toekenningen

Studi_vermeer_JPG.jpg
Studio Vermeer, 2012

Margaret Staal-Kropholler

Deelregeling Architectuur → AV productie
(Architectuur)
€ 25.000,00
Studio Vermeer maakt een documentaire over de eerste vrouwelijke architect in Nederland: Margaret Staal-Kropholler. De makers plaatsen haar in de maatschappelijke context van haar tijd. Verder komen de architectonische ontwikkelingen tijdens haar leven aan bod. Zo veranderde de visie op wonen en woningplattegronden, mede door de veranderende maatschappelijke positie van de vrouw. In de film komen meerdere personen aan het woord. Dorine van Hoogstraten plaatst haar in architectuurhistorisch perspectief, ondermeer naast andere vrouwelijke architecten. Wies van Moorsel is gepromoveerd op het vrouwbeeld van de Stichting Goed Wonen en zal de visieverandering over wonen en de rol van de vrouw belichten. Liesbeth van der Pol gaat in op de vraag hoe zij het ervaart om een vrouwelijke architect te zijn. Daarnaast zijn de dochter en kleindochter van Margaret Staal-Kropholler in de film te zien.

afgerond: december '13


» website

Piet_Klaarhamer.jpg
nai010 uitgevers, 2014

Piet Klaarhamer

Deelregeling Architectuur → Publicatie
13.944

Nai010 uitgevers publiceert een monografie van auteur en kunsthistorica Marijke Kuper (1956-2011) over de Utrechtse architect en vormgever Pieter Jan Christophel (Piet) Klaarhamer (1874-1954). In de Nederlandse architectuurgeschiedenis wordt Klaarhamer vooral gememoreerd als leerling van Berlage en leermeester van Rietveld. Volgens de aanvrager vormt zijn oeuvre echter een belangrijke schakel in de vernieuwing van de (interieur)architectuur aan het begin van de twintigste eeuw. Door zijn zoektocht naar synthese tussen ambacht en vernieuwing is zijn werk van belang voor de bestudering van architecten die destijds op het breukvlak van traditie en moderniteit werkten. De aanvrager stelt dat het beeld over het ontstaan van moderne architectuur in Nederland aan de hand van deze publicatie kan worden genuanceerd. In het project wordt samengewerkt met het Centraal Museum, waar in het najaar een tentoonstelling te zien zal zijn met als titel ‘Klaarhamer volgens Rietveld’. Deze tentoonstelling concentreert zich op Klaarhamer’s meubelontwerpen. De publicatie toont echter zijn gehele oeuvre, inclusief de architectuurprojecten. De afronding van het manuscript en de beeldredactie is in handen van kunsthistorica Monique Theunissen. Zij wordt hierin bijgestaan door externe adviseurs en deskundigen. Lex Reitsma verzorgt de grafische vormgeving.

meer >

afbeelding.jpg
Humanity House, 2014

Fair Fashion Lab

Deelregeling Vormgeving → Tentoonstelling
24.000

Op 24 april gaat in het Humanity House in Den Haag het programma met tentoonstelling ‘Fair Fashion Lab’ van start. Het Humanity House, opgericht in 2011, is een initiatief van het Rode Kruis en brengt aan de hand van programma's en exposities maatschappelijke thema's onder de aandacht. Naar aanleiding van nieuwsberichten over fabrieken met slechte werkomstandigheden voor de medewerkers in verschillende delen van de wereld, agendeert ‘Fair Fashion Lab’ de toekomst van de kledingproductie. In de tentoonstelling nodigt de organisatie experts uit verschillende disciplines uit om in een afgebakende ruimte hun visie op de toekomst van de mode-industrie te presenteren, onder wie ontwerpers Arne Hendriks en Monique van Heist. Verwacht wordt dat vanuit hun visie nieuwe ideeën voor duurzaam en verantwoorde productie ontstaan. Per toekomstvisie wordt een publieksavond georganiseerd, waarin de visie wordt toegelicht en onderzocht.

meer >

magic_meatballs.jpg
Stichting Next Nature, 2014

Meat the Future

Deelregeling E-cultuur → Publicatie
€ 20.000

Stichting Next Nature publiceert een kookboek met speculatieve kweekvleesgerechten en organiseert een rondreizende in-vitro meat bar. Met behulp van deze twee media verkent en visualiseert Next Nature de mogelijkheden van in-vitro vlees. Het kookboek verschijnt in een oplage van 3000, de in-vitro bar wordt op 10 plaatsen ingezet. Next Nature stelt zich op deze manier de vraag wat de technologie van kweekvlees betekent voor nieuwe voedselproducten en eetculturen. ‘Meat the Future’ is een design onderzoek naar verschillende mogelijkheden binnen deze technologie. Zo presenteert het boek onder meer gebreid vlees en vleesverf: recepten die (nog) niet te maken zijn. In de in-vitro meat bar zijn een aantal scenario’s te proeven en te zien. Het doel van dit project is de discussie over vlees te instigeren.

meer >

SHAU_.jpg
SHAU, 2014

KOTA TUA CREATIVE FESTIVAL

Deelregeling Internationalisering → Festival
€ 40.450

In 2013 werkte een aantal teams bestaande uit Indonesische en Nederlandse architecten samen met het stadsbestuur van Jakarta en vastgoedbeheerders aan stedelijke interventies in de wijk Kota Tua. Deze wijk is in de oude stad van Jakarta en dateert uit de Nederlandse koloniale periode. De betrokken Nederlandse bureau’s waren MVRDV, OMA, KCAP en Niek Roozen Landscape Architects. Het doel van het project was het vergroten van de kwaliteit van Kota Tua, door op zes historische gebouwen en één publieke ruimte ‘archipunctuur’ toe te passen. Dit zijn kleine stadsinterventies op specifieke plekken die een groot effect hebben op de leefbaarheid van het omringende gebied. Tijdens het tweedaagse Kota Tua Creative Festival worden de resultaten van het project gepresenteerd. De ontwikkelde ontwerpen worden tijdens het festival verwezenlijkt en zijn te bezichtigen door het publiek. Ook organiseert het team een publiek debat over de projecten in samenwerking met Archinesia, een internationaal architectuurmagazine in Indonesië. Daarnaast vinden tijdens het festival een aantal andere activiteiten plaats, zoals een fotografietentoonstelling en een aantal workshops. De organisatie wil middels het festival de wijk Kota Tua presenteren als een authentieke en leefbare buurt, waar veel mogelijkheden liggen voor stadsvernieuwing. De organisatie hoopt samenwerking te stimuleren tussen potentiële investeerders, architecten en vastgoedbeheerders in Kota Tua. Hiervoor wordt samengewerkt met het Indonesische Ministerie van Toerisme en Creatieve Industrie, The Heritage Buildings Preservation Foundation, het Erasmushuis en Stichting Jakarta Old Town Kotaku.

meer >

NA_2.jpg
Pakhuis de Zwijger, 2014

Nieuw Amsterdam

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
75.000

Het programma Nieuw Amsterdam van Pakhuis de Zwijger kent twee pijlers. De eerste pijler is de voortzetting van het publieksprogramma zoals dat in 2013 vorm kreeg. ‘Nieuw Amsterdam – stad in transitie’ is een vervolg op het platform Stadlab Amsterdam. Pakhuis de Zwijger ontwikkelt de programmering langs vijf programmalijnen: de fysieke stad, de duurzame stad, de makersstad, de mensenstad en de slimme stad. De basis vormt een gedeelde set van ontwerpprincipes en -opgaven van een stad in transitie. De programma’s krijgen op verschillende manieren vorm, zoals in debat en dialoog, lezingen, ontmoetingen of pitches. Naast de vijf programmalijnen biedt Nieuw Amsterdam een onderzoeks- en interventietraject waarin het samenwerking aangaat met diverse partners uit de stad. Tien gebieden en de daar gevestigde innovatieve initiatieven staan in dit traject centraal. Een aantal gebieden krijgt ondersteuning in de vorm van verdiepings- en ontwerpsessies. Voorbeelden van de onderwerpen en vraagstukken die aan bod komen in dit traject zijn zelfbouw, burgerinitiatieven, circulariteit, buurtcommunities, cocreatie, transparantie van besluitvorming, publieke ruimte, infrastructuur, tijdelijkheid en herontwikkeling, smart technology en placemaking. De tien gebieden die de Zwijger onderzoekt zijn de Indische Buurt, Plan van Gool, de Van der Pekbuurt, Kolenkitbuurt, Osdorp Midden, Buiksloterham, Overhoeks, Zeeburgereiland, Oostenburg, Amstel III /Bullewijk.

meer >

NA_2.jpg
Pakhuis de Zwijger, 2014

Nieuw Amsterdam

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

iabr4_n05.jpg
Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, 2013

Meerjarig Programma IABR

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
900.000

De IABR presenteert in 2012 de vijfde editie van de internationale architectuurbiënnale. Aan de hand van een overkoepelend thema worden de resultaten van internationaal onderzoek getoond, lezingen gehouden en vinden discussies plaats. Thema’s waren ‘mobiliteit’, ‘polders’, ‘power’ , ‘open city’ en ‘making city’. De IABR beperkt zich niet tot een tweejaarlijkse manifestatie: de tentoonstellingen en andere activiteiten worden gevoed door langlopende onderzoeken naar concrete stedenbouwkundige opgaven.

De zesde editie van de IABR richt zich op de metropool als menselijke biotoop. Door de ontwikkeling van verstedelijking kan men stad en landschap niet meer beschouwen als twee afzonderlijke gebieden. Vanuit het perspectief van landschapsarchitectuur wil men alternatieve visies op verstedelijking en de metropolitane biotoop ontwikkelen en presenteren. De IABR zet denktanks en ateliers op, betrekt de Erasmus Universiteit en de TU Delft als onderzoekspartners en gaat diverse allianties aan. Hoogleraar en landschapsarchitect Dirk Sijmons is de curator van deze editie.

meer >

image4.png
The new identity for CIMAM shows a contemporary approach to modern design. To give the institution a coherent appearance, I’ve created an adjustment to Bau (modernist font) and a set of rules to apply typography. The dot on the capital i refers to CIMAM
Rogier Delfos, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Rogier Delfos

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Rogier Delfos is grafisch vormgever. In zijn praktijk richt hij zich op de politieke waarde van design. Grafische vormgeving is een middel om ideeën snel te reproduceren en te verspreiden. Daarmee is gedrag te beïnvloeden. De rol van de grafisch vormgever omvat volgens Rogier ook het ontwikkelen en stimuleren van collectieve methodes voor zelf publiceren van alternatieve ideeën. Dit kan minderheden meer zichtbaarheid geven in de maatschappij. In zijn eigen praktijk streeft Rogier ernaar vormgeving bewuster in te zetten als een politiek en sociaal middel. Zo ontwikkelt hij Werker Magazine, dat gaat over onderwerpen als (thuis)werk en de informele economie.

Het komende jaar wil Rogier zijn ideeën over het gebruik van vormgeving verder ontwikkelen door middel van Werker Magazine. Hiervoor maakt hij studiereizen naar Londen en Madrid en neemt hij deel aan de summerschool van Werkplaats Typografie. Daarnaast richt hij zich op het perfectioneren van zijn eigen lettertype, dat ook in Werker Magazine wordt toegepast. Het komende jaar geeft Rogier een presentatie bij Offprint, in Parijs, workshops Bildkritik in verschillende Europese steden en ontwikkelt hij een project voor The Showroom in Parijs.
Rogier studeerde af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.


Beeld boven: "The new identity for CIMAM shows a contemporary approach to modern design. To give the institution a coherent appearance, I’ve created an adjustment to Bau (modernist font) and a set of rules to apply typography. The dot on the capital i refers to CIMAM’s international character but also makes a strong link to the days of manual typesetting. Both the printed matter and this website offer transparency in structure, give clarity and overview to content, and most of all, sport an all-fresh face of CIMAM. CIMAM (Identity & website) Commission: CIMAM Includes: Website, graphic identity, stationary, business cards, publications & programmes. My share: Concept, design, typography, webdesign Collaboration: Xavier van Pinxteren (technical engineer website)"


afgerond: september '14

meer >

image4.png
The new identity for CIMAM shows a contemporary approach to modern design. To give the institution a coherent appearance, I’ve created an adjustment to Bau (modernist font) and a set of rules to apply typography. The dot on the capital i refers to CIMAM
Rogier Delfos, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Rogier Delfos

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

Basì Guhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor “Basì Guhr” worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

tussen2vuren1.jpg
NTR/VPRO, 2014

Tussen twee vuren

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 66.592

In 2014 is het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Dat wordt in Nederland onder meer herdacht met de uitzending van de documentaireserie 14 Diaries of the Great War, een co-productie van vele Europese omroepen waaronder VPRO en NTR. Nederland komt niet aan bod in deze internationale serie. Tussen Twee Vuren Interactive is een interactieve web-documentaire over Nederlanders die eigen land verlieten en ieder op hun eigen manier verwikkeld raakten in de Eerste Wereldoorlog. Met het gemengde gebruik van verschillende media en de inzet van speciaal ontwikkelde 3D technieken worden de verhalen van deze Nederlanders op een visueel aantrekkelijke manier in de bredere context van de oorlog geplaatst.

De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >