toekenningen

Maslak_straat.jpg
Lasso Film, 2013

De verdeelde stad

Deelregeling Architectuur → Startsubsidie
€ 7.500,-

Lasso Film & TV Production maakt de documentaire De Verdeelde Stad. De film problematiseert de opkomst van ‘gated communities’ voor de middenklasse in Istanbul. De consequenties van deze ontwikkeling op stedenbouwkundige schaal worden genegeerd. De regisseur en een stadssociologe gaan onderzoek verrichten en het scenario schrijven. Hiervoor betrekken zij onder meer Nederlandse en Turkse instellingen die zich met dit onderwerp bezighouden, zoals Stichting voor Stedenbouw, architectuurcentrum RAP, Universiteit Leiden, Nederlands Instituut in Turkije en de Mimar Sinan University. Voor deze fase vraagt men een startsubsidie aan.

meer >

aanpassing_Aanvraag_Real_Ca.gif
Bob Waardenburg/ WE MAKE CARPETS, 2014

Real Carpets

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie
7.401

In het collectief WE MAKE CARPETS werken ontwerpers Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten en Bob Waardenburg samen aan het verwerken van alledaagse producten in tijdelijke tapijtinstallaties. Hiermee beogen zij de gebruikte producten of objecten nader onder de aandacht te brengen van de beschouwers. Zij vragen een startsubsidie aan om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om zes echte, permanente tapijten te maken. Hoewel zij zich voor het onderzoek beperken tot de twee bekendste technieken voor het vervaardigen van tapijten - weven en tuften -, willen zij het vervaardigingsproces analyseren, ontleden en innoveren. WE MAKE CARPETS zoekt een alternatief voor het traditionele proces waarin het ontwerp voorgeprogrammeerd en machinaal tot stand komt. Door eerst de technieken en materialen in samenwerking met het Textiellab in Tilburg stap voor stap te onderzoeken, tracht het collectief een alternatief vervaardigingsproces te verwezenlijken. Het beoogde eindresultaat van het onderzoek is het ontwikkelen van een methodiek voor het maken van een tapijt waarin tijdens het weef- of tuftproces de menselijke hand continu aanwezig is om zo de creativiteit in het technische proces terug te brengen.

meer >

aanpassing_Aanvraag_Real_Ca.gif
Bob Waardenburg/ WE MAKE CARPETS, 2014

Real Carpets

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie

meer >

dieter_vandoren_integration_5.jpg
Dieter Vandoren, 2014

Integration.5

Deelregeling E-cultuur → AV productie
7725

Met ‘Integration.5’ zet Dieter Vandoren een volgende stap in zijn ‘Integration’ projectenreeks, waaraan hij sinds enkele jaren werkt en mee optreedt. In deze reeks onderzoekt Vandoren de mogelijkheden om een ruimte met het lichaam, op een performatieve manier te bespelen. Het systeem maakt gebruik van Kinect 3D-motion tracking technologie, sensor-handschoenen en een ruimtelijk projectiesysteem waarbij virtuele en fysieke ruimte samenvallen. Dit zorgt ervoor dat lichamelijk interactie met projecties en lichteffecten op een overtuigende manier plaatsvindt. Het doel voor de vijfde ontwikkelingsfase in de Integration serie is om de performer in staat te stellen te kunnen improviseren met de verschillende geboden structuren. In de eerdere versies waren deze per scene vastgelegd in een vooraf bedachte compositie. Daarnaast is voor toekomstige performances nieuwe apparatuur nodig die door de maker zelf gemonteerd dient te worden vanwege de precisie die nodig is voor een overtuigend effect.

