toekenningen

hans_wildschut.jpg
Perplekcity, 2012

Tourist Information Rotterdam - Istanbul

Deelregeling Architectuur → Evenement
(Internationale Projecten Architectuur)
€ 15.000,00
In het kader van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije organiseert Perplekcity de manifestatie ‘Tourist Information Rotterdam-Istanbul’. In Istanbul wordt een tijdelijk toeristisch informatiecentrum voor Rotterdam ingericht, en andersom. De manifestatie Tourist Information gaat over de beeldvorming en (re)presentatie van Istanbul en Rotterdam. Speciaal voor de manifestatie gaan fotografen op ontdekkingstocht langs bekende en minder bekende plekken. Aan de hand van routes en plekken, die worden uitgezet in samenwerking met de lokale architectuurcentra AIR en Arkitera, wordt een eigen verhaal verteld over de stedelijke ontwikkeling in beide steden. De Turkse fotografen Ali Taptik en Serkan Taycan verbeelden Rotterdam. Hun werk is te zien in Tourist Information Rotterdam dat door het Nederlandse bureau 2012 Architecten wordt ontworpen in Istanbul. Het Turkse bureau SO? ontwerpt het Tourist Information Istanbul in Rotterdam, waar het nieuwe werk van de Nederlandse fotografen Hans Wilschut en Kim Bouvy wordt getoond. Tourist Information vormt tijdelijk het fictieve centrum van een stad in een andere stad.

Afbeelding: 'Stages', Istanbul, foto Hans Wilschut

» website

Herman_Hertzberger.jpg
nai010 uitgevers, 2014

Herman Hertzberger

Deelregeling Architectuur → Publicatie
24.753

Nai010 uitgevers publiceert een monografie, van Amerikaans architectuurbiograaf Robert McCarter, over het leven en het werk van Herman Hertzberger. Volgens de aanvrager wordt Hertzberger internationaal als een van de belangrijkste en meest invloedrijke moderne architecten van de afgelopen 50 jaar gezien. Via zijn gebouwen, teksten en colleges over een architectuur van menselijke relaties, van ontmoeting en vervlechting heeft hij een blijvende invloed uitgeoefend op de internationale architectuurgemeenschap. In deze alomvattende publicatie worden Hertzberger’s ontwerpprocessen, ordeningsprincipes, constructiemethoden en –materialen in relatie gebracht tot zijn theorieën en toegelicht aan de hand van een analyse van meer dan 150 van ca. 420 projecten. Het Nieuwe Instituut beheert het Herman Hertzberger archief en zal zich inspannen voor archiefonderzoek en het aanleveren van beeldmateriaal. De publicatie zal naar verwachting in het voorjaar van 2015 verschijnen en wordt komend najaar aangekondigd tijdens een tentoonstelling over het structuralisme in het Nieuwe Instituut.

meer >

voor_website.gif
Marga Weimans, 2014

Publicatie Marga Weimans

Deelregeling Vormgeving → Publicatie
12.191

Van 31 mei tot en met 16 november 2014 organiseert het Groninger Museum een overzichtstentoonstelling van modeontwerper Marga Weimans. De publicatie, die hierbij verschijnt, geeft inzicht in de creatieve processen en concepten achter haar collecties. De publicatie wordt vormgegeven door Rudo Menge. Jeroen Koolhaas zal het boek van illustraties voorzien. Marga Weimans voert een aantal interviews met prominente ontwerpers uit diverse aanverwante disciplines. De inleiding wordt geschreven door Marga Weimans en conservator Sue-an van der Zijpp. De publicatie verschijnt in een oplage van 1.500 stuks.

meer >

IMG_1723.jpg
z25.org, 2014

Maker's workshop

Deelregeling E-cultuur → Presentatie
€ 4.500

z25.org verbindt technologische innovaties aan een artistiek creatief proces. Met het project 'Maker's workshop' willen zij een aantal workshops voor professionals binnen het nieuwe media circuit organiseren, om specifieke technische kennis onderling te ontsluiten. Het doel is dat makers binnen de nieuwe media na deze serie workshops in staat zijn diverse specialiteiten te verbinden in hun dagelijks werk. Naast dit leerproces, zullen de workshops ook dienen als een platform om het professionele netwerk uit te breiden en verdere samenwerking te stimuleren. De workshops zullen verschillende thema's beslaan, zoals bijvoorbeeld projectmanagement, sounddesign, sociale netwerken en software kennis.

meer >

THE_BRIDGE_.jpg
Dropstuff.nl, 2014

THE BRIDGE ZWEDEN - NEDERLAND 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 40.000

Na aanleiding van de viering van 400 jaar Nederland-Zweden diplomatieke betrekkingen hebben de Nederlandse ambassade in Stockholm en de Zweedse ambassade in Den Haag Dropstuff uitgenodigd om het project ‘The Bridge Zweden-Nederland 2014’ op te zetten. Het project bestaat uit twee mobiele paviljoens die in de publieke ruimte in twee steden in Nederland en Zweden worden neergezet. Elk paviljoen bestaat uit een scherm met bewegingsherkenningssensoren. Bewegingen worden gesignaleerd en doorgestuurd naar beide locaties. Zo kunnen mensen in beide steden live via een game met elkaar spelen. Dropstuff heeft tien gameontwerpers geselecteerd op basis van eerder werk, die elk een ontwerpteam zullen samenstellen. Elk team ontwikkelt een concept voor een artistieke game, waarvan er vijf worden geselecteerd voor verdere ontwikkeling voor de mobiele paviljoens. De eerste presentatie vindt plaats in september 2014 tijdens TodaysArt Festival in Den Haag en tegelijkertijd in Kulturhuset in Stockholm. De tweede presentatie is in oktober tijdens het Cinekid Festival in Amsterdam en in Umeå als onderdeel van het programma van Umeå culturele hoofdstad. Hiermee wil Dropstuff een interactieve digitale brug maken tussen Nederland en Zweden, die een platform vormt voor een publiekspresentatie van het werk van Nederlandse en Zweedse gameontwerpers.

