Internationalisering ontwerpsector – 14 projecten geselecteerd

In de eerste ronde Internationalisering ontwerpsector van 2022 zijn 14 projecten geselecteerd. Roxanne Minten, coördinator Regeling Internationalisering ontwerpsector, reflecteert op de ronde.

21 april 2022

algemene indruk

De Regeling Internationalisering ontwerpsector staat open voor projecten uit de drie werkvelden die het Stimuleringsfonds vertegenwoordigt – vormgeving, architectuur en digitale cultuur – en voor projecten die bovendien wereldwijd kunnen plaatsvinden. De diversiteit van voorstellen is daardoor doorgaans groot. Er zijn deze ronde voorstellen gedaan voor onder meer onderzoek op het gebied van textiel en denim, stedenbouwkundig ontwerpend onderzoek en internationale bijdrages aan festivals, presentaties en tentoonstellingen. De projecten worden uitgevoerd in samenwerking met buitenlandse partners en vinden onder meer plaats in Duitsland, Japan, Frankrijk, Italië en België. Alle positief beoordeelde aanvragen konden deze ronde worden gehonoreerd. Enkele opvallende projecten zijn:

This is not a temporary solution if it works – Le Signe
Le Signe in Chaumont Frankrijk heeft de Nederlandse ontwerper Gilles de Brock uitgenodigd voor een overzichtspresentatie van zijn vroege grafische werk tot zijn laatste onderzoek naar keramische tegels. De Brock stelt zich hierbij de vraag: Welke vormen kan grafisch ontwerp aannemen? Welke weg bewandelt een grafisch ontwerper om objecten te maken? De tentoonstelling It is not a temporary solution if it works is een inkijk in de creaties van De Brock en het idee van DIY in grafisch ontwerp. De Brock ontwikkelt hiervoor nieuw werk en werkt voor het ontwerp van de tentoonstelling samen met de Franse scenograaf Pernelle Poyet. Naast de tentoonstelling zal er een uitgebreid programma voor het publiek zijn zoals een workshops voor kinderen, een summerschool voor studenten, lezingen met onder andere Studio ThusThat en meer. Ten slotte zal de jaarlijkse publicatie van Le Signe in 2022 gewijd zijn aan DIY in grafische vormgeving. De tentoonstellingsperiode loopt van mei tot oktober 2022.

KAMI – 神 – Nature Spirit or Holy Force – Hozan Zangana studio
Hozan Zangana is gevraagd door de prefectuur van Akita (Japan) en de lokale crafts council om een nieuwe collectie te ontwerpen, gebruikmakend van hun traditionele urushi-lak. De laktechniek vormt een traditioneel ambacht dat verloren dreigt te gaan door een gebrek aan nieuwe ambachtslieden. In de eerste fase zal een onderzoek plaatsvinden naar de urushi-laktechniek en zullen proeven en modellen worden gemaakt. Tijdens dit proces is nauw contact (digitaal en wanneer mogelijk ook fysiek) met de ambachtslieden in Akita om de verschillende mogelijkheden te testen. Het resultaat is een collectie die wordt gepresenteerd in de vorm van een tentoonstelling in Tokio, Japan. Vervolgens zal deze collectie internationaal worden tentoongesteld, onder meer in Nederland. Het uiteindelijke doel is om kennis te delen en open source beschikbaar te stellen. Het project is een samenwerking van Hozan Zangana studio met lokaal lakbedrijf Kawatsura Shikki, de lokale overheid van Akita / Amana Inc. en ontwerpbureau Studio The Future. De verwachting is dat de eerste resultaten van dit project in 2023 worden gedeeld.

Soundings Across the South – Budhaditya
Met het project Soundings Across the South richt Budhaditya Chattopadhyay zich op de ondervertegenwoordiging van makers en artistieke praktijken uit Zuid-Azië, het Midden-Oosten (Zuid-West-Azië) en meerdere niet westerse inheemse gemeenschappen. Chattopadhyay meent dat er op het gebied van geluids- en mediakunst zowel in Nederland als in andere Europese landen, weinig representatie is van makers uit de bovengenoemde gebieden. In samenwerking met een aantal Nederlandse en internationale partners wordt een vijfdaagse bijeenkomst georganiseerd bij de Akademie der Künste in Berlijn. De bijeenkomsten bestaan uit workshops die zijn bedoeld om het huidige gebrek aan kritisch engagement vanuit het ‘Zuiden’ in geluids-, media- en muziekdiscoursen aan te stippen. Daarnaast wordt er een forum gecreëerd om de zichtbaarheid van de artistieke praktijken uit deze gebieden te vergoten. Door middel van deze bijeenkomsten wil Chattopadhyay makers uit Zuid-Azië en het Midden-Oosten (Zuid-West-Azië) centraal stellen in het veld van de mediakunsten, met de daarbij horende artistieke gevoeligheden en esthetiek. De voornaamste samenwerkingspartners zijn: MeLê Yamomo – docent theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en Sandeep Bhagwati – componist van klassieke muziek en docent gevestigd in Duitsland. Met de input uit de bijeenkomsten wil Budhaditya Chattopadhyay een publicatie ontwikkelen. Het evenement vindt eind augustus 2022 in Berlijn plaats.

Bekijk hier de gehele selectie.

cijfers

Van de 23 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 14 gehonoreerd, waarvan 3 startsubsidies. Het honoreringspercentage komt daarmee op 61 procent. De sluitingsdata van de volgende rondes Internationalisering ontwerpsector zijn 3 mei en 22 september.