Digitale cultuur – 18 projecten geselecteerd
In de eerste ronde Digitale cultuur van 2021 zijn 18 voorstellen geselecteerd. Alle positief beoordeelde aanvragen werden gehonoreerd. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.
7 april 2021
algemene indruk
Hoewel het voor een eerste ronde van het jaar een drukke ronde was, konden alle positief beoordeelde aanvragen deze ronde worden gehonoreerd. Iets minder dan de helft van de aanvragen betrof een startsubsidie. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van (serious) games tot geluidsperformance en van digital storytelling tot onderzoek. Een greep uit de positief beoordeelde aanvragen:
cross-overs
Digitale cultuur is bij uitstek een vakgebied waarbinnen veel cross-overs met andere disciplines of sectoren worden gemaakt. Opvallend in dit opzicht is het project Untitled_2021 van Nineties Productions dat een mooie cross-over maakt met de podiumkunsten. Hoewel de kernvraag van het project – of het internet een plek is waar mensen dichter tot elkaar kunnen komen – niet nieuw is binnen het veld, is de verwachting dat de aanvrager deze vraag zal onderzoeken via nieuwe mogelijkheden van publieksinteractie in een hybride on-/offline theaterproductie. Untitled_2021 is een live onlinesamenkomst tussen performer, kunstenaar en publiek die gebruikmaakt van green screen-technologie en videobelsoftware en wordt uitgezonden vanaf locaties op Terschelling en Amsterdam. Nineties Productions wil via dit project een directe verbinding aangaan met haar publiek en hen samenbrengen in een interdisciplinair digitaal kunstwerk. De dramaturgie van Untitled_2021 heeft de vorm van een talkshow. Er is een intro, een host en er zijn gasten en optredens die de tijdgeest van de uit elkaar gedreven mens vertegenwoordigen.
startsubsidies en vervolgaanvragen
Een substantieel deel van de aanvragen betreft elke ronde een startsubsidie. Deze subsidievorm is bedoeld voor de fase voorafgaand aan de uitvoering van een project of onderzoek en kan worden aangevraagd bij de regelingen Digitale cultuur, Vormgeving en Architectuur. Een mooi voorbeeld van een startsubsidie deze ronde is Between Dog and Wolf van Paolo Patelli, een digital storytelling experiment, op het grensvlak van kunstmatige intelligentie, internetcultuur en een visuele antropologie. Het project is gericht op 4chan, het anonieme internet-imagoboard, en geeft een beeld van de gedeelde inzichten op dit platform tijdens de covid-19-uitbraken en lockdowns van 2020. De startsubsidie wordt gebruikt voor de ontwikkeling van een proof of concept met een script, tools, videomateriaal en een uitgebreid samenwerkingsnetwerk.
Op projecten die met een startsubsidie worden gehonoreerd, volgt in een latere fase vaak een vervolgaanvraag. Een voorbeeld hiervan deze ronde is Push Your Family. Met het project wil Meteor Mug een toegankelijke game ontwikkelen die zich specifiek richt op een breed publiek dat games bij gebrek aan game-ervaring mogelijk als intimiderend ervaart. In de startfase heeft Meteor Mug contact gelegd met potentiële partners voor het uitbrengen van de game, ook is er geadverteerd op de internationale markt en juridisch advies ingewonnen. De game kan met de vervolgsubsidie worden ontwikkeld en wordt waarschijnlijk in juni 2021 gelanceerd.
Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur.
cijfers
Van de 57 subsidieverzoeken zijn er 18 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 32 procent. Het beschikbare budget was deze ronde € 372.500. De deadline voor de tweede ronde Digitale cultuur van 2021 is 14 april. De daaropvolgende deadline is 18 augustus 2021.