Digitale cultuur – 26 projecten geselecteerd

In de vierde ronde Digitale cultuur van 2023 zijn 26 aanvragen geselecteerd. Sean Gilis, coördinator Digitale cultuur, reflecteert op de ronde.

8 februari 2024

algemene indruk

De laatste ronde Digitale cultuur van 2023 bevat projecten die de steeds veranderende relatie tussen onze maatschappij en technologie bevragen, verbeelden en vormgeven. De ondersteunde makers en collectieven verhouden zich met hun projecten tot uiteenlopende gebieden waaronder de mediakunst, AV-performances, AI, worldbuilding, creative coding, sensory storytelling, art-science, posthumanisme en internetcultuur. De kwaliteit van de game-aanvragen is opvallend sterk. Meer dan een derde van het totale budget van deze ronde wordt besteed aan zes games. Twee van de games zijn van kunstenaars of ontwerpers die een game als vorm vinden passen bij hun artistiek concept. De overige game-aanvragen zijn wel afkomstig van aanvragers die actief zijn binnen de gamesindustrie.

selectie

Het beschikbare budget was deze ronde voldoende om alle 26 positief beoordeelde aanvragen te honoreren. Enkele opvallende projecten uit de selectie van deze ronde zijn:

Scorched Earth – AFTERNATURE productions
Het project Scorched Earth van AFTERNATURE productions is een verhaalgedreven role-playing game met science-fiction elementen die zich afspeelt in de Balkan, geïnspireerd door Europese arthouse cinema. Het is gemaakt met de visie om het medium te diversifiëren en vooruit te helpen, weg van het ‘fun & entertainment’-paradigma van videogames. AFTERNATURE productions wil de game hiermee dichter bij een betekenisvolle en diepgaande kunstervaring brengen, vergelijkbaar met het lezen van literatuur of het kijken naar een film. In de game speelt de speler een man van in de 30 die te maken heeft met verdriet over de mysterieuze verdwijning van een vriend een paar jaar geleden. Een terugkerende droom spoort de speler aan om de stad te verlaten en een reis naar het platteland te maken om de omstandigheden van zijn verdwijning te onderzoeken. Deze preproductie van de game heeft als doel de ontwikkeling van het spel voort te zetten, de pipelines en workflows voor de productiefase onderzoeken en ontwikkelen voor verschillende facetten van de productie, de creatie van een originele soundtrack en het uiteindelijk creëren van een prototype van Scorched Earth. Hiermee kunnen publishers worden benaderd voor verdere financiering.

Slow Technology Reader – Valiz
De publicatie Slow Technology Reader van architect, designer, schrijver en kunstenaar Carolyn F. Strauss (Slow Research Lab) met bijdrages van 30 auteurs wordt uitgegeven door Valiz en ontworpen door HallerBrun. Digitale apparaten en machine intelligentie dringen steeds verder door in ons persoonlijke leven en raken vele facetten van onze cultuur en onze planeet. Wat betekenen deze technologieën in ons bestaan; hoe kunnen we ze kritisch beoordelen en alternatieve voorstellingen, methoden en praktijken vinden? Slow Technology Reader duikt in diepe, oude en nieuwe verbeeldingskracht om verschillende mogelijkheden en toekomsten te schetsen. Via zes thema’s (mingling, haunting, healing, holding, freeing, trembling) kijkt de Slow Technology Reader naar wat technologie en digitale cultuur kan betekenen vanuit een slow perspectief. Van oudsher is technologie voornamelijk mannelijk gedomineerd. De samensteller en auteurs kijken naar de rijke, verrassende inzichten van feministische, queer, inheemse, activistische, ecologische praktijken, en hoe deze nieuwe uitgangspunten voor digitale cultuur en andere technologie kunnen uitzetten.

From pixel to planet – Merel Witteman
Met het project From pixel to planet: a designer’s guide naar milieuvriendelijkere websites verkent Merel Witteman samen met webdeveloper Danny Moons de mogelijkheden om de enorme carbon footprint van websites te verkleinen, met name gericht op creatieve professionals. Ze brengen state-of-the-art oplossingen in kaart en transformeren deze tot iets dat voor iedereen beschikbaar is. De resultaten van dit onderzoek worden getest en gedeeld via een proof-of-concept website. Het doel is om een Nederlandse carbon footprint-tool voor websites te ontwikkelen, geordende informatie te verstrekken over data- en energieverbruik van verschillende oplossingen, en een helder idee en plan te maken voor een vervolgproject. Op lange termijn streven Witteman en Moons ernaar om milieuvriendelijke websites voor iedereen toegankelijk te maken.

Their Place – Leon van Oldenburgh
In de verhalende game Their Place: A Story told by glimpses through a windowpane neemt de speler de rol aan van een glazenwasser die elke maand ramen wast van dezelfde bewoner. Met dit project wil Leon van Oldenburgh de narratieve mogelijkheden verkennen van room-scale motion tracking op een telefoon, waar de telefoon dienstdoet als spons van de glazenwasser. Met het immersieve verhaal Their Place worden spelers op een persoonlijk aanvoelende, interactieve manier bewust gemaakt over het proces van vereenzaming en de rol die technologie hierin kan spelen. Deze startfase verkent de mogelijkheden van interactievorm en hoe deze zo goed mogelijk het verhalende aspect kunnen ondersteunen. Er wordt tevens een communicatieplan, productieplan en opzet voor het narratief gemaakt om verdere partners te betrekken.

cijfers

Van de 54 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 26 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 48 procent. Het beschikbare budget deze ronde was € 400.000.

volgende ronde

De aankomende sluitingsdata van de rondes Digitale cultuur zijn 16 april 2024 en 10 september 2024.