Platforms voor ontwerpend leren – 13 projecten geselecteerd

In de tweede editie van de Open Oproep Platforms voor ontwerpend leren zijn in totaal dertien projecten geselecteerd. Een reflectie op de selectie.

9 december 2023

algemene indruk

Met de Open Oproep Platforms voor ontwerpend leren wil het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een impuls geven aan initiatieven die jongeren en startende ontwerpers wegwijs maken in de Nederlandse maak- en ontwerpcultuur. Als antwoord op de groeiende aandacht voor het ontwikkelen van technische, artistieke, praktische en andere professionele ontwerpvaardigheden door jongeren.

Deze ronde bevat projecten uit verschillende disciplines binnen het ontwerpveld zoals mode, productontwerp, architectuur, coding en social design. Zowel het aantal ingediende aanvragen als de kwaliteit van de meeste projecten lag hoog vergeleken de vorige editie. Opvallend is dat er meer aanvragen zijn ingediend gericht op de jongste doelgroepen. De geselecteerde platforms bevinden zich onder meer in Arnhem, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Bosch, en werken samen met instellingen in Maastricht, Vlaardingen en Amersfoort.

selectie

De volgende dertien projecten zijn geselecteerd:
- AIR – Leren in de Metropo(o)lder
- Afdeling Buitengewone Zaken – SEED Programme 2
- Archiklas – Kinder Klimaat Atelier 2024
- Creative Coding Utrecht – CCU Living Lab 2024
- Design Museum Den Bosch – Design Station (foto bovenaan)
- Kitsunya – aHOUSEforHOME: BUILD UP
- POST NEON – POST SCHOOL
- Rambler Amsterdam – Unlock your Talent Pro programma 2024
- Ruimtekoers – Ruimte om te leren
- Sonic Acts – Next
- sQuare – Each One Teach One
- STORE – Design Club Programma 2024
- Terra Nova – Democratisch Design Ontwerpen voor de Buurt

AIR – Leren in de Metropo(o)lder
Afdeling Buitengewone Zaken – SEED Programme 2

beoordeling

Om tot een selectie te komen zijn de voorstellen aan de hand van de volgende criteria beoordeeld:
- De opzet van het programma;
- De rol en kwaliteit van de betrokken ontwerpers;
- De toegankelijkheid van het programma;
- De positionering binnen de bestaande infrastructuur.

Voor aanvragen van € 50.000 – € 100.000 geldt een extra beoordelingscriterium, namelijk:
- De duurzaamheid van het programma en de positionering van de organisatie.

De beoordeling had de vorm van een tender: een aantal voorstellen is verkozen boven de andere. De adviescommissie die werd voorgezeten door Marjolein van Breemen (sectordirecteur Naturalis) bestond uit: Branko Popoviç (artistiek directeur FASHIONCLASH), Marwan Magroun (fotograaf en regisseur) en Shirley Hendrikse (hoofd educatie STRP).

Ruimtekoers – Ruimte om te leren

cijfers

Uit de 42 beoordeelde aanvragen zijn dertien projecten geselecteerd. Aanvankelijk was er een budget van € 900.000 beschikbaar gesteld. Als gevolg van een onderbesteding van € 187.150 binnen de doelstelling Impuls Makers waarvoor het fonds eerder COVID-steunmiddelen ontving, heeft het bestuur besloten dit bedrag aan het budget van de Open Oproep Platforms voor ontwerpend leren toe te voegen. Hierdoor konden drie extra, positief beoordeelde programma’s volledig ondersteund worden. Het toekenningspercentage komt daarmee op 33,3%. De maximumbijdrage per project bedroeg € 100.000.

impact

De eerste geluiden na afloop van de eerste editie van de Open Oproep Platforms voor ontwerpend leren stemmen positief. De commissie was onder meer onder de indruk van de reflectie op het programma van STORE. De portfoliosessies die STORE Rotterdam tijdens hun programma heeft georganiseerd voor tien Design Club deelnemers zijn een belangrijk schakelpunt geweest om toelating te doen bij academies. De deelnemers geven aan dat zij door de Design Club zijn gaan overwegen om een creatieve studie te volgen. Daarvoor was creatief bezig zijn alleen een hobby. De jongeren hebben na het volgen van het programma toelating gedaan bij verschillende creatieve vervolgopleidingen. Inmiddels zijn ze allemaal aangenomen bij verschillende opleidingen van Design Academy Eindhoven, Willem de Kooning Academie, Koninklijke Academie Beeldende Kunst, Rietveld Academie, St. Joost School of Art & Design en Bouwkunde aan de Technische Universiteit Delft.