toekenningen

002_B.jpg
Rem documentary, 2013

REM

Deelregeling Architectuur → AV productie
25.000,00

Thomas Koolhaas wil een lange documentaire maken over de architectuur van zijn vader Rem Koolhaas. In de documentaire hanteert de aanvrager twee perspectieven. In de eerste verhaallijn gaat Thomas in op verschillende gebouwen van OMA die in de periode na 2001 zijn gerealiseerd. Hij laat het gebouw van ontwerp, bouw tot het feitelijke gebruik zien. Op de longlist staan o.a. de bibliotheek in Seattle, Nederlandse Ambassade in Berlijn, CCTV in Beijing en de Rotterdam, Rotterdam. De verhalen van deze gebouwen geven unieke inzichten in de economische, politieke en sociale omstandigheden tijdens de realisatie en het gebruik. Daarnaast geeft de documentaire inzicht in de bijzondere elementen en vondsten in het ontwerp. In het tweede perspectief staat de persoon Rem Koolhaas centraal. Thomas volgt zijn vader al enkele jaren bij zijn reizen en activiteiten over de hele wereld. Het gefilmde materiaal geeft een beeld van de beweegredenen, de ideeënvorming en het leven van Koolhaas.

meer >

002_B.jpg
Rem documentary, 2013

REM

Deelregeling Architectuur → AV productie

meer >

Kirschner3D_01.gif
Jesse Kirschner, 2014

Onderzoek Parametrisch Ontwerp

Deelregeling Vormgeving → Onderzoek
13.000

Kirschner 3D gaat gedurende acht maanden onderzoek doen naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen van een nieuwe ontwerpmethodiek voor parametrisch ontwerp binnen het 3D printen. Hierbij wordt eerst software en hardware ontwikkeld, waarna deze op een aantal ontwerpen worden toegepast. Het object dat als eerste ontworpen zal worden door de vier betrokken ontwerpers is een kroonluchter. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week 2014. Daarnaast worden de resultaten verspreid in digitale en fysieke publicaties.

meer >

leadImage.jpg
Foto: Jean-Sébastian Senécal
Anouk Wipprecht, 2014

Technosensual: Where Fashion Meets Technology 2014

Deelregeling E-cultuur → Tentoonstelling
€ 23.710

Na een succesvolle eerste editie in 2012 in Wenen krijgt de tentoonstelling ‘Technosensual: Where fashion meets Technology’ een vervolg in Canada. In 2014 zal de tentoonstelling in het kader van het ELEKTRA festival in Montreal te zien zijn. Voor de tentoonstelling selecteerde ‘haute-tech’ ontwerpster Anouk Wipprecht 31 werken op het snijvlak van haute couture en technologie. Nederlandse, of in Nederland werkende ontwerpers zijn daarbij sterk vertegenwoordigd. Elf ontwerpen werden in een artist-in-residence programma speciaal voor de tentoonstelling gemaakt. Voor de nieuwe editie in Canada worden daar nog twee nieuwe werken aan toegevoegd. De veelal interactieve en vaak spectaculaire ontwerpen tonen de nieuwste vormen van geïntegreerde technologie in kleding en stoffen. Technosensual biedt zodoende een speculatieve blik op de toekomst. Aan de tentoonstelling zijn een symposium en workshopprogramma gekoppeld waaraan de Nederlandse ontwerpers Pauline van Dongen, Maartje Dijkstra en Bart Hess zijn verbonden.


Foto: Jean-Sébastian Senécal

meer >

Behemoth.jpg
Behemoth, 2014

The Architecture of Logistics

Deelregeling Internationalisering → Tentoonstelling
€ 7280

Behemoth is door Rem Koolhaas, de curator van de Architectuur Biënnale van Venetië in 2014, gevraagd om een bijdrage te leveren aan de tentoonstelling 'MondItalia' in het Arsenale. De tentoonstelling is gewijd aan het thema ‘Italië’ en belicht alle aspecten van de Italiaanse architectuur. De bijdrage van Behemoth richt zich op het thema logistiek in de architectuur, onder andere in havens en warenhuizen. Behemoth onderzoekt de logistiek in de Italiaanse vallei Pianura Padana, een streek tussen Milaan en Venetië. deze streek is volgens de aanvrager een van de drukste gebieden van Europa is op het gebied van infrastructuur en wereldwijd opererende rederijen.

meer >

1_WikiHouseNL_Gevel2014.jpg
RAP, Stichting Rijnlands Architectuur Platform, Leiden, 2014

Jaarprogramma RAP

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
12.500

Stichting Rijnlands Architectuur Platform zet zich in om bij een breed publiek de belangstelling te bevorderen op het gebied van architectuur in de regio Rijnland.
RAP richt zich op diverse projecten. Het project ‘Stand van de Stad’ is een live talkshow op de lokale omroep Unity over regionale kwesties in ruimtelijke ordening, architectuur en stedenbouw. Het project ‘Urbane Bios’ toont documentaires over wereldsteden zoals New Delhi, Istanbul, New York en Beijing. Het ‘WikiGardenHouse v1.0’ bevraagt een nieuwe 'open-source' internationale bouw- en ontwerpmethode. Het Leidse initiatief ‘Holland WikiHouse’ werkt aan het eerste Nederlandse prototype.

meer >

1_WikiHouseNL_Gevel2014.jpg
RAP, Stichting Rijnlands Architectuur Platform, Leiden, 2014

Jaarprogramma RAP

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

mmlogo2005RGB.jpg
Mediamatic, 2013

Meerjarig Programma Mediamatic

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
800.000

Mediamatic houdt zich sinds 1983 bezig met ontwikkelingen op het gebied van kunst, mediatechnologie en interactieve media. Onderzoek en experiment met nieuwe media en het cultureel en maatschappelijk potentieel van nieuwe technologieën staan daarbij voorop.

Het basisprogramma waarvoor Mediamatic een subsidie aanvraagt is onder te verdelen in activiteiten, thema’s en programmalijnen. Naast een voortzetting van de bestaande activiteiten als tentoonstellingen, workshops en presentaties die zich bezig houden met kunst, cultuur en maatschappij, gecombineerd met nieuwe media en technologieën, zal het activiteitenprogramma ook ruimte geven aan een aantal nieuwe thema’s. Deze hoofdthema’s zijn ontwerpen met organismen, een lab voor mycomaterialen en voedseltechnologie.

meer >

Header_Nieuwsbrief_960x640px.gif
2013

Talentontwikkeling 2013

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000,- per aanvrager

Op 20 mei 2013 zijn er 100 inzendingen binnengekomen bij het Stimuleringsfonds Creative Industrie. Van deze inzendingen zijn er 37 afkomstig uit de discipline architectuur in brede zin, 31 van jonge productvormgevers, 15 grafische vormgevers, 12 met als discipline mode en 5 met als discipline e-cultuur. De 3 meest voorkomende onderwijsinstellingen zijn de Design Academy Eindhoven, de Technische Universiteit Delft en de Gerrit Rietveld Academie.
Op basis van de portfolio’s en cv’s zijn uit deze 100 inzendingen 39 kandidaten geselecteerd voor de tweede ronde. Voor deze ronde moesten de kandidaten een motivatiebrief en een ontwikkelplan indienen. Uiteindelijk zijn 21 aanvragen gehonoreerd. Onder de 21 geselecteerden bevinden zich 6 jonge architecten, 4 mode ontwerpers, 1 jonge e-cultuur maker, 4 grafische vormgevers en 6 product- en vrije vormgevers.

samenstelling en werkwijze adviescommissie
De adviescommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en negen leden. De commissie is breed samengesteld en deskundig op het gebied van architectuur, vormgeving en e-cultuur. De voorzitter, Margriet Schavemaker is hoofd collecties en onderzoek bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. De leden die de discipline vormgeving vertegenwoordigen zijn mede-oprichter van het Lloyd Hotel en curator Suzanne Oxenaar, grafisch ontwerper Hendrik-Jan Grievink en mode ontwerper Bas Kosters. Op het gebied van e-cultuur nemen curator Hicham Khalidi, web en interactie designer Olivier Otten en cultureel strategy consultant Bertan Selim zitting. Architecten Anne Holtrop en Ronald Rietveld en architect en stedenbouwkundige Afaina de Jong vertegenwoordigen de discipline architectuur.

overwegingen en bevindingen van de tweede ronde
Ieder commissielid heeft alle voorstellen, bestaande uit een motivatiebrief en ontwikkelplan doorgenomen en vooraf beoordeeld. Deze beoordelingen vormden het vertrekpunt van de vergadering. Tijdens de vergadering zijn alle voorstellen individueel besproken.

De adviescommissie is onder de indruk van het talent dat zich deze ronde heeft aangediend. De kwaliteit van het werk dat de aanvragers laten zien is bijzonder, vernieuwend en veelbelovend.

De commissie merkt op dat deze generatie van jonge makers zich vaak richt op het organiseren van nieuwe, soms tijdelijke, platforms om hun eigen werk en dat van aanverwanten te tonen. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich ook op dit vlak te onderscheiden van de voorgaande generaties.

Hoewel er weinig aanmeldingen op het gebied van e-cultuur binnenkwamen ziet de commissie bij veel talenten afkomstig uit de diverse disciplines een interessante verhouding tot innovatie. De commissie spreekt de hoop uit dat in de toekomst meer talenten op het gebied van e-cultuur zich in het kader van deze regeling tot het fonds zullen wenden

De ingediende ontwikkelplannen zijn over het algemeen ambitieus en laten een onderzoekende, eigenzinnige houding zien. De visie en verbeeldingskracht die uit de plannen spreken zijn volgens de commissie overtuigend. De gehonoreerde plannen bevatten interessante onderzoeksvragen en zijn dynamisch, authentiek en concreet haalbaar.

De jonge makers laten zien dat ze voornemens zijn veel te ondernemen in de periode van één jaar. De commissie meent dat een aantal kandidaten gebaat zou zijn bij meer focus en raadt in deze gevallen dan ook aan om te kiezen voor een traject waarin meer aandacht aan een specifiek onderwerp kan worden besteed.
Toch zijn er ook kandidaten waarvan de commissie denkt dat hun ambitie niveau te laag is. Met de beschikbare middelen van de beurs kan een jonge ontwerper zich veel ruimte en mogelijkheden toe-eigenen. Dit is jammer genoeg (nog) niet altijd gebeurd.

De commissie meent dat de beurs een unieke kans biedt tot persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze verwachtte dan ook dat kandidaten een gedegen plan voor zouden leggen. Niet elke kandidaat is hierin geslaagd, aldus de commissie. Ze heeft dan ook louter die kandidaten geselecteerd die motiveren waarom en hoe ze zich verder denken te kunnen ontwikkelen.

Uit de opgestelde begrotingen spreekt, naar mening van de commissie, een ambitieuze houding die soms niet haalbaar lijkt. De commissie verwacht dat de jonge ontwerpers dit adresseren in de komende periode. Zowel professioneel als cultureel is dit van groot belang.

De commissie ziet bij een enkele jonge maker dat zelfkritiek en reflectie een belangrijke rol spelen in het ontwikkeltraject. Ze meent echter dat dit bij elke ontwerper een onderdeel zou moeten zijn van het ontwerp- en maakproces. Het is dus een gemis dat veel kandidaten hier geen tot weinig aandacht aan besteden.

Tot slot benadrukt de commissie dat de kwaliteit over het algemeen hoog is. Dat vindt zij bijzonder, mede gezien de huidige economische situatie. Middelen voor ondersteuning van cultuur en onderwijs zijn beperkt, evenals mogelijkheden voor doorontwikkeling in de praktijk. Dit treft vooral deze generatie. De commissie moedigt daarom de indieners aan om kansen te verkennen, te onderzoeken en aan te grijpen.

conclusie
De adviescommissie adviseert om eenentwintig aanvragers een subsidie binnen de Deelregeling Talentontwikkeling toe te kennen. Ze heeft een brede waaier aan talenten geselecteerd die in haar optiek samen een inspirerend voorbeeld zijn voor vakgenoten en een breder geïnteresseerd publiek.

Ze kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijk een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben gedegen plannen geschreven zonder daarbij hun artistieke vrijheid geweld aan te doen. De commissie verwacht dat de geselecteerden over een jaar op een verrassende wijze hun proces en het resultaat daarvan kunnen laten zien tijdens een publieke presentatie.

En de talenten 2013 zijn…
Adriaan Aarnoudse
Aliki van der Kruijs
Arna Mackic
Beer van Geer
Boris de Beijer
Danny Cremers
Deniz Terli
Elisabeth Klement
Fonteini Setaki
Irma Földényi
Jinhyun Jeon
Jólan van der Wiel
Jorge Bakker
Linda Valkeman
Maaike Fransen
Pauline van Dongen
Pieter Stoutjesdijk
Pinar Demirdag
Rick van der Linden
Rogier Delfos
Viola Renate de Koeijer




afgerond: november '14

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie
2310

Ara’s Circle speelt op jazz en funk geïnspireerde muziek onder leiding van Arndt Beckmann. Voor het nummer ‘That’s it’ maakt Charlene van Kasteren een videoclip. Beeldend streeft de regisseur naar een mix van film noir en anime. De videoclip gaat over 5 personen die allen op eigen wijze samenkomen in een café waar Ara’s Circle speelt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie

meer >

Zenzizenic1.jpg
Ludicity, 2014

Zenzizenzic

Gamefonds → Game
€ 4000

Zenzizenzic is een 2D game waarbij gebruiker door te schieten de ‘baas’ van het level moet verslaan. Deze baas stuurt in verschillende levels, verschillende projectielen op de speler af. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te behalen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

verticalcitizens.jpg
Basaltfilm, 2014

Verticalcitizens.com

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 25.000

Verticalcitizens.com volgt online aan de hand van de eerste bewoners en gebruikers van het nieuwe Koolhaas gebouw De Rotterdam hoe een nieuwe gemeenschap zich langzaam opricht en leert lopen. Of, als het tegenzit, struikelt en onderuit gaat. Vertical- citizens.com is een transmediaal project, waarbij de site in wisselwerking staat met de documentaire film Verticale Stedelingen. Verticalcitizens.com volgt vanaf de ingebruikname gedurende minimaal twee jaar de ontwikkelingen in De Rotterdam. Het toont het gebouw als organisme, met data als hartmonitor, en ondersteund door fotografie en audio als ECG en thermometer.

Deze aanvraag behelst de ontwikkeling van de site en de transmediale architectuur van verhaallijnen.

De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >