Leren in de Metropo(o)lder | Ontwerpen aan betrokkenheid en actief burgerschap van de nieuwe generatie | Cpunt | Podium voor Architectuur
Leren in de Metropo(o)lder (LIDM) verbindt jongeren vanuit architectuureducatie en ontwerpcultuur met grote ruimtelijke ontwerpopgaven. Het programma gaat uit van vier samenhangende doelstellingen. Allereerst jongeren eigenaarschap geven over hun leefomgeving door actieve betrokkenheid. Ten tweede opdrachtgevers verbinden aan ruimtelijke opgaven in de wijk. Daarnaast bouwt LIDM aan een netwerk van jonge professionals die als rolmodel fungeren. Tot slot worden alle vraagstukken interdisciplinair benaderd en opgelost. Er zijn tien vouchers beschikbaar voor lokale opdrachtgevers. Hiermee kunnen zij projecten opzetten die een brede groep jongeren interesseren voor hun leefomgeving. De projecten sluiten aan bij verschillende talenten en voorkeuren: van praktisch tot theoretisch, van technisch tot creatief, en van onderzoekend tot ontwerpend. Beoogd resultaat is dat deelnemende partners jongeren mede-eigenaar maken van lokale opgaven. Samen met opdrachtgevers en ontwerpers, verkennen jongeren de opgaven en hun talent, ontwerpen en presenteren ze deze uitkomsten aan opdrachtgevers, professionals, peers en hun bekenden. Op nationaal niveau presenteert LIDM de uitkomsten en deelt zij kennis met het netwerk.