaar verweven geschiedenis van oliewinning en automatische stemafstemmingstechnologieën, ontwikkeld op basis van hetzelfde algoritme en het gebruik ervan voor waarde- en data-extractie.

Een aantal voorgestelde presentaties zijn het resultaat van een samenwerking tussen partners in Nederland en andere landen. Zo gaat een groep theater- en filmmakers, muzikanten, kunstenaars, producenten en culturele podia voor het project The Indonesian Dialogues een multidisciplinaire installatie en performance ontwerpen. Met als doel ruimte te stimuleren voor dialoog over kolonialisme, erfgoed en identiteit in Indonesië via verschillende media, zoals video-installaties, live-muziek en illustraties.

Iris van Herpen: Sculpting the Senses – Queensland Art Gallery | Gallery of Modern Art

selectie

De volgende dertien projecten zijn geselecteerd:
- Iris van Herpen: Sculpting the Senses – Queensland Art Gallery | Gallery of Modern Art | Australië
- Polyspace – Studio Klarenbeek & Dros | Duitsland
- Wet Dreams – Marina Otero | Spanje
- Synthetic Exercises – Andrius Arutiunian | Zuid Korea
- The Indonesian Dialogues – There Will Be Film | Indonesië
- DATAPOLIS+ – CLOUD | Italië
- Fiera del Suono, The Echoes of the Carnival Chronicles SXSW 2024 – Stichting Pleinmuseum / DROPSTUFF.nl | Verenigde Staten
- TABULA SCRIPTA TOKYO – HOH Architecten | Japan
- The Soil Palace – Studio Ossidiana – Triënnale Brugge | België
- Ornamenta 2024 – Jules van den Langenberg | Duitsland
- Sensible Spaces – Studio Janet Vollebregt | Brazilië (foto bovenaan)
- Treasure to Treasure, Dust to Dust – Studio ThusThat | Duitsland
- Belfast Photo Festival, Rendr and Matthias Oostrik’s AIAIAI.AI. – Belfast Photo Festival | Noord-Ierland

cijfers

Van de 28 in behandeling genomen presentaties zijn er 13 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 46,4%. Voor deze open oproep was een budget van € 100.000 beschikbaar. Dit budget was niet toereikend om alle positief beoordeelde presentaties te ondersteunen. Het beschikbare budget van deze ronde is opgehoogd met het gereserveerde budget van 2024, zodat alle positief beoordeelde projecten konden worden gehonoreerd voor een bedrag van € 275.005. De bijdrage per project bedroeg € 10.000 – € 25.000. De bijdrage is bestemd voor fee, reis-, accommodatie-, transport-, voorbereidings- en/of presentatiekosten.

beoordeling

Alle ingediende aanvragen zijn ter advies voorgelegd aan een onafhankelijke commissie bestaande uit Isabel Driessen, Branko Popoviç en Meryem Slimani. Zij beoordeelden de voorstellen aan de hand van de volgende criteria:
- artistiek-inhoudelijke waarde van het project;
- plan en motivatie van de ontwerper;
- motivatie van de buitenlandse presentatieplek;
- relevantie van de presentatie en presentatieplek voor de Nederlandse creatieve industrie.

vervolg

Dit was de derde keer dat het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Presentaties buitenland uitzette. Begin 2025 volgt een vierde ronde. Houd hiervoor onze nieuwsbrief in de gaten.