Immerse\Interact (XL) – 16 projecten geselecteerd

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds ondersteunen zestien projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap. Het gaat hierbij om acht ontwikkelings-, vijf realiseringsbijdragen en drie XL-bijdragen.

6 december 2023

Immerse\Interact en Immerse\Interact XL zijn twee samenwerkingsregelingen van het Nederlands Filmfonds en het Stimuleringsfonds, die bijdrage leveren aan interdisciplinaire mediaprojecten. Artistiek onderzoek en experiment op het vlak van digital storytelling en de inzet van interactieve of immersieve media staan hierbij centraal.

Tijdens de tweede ronde van 2023 zijn de volgende acht projecten geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage:

A Day – Paul Boereboom
Een gedeelde ervaring als pleidooi voor empathie. Gebaseerd op iets wat ons allemaal verbindt. Iets dat we allemaal gemeen hebben en delen. Tijd.

Being Robot Beings – Sander Veenhof
Being Robot Beings is een immersieve AR-ervaring voor twee personen. Met je blik stuur je de ander aan en zelf word je ook aangestuurd. De interactie voelt speels aan, maar in het narratief ervaar je aan den lijve hoe het is om in de toekomst als robot door het leven te gaan met een AR bril.

Hellfighter - A Modern Odyssey – Wosu B.V. en Suze Gil, Yvonne van Ulden
Een trotse maar cynische Afro-Amerikaanse Jazz trompettist, die heeft gevochten in de loopgraven van WO I, reist met zijn vrienden door het Europa van het interbellum. Op gespannen voet met steeds bemoeizuchtige goden en mythische wezens gaat hij op zoek naar zijn eigen lot.

Onverschillig en onhandelbaar – Demian Albers en Micha Hamel
Gedurende de 20ste eeuw werden meisjes die zich vrij gedroegen als misdadig gekwalificeerd en in heropvoedingsgestichten onderworpen aan seksistische en stigmatiserende behandelingen. In deze VR-ervaring worden, met gebruikmaking van uniek historisch materiaal, hun schrijnende geschiedenissen beleefbaar en invoelbaar gemaakt.

Powers of Being 1/0 – Paula Strunden
Geïnspireerd door Kees Boeke's Cosmic Vision en de film Powers of Ten van het Eames Office, verkent deze meeslepende installatie schaalovergangen en buiten/binnenruimten. Het doel is om het emotionele begrip van deelnemers over milieukwesties en onze verbondenheid met de wereld te verdiepen door middel van zintuiglijke eerste-persoonservaringen.

Tasman – Anne Fehres en Luke Conroy
Tasman is een VR-reis met AI die de historische reis van Abel Tasman verkent en zijn originele dagboeken combineert met hedendaagse inzichten. Het publiek is medeschepper en navigeert tussen verhalen uit het verleden en het heden. Door deze meeslepende ervaring daagt het project percepties van kolonialisme, identiteit en digitale waarheid uit.

Terror Element – Framer Framed, Anna Engelhardt en Mark Cinkevic
In een 360-graden video-installatie navigeert de in Rusland geboren journaliste Tamara door de duistere wateren van politieke manipulatie en persoonlijke herinneringen. Ze zoekt naar de oorsprong van haar identiteit in de blijvende impact van de mysterieuze bomaanslagen op Russische appartementen in 1999, waarbij ze onthult hoe misleidingen uit het verleden de basis hebben gelegd voor de oorlog in Oekraïne.

The Oracle – Victorine van Alphen
The Oracle is een futuristisch ritueel voor grote vragen en kleine verlangens. Mediakunst op het grensvlak van theater, AI en immersive media: een interactieve voorstelling die de immersant in een dans met AI-visuals en robotfiguren aan de eigen sensualiteit laat proeven. The Oracle verkent het onderbewustzijn via hyper-nieuwe media.

