toekenningen

mumbai4.jpg
HP Architecten, 2012

Learning from Mumbai

Deelregeling Architectuur → Evenement
(Internationale Projecten Architectuur)
€ 23.740,00
Het Sir J.J. College of Architecture heeft HP architecten gevraagd een workshop te organiseren over ruimtelijke vraagstukken in Mumbai. De vraagstukken die hier spelen zijn het ongestructureerde verkeersnetwerk, de enorme groei van het bouwvolume en het tekort aan openbare ruimte en groen in de stad. Met lezingen, workshops en debatten gaan de ontwerpers uit Nederland en de studenten uit India in op de vraagstukken en onderzoeken mogelijke oplossingen. Daarnaast heeft het project tot doel om kennis en ervaring over ruimtelijke vraagstukken uit te wisselen. Tien architecten en stedenbouwkundigen, die in India werken en een relatie hebben met Nederland, zullen de architectuurcultuur van Mumbai beschrijven. Dit resulteert in een Engelstalige publicatie, waarin ook de resultaten van de workshop zijn opgenomen.

Learning from Mumbai

afgerond: juni '13


» website

RTV_Rijnmond.jpg
Stichting Regionale Omroep Rotterdam-Rijnmond e.o., 2014

Verhalen van Staal en Steen

Deelregeling Architectuur → AV productie
25.000

Verhalen van Staal en Steen is een tiendelige documentaire reeks over de architectonische en cultuurhistorische verhalen achter tien Rotterdamse gebouwen. Het is een vervolg op de documentaireserie Groot. De regionale omroep RTV Rijnmond wil met het project de belangstelling voor de Rotterdamse architectuur en stedenbouw stimuleren. Naast architectuurhistorisch wordt ook naar de gebouwen gekeken vanuit sociaaleconomisch oogpunt, met veel aandacht voor de sociaal-culturele geschiedenis. Aan de hand van persoonlijke verhalen van architect, stedenbouwkundige, gebruiker, bewoner, e.a. wordt het cultuurhistorische verhaal van het gebouw verteld. Dit gebeurt tegen de achtergrond van de geschiedenis van de Rotterdamse stedenbouw en architectuur. Het gebouw wordt op deze manier niet als opzichzelfstaand object behandeld maar juist in relatie tot de stad en historie. Daarnaast komt het gebruik van het gebouw anno nu aan bod. De aanvragers onderzoeken de betekenis voor Rotterdam en de positie van het gebouw binnen deze stad en wagen zo nu en dan een blik op de toekomst van het gebouw en de stad. Door gebruik te maken van het laagdrempelige medium TV, in combinatie met de digitale media (sociale media) willen de aanvragers ook die doelgroep bereiken die normaal gesproken niet regelmatig de binnenkant van een museum zit, de Architectuur Biënnale bezoekt of het Nieuwe Instituut binnen stapt.

meer >

Kirschner3D_01.gif
Jesse Kirschner, 2014

Onderzoek Parametrisch Ontwerp

Deelregeling Vormgeving → Onderzoek
13.000

Kirschner 3D gaat gedurende acht maanden onderzoek doen naar de mogelijkheden voor het ontwikkelen van een nieuwe ontwerpmethodiek voor parametrisch ontwerp binnen het 3D printen. Hierbij wordt eerst software en hardware ontwikkeld, waarna deze op een aantal ontwerpen worden toegepast. Het object dat als eerste ontworpen zal worden door de vier betrokken ontwerpers is een kroonluchter. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens de Dutch Design Week 2014. Daarnaast worden de resultaten verspreid in digitale en fysieke publicaties.

meer >

bart.jpg
bART DW, 2014

Playful Arts Festival: Urban Play

Deelregeling E-cultuur → Festival
25000

Stichting bART/DW organiseert in samenwerking met Zo-ii van 12 tot en met 15 juni het Playful Arts Festival in ‘s-Hertogenbosch. Het festival streeft er naar een breed publiek in contact te brengen met speelse kunst- en gamevormen. Het biedt een podium aan interactiedesigners, gameontwikkelaars en kunstenaars die zich bezig houden met cross-overs op dit gebied. Het thema Urban Play wordt vertaald naar een programma waarbij de nadruk ligt op interactieve installaties en spelvormen in de openbare ruimte. Daarnaast wordt een verdiepend programma georganiseerd in de WII fabriek met lezingen en presentaties. Hier zal ook het onderdeel ‘ Live New Games Salon’ worden gepresenteerd. Internationale experts, designers en curatoren worden hierin uitgenodigd om live via een Google hangout te discussiëren over de ideeën en thematiek rondom Playful Arts.

meer >

THE_BRIDGE_.jpg
Dropstuff.nl, 2014

THE BRIDGE ZWEDEN - NEDERLAND 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 40.000

Na aanleiding van de viering van 400 jaar Nederland-Zweden diplomatieke betrekkingen hebben de Nederlandse ambassade in Stockholm en de Zweedse ambassade in Den Haag Dropstuff uitgenodigd om het project ‘The Bridge Zweden-Nederland 2014’ op te zetten. Het project bestaat uit twee mobiele paviljoens die in de publieke ruimte in twee steden in Nederland en Zweden worden neergezet. Elk paviljoen bestaat uit een scherm met bewegingsherkenningssensoren. Bewegingen worden gesignaleerd en doorgestuurd naar beide locaties. Zo kunnen mensen in beide steden live via een game met elkaar spelen. Dropstuff heeft tien gameontwerpers geselecteerd op basis van eerder werk, die elk een ontwerpteam zullen samenstellen. Elk team ontwikkelt een concept voor een artistieke game, waarvan er vijf worden geselecteerd voor verdere ontwikkeling voor de mobiele paviljoens. De eerste presentatie vindt plaats in september 2014 tijdens TodaysArt Festival in Den Haag en tegelijkertijd in Kulturhuset in Stockholm. De tweede presentatie is in oktober tijdens het Cinekid Festival in Amsterdam en in Umeå als onderdeel van het programma van Umeå culturele hoofdstad. Hiermee wil Dropstuff een interactieve digitale brug maken tussen Nederland en Zweden, die een platform vormt voor een publiekspresentatie van het werk van Nederlandse en Zweedse gameontwerpers.

meer >

foto.jpg
Casa, Arnhem, 2014

Jaarprogramma CASA

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
45.000

CASA, het Centrum voor Architectuur en Stedenbouw Arnhem, onderzoekt het komende jaar de zogenaamde ‘Coöperatieve Stad’. Ze zet hiervoor een nieuwe crossmediale koers in en gaat op zoek naar dwarsverbanden. De activiteiten richten zich behalve op architectuur ook op cultureel maatschappelijke onderwerpen. Het programma is opgebouwd rondom vier thema’s: samenwerking binnen de regio, samenwerken over de grens, samenwerking tussen de vakdisciplines, samenwerken tussen bottom-up initiatieven en top-down instellingen. De aanvrager organiseert Stadslabs, een landschapssafari, een dagexcursie naar het Ruhrgebied, de evenementen 20x20 en Arnhemse Nieuwe waarin jonge makers centraal staan, diverse workshops met als thema co-creatie en de Arnhemse architectuurprijs de Heuvelinkprijs. Tevens vindt het internationaal symposium ‘Momentum – towards architecture as a social tool’ plaats en publiceert CASA een jaarcahier waarin ze verslag doet van alle jaaractiviteiten.

meer >

logo_droog.jpg
Stichting Droog Design, 2013

Meerjarig Programma Droog Design

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Het doel van Stichting Droog Design is het stimuleren van creatie en innovatie. Onder de stichting valt ook Drooglab, dat afgelopen jaren programma’s en projecten heeft opgezet om de vormgevingsdiscipline te verdiepen, verbreden en vernieuwen. Daarbij legde men een relatie met maatschappelijke problemen. Droog bestaat uit een stichting die zich richt op onderzoek en een commercieel deel dat zich richt op realisatie en verkoop.

Het aangevraagde activiteitenprogramma 2013-2014 van Droog Design heeft als titel ‘Make it Real’. Negen multidisciplinaire teams gaan, in de vorm van ‘Reality Tanks’, voor negen speculatieve ontwerpen een ontwikkelings- en realisatieproject definiëren en uitvoeren. Dit resulteert in een methodiek die via symposia, publicaties en marketing onder de aandacht wordt gebracht bij zowel een vakpubliek als een breed publiek.

meer >

Header_Nieuwsbrief_960x640px.gif
2013

Talentontwikkeling 2013

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000,- per aanvrager

Op 20 mei 2013 zijn er 100 inzendingen binnengekomen bij het Stimuleringsfonds Creative Industrie. Van deze inzendingen zijn er 37 afkomstig uit de discipline architectuur in brede zin, 31 van jonge productvormgevers, 15 grafische vormgevers, 12 met als discipline mode en 5 met als discipline e-cultuur. De 3 meest voorkomende onderwijsinstellingen zijn de Design Academy Eindhoven, de Technische Universiteit Delft en de Gerrit Rietveld Academie.
Op basis van de portfolio’s en cv’s zijn uit deze 100 inzendingen 39 kandidaten geselecteerd voor de tweede ronde. Voor deze ronde moesten de kandidaten een motivatiebrief en een ontwikkelplan indienen. Uiteindelijk zijn 21 aanvragen gehonoreerd. Onder de 21 geselecteerden bevinden zich 6 jonge architecten, 4 mode ontwerpers, 1 jonge e-cultuur maker, 4 grafische vormgevers en 6 product- en vrije vormgevers.

samenstelling en werkwijze adviescommissie
De adviescommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en negen leden. De commissie is breed samengesteld en deskundig op het gebied van architectuur, vormgeving en e-cultuur. De voorzitter, Margriet Schavemaker is hoofd collecties en onderzoek bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. De leden die de discipline vormgeving vertegenwoordigen zijn mede-oprichter van het Lloyd Hotel en curator Suzanne Oxenaar, grafisch ontwerper Hendrik-Jan Grievink en mode ontwerper Bas Kosters. Op het gebied van e-cultuur nemen curator Hicham Khalidi, web en interactie designer Olivier Otten en cultureel strategy consultant Bertan Selim zitting. Architecten Anne Holtrop en Ronald Rietveld en architect en stedenbouwkundige Afaina de Jong vertegenwoordigen de discipline architectuur.

overwegingen en bevindingen van de tweede ronde
Ieder commissielid heeft alle voorstellen, bestaande uit een motivatiebrief en ontwikkelplan doorgenomen en vooraf beoordeeld. Deze beoordelingen vormden het vertrekpunt van de vergadering. Tijdens de vergadering zijn alle voorstellen individueel besproken.

De adviescommissie is onder de indruk van het talent dat zich deze ronde heeft aangediend. De kwaliteit van het werk dat de aanvragers laten zien is bijzonder, vernieuwend en veelbelovend.

De commissie merkt op dat deze generatie van jonge makers zich vaak richt op het organiseren van nieuwe, soms tijdelijke, platforms om hun eigen werk en dat van aanverwanten te tonen. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich ook op dit vlak te onderscheiden van de voorgaande generaties.

Hoewel er weinig aanmeldingen op het gebied van e-cultuur binnenkwamen ziet de commissie bij veel talenten afkomstig uit de diverse disciplines een interessante verhouding tot innovatie. De commissie spreekt de hoop uit dat in de toekomst meer talenten op het gebied van e-cultuur zich in het kader van deze regeling tot het fonds zullen wenden

De ingediende ontwikkelplannen zijn over het algemeen ambitieus en laten een onderzoekende, eigenzinnige houding zien. De visie en verbeeldingskracht die uit de plannen spreken zijn volgens de commissie overtuigend. De gehonoreerde plannen bevatten interessante onderzoeksvragen en zijn dynamisch, authentiek en concreet haalbaar.

De jonge makers laten zien dat ze voornemens zijn veel te ondernemen in de periode van één jaar. De commissie meent dat een aantal kandidaten gebaat zou zijn bij meer focus en raadt in deze gevallen dan ook aan om te kiezen voor een traject waarin meer aandacht aan een specifiek onderwerp kan worden besteed.
Toch zijn er ook kandidaten waarvan de commissie denkt dat hun ambitie niveau te laag is. Met de beschikbare middelen van de beurs kan een jonge ontwerper zich veel ruimte en mogelijkheden toe-eigenen. Dit is jammer genoeg (nog) niet altijd gebeurd.

De commissie meent dat de beurs een unieke kans biedt tot persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze verwachtte dan ook dat kandidaten een gedegen plan voor zouden leggen. Niet elke kandidaat is hierin geslaagd, aldus de commissie. Ze heeft dan ook louter die kandidaten geselecteerd die motiveren waarom en hoe ze zich verder denken te kunnen ontwikkelen.

Uit de opgestelde begrotingen spreekt, naar mening van de commissie, een ambitieuze houding die soms niet haalbaar lijkt. De commissie verwacht dat de jonge ontwerpers dit adresseren in de komende periode. Zowel professioneel als cultureel is dit van groot belang.

De commissie ziet bij een enkele jonge maker dat zelfkritiek en reflectie een belangrijke rol spelen in het ontwikkeltraject. Ze meent echter dat dit bij elke ontwerper een onderdeel zou moeten zijn van het ontwerp- en maakproces. Het is dus een gemis dat veel kandidaten hier geen tot weinig aandacht aan besteden.

Tot slot benadrukt de commissie dat de kwaliteit over het algemeen hoog is. Dat vindt zij bijzonder, mede gezien de huidige economische situatie. Middelen voor ondersteuning van cultuur en onderwijs zijn beperkt, evenals mogelijkheden voor doorontwikkeling in de praktijk. Dit treft vooral deze generatie. De commissie moedigt daarom de indieners aan om kansen te verkennen, te onderzoeken en aan te grijpen.

conclusie
De adviescommissie adviseert om eenentwintig aanvragers een subsidie binnen de Deelregeling Talentontwikkeling toe te kennen. Ze heeft een brede waaier aan talenten geselecteerd die in haar optiek samen een inspirerend voorbeeld zijn voor vakgenoten en een breder geïnteresseerd publiek.

Ze kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijk een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben gedegen plannen geschreven zonder daarbij hun artistieke vrijheid geweld aan te doen. De commissie verwacht dat de geselecteerden over een jaar op een verrassende wijze hun proces en het resultaat daarvan kunnen laten zien tijdens een publieke presentatie.

En de talenten 2013 zijn…
Adriaan Aarnoudse
Aliki van der Kruijs
Arna Mackic
Beer van Geer
Boris de Beijer
Danny Cremers
Deniz Terli
Elisabeth Klement
Fonteini Setaki
Irma Földényi
Jinhyun Jeon
Jólan van der Wiel
Jorge Bakker
Linda Valkeman
Maaike Fransen
Pauline van Dongen
Pieter Stoutjesdijk
Pinar Demirdag
Rick van der Linden
Rogier Delfos
Viola Renate de Koeijer




afgerond: november '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >