Marlou Breuls en Octave Rimbert-Rivière geselecteerd voor Residency Arita 2025

Voor de Open Oproep Residency Arita 2025 heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in samenwerking met het Mondriaan Fonds 43 aanvragen ontvangen, waarvan 25 via het Stimuleringsfonds. Uit de ingediende voorstellen zijn Marlou Breuls en Octave Rimbert-Rivière geselecteerd voor een werkperiode in de keramiekregio Arita in Japan.

25 november 2025

De residency in Arita biedt jaarlijks één ontwerper en één kunstenaar de mogelijkheid om gedurende drie maanden onderzoek te doen en te experimenteren met porselein in samenwerking met lokale producenten. Arita, gelegen in de Saga-prefectuur, staat bekend om de eeuwenoude porseleintradities. De regio biedt een rijke context voor de ontwikkeling van nieuwe technieken, het opdoen van kennis, en internationale uitwisseling. De werkperiodes in de zomer en het najaar van 2025 richten zich op artistiek en technisch onderzoek en het versterken van de samenwerking tussen Nederlandse makers en de keramiekgemeenschap in Japan.

algemene indruk

De commissie bestond uit Tessa Geuze en Iris Ruisch vanuit het Stimuleringsfonds, en Maria Roosen en Martin Brandsma vanuit het Mondriaan Fonds. Zij hebben aanvragen positief beoordeeld die goed aansloten bij de lokale context van Arita en een balans lieten zien tussen experiment en haalbaarheid binnen de korte werkperiode. Ook waardeerde de commissie de interdisciplinariteit van projecten, en hoe ze bijdragen aan samenwerking en kennisdeling met de lokale gemeenschap.

De twee gekozen projecten bieden een frisse blik op de mogelijkheden van porselein en passen tegelijkertijd goed bij de tradities en dynamiek van de Arita-regio. Breuls en Rimbert-Rivière combineren traditionele technieken met vernieuwende en eigentijdse benaderingen, wat bijdraagt aan internationale samenwerking en kennisuitwisseling.

Marlou Breuls – Porcelain as a living material

selectie

Marlou Breuls – Porcelain as a living material
Marlou Breuls combineert in haar project eeuwenoude porseleintradities, zoals Imari en Kintsugi, met moderne technieken. Ze richt zich op porselein als een dynamisch, menselijk materiaal en wil vernieuwende alledaagse objecten creëren door traditionele methoden ambachtelijk te vertalen naar hedendaagse toepassingen. De residency biedt haar de kans haar vaardigheden op het gebied van mallen maken en kleurgebruik verder te verdiepen. Breuls, die eerder werkte met keramiek bij het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC), wil in Arita een unieke kruisbestuiving tussen traditie en innovatie realiseren.

Octave Rimbert-Rivière – Kaiseki and digital deformation
Octave Rimbert-Rivière combineert traditionele Kaiseki-serviesvormen met digitale vervormingstechnieken in zijn project. Met behulp van geavanceerde software ontwerpt hij complexe porseleinen objecten die in Arita tot fysieke vormen worden vertaald. Zijn doel is een experimentele serviesset te ontwikkelen waarin de individuele stukken niet alleen specifieke gerechten presenteren, maar samenkomen als een dynamische, sculpturale installatie. Dit project slaat een brug tussen Japans vakmanschap en innovatieve, digitale ontwerptechnieken.

beoordeling

De ingediende voorstellen zijn door de commissie beoordeeld op drie hoofdcriteria:
- De artistieke kwaliteit van het werk;
- De kwaliteit van het ontwikkelplan;
- De motivering in relatie tot de doelstelling van de residency en de beoogde internationale uitwisseling.

cijfers

Voor deze open oproep was een budget van € 23.774 beschikbaar, verdeeld over twee residencies. Marlou Breuls en Octave Rimbert-Rivière ontvangen ieder € 11.887 als bijdrage voor reis-, materiaal- en verblijfskosten en ter ondersteuning van hun werkperiode in Japan.

Beeld bovenaan: Octave Rimbert-Rivière – Kaiseki and digital deformation