Immerse\Interact – 10 projecten geselecteerd

In de eerste ronde van 2025 voor de Regeling Immerse\Interact zijn 10 projecten geselecteerd voor ondersteuning. Stafmedewerker Immerse\Interact Arnout van der Maas reflecteert op de ronde.

8 juli 2025

De geselecteerde projecten tonen een sterke focus op mentale gezondheid en trauma-verwerking. Verschillende makers gebruiken immersieve technologie om moeilijk bespreekbare onderwerpen toegankelijk te maken. The Sleep of Reason Produces Monsters herinterpreteert nachtmerries als transformatieve ervaring, terwijl Lady Lazarus ruimte creëert voor gesprekken over suïcide en rouw.

Opvallend is ook de aandacht voor inclusiviteit en toegankelijkheid. Stille resonantie ontwikkelt een gelijkwaardige muziekervaring voor dove en slechthorende mensen, en Nothing to See Here brengt immersieve kunst naar voorbijgangers in de publieke ruimte zonder drempels.

Klimaat en milieu komen op verrassende manieren aan bod. AMASONIC laat de impact van klimaatverandering op riviergemeenschappen horen, terwijl Shifting Forms de gevolgen van smeltende permafrost onderzoekt.

selectie

Verder zijn enkele opvallende projecten:

Mine Land – Katja Verheul

Mine Land – Katja Verheul
Mine Land is een VR-ervaring over de langetermijngevolgen van oorlog. Katja Verheul bezocht mijnenvelden in Kosovo en Brčko en ontdekte dat 30 jaar na de oorlog in Bosnië nog steeds gebieden ontoegankelijk zijn door mijnen die slachtoffers blijven maken. De 20-25 minuten durende ervaring heeft drie verhaallijnen vanuit verschillende perspectieven: een mijnopruimer, wetenschapper en vluchteling. Bezoekers dragen een kogelwerend vest en interacteren met virtuele ontmijningsobjecten. De installatie combineert documentaire elementen met artistieke visualisaties en haptische feedback. Door zintuiglijke immersie wil Verheul met dit project bijdragen aan dieper begrip van en bewustwording over het bestaan van mijnenvelden en de onzichtbare erfenis van oorlog.

Vergeten hoe te zwemmen – Eva Kröse

Vergeten hoe te zwemmen – Eva Kröse
Vergeten hoe te zwemmen is een poëtische VR-vertelling waarin de toeschouwer wordt overvallen door plotselinge existentiële angst tijdens een treinreis. De 8-10 minuten durende VR-installatie speelt zich af in een virtuele rijdende trein. Via verschillende omgevingen wordt het publiek meegenomen langs de facetten van angst. Het begrip tijd krijgt een paradoxaal karakter: de angst lijkt eindeloos te duren, maar tegelijkertijd is de tijd het enige dat de situatie uiteindelijk voorbij laat gaan. Het project opent de dialoog over angst en biedt mensen zonder ervaring met het onderwerp een inkijk. Daarnaast biedt het erkenning voor mensen die last hebben van angsten. Het team bestaat uit Eva Kröse (maker), Rutger Zuydervelt (sound design), Anna Peeters (sparringpartner inhoud) en Sjoerd van Acker (sparringpartner techniek).

Nothing to see here – Studio Nergens

Nothing to See Here – Studio Nergens
Nothing to See Here van Studio Nergens is een immersieve ervaring die een ander perspectief op de werkelijkheid geeft door een spel met waarneming. De installatie is bedoeld voor voorbijgangers in de publieke ruimte. Zonder voorkennis of instructie kunnen bezoekers de ervaring beleven. Via kijkgaten in een doos zien bezoekers een 3D-beeld dat realtime beelden van henzelf toont, vermengd met vooraf opgenomen beelden en geluiden. Hierdoor ervaren zij een vervormde versie van de werkelijkheid die hun perceptie bevraagt. Het team bestaat uit regisseur Celine Daemen, art director Aron Fels, componist Aurélie Nyirabikali Lierman en geluidsingenieur Wouter Snoei.

Bekijk de gehele selectie in het toekenningenarchief.

cijfers

Van de 37 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 17 positief beoordeeld. Het beschikbare budget van € 500.000 was niet toereikend om alle positief beoordeelde aanvragen te honoreren, waardoor prioritering noodzakelijk was. Uiteindelijk zijn 10 projecten gehonoreerd.

over de regeling

De Regeling Immerse\Interact is een samenwerking van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds voor ontwikkeling, realisering en distributie van artistiek hoogwaardige, immersieve en/of interactieve mediaproducties. Het doel is om de crossovers tussen beide fondsen, waaronder digitale cultuur, film en vormgeving, te versterken. Immerse\Interact verkent de toekomst van storytelling binnen de wereld van immersieve media zoals VR, MR en AR.

Je kunt momenteel een aanvraag doen voor de Regeling Immerse\Interact. De deadline is op 30 september 2025 om 16.00 uur.