meer >

NA_2.jpg
Pakhuis de Zwijger, 2014

Nieuw Amsterdam

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
75.000

Het programma Nieuw Amsterdam van Pakhuis de Zwijger kent twee pijlers. De eerste pijler is de voortzetting van het publieksprogramma zoals dat in 2013 vorm kreeg. ‘Nieuw Amsterdam – stad in transitie’ is een vervolg op het platform Stadlab Amsterdam. Pakhuis de Zwijger ontwikkelt de programmering langs vijf programmalijnen: de fysieke stad, de duurzame stad, de makersstad, de mensenstad en de slimme stad. De basis vormt een gedeelde set van ontwerpprincipes en -opgaven van een stad in transitie. De programma’s krijgen op verschillende manieren vorm, zoals in debat en dialoog, lezingen, ontmoetingen of pitches. Naast de vijf programmalijnen biedt Nieuw Amsterdam een onderzoeks- en interventietraject waarin het samenwerking aangaat met diverse partners uit de stad. Tien gebieden en de daar gevestigde innovatieve initiatieven staan in dit traject centraal. Een aantal gebieden krijgt ondersteuning in de vorm van verdiepings- en ontwerpsessies. Voorbeelden van de onderwerpen en vraagstukken die aan bod komen in dit traject zijn zelfbouw, burgerinitiatieven, circulariteit, buurtcommunities, cocreatie, transparantie van besluitvorming, publieke ruimte, infrastructuur, tijdelijkheid en herontwikkeling, smart technology en placemaking. De tien gebieden die de Zwijger onderzoekt zijn de Indische Buurt, Plan van Gool, de Van der Pekbuurt, Kolenkitbuurt, Osdorp Midden, Buiksloterham, Overhoeks, Zeeburgereiland, Oostenburg, Amstel III /Bullewijk.

meer >

NA_2.jpg
Pakhuis de Zwijger, 2014

Nieuw Amsterdam

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

logo_droog.jpg
Stichting Droog Design, 2013

Meerjarig Programma Droog Design

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Het doel van Stichting Droog Design is het stimuleren van creatie en innovatie. Onder de stichting valt ook Drooglab, dat afgelopen jaren programma’s en projecten heeft opgezet om de vormgevingsdiscipline te verdiepen, verbreden en vernieuwen. Daarbij legde men een relatie met maatschappelijke problemen. Droog bestaat uit een stichting die zich richt op onderzoek en een commercieel deel dat zich richt op realisatie en verkoop.

Het aangevraagde activiteitenprogramma 2013-2014 van Droog Design heeft als titel ‘Make it Real’. Negen multidisciplinaire teams gaan, in de vorm van ‘Reality Tanks’, voor negen speculatieve ontwerpen een ontwikkelings- en realisatieproject definiëren en uitvoeren. Dit resulteert in een methodiek die via symposia, publicaties en marketing onder de aandacht wordt gebracht bij zowel een vakpubliek als een breed publiek.

meer >

WEB_GalleryShowLG_31.jpg
Blue Jeans On Thin Ice 2014 Surface Collection Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013
Viola Renate de Koeijer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Viola Renate de Koeijer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Viola Renate de Koeijer werkt sinds vier jaar met Pinar Demirdag onder de naam Pinar&Viola. Samen onderzoeken en reageren ze op de hedendaagse visuele cultuur door middel van ontwerpen voor wallpapers, catwalks, illustraties voor tijdschriften, websites en interactieve games. Het afstudeerproject van Pinar&Viola bestaat uit prints van oversized credit cards. Deze serie is onderdeel van The Surface Collection. Onder deze naam lanceren zij ieder jaar een nieuwe serie autonome beelden. The Credit Card Collection presenteert de credit card als een metafoor voor de gebroken dromen van onze tijd en voor de veranderende noties van waarde en krediet. De beeldende oppervlaktes zijn hyper gedetailleerd met beelden uit de populaire cultuur en veel neon kleuren. Ze zouden omschreven kunnen worden als extatisch en decadent. De beelden van Pinar&Viola geven uitdrukking aan het narcisme, opportunisme, maar ook angst en paranoia die onze tijd karakteriseren. Zij richten zich op de verleiding van de hedendaagse visuele cultuur en op de kracht van iconen en symbolen.

Het komende jaar willen Pinar&Viola hun praktijk verdiepen en een sterker theoretisch kader geven. Hiervoor gaan ze naar Parijs, het hart van de haute couture.
Viola Renate studeerde in 2010 af aan afdeling vormgeving bij het Sandberg Instituut.

Beeld boven: Blue Jeans On Thin Ice
2014 Surface Collection
Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013.



afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

Zenzizenic1.jpg
Ludicity, 2014

Zenzizenzic

Gamefonds → Game
€ 4000

Zenzizenzic is een 2D game waarbij gebruiker door te schieten de ‘baas’ van het level moet verslaan. Deze baas stuurt in verschillende levels, verschillende projectielen op de speler af. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te behalen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >