Immerse\Interact – 13 projecten geselecteerd

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds ondersteunen in het kader van de samenwerkingsregeling Immerse\Interact dertien projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap. Het gaat hierbij om negen ontwikkelings- en vier realiseringsbijdragen.

25 mei 2022

De Regeling Immerse\Interact richt zich op de cross-over tussen film, vormgeving en digitale cultuur. Artistiek onderzoek en experiment op het vlak van digital storytelling en de inzet van interactieve of immersieve media staan hierbij centraal.

De Mars – Frieda Gustavs, Cris Mollee, Malou Minkjan en maker en producent Leo Erken

Negen projecten ontvangen een ontwikkelingsbijdrage:

Mask Maker and the Tree – Abner Preis en producent Institute of Time B.V. (foto bovenaan)
Met een combinatie van VR en interactieve performance verbeeldt Mask Maker and the Tre het idee van geluk en de blinde prijs ervan, terwijl de deelnemers een actieve rol aannemen en een groep dorpelingen spelen die op een moeilijke reis gaan om een boom te vinden die ze willen omhakken omwille van hun eigen geluk.

The Hongkongers Project – Yan Ting Yuen, Doris Yeung en producent Docmakers B.V.
The Hongkongers Project is een immersief en interactief digitaal project dat tot doel heeft het behoud van de identiteit van Hongkong in de cyberspace van de diaspora te onderzoeken en te construeren, voordat deze voor altijd verdwijnt.

De Mars – Frieda Gustavs, Cris Mollee, Malou Minkjan en maker en producent Leo Erken
De Mars is het tweede deel van een drieluik in virtual reality rond de thema’s vrouwenrechten, oorlog en macht. DE MARS nodigt de bezoeker uit om na te denken over oorlog.

"A.'' – makers Tatiana Ros, Thomas Brand, Jerzy Bielski en producent Thomas Brand
Een moderne kluizenaar keert zich af van de samenleving en trekt zich terug op open zee, waar hij wordt geplaagd door visioenen van de wereld die hij achter zich wil laten. Als hij probeert te vluchten voor de confrontatie met zijn eigen denkbeelden raakt hij steeds dieper verstrikt in de kamers van zijn onderbewuste.

Inwards – Steye Hallema, Paul Staring en producent WildVreemd
Inwards is een virtuele reis door het landschap van je eigen onderbewustzijn op basis van eeuwenoude kennis. Durf jij te weten wat jij eigenlijk al wist?

Otherworlds – Sofia Bulgakova en producent Stichting FIBER

Waiting for Cows – affect lab en producent CCC
Waiting for Cows is een immersieve ervaring in de vorm van een data- driven installatie en een culinair evenement. Het project, in samenwerking met Nirit Peled, vertelt het intieme verhaal van zorg en verlies van de Nederlandse melkveehouderij waarin de koe centraal wordt gezet.

Otherworlds – Sophia Bulgakova en producent Stichting FIBER
Otherworlds is een multidimensionale interactieve performance binnen virtuele en fysieke realiteiten. Het is ontstaan uit een artistiek onderzoek naar Oekraïense tradities en combineert heidendom uit verschillende culturen en andere omringende magische praktijken met de hedendaags discours over visuele cultuur en technologie, en biedt een transformerend, meeslepend ritueel.

ROAMance – Stanislaw Liguzinski, Ibrahim Quraish en producent Revolver Amsterdam B.V.

Beautify – maker en producent Isaura Sanwirjatmo
Beautify
richt zich op het nieuwe vrouwelijke schoonheidsideaal dat snel dominant aan het worden is met als gevolg dat steeds meer vrouwen over de hele wereld er identiek uitzien. Dat nieuwe schoonheidsideaal is ontstaan met de komst van filters, influencers en toegankelijke cosmetische ingrepen als fillers en wordt wereldwijd digitaal verbreid. Middels het project wil ik dit fenomeen in een grotere maatschappelijke en sociaal-economische context plaatsen.

ROAMance – Stanislaw Liguzinski, Ibrahim Quraish en producent Revolver Amsterdam B.V.
ROAMance is een VR-ervaring die diepe connecties vormt in een wereld die gedomineerd wordt door de oppervlakkigheid van dating apps. Het viert de ontmoeting en moedigt aandacht aan door de gebruiker op een spannende virtuele wandeling te zetten met een volmaakte vreemdeling wiens eigenschappen ze moeten bedenken op basis van hun interacties alleen.

Eigengrau – Zalán Szakács

Vier projecten ontvangen een realiseringsbijdrage:

Metamorphosis – Camiel Schouwenaar, Raimond Reijmers en producent Happy Ship B.V.
De VR-ervaring Metamorphosis is een surrealistische trip vol visuele vondsten. De speler stapt in de rol van Gregor Samsa en verandert zonder enige verklaring van mens naar een insect. De literaire klassieker van Kafka omgetoverd tot een multidimensionale cinematografische beleving.

SoulPaint – Niki Smit, Sarah Ticho en producent Monobanda
Soulpaint is een VR-project waarin deelnemers hun eigen emoties kunnen ontdekken, ontmoeten en choreograferen, aangedreven door de combinatie van meeslepende verhalen, neurowetenschap en een spel. Spelers gebruiken een reeks creatieve hulpmiddelen om hun emotionele ervaring op een 3D-lichaam uit te drukken en hun emoties fysiek uit te drukken.

Eigengrau – Zalán Szakács
Eigengrau is een immersieve cinematische ervaring, een ritueel in totale duisternis dat gebruik maakt van licht, nevel, geluid, geur en beweging. Een op maat gemaakte LED-cirkel creëert een perceptuele lichtcilinder in de ruimte. Szakács zal experimenteren met illusies, perceptie en cognitieve ervaringen – waarbij in een 360° totale omgeving het immersieve karakter van het werk verder wordt versterkt.

Shadowtime – Kathryn Hamilton, Deniz Tortum en producent Institute of Time B.V.
Shadowtime
is een VR-ervaring die de relatie onderzoekt tussen digitalisering, virtuele werelden en klimaatverandering. Shadowtime reflecteert op onze inspanningen om een virtuele replica van de werkelijkheid te creëren temidden van de werkelijke ecologische ineenstorting, en hoe Virtual Reality technologie een vervanging en afleiding is van verlies en afwezigheid in de fysieke wereld.

deadline

De volgende deadline voor Immerse\Interact is op 30 augustus 2022.

Makers kunnen daarnaast hun projecten aanvullend ondersteunen door voor dezelfde deadline aan te vragen voor Immerse\Interact XL. De XL-bijdragen kunnen worden ingezet voor activiteiten om hoge internationale ambities waar te maken, productiewaarde toe te voegen en ruimte te geven voor grensverleggend media-onderzoek in een internationale context. Nieuwe projecten, maar ook projecten met internationale potentie die al een ontwikkelings- of realiseringsbijdrage vanuit Immerse\Interact hebben ontvangen, kunnen indienen.

contact

Het is aan te raden om ruim voor het indienen van een voorstel voor beide regelingen contact op te nemen met de coördinator van de regeling Joris van Ballegooijen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie of met projectbegeleider Nienke Doekes van het Filmfonds. Beide regelingen vallen onder het subsidiereglement van het Nederlands Filmfonds.