Homepage

Experiment – 45 projecten geselecteerd

In het tweede tijdvak van de Regeling Experiment zijn 45 projecten geselecteerd. Coördinator Gabriella Fiorentini reflecteert op de selectie.

10 februari 2022

algemene indruk
In 2021 startte het Stimuleringsfonds met de Regeling Experiment voor kleinschalige, experimentgedreven projecten op het gebied van vormgeving, architectuur, digitale cultuur en cross-overs daartussen. Dat de regeling voorziet in een behoefte blijkt uit het grote aantal aanvragen. Opvallend is dat een groot deel afkomstig is van ontwerpers en makers die niet eerder subsidie hebben ontvangen van het fonds en dat veel aanvragen worden ingediend door (interdisciplinaire) teams van ten minste twee ontwerpers of makers.

Het overgrote deel van de aanvragen is gericht op vormgeving en digitale cultuur en de subdisciplines die hieronder vallen. Er worden relatief weinig aanvragen gedaan gericht op het vakgebied architectuur en aanverwante disciplines, terwijl de Regeling Experiment ook voor aanvragen vanuit deze hoek open staat.

Imagination of Things – Augmented words, spoken realities

cross-overs
Opvallend in de selectie is de interesse voor cross-overs met overige disciplines en nieuwe werkterreinen. Zo wil bijvoorbeeld Dear Hunter met het experiment The Expeditionists kennis opdoen over het jonge vakgebied cartopologie. deSIGNIFY richt zich met AMAZE: The Pedagogies of the Labyrinth op neuro-esthetische tools. Maarten Smith verkent met het onderzoek Looping Forward filosofische en psychologische vragen. En Imagination of Things richt zich met het experiment Augmented words, spoken realities op een cross-over van AR met woordkunst.

Telcosystems – Remote Collaboration Infrastructure

virtueel-fysiek
Mede door covid-19 is er veel aandacht voor nieuwe vormen van virtuele en fysieke interactie. Zo onderzoekt Magdatt in IN SYNC: EXPERIMENT menselijke verbondenheid. Telcosystems verkent met het onderzoek Remote Collaboration Infrastructure nieuwe mogelijkheden om op afstand real-time samen te werken aan audiovisuele projecten. Katja Mater richt zich met Two Intersecting Loops of Silence op een nieuwe tijdservaring die door de coronapandemie is ontstaan.

Present by Nature: exploring the cosmology of a leftover land – Matilde Patuelli

klimaat-duurzaamheid
De aandacht voor vraagstukken rondom klimaat en duurzaamheid is onverminderd groot. Aanvragen komen vanuit alle disciplines. Studio Adaptive Skins gebruikt de zee als bron voor duurzame materialen en een nieuwe productiewijze voor adaptieve mode. Angelo Renna en 3dprinting.com onderzoeken met Sweep Island – prototype S001 de mogelijkheden om met een kunstmatig eiland microplastics in de zee te verzamelen. Matilde Patuelli doet in Present by Nature: exploring the cosmology of a leftover land onderzoek naar gebieden waar de natuur aanwezigheid terugwint. Naast onderzoeken naar circulaire materialen zijn er ook projecten gericht op circulaire processen. Zo verkennen Mannen in de Ruimte met Happy Accidents ontwerp- en bouwprocessen voor het hergebruik van tweedehandsbouwmaterialen.

Call of the Wild – Stichting Pink Pony Express

publieke ruimte
De aandacht is ook groot voor sociale aspecten van de publieke ruimte. Stichting Pink Pony Express richt zich met het experiment Call of the Wild op de controle over de publieke ruimte door mosquitodozen in Rotterdam. Sophia Holst en Andre Cramer verkennen met het onderzoek Geleefde monumenten de leefbaarheid van monumentale restruimtes in Amsterdam. En Studio Derksen onderzoekt met Performing the city, The experiment of investigating social renovation in Vreewijk de sociale aspecten van tuindorpen.

Touch me please! – Alissa+Nienke

werkplaatsen
In verschillende projecten zoeken individuele ontwerpers samenwerking met een werkplaats om materiaalkennis en productiemethodes te leren of te verdiepen. Zo werkt iris toonen studio samen met Glaslab Den Bosch en Textiellab Tilburg, Kasper Jongejan met de Almeerse Wol Uni en het Knitwear Lab, Team Thursday met het Textiellab Tilburg, en Saar Scherlings met het Glasmuseum Leerdam. Ook zijn verschillende projecten gericht op nieuwe technologische ontwikkelingen zoals Woven Motion van Studio Milou Voorwinden. Regelmatig wordt de inzet van digitale technologie in traditionele ambachten onderzocht, zoals in de projecten Augmented Weaving van Anita Michaluszko (foto bovenaan), Oneindig filligrain / Infinity Filigree van Eva van Kempen, en De borduurmachine als brug tussen traditie en toekomst van Martine van ’t Hul.

cijfers
Van de 81 in behandeling genomen subsidieverzoeken in tijdvak twee zijn er 45 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 56 procent. Het beschikbare budget was € 420.000. Het tijdvak is niet eerder gesloten, wél zijn op de laatste dag zo veel aanvragen ingediend waardoor een aantal niet in behandeling is genomen omdat het subsidieplafond tijdens het beoordelen was bereikt. Wacht dus niet tot de laatste dag van het tijdvak.

Het eerste tijdvak van 2022 loopt van 15 februari tot 30 mei 2022. De regeling sluit als met een positief beoordeelde aanvraag het subsidieplafond van € 350.000 wordt bereikt, dat kan het geval zijn voordat het einde van het tijdvak is bereikt. Meer informatie over het voorbereiden van je aanvraag bij de Regeling Experiment vind je in de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag Experiment.

Heb je vragen, neem dan contact op met Gabriella Fiorentini: experiment@stimuleringsfonds.nl