toekenningen

Studi_vermeer_JPG.jpg
Studio Vermeer, 2012

Margaret Staal-Kropholler

Deelregeling Architectuur → AV productie
(Architectuur)
€ 25.000,00
Studio Vermeer maakt een documentaire over de eerste vrouwelijke architect in Nederland: Margaret Staal-Kropholler. De makers plaatsen haar in de maatschappelijke context van haar tijd. Verder komen de architectonische ontwikkelingen tijdens haar leven aan bod. Zo veranderde de visie op wonen en woningplattegronden, mede door de veranderende maatschappelijke positie van de vrouw. In de film komen meerdere personen aan het woord. Dorine van Hoogstraten plaatst haar in architectuurhistorisch perspectief, ondermeer naast andere vrouwelijke architecten. Wies van Moorsel is gepromoveerd op het vrouwbeeld van de Stichting Goed Wonen en zal de visieverandering over wonen en de rol van de vrouw belichten. Liesbeth van der Pol gaat in op de vraag hoe zij het ervaart om een vrouwelijke architect te zijn. Daarnaast zijn de dochter en kleindochter van Margaret Staal-Kropholler in de film te zien.

afgerond: december '13


» website

Piet_Klaarhamer.jpg
nai010 uitgevers, 2014

Piet Klaarhamer

Deelregeling Architectuur → Publicatie
13.944

Nai010 uitgevers publiceert een monografie van auteur en kunsthistorica Marijke Kuper (1956-2011) over de Utrechtse architect en vormgever Pieter Jan Christophel (Piet) Klaarhamer (1874-1954). In de Nederlandse architectuurgeschiedenis wordt Klaarhamer vooral gememoreerd als leerling van Berlage en leermeester van Rietveld. Volgens de aanvrager vormt zijn oeuvre echter een belangrijke schakel in de vernieuwing van de (interieur)architectuur aan het begin van de twintigste eeuw. Door zijn zoektocht naar synthese tussen ambacht en vernieuwing is zijn werk van belang voor de bestudering van architecten die destijds op het breukvlak van traditie en moderniteit werkten. De aanvrager stelt dat het beeld over het ontstaan van moderne architectuur in Nederland aan de hand van deze publicatie kan worden genuanceerd. In het project wordt samengewerkt met het Centraal Museum, waar in het najaar een tentoonstelling te zien zal zijn met als titel ‘Klaarhamer volgens Rietveld’. Deze tentoonstelling concentreert zich op Klaarhamer’s meubelontwerpen. De publicatie toont echter zijn gehele oeuvre, inclusief de architectuurprojecten. De afronding van het manuscript en de beeldredactie is in handen van kunsthistorica Monique Theunissen. Zij wordt hierin bijgestaan door externe adviseurs en deskundigen. Lex Reitsma verzorgt de grafische vormgeving.

meer >

beeldvoorpublicatie.png
Bas van Beek, 2014

Extrapolations and Anachronisms

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
9.250

Bas van Beek onderzoekt in zijn werk parallellen tussen de ontwikkeling van de Hollywoodfilm en de hedendaagse vormgeving. Voor de tentoonstelling Extrapolations and Anachronisms bij Galerie VIVID neemt Van Beek de beelddrager Blue-Ray Disc als uitgangspunt om representaties van vazen van Jan van der Vaart te tonen die scherper zijn dan het origineel. De vazen zijn te zien als 3D geprinte of gefreesde objecten en worden gepresenteerd met een aantal originele vazen van Van der Vaart. De vazen worden op aanvraag 3D geprint. Daarnaast is er ook een publicatie die op aanvraag per stuk wordt geprint. Van Beek maakt een videoclip over de totstandkoming van de 3D modellen, waarin hij het tijdsintensieve werk portretteert.

meer >

magic_meatballs.jpg
Stichting Next Nature, 2014

Meat the Future

Deelregeling E-cultuur → Publicatie
€ 20.000

Stichting Next Nature publiceert een kookboek met speculatieve kweekvleesgerechten en organiseert een rondreizende in-vitro meat bar. Met behulp van deze twee media verkent en visualiseert Next Nature de mogelijkheden van in-vitro vlees. Het kookboek verschijnt in een oplage van 3000, de in-vitro bar wordt op 10 plaatsen ingezet. Next Nature stelt zich op deze manier de vraag wat de technologie van kweekvlees betekent voor nieuwe voedselproducten en eetculturen. ‘Meat the Future’ is een design onderzoek naar verschillende mogelijkheden binnen deze technologie. Zo presenteert het boek onder meer gebreid vlees en vleesverf: recepten die (nog) niet te maken zijn. In de in-vitro meat bar zijn een aantal scenario’s te proeven en te zien. Het doel van dit project is de discussie over vlees te instigeren.

meer >

Belgrado_Design_Week__.jpg
Citizen's Association Design Week, 2014

Dutch Design at Belgrade Design Week 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 10.000

Het thema van de Belgrado Design Week 2014 is ‘Sense’. Elk jaar nodigt de organisatie tijdens de Belgrado Design Week vooraanstaande Nederlandse design professionals uit om workshops en lezingen te geven. Dit jaar zijn dat Zuzanna Skalska van VanBerlo, Ralph Nauta en Lonneke Gordijn van Studio Drift en Ido Garini van Studio Appétit. De Nederlandse ontwerpers delen hun kennis tijdens de Belgrado Design Week in het Museum of Yugoslav History met een groot internationaal designpubliek en creatieve professionals uit Zuidoost-Europa. De bijdrage van de ontwerpers richt zich op de toepassing van Nederlandse ontwerpstrategieën in Servië, ‘technology design’ als een uniek Nederlands netwerkmodel en de introductie van ‘food design’ als nieuwe beweging. De Belgrado Design Week beoogt een jaarlijkse katalysator te zijn voor creativiteit en kennisuitwisseling voor de gehele Zuidoost-Europese regio.

meer >

Arch_centrum_Hoorn_SFCI.jpg
Het Architectuurcentrum Hoorn, 2014

Volhoudbaar bouwen aan de regio

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
15.000

Het programma ‘Volhoudbaar bouwen aan de regio’ richt zich op de toekomst van de regio West-Friesland en op de kansen voor de regio met betrekking tot duurzame architectuur en stedenbouwkunde. Door middel van lezingen, debat, films en excursies onderzoekt het ACH toekomstige duurzame mogelijkheden voor West-Friesland. In het project ‘digitale warmte voor de regio’ belicht het centrum de kans voor de regio om duurzaam restwarmte van een datacentrum van ’s werelds grootste softwareleverancier uit te wisselen met nabijgelegen tuinderskassen. Het programma ‘buurzaamheid’ richt zich op initiatieven om duurzamer te wonen. Tevens organiseert het centrum in het kader van ‘Architectuur om te blijven’ een bezoek aan duurzame gebouwen in de regio. Met het project ‘Smart West-Friesland’ verbindt het ACH duurzaamheid en technologie op stedenbouwkundig niveau. Daarnaast organiseert het Architectuurcentrum een filmprogramma en neemt het deel aan de Dag van de Architectuur. Het centrum brengt van alle bijeenkomsten verslag uit aan de gemeenteraad. Hiermee wil het bijdragen aan de verdieping van het politieke debat en is het de schakel tussen het brede publiek en de beleidsmakers.

meer >

logo_droog.jpg
Stichting Droog Design, 2013

Meerjarig Programma Droog Design

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Het doel van Stichting Droog Design is het stimuleren van creatie en innovatie. Onder de stichting valt ook Drooglab, dat afgelopen jaren programma’s en projecten heeft opgezet om de vormgevingsdiscipline te verdiepen, verbreden en vernieuwen. Daarbij legde men een relatie met maatschappelijke problemen. Droog bestaat uit een stichting die zich richt op onderzoek en een commercieel deel dat zich richt op realisatie en verkoop.

Het aangevraagde activiteitenprogramma 2013-2014 van Droog Design heeft als titel ‘Make it Real’. Negen multidisciplinaire teams gaan, in de vorm van ‘Reality Tanks’, voor negen speculatieve ontwerpen een ontwikkelings- en realisatieproject definiëren en uitvoeren. Dit resulteert in een methodiek die via symposia, publicaties en marketing onder de aandacht wordt gebracht bij zowel een vakpubliek als een breed publiek.

meer >

WEB_GalleryShowLG_31.jpg
Blue Jeans On Thin Ice 2014 Surface Collection Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013
Viola Renate de Koeijer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Viola Renate de Koeijer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Viola Renate de Koeijer werkt sinds vier jaar met Pinar Demirdag onder de naam Pinar&Viola. Samen onderzoeken en reageren ze op de hedendaagse visuele cultuur door middel van ontwerpen voor wallpapers, catwalks, illustraties voor tijdschriften, websites en interactieve games. Het afstudeerproject van Pinar&Viola bestaat uit prints van oversized credit cards. Deze serie is onderdeel van The Surface Collection. Onder deze naam lanceren zij ieder jaar een nieuwe serie autonome beelden. The Credit Card Collection presenteert de credit card als een metafoor voor de gebroken dromen van onze tijd en voor de veranderende noties van waarde en krediet. De beeldende oppervlaktes zijn hyper gedetailleerd met beelden uit de populaire cultuur en veel neon kleuren. Ze zouden omschreven kunnen worden als extatisch en decadent. De beelden van Pinar&Viola geven uitdrukking aan het narcisme, opportunisme, maar ook angst en paranoia die onze tijd karakteriseren. Zij richten zich op de verleiding van de hedendaagse visuele cultuur en op de kracht van iconen en symbolen.

Het komende jaar willen Pinar&Viola hun praktijk verdiepen en een sterker theoretisch kader geven. Hiervoor gaan ze naar Parijs, het hart van de haute couture.
Viola Renate studeerde in 2010 af aan afdeling vormgeving bij het Sandberg Instituut.

Beeld boven: Blue Jeans On Thin Ice
2014 Surface Collection
Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013.



afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >