toekenningen

Leveroij_Bonaire.jpg
Leveroij B.V., 2012

Inventarisatie architectuur Bonaire

Deelregeling Architectuur → Onderzoek
(Onderzoek en Ontwerp)
€ 17.070,00
Leveroij B.V. voert een inventarisatie en analyse uit van monumenten en kenmerkende gebouwen op Bonaire. Bonaire wil in de komende decennia een enorme groei doormaken. Ter voorbereiding hierop wordt beleid ontwikkeld dat betrekking heeft op de kwaliteit van wonen, werken en recreëren in combinatie met de aanwezige natuur. De aanvrager stelt dat het nodig is de kenmerken, data en de huidige stand van zaken vast te leggen, zodat de beleidsmakers overwogen keuzen kunnen maken voor het nieuwe beleid.
Het bureau bestudeert bestaande onderzoeken en publicaties die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Op basis van deze informatie maakt het een rangschikking van stijlen binnen de architectuur van Bonaire. Dit wordt aangevuld met informatie verkregen uit interviews, foto’s en metingen in het veld. Door middel van een architectuurroute op A3-formaat wordt de verzameling informatie beschikbaar gesteld aan een breed publiek. Leveroij B.V. werkt samen met een aantal lokale partijen.

De architectuurroutes zijn te vinden via onderstaande link:
inventarisatie_architectuur_bonaire_web.jpg

afgerond: februari '14


» website

RTV_Rijnmond.jpg
Stichting Regionale Omroep Rotterdam-Rijnmond e.o., 2014

Verhalen van Staal en Steen

Deelregeling Architectuur → AV productie
25.000

Verhalen van Staal en Steen is een tiendelige documentaire reeks over de architectonische en cultuurhistorische verhalen achter tien Rotterdamse gebouwen. Het is een vervolg op de documentaireserie Groot. De regionale omroep RTV Rijnmond wil met het project de belangstelling voor de Rotterdamse architectuur en stedenbouw stimuleren. Naast architectuurhistorisch wordt ook naar de gebouwen gekeken vanuit sociaaleconomisch oogpunt, met veel aandacht voor de sociaal-culturele geschiedenis. Aan de hand van persoonlijke verhalen van architect, stedenbouwkundige, gebruiker, bewoner, e.a. wordt het cultuurhistorische verhaal van het gebouw verteld. Dit gebeurt tegen de achtergrond van de geschiedenis van de Rotterdamse stedenbouw en architectuur. Het gebouw wordt op deze manier niet als opzichzelfstaand object behandeld maar juist in relatie tot de stad en historie. Daarnaast komt het gebruik van het gebouw anno nu aan bod. De aanvragers onderzoeken de betekenis voor Rotterdam en de positie van het gebouw binnen deze stad en wagen zo nu en dan een blik op de toekomst van het gebouw en de stad. Door gebruik te maken van het laagdrempelige medium TV, in combinatie met de digitale media (sociale media) willen de aanvragers ook die doelgroep bereiken die normaal gesproken niet regelmatig de binnenkant van een museum zit, de Architectuur Biënnale bezoekt of het Nieuwe Instituut binnen stapt.

meer >

aangepast_HAAX_Karel_van_Laere___Sonja_Schoedel.jpg
Stichting Fashionclash, 2014

FASHIONCLASH Festival 2014

Deelregeling Vormgeving → Festival
30.000

Van 12 tot en met 15 juni 2014 vindt in Maastricht het Fashion Clash Festival plaats. Het festival biedt een podium aan jonge en veelbelovende modeontwerpers. In de randprogrammering is ook veel ruimte voor crossovers tussen ontwerpers en kunstenaars. Het festival bestaat uit shows van circa 35 modeontwerpers, een tentoonstelling met werk van 15 ontwerpers en kunstenaars en de zogeheten ‘clash’ projecten, waarin kunstenaars en ontwerpers zonder specialisme in modeontwerp items maken die op de catwalk getoond worden. Daarnaast worden talenten uit de podiumkunsten gekoppeld aan ontwerpers om samen te presenteren en is er een speciaal programma in samenwerking met de Nederlandse Dansdagen.

meer >

AfbeeldingAanvraagZandbergen.jpg
Dorien Zandbergen, 2014

Op Eigen Houtje, Bottom-Up en Digitaal.

Deelregeling E-cultuur → Website / applicatie
24040

Documentairemaakster Dorien Zandbergen vraagt subsidie aan voor het produceren van de documentaire ‘Op eigen houtje, bottom-up en digitaal’. De documentaire bestaat uit vier films van 25 minuten, die via internet gepubliceerd worden. Het onderwerp van de documentaire is ‘Smart Citizenship’. De Smart Citizen is vanuit de overheid gezien de ideale burger binnen de participatiemaatschappij; hij is digitaal en milieubewust, zelfredzaam en zelf organiserend. Zandbergen stelt zichzelf de vraag hoe dit ideaalbeeld zich verhoudt tot de realiteit. Voor wie is Smart Citizenship bereikbaar? Biedt het een alternatief voor de oude hiërarchische, vervuilende samenleving? Of is de Smart Citizen een luchtbel en een speeltje voor een kleine elite? Zandbergen onderzoekt het netwerk rondom enkele voorlopers op dit gebied, zoals De Waag Society en Netwerk Democratie. Daarnaast trekt ze de wijk in en bezoekt buurthuizen om de ‘gewone burger’ aan het woord te laten. Rondom de vier films, die het onderwerp elk vanuit een specifieke vraag benaderen, organiseert Zandbergen een aantal publieksprogramma’s. Zandbergen ontving eerder een startsubsidie voor dit project.

meer >

Bas_Princen.jpg
Bas Princen, 2014

The room of good and bad governance

Deelregeling Internationalisering → Tentoonstelling
€ 24.535

Bas Princen is door Rem Koolhaas, de curator van de Architectuur Biënnale van Venetië in 2014, gevraagd om een voorstel in te dienen voor de tentoonstelling 'MondItalia' in het Arsenale. De tentoonstelling is aan het thema ‘Italië’ gewijd en belicht alle aspecten van de Italiaanse architectuur. Hierin wordt aandacht besteed aan de rijke architectuurgeschiedenis in Italië van de tijd van de Romeinen tot de Renaissance en verder naar moderne architectuur van de jaren '60 en '70 uit de vorige eeuw. Ook de huidige politieke transformatie en de voortdurende crisissituaties in het land zijn onderdeel van de tentoonstelling. Hiervoor wil Bas Princen details van de ‘Sala dei Nove’ fotograferen. ‘Sala dei Nove’ is de kamer in de Palazzo Pubblico in Siena waar in het begin van de 14e eeuw de belangrijke fresco 'An allegory of good and bad governance' is geschilderd door Ambrogio Lorenzetti. De fresco toont twee verschillende scenario’s van de gevolgen van ‘good governance’ en ‘bad governance’ voor Siena. De foto’s zullen in de Corderie van de Arsenale worden tentoongesteld. In deze ruimte zullen veel optredens plaatsvinden, zoals dans, muziek, theater of film, die Italië representeren.

meer >

CAST2014_2011070165.jpg
CAST, Tilburg, 2014

Samenweven in een open (source) stad

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
59.400

Het Centrum voor Architectuur en Stedebouw Tilburg (CAST) heeft als doel de belangstelling voor en het debat over architectuur, stedenbouw en landschap, met name gericht op Tilburg, te bevorderen. Voor het komende jaar kiest CAST voor het jaarthema ‘Samenweven in een open (source) stad’. Het centrum wil nieuwe verbindingen leggen op het gebied van kennis en expertise. Het programma is opgedeeld in vijf lijnen: ‘ontwerpen’, ‘maken’, ‘gebruiken’, ‘transformeren’ en ‘initiëren en programmeren’. Per programmalijn kiest Cast voor één project, zoals het Open stadsLAB, Huis van de toekomst, In het spoor van.., Binnenstad in de toekomst en Grensoverschrijdend gedrag. Binnen een project is ruimte voor meerdere activiteiten, zoals een filmvertoning, lezing, publicatie of debat.

meer >

logo_waag.png
Waag Society, 2013

Meerjarig Programma Waag Society

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
1.000.000

De Waag bestaat sinds 1995 en is gestart als eerste virtuele gemeenschap in Nederland. Begonnen als De Digitale Stad heeft ze zich ontwikkeld tot instituut en platform voor onderzoek en broedplaats voor culturele en sociale innovatie.

Het activiteitenprogramma voor de periode 2013-2014 is samengesteld rond vijf thema’s met daaraan gekoppeld een publieksprogramma. De thema’s zijn Open Design, City as a platform, Live Arts, Real Needs for Real People and Creative Industry.

meer >

koffer_WEB.jpg
Suitcase 1:20, 2013
Rick van der Linden, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Rick van der Linden

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Zijn personen uit te drukken in de architectuur die zij bewonen?
Rick doet onderzoek naar de narratieve kracht en zintuiglijke ervaring van binnenruimtes.
Het Dementerende Huis was zijn afstudeerproject aan de Master Interior Architecture aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht in 2012. Dit theoretisch en ontwerpend onderzoek zoomt in op de relatie tussen gebouwen en herinneringen. Elk gebouw is een verzameling herinneringen: samen geven zij inhoud, context en perspectief. Maar omdat het vaak gaat om abstracte en gefragmenteerde overblijfselen, dringt zich de vraag op naar hoe herinneringen een materiele uitdrukking vinden? En wat gebeurt er als herinneringen vervormen of zelfs verdwijnen?

Rick wil zich in het komende jaar verder verdiepen in de verbeelding van de binnenruimte en welke vorm en techniek bijdraagt aan de gelaagdheid en complexiteit van gebouwen. Men kan hierbij denken aan taal, maquettes, ruimtelijke installaties, tekeningen, foto’s en video’s.

Beeld boven: Suitcase 1:20, 2013


afgerond: september '14

meer >

Still2kopie.jpg
Randy Vermeulen, 2014

Grote mannen worden klein

TAX-videoclipfonds → AV productie
18000

Regisseur Janetta Ubbels maakt de videoclip voor het nummer “Grote mannen worden klein” van rapper Diggy Dex. Leidend in de video zijn poppenanimaties van Margot Holtman. De intieme sfeer van het nummer, dat gaat over de relatie van de rapper met zijn zoontje, wordt door middel van een schaduwspel in de video in beeld gebracht.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >