toekenningen

12.jpg
Foundation Satellietgroep, 2012

Now wakes the Sea

Deelregeling Architectuur → Evenement
(Internationale Projecten Architectuur)
€ 15.000,00
Satellietgroep vraagt subsidie aan voor een artist in residence-project. De aanvrager maakt een selectie van Nederlandse architecten en kunstenaars die een visie gaan ontwikkelen op de ruimtelijke ontwikkelingen van de kust van de Zwarte Zee. Ze opereren twee maanden vanuit Sinop, in het oosten van Turkije. Daar leiden ze workshops, tonen ze hun tussentijdse resultaten en zijn ze betrokken bij de samenstelling van een filmprogramma. Het eindresultaat wordt in een digitale publicatie opgenomen.

» website

afbeelding.jpg
Freehouse, 2013

Radicalizing local production

Deelregeling Architectuur → Evenement
25000

Freehouse (in 1999 opgezet door Jeanne van Heeswijk, in 2008 doorontwikkeld ism architect Dennis Kaspori) heeft zich in veertien jaar ontwikkeld tot functioneel kenniscentrum voor een praktijkgerichte wijkaanpak. Stichting Freehouse heeft onder andere in de Afrikaanderwijk in Rotterdam getracht om een alternatieve manier van stadsontwikkeling toe te passen. Dit model gaat uit van het lokaal produceren van goederen, het aanbieden van diensten en het betrekken van de lokale gemeenschap bij de ontwikkelingen. De aanvrager stelt vast dat er vanuit professionals al geruime tijd interesse is voor een theoretische beschouwing. Freehouse maakt een publicatie waarin zowel het praktijkonderzoek aan bod komt als visies van externe experts die het project in een bredere context plaatsen. Het ontwikkelde model wordt zo ontsloten voor een grote en brede groep belanghebbenden en geïnteresseerden. Daarnaast organiseert Freehouse een manifestatie die uit een besloten en een openbaar deel bestaat. Voor het besloten deel nodigt de aanvrager internationale experts uit op het gebied van alternatieve economische en productiemodellen, vormen van zelforganisatie, stedelijke ontwikkeling en vormgeving. Het openbare deel bestaat uit een symposium waar de resultaten van het besloten deel gedeeld worden met een breed publiek.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
15.000

Peter Pontiac schrijft en tekent over zijn ervaringen, gedachten en bevindingen ten aanzien van de dood. Sinds enkele jaren weet hij dat zijn lever is aangetast door Hepatitis C en dat hij door de gevolgen daarvan niet lang meer te leven heeft. Dit veranderde perspectief op zijn leven zette hem aan een literatuurstudie te doen naar de verschillende ideeën die er bestaan over de dood en wat er, al dan niet, op volgt. Zijn eigen ziekteverhaal, zijn angst, zijn hoop en de gedachten die gepaard gaan met het naderende einde brengt hij samen in een graphic novel met de titel 'Styx'. Hoewel Peter Pontiac het onderwerp op zeer persoonlijke wijze benadert, beoogt hij het particuliere karakter te ontstijgen en de relevantie ervan bij een groot publiek inzichtelijk te maken. Peter Pontiac vraagt subsidie aan om de laatste tekeningen voor de publicatie te realiseren.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling

meer >

leadImage.jpg
Foto: Jean-Sébastian Senécal
Anouk Wipprecht, 2014

Technosensual: Where Fashion Meets Technology 2014

Deelregeling E-cultuur → Tentoonstelling
€ 23.710

Na een succesvolle eerste editie in 2012 in Wenen krijgt de tentoonstelling ‘Technosensual: Where fashion meets Technology’ een vervolg in Canada. In 2014 zal de tentoonstelling in het kader van het ELEKTRA festival in Montreal te zien zijn. Voor de tentoonstelling selecteerde ‘haute-tech’ ontwerpster Anouk Wipprecht 31 werken op het snijvlak van haute couture en technologie. Nederlandse, of in Nederland werkende ontwerpers zijn daarbij sterk vertegenwoordigd. Elf ontwerpen werden in een artist-in-residence programma speciaal voor de tentoonstelling gemaakt. Voor de nieuwe editie in Canada worden daar nog twee nieuwe werken aan toegevoegd. De veelal interactieve en vaak spectaculaire ontwerpen tonen de nieuwste vormen van geïntegreerde technologie in kleding en stoffen. Technosensual biedt zodoende een speculatieve blik op de toekomst. Aan de tentoonstelling zijn een symposium en workshopprogramma gekoppeld waaraan de Nederlandse ontwerpers Pauline van Dongen, Maartje Dijkstra en Bart Hess zijn verbonden.


Foto: Jean-Sébastian Senécal

meer >

Bekkering_Adams_architecten_.jpg
Bekkering Adams Architecten, 2014

Vorm - Contravorm

Deelregeling Internationalisering → Tentoonstelling
€ 24.460

Bekkering Adams Architecten is door de Global Art Affair Foundation uitgenodigd om bij te dragen aan de tentoonstelling ‘Time Space Existence’ tijdens de Architectuur Biënnale van Venetië in 2014. De tentoonstelling sluit aan bij het hoofdthema van de biënnale ‘Fundamentals’, waar de betekenis van fundamentele bouwelementen in de architectuur zoals de deur, de muur of het raam centraal zal staan. De bijdrage van Bekkering Adams Architecten bestaat uit een installatie, die zich richt op de definitie en perceptie van ruimte. De installatie is een kubus waarin een holte is uitgespaard, die de bezoeker kan betreden. De kubus wordt gevormd door spiegelende kogels die aan draden hangen. Met licht en projecties wordt het effect van omslotenheid en eindeloze reflecties versterkt.

meer >

06__Afbeelding_2__HR__NIEUWE_MOTIEVEN_NIEUWE_PRAKTIJKEN_Aorta2014_30102013.jpg
Aorta, 2014

Nieuwe motieven / nieuwe praktijken

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
48.351

Met het thema ‘Nieuwe motieven / nieuwe praktijken’ richt Aorta zich in
2014 op de veranderende maatschappij en de gevolgen hiervan voor de hedendaagse en toekomstige ruimtelijke disciplines. Aorta signaleert een groeiend maatschappelijk belang bij architectuur, stedenbouw en vormgeving. In het jaarprogramma spelen thema’s als duurzaamheid, lokaliteit en authenticiteit een belangrijke rol.
Aorta biedt een platform voor discussie en uitwisseling van kennis en tracht nieuwe denk- en werkwijzen te onderscheiden. Inhoudelijk bestaat het programma uit twee lijnen. De eerste is ‘Verbinden als innovatiekracht’, waarin verbindingen tussen disciplines en sectoren centraal staan. Aorta organiseert onder andere een living lab en lezingen over ‘circulaire systemen’ in Utrechtse gebiedsontwikkeling, een debat over het model ‘ontwikkelend beheer’ in Utrecht en lezingen over ‘stedelijk ritme als energie-producent’. Tevens vinden er presentaties plaats over innovatie en nieuwe uitwisselingen tussen design en architectuur. De tweede lijn is ‘Werken met ‘gelegenheids-wij’. Uitgangspunt hiervoor zijn verbindingen tussen mensen, organisaties en initiatieven. Aorta organiseert lezingen over ‘eigenaarschap in de hedendaagse stad’, een coachingtraject en netwerkbijeenkomsten over professionalisering van kleinschalige initiatieven, en een lezing over nieuwe coalities en veranderende rolverdelingen in actuele ontwerpopgaven. Tevens initieert het architectuurcentrum een excursie naar en workshop over groene initiatieven en een workshop over vergrijzingsbestendige steden. Gekoppeld aan de twee programmalijnen zet Aorta een weblog De Thermometer op waar specifieke thema’s, projecten en actuele ontwikkelingen in de stad Utrecht worden belicht.

meer >

iabr4_n05.jpg
Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, 2013

Meerjarig Programma IABR

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
900.000

De IABR presenteert in 2012 de vijfde editie van de internationale architectuurbiënnale. Aan de hand van een overkoepelend thema worden de resultaten van internationaal onderzoek getoond, lezingen gehouden en vinden discussies plaats. Thema’s waren ‘mobiliteit’, ‘polders’, ‘power’ , ‘open city’ en ‘making city’. De IABR beperkt zich niet tot een tweejaarlijkse manifestatie: de tentoonstellingen en andere activiteiten worden gevoed door langlopende onderzoeken naar concrete stedenbouwkundige opgaven.

De zesde editie van de IABR richt zich op de metropool als menselijke biotoop. Door de ontwikkeling van verstedelijking kan men stad en landschap niet meer beschouwen als twee afzonderlijke gebieden. Vanuit het perspectief van landschapsarchitectuur wil men alternatieve visies op verstedelijking en de metropolitane biotoop ontwikkelen en presenteren. De IABR zet denktanks en ateliers op, betrekt de Erasmus Universiteit en de TU Delft als onderzoekspartners en gaat diverse allianties aan. Hoogleraar en landschapsarchitect Dirk Sijmons is de curator van deze editie.

meer >

WEB_11.jpg
Boris de Beijer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Boris de Beijer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Boris speelt in zijn sieradenontwerpen met vervreemding en het creëren van waarde. Door aanpassingen te verrichten op herkenbare hedendaagse vormen ontstaan er nieuwe objecten, artefacten en sieraden die je niet met zekerheid kunt categoriseren, waarvan de functie onbekend is. Hierdoor verandert de waarde die aan het object wordt toegekend. Tijdens zijn eindexamenjaar aan de Gerrit Rietveld Academie in 2011 heeft hij een nieuw soort materiaal ontwikkeld dat bestaat uit verschillende soorten kunststof en gevonden objecten. Dit materiaal op basis van relatief goedkope, synthetische grondstoffen roept associaties op met kostbare, natuurlijke materialen zoals kristallen en mineralen. Gedurende het maakproces heeft de ontwerper nooit de complete controle over het eindresultaat, waardoor elk stuk uniek is.

Boris werkt op het snijvlak van toegepaste en autonome kunst. Deze werkwijze wil hij voortzetten door interdisciplinaire samenwerkingen aan te gaan met kunstenaars uit binnen en buitenland. Ook wil de ontwerper middels een kunstenaarsresidentie een werkperiode doorbrengen in het buitenland.
http://borisdebeijer.com/


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

Zenzizenic1.jpg
Ludicity, 2014

Zenzizenzic

Gamefonds → Game
€ 4000

Zenzizenzic is een 2D game waarbij gebruiker door te schieten de ‘baas’ van het level moet verslaan. Deze baas stuurt in verschillende levels, verschillende projectielen op de speler af. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te behalen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >