Immerse\Interact – 11 projecten geselecteerd

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds ondersteunen in het kader van de samenwerkingsregeling Immerse\Interact 11 projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap. Het gaat hierbij om 7 ontwikkelings- en 4 realiseringsbijdragen.

25 mei 2023

algemene indruk

Van de 15 in behandeling genomen subsidieaanvragen zijn er 11 gehonoreerd. De kwaliteit van de voorstellen was over het algemeen hoog met een grote diversiteit aan projectvormen en thematieken. Er worden zowel fictie- als non-fictieverhalen verteld en hiervoor worden uiteenlopende mediavormen gebruikt, zoals VR, AR, transmedia, installaties met interactie of games.

De Regeling Immerse\Interact is gericht op vernieuwende mediaproducties van zowel individuele makers als producenten die de toekomst van digital storytelling verkennen in een veranderend medialandschap. De bijdrage is bedoeld voor onderzoek, om een artistiek concept te optimaliseren en/of voor overige werkzaamheden ter voorbereiding van de daadwerkelijke productiefase van een project.

Passage to the Past – Studio VRij

De volgende projecten zijn geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage:

Cycles – Matunda Groenendijk
Het VR-project Cycles is een filosofische immersieve ervaring van vijf minuten die met behulp van dans, animatie en muziek de cyclus van het leven illustreert vanuit verschillende perspectieven.

Cosmic Events – Guillemette Legrand
Cosmic Events is een interactieve en filmische installatie die een speelbare omgeving, AI-klimaatmodellen en collectieve acties combineert voor een andere beleving van klimaatbeeldvorming. Het werk daagt de culturele beperkingen van de huidige klimaaticonografie uit en neemt het publiek mee op een reis om nieuwe wereldbeelden te componeren.

Lady Lazarus – Willemiek Kluijfhout en producent Stichting ZZZAP
In deze VR-documentaire komt het appartement van een vrouw tot leven waarin zij besloot een einde aan haar leven te maken. Door haar bezittingen aan te raken, komen verhalen naar voren van vrienden die hun eigen interpretatie geven op de onvermijdelijke vraag naar het ‘waarom’. Maar met elke stap verdwijnen delen van het appartement.

Passage to the Past – Studio VRij
Passage to the Past
wekt door middel van AI en VR de geschiedenis van de Hollandsche Schouwburg tot leven, zodat jongere generaties op een nieuwe, impactvolle manier kunnen interacteren met de verhalen van de Tweede Wereldoorlog.

Toko waar is thuis – Frances Rompas
Toko waar is thuis is een ontdekkingsreis naar ontstaansmythes, identiteit en je misplaatst voelen. Als je rondneust tussen de kruidenbakjes en tropische vruchten van Toko waar is thuis, waan je je in de zoektocht van een persoon met een gemengde achtergrond die, ondanks het Indisch zwijgen, op zoek gaat naar haar herkomst. Kan ze een verbeelding maken van haar voorouderlijk landschap?

Two Me – Martijn Blekendaal, Keez Duyves en producent Harlem District
Two Me is een installatie waarmee jongeren (9+) van zichzelf een onzichtbare dubbelganger kunnen maken; een virtuele beschermengel die ze op elk gewenst moment kunnen oproepen om hen bij te staan in tijden van onzekerheid.

Underground Shelter – Sjors Swierstra en producent Scopic BV
In het VR-project Underground Shelter wordt de ervaringswereld waarin miljoenen Oekraïners sinds het begin van de Russische inval leven dichterbij gebracht. Is het mogelijk –met VR als immersieve technologie – te ervaren hoe het is om onder de grond te moeten leven en te doorvoelen wat oorlog is?

Songs for a Passerby – Celine Daemen

De volgende projecten zijn geselecteerd voor een realiseringsbijdrage:

Catastrophic Structures – Sjoerd Leijten en Stijn Verhoeff
Catastrophic Structures is een audiovisuele installatie waarin vijf planeetbewoners – wiens stemmen zelden worden gehoord – de catastrofale structuren die hen omringen bediscussiëren in een poëtisch-activistisch landschap. Samen vormen hun uiteenlopende perspectieven een abstract visioen over hoop en strijd in een apocalyptische tijd.

Songs for a Passerby – Celine Daemen
Songs for a Passerby is een VR-opera waarin je zelf de hoofdpersoon bent. Je maakt een wandeling door een melancholische koortsdroom over jou en de dingen die voorbijgaan.

De mars – Leo Erken en Frieda Gustavs
De mars is een non-lineaire opera in VR over onze omgang met oorlog, ongelijkheid, geweld en maatschappelijk conflict. Deze opera draait om de cultuur en gevolgen van oorlog in onze samenleving. De bezoeker zal zich terugvinden in de schoenen van dader, slachtoffer en passieve toekijker.

We Are Dead Animals – Maarten Isaäk de Heer en producent Valk Productions
We Are Dead Animals is een immersief tableau vivant – een levend schilderij – van het paradijs met dode dieren.

deadline

De eerstvolgende sluitingsdatum van de Regeling Immerse\Interact is 11 september 2023.

Producenten kunnen voor dezelfde deadline ook een aanvraag indienen bij Immerse\Interact XL. XL-bijdragen kunnen worden ingezet voor activiteiten met internationale ambities, om productiewaarde toe te voegen en ruimte te geven voor grensverleggend mediaonderzoek in internationale context. Nieuwe projecten, maar ook projecten met internationale potentie die al eerder een ontwikkelings- of realiseringsbijdrage vanuit Immerse\Interact hebben ontvangen, kunnen indienen.

vragen?

Heb je een vraag, neem dan ruim voor het indienen van een voorstel contact op met de coördinator van Immerse\Interact Sean Gilis (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie). Voor vragen kun je ook terecht bij contactpersoon Nienke Doekes (Nederlands Filmfonds). Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds organiseren op 12 juli 2023 een online voorlichtingsbijeenkomst over bijdragemogelijkheden. Meld je hier aan.

Beeld bovenaan: Maarten Isaäk de Heer en producent Valk Productions