A Day - Paul Boereboom

De volgende projecten zijn geselecteerd voor een realiseringsbijdrage:

Ancestors – Stichting Wild Vreemd en Steye Hallema
Stichting Wild Vreemd ontwikkelt Ancestors, een interactieve groepservaring die is gebaseerd op het Seven Generations Thinking om mensen aan te moedigen verder vooruit te kijken en verantwoordelijkheid te nemen voor toekomstige generaties. Met behulp van face-merging technologie worden deelnemers de virtuele voorouders van toekomstige generaties.

Beautify – K.O. Productions en Isaura Sanwirjatmo
Welkom in Beautify. Dwaal rond in een live feed van een fictief social media platform waar documentaire, digitale cultuur en live performance samenkomen en het online en offline leven steeds meer door elkaar heen loopt. Een dystopisch Instagram museum waar je wordt omsloten door de hedendaagse online wereld van filters, TikTok beauty trends, intelligente algoritmes en influencers, die samen de schoonheidsnormen beïnvloeden.

De dyslectische schrijver – Cassandra de Klerck
In dit werk gaat de kijker op een intieme en persoonlijke reis door het hoofd van 'de dyslectische schrijver'. Door middel van VR wordt er een nieuwe wereld gecreëerd waar dyslexie op een poëtische en interactieve manier invoelbaar en audiovisueel begrijpelijk wordt gemaakt.

Underground Shelter – Scopic BV en Sjors Swierstra
Tijdens het luchtalarm in Oekraïne schuilen mensen in ondergrondse ruimtes terwijl het leven doorgaat. Het VR project Underground Shelter brengt deze schuilplaatsen naar de buitenwereld. Hiermee ervaren buitenstaanders de alledaagse realiteit van Oekraïners tijdens het conflict.

Waiting for Cows – K.O. Productions, affect lab (Klasien van de Zandschulp en Natalie Dixon)
Waiting for Cows is een immersief storytellingproject dat de complexe relatie tussen mensen, dieren en technologie verkent. Het project biedt een zeldzame blik op de ritmes van de Nederlandse melkkoe, waarbij de datafeed van koeien gebruikt wordt om grotere machtsstructuren te onthullen.

De volgende drie projecten zijn geselecteerd in de laatste ronde Immerse\Interact XL. Het doel van de Regeling Immerse\Interact XL is om makers van immersieve en interactieve werken een extra impuls te geven en hun projecten (aanvullend) te ondersteunen om hoge internationale ambities waar te maken en ruimte te geven voor grensverleggend media-onderzoek in een internationale context.

40 Acres – Stichting Ado Ato Interactive en Tamara Shogaolu
Een installatie die de nalatenschap van zwarte landbeheerders documenteert en viert. Het brengt hun verleden, heden en toekomst samen en dompelt het publiek onder in een interactieve ervaring met behulp van audio, projecties en digitaal textiel met AI-ondersteuning. Een ruimte voor reflectie over de historische rol van Nederland in de slavenhandel.

From Dust – Stichting DoubleA en Michel van der Aa (foto bovenaan)
Verken de grenzen van realiteit en identiteit in From Dust, een baanbrekende VR-opera die met behulp van AI door jou en voor jou op maat wordt gemaakt. Je maakt een meeslepende reis door droomachtige ruimtes met interactieve hologrammen en betoverende muziek waarin jij mede-auteur bent van de scène.

The Evacuated – Stichting Sonic Acts en Femke Herregraven
The Evacuated is een audiovisuele installatie die onderzoekt hoe we omgaan met risico en onzekerheid. Het maakt gebruik van een gameomgeving waarin interactieve verhaallijnen een besef van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid genereren. Het creëert zo een ervaring van (klimaat)risico dat verder gaat dan risicoberekening door computermodellen.

Onverschillig en onhandelbaar – Demian Albers en Micha Hamel

deadlines

De Regeling Immerse\Interact heeft twee subsidierondes in 2024: 26 maart en 1 oktober. Eind januari zal de regeling online worden gepubliceerd. Vanaf 2024 is het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie penvoerder van de regeling.

vragen?

Heb je een vraag, neem voor het indienen van een voorstel contact op met de coördinator van Immerse\Interact Sean Gilis (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie of Nienke Doekes (Nederlands Filmfonds).