meer >

Orangemann.jpg
Stichting Orangemann, 2014

Ampelhaus 2014

Deelregeling Internationalisering → Tentoonstelling
€ 15.000

Stichting Orangemann organiseert de zomertentoonstelling Ampelhaus 2014 in Oranienbaum, Duitsland. In de tentoonstelling presenteert de organisatie het werk van een aantal Nederlandse en Duitse kunstenaars en ontwerpers, omtrent de thema’s hergebruik en recycling. Deze thema’s staan ook centraal in een artist in residence programma, waarvan de resultaten eveneens in de tentoonstelling te zien zullen zijn. Voor het artist in residence programma zijn acht Nederlandse ontwerpers geselecteerd, waaronder Klaas Kuiken, Lizan Freijsen en Isaac Montée. De organisatie streeft ernaar om de uitwisseling van unieke vakkennis tussen Nederland en Duitsland te bevorderen en om kunst en design onder de aandacht van het Duitse publiek te brengen. Tevens beoogt Stichting Orangemann middels de gekozen thematiek een bijdrage te leveren aan het maatschappelijke vraagstuk over de schaarste van grondstoffen. De organisatie werkt in dit project samen met verschillende lokale partners zoals de Raad van Oranienbaum, de Nederlandse Ambassade in Duitsland, galeries en onderwijsinstellingen. Daarnaast onderzoekt zij de mogelijkheid om de tentoonstelling in andere steden tentoon te stellen.

meer >

Orangemann.jpg
Stichting Orangemann, 2014

Ampelhaus 2014

Deelregeling Internationalisering → Tentoonstelling

meer >

STRP2.jpg
STRP, Eindhoven, 2014

STRP SCENES

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
50.000

STRP organiseert tweejaarlijks de STRP biënnale in Eindhoven, waar indoor art en technologie centraal staan. Naast de biënnale die in 2015 weer plaats zal vinden heeft STRP een jaarprogramma voor 2014 samengesteld, waarin technologie in de directe omgeving van de mens centraal staat. In vier weekenden door het jaar heen organiseert STRP de STRP SCENES; waarin een onderdeel van het thema wordt uitgediept door publiek en partners. Het programma bestaat uit een lezing en masterclass over het fenomeen ‘digiphrenia’; het tonen van e-cultuurwerken zonder schermen; de presentatie van een prototype van een ‘smart surrounding’ en meer samenwerkingen met (inter)nationale kunstenaars.

meer >

STRP2.jpg
STRP, Eindhoven, 2014

STRP SCENES

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

logo_v2.png
V2_ Instituut voor instabiele media, 2013

Meerjarig Programma V2_

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
800.000

V2_ werd dertig jaar geleden opgericht en onderzoekt de impact van technologie op kunst en samenleving. Dat doet ze thematisch en zowel theoretisch als praktijkgericht.
Voor de periode 2013-2014 ontvangt V2_ subsidie voor het activiteitenprogramma bestaande uit presentaties, praktijkgericht onderzoek en talentontwikkeling, publicaties, het contextualiseren en documenteren (archief/website) en de Agency, een verhuurfaciliteit voor kunstwerken ontwikkeld in het lab van V2_.

meer >

WEB_3.jpg
Warrior 1- 2012, fotografie: Pim Top & Mathijs Labadie
Deniz Terli, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Deniz Terli

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Verleiding en vrouwelijkheid zijn belangrijke elementen in het werk van Deniz Terli. Deniz is geïnteresseerd in de theorievorming rondom genderrollen en de manier waarop deze cultureel zijn bepaald in plaats van een natuurlijk gegeven zijn. Op haar eigen manier wil zij kritiek bieden aan de traditionele vrouwenrol. Ze combineert in haar schoenenontwerpen de sexappeal uit de jaren ’80, glamour, kitsch en de rauwe no-nonsense attitude van het moderne stadsleven. Opvallend is het gebruik van bijzonder hoge hakken, die Deniz beschouwt als symbool van vrouwelijkheid.

Het komende jaar wil de ontwerpster een eigen label opzetten en een collectie ontwikkelen. Daarnaast doet Deniz onderzoek op het gebied van materiaalinnovatie en -ontwikkeling bij het Textiel Museum, Fablabs, beurzen en ambachtslieden.
Deniz specialiseerde in schoenenontwerp tijdens de Master Fashion Design aan de ArtEZ, Arnhem.

Beeld boven: Warrior 1- 2012, fotografie: Pim Top & Mathijs Labadie.


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

Zenzizenic1.jpg
Ludicity, 2014

Zenzizenzic

Gamefonds → Game
€ 4000

Zenzizenzic is een 2D game waarbij gebruiker door te schieten de ‘baas’ van het level moet verslaan. Deze baas stuurt in verschillende levels, verschillende projectielen op de speler af. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te behalen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >