Architectuur Biënnale Venetië 2021 tips
Een jaar later dan gepland, vindt van 22 mei t/m 21 november 2021 de 17e Internationale Architectuurtentoonstelling van La Biennale di Venezia plaats. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunde diverse projecten die nu te zien zijn op de Architectuur Biënnale Venetië. We zetten de projecten op een rij.
8 juni 2021
Nederlands Paviljoen - Who is we?
Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie lanceerden begin oktober 2019 een open oproep voor een bijdrage aan het publiek parallelprogramma van het Nederlands Paviljoen. Dit programma vindt zowel voor, tijdens als na de Architectuur Biënnale Venetië of elders plaats. Inzenders werden uitgenodigd in te spelen op het thema van het Nederlands paviljoen multispecies urbanism. Deze drie geselecteerde projecten zijn te zien:
- Failed Architecture met Stories on Earth. Stories on Earth is een poging om met storytelling en design een kritisch model te ontwikkelen waarmee het huidige narratief over de relatie tussen mens en natuur kan worden uitgedaagd.
- Bureau LADA met Shallow Waters. Shallow Waters is een speculatief onderzoeksproject naar biodiversiteit in het water als model voor een water related society waarin de mens een secundaire rol speelt.
- Studio Wild met The Forbidden Garden of Europe. The Forbidden Garden of Europe onderzoekt in hoeverre ruimtelijke en sociale factoren invloed hebben op inclusieve manieren van samenleven.
Tijdens het online openingsprogramma op 20 mei 2021 werden de drie projecten getoond door middel van videoportretten. Bekijk ze hier:
hoofdlocaties Architectuur Biënnale Venetië – How will we live together?
Naast de gezamenlijke oproep schreef het Stimuleringsfonds een open oproep uit voor projecten op de hoofdlocaties van de Architectuur Biënnale Venetië met betrekking tot het overkoepelende thema How will we live together? Hoofdcurator Hashim Sarkis zet de grote sociaal-maatschappelijke vragen van dit moment centraal aan de hand van vijf speerpunten: individuals, new households, emerging communities, across borders en one planet. Hij nodigde zes partijen met een Nederlandse achtergrond uit om de komende periode te exposeren in een van de hoofdlocaties. Hiervan zijn drie ontwerpteams geselecteerd binnen de open oproep:
- FAST, Foundation for Achieving Seamless Territory met Watermelons, Sardines, Crabs, Sands, and other Sediments. Border Ecologies and the Gaza Strip. Dit project onderzoekt de problematiek in de Gazastrook vanuit een ecologisch perspectief. In een installatie bestaande uit een lange dinertafel met verschillende objecten, worden de uitkomsten naar de relatie tussen ecologie, cultuur en politiek in Gaza gepresenteerd.
- Studio L A met City of Dust. City of Dust is een installatie die bestaat uit de kaart van Venetië op een vloer van zeer fragiele terrazzo-tegels. Met iedere stap komen er scheuren in de kaart, totdat deze aan het einde van de biënnale aan gruzelementen ligt en de bezoeker laat reflecteren op de eigen aanwezigheid in de stad.
- Alessandra Covini en Giovanni Bellotti met Variations on a Birdcage. Variations on a Birdcage is een onderzoek naar objecten die zorgen voor een directe ontmoeting tussen mens en dier. Dit resulteert in een speelse installatie waarop mensen en vogels invloed kunnen uitoefenen door te spelen, transformeren, cultiveren en te voeden.
tijdelijke procedure internationaal samenwerken
Met de Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die inhoudelijk bijdragen aan het ontwikkelen, profileren en versterken van de internationale positie van de hedendaagse Nederlandse creatieve industrie en richt zich op nieuwe vormen van internationaal samenwerken. Drie projecten zijn geselecteerd die te zien zijn tijdens de Architectuur Biënnale Venetië:
- Thomas Libertiny met Beehive Architecture. Beehive Architecture betreft een installatie van 3 made by bees paviljoenen, die rechtstreeks zijn gemaakt van bijenwas door honingbijen in hun bijenkorven. Dit proces wordt live opgenomen en op een groot scherm gepresenteerd, zodat bezoekers de ervaring direct kunnen beleven.
- 4DSOUND met Grove. Grove is een immersieve audiovisuele en sculpturale installatie en ontmoetingsruimte in de Arsenale die een visie biedt op inclusief bouwen, ontworpen in samenwerking met Philip Beesley en Living Architecture Systems Group. Een stijgende, golvende luifel van lichtgevende, kantachtige wolken ingebed met vloeistof gevulde glazen vaten zweeft boven een centraal scherm, waarin een film van Warren du Preez en Nick Thornton Jones wordt geprojecteerd. De projectie wordt omgeven door zuilen met ingebouwde aangepaste 3D-geprinte luidsprekers die een 4DSOUND-compositie dragen van Salvador Breed.
- Ooze architects met Future Island in Venice over de evolutie van het landschap onder invloed van klimaatverandering, de capaciteit van de aarde en het aanpassingspotentieel.
digitale cultuur
Studio Pointer met de Modular 3D Scanner Toolkit met dieptecamera's. Deze maakt het mogelijk om objecten en lichamen 360° te scannen en bijna realtime in hoge resolutie om te zetten. Het doel van het project is een goed werkende opstelling te ontwikkelen wat betreft hard- en software, zodat de digitale scan zo scherp en snel mogelijk tot stand komt.