Jaarverslag 2021: talentontwikkeling, internationalisering, professionalisering

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie publiceert vandaag het digitale publieksjaarverslag 2021. We blikken terug op een jaar waarin covid-19 opnieuw de toon zette. In reactie op de gevolgen van de covid-19-maatregelen op de creatieve sector gaven we in 2021 prioriteit aan talentontwikkeling, internationalisering en professionalisering. Het fonds kende in totaal € 23,6 miljoen subsidie toe aan makers, ontwerpers en culturele instellingen.

Directeur-bestuurder Syb Groeneveld: ‘Helaas bleek covid-19 ook in 2021 een grauwe deken over de cultuursector te leggen waarbij heel veel niet door kon gaan. Maar het Stimuleringsfonds kon dankzij de uitgebreide steunpakketten van het kabinet ook veel nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken. Vooral de resultaten bij de Vouchers Ruimtelijk Ontwerp waarbij 130 projecten door het hele land werden ondersteund en de 70 matches tussen jonge ontwerpers en ervaren bureaus binnen Bouwen aan talent vielen op. Met de extra middelen kregen we de mogelijkheid culturele instellingen te ondersteunen en de positie van makers in deze moeilijke tijd te verstevigen. Los daarvan zou je bijna vergeten dat 2021 ook het eerste jaar was van de beleidsperiode 2021-2024 waarin we een aantal belangrijke vernieuwingen introduceerden. Denk aan de inmiddels veelvuldig gebruikte Regeling Experiment en een nieuw beoordelingscriterium gericht op diversiteit en inclusie in de regelingen voor Vormgeving, Architectuur en Digitale cultuur. In 2022 trekken we bovenstaande lijnen door en blijven we werken aan een sterke creatieve industrie die een betekenisvolle rol speelt in de grote maatschappelijke transities.’

Met de extra middelen kregen we de mogelijkheid culturele instellingen te ondersteunen en de positie van makers in deze moeilijke tijd te verstevigen. - Syb Groeneveld
Teaser jaarverslag 2021. Video: Mals Media

verhalen van makers

De kracht van ontwerp tonen we in vijf verhalen van makers. Verhalen over de relatie tussen mens en techniek, over diversiteit en inclusie, over cultureel erfgoed en over veranderend landschap. Verhalen die stuk voor stuk actueel maatschappelijke thema’s agenderen. Aan het woord komen: Interval, LFMC, Werkend Landschap, Polymorf en Tailors & Wearers.

ondersteuning

Naast de videoportretten bevat het jaarverslag geanimeerde infographics die inzicht geven in de verdeling en behaalde resultaten van het voor 2021 beschikbare budget dat werd aangevuld met € 9,5 miljoen uit de covid-19-steunpakketten. Met 2127 behandelde en 1037 toegekende aanvragen, kwam het honoreringspercentage afgelopen jaar op 49%. In totaal kende het fonds in 2021 € 23,6 miljoen subsidie toe aan makers, ontwerpers en culturele instellingen.