toekenningen

bezoekerscentrum_kinderdijk.jpg
Stichting Werelderfgoed Kinderdijk SWEK, 2014

OpenOproepWerelderfgoedKinderdijk

Deelregeling Architectuur → Talentontwikkeling
25.000

Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) organiseert een ontwerpprijsvraag voor de entreezone van het Werelderfgoed Kinderdijk met een nieuw te realiseren bezoekerscentrum. Het traject van de prijsvraag is opgebouwd uit drie rondes. Een eerste selectie vindt plaats op basis van een visie op de opgave. Er worden vijf teams geselecteerd die hun visie in de tweede ronde uitwerken tot een schetsontwerp. De winnaar van de tweede ronde ontvangt een vervolgopdracht om het voorlopig ontwerp uit te werken. De ambitie is om het winnende plan daadwerkelijk uit te voeren. De stichting formuleert de volgende aandachtspunten voor de opgave; ontsluiting van het gebied, aantrekkelijk inrichtingsplan met krachtige en logische routing, entreezone als economische drager, behoud en versterking cultuurhistorische waarde, architectuur en interieur bezoekerscentrum. Voor de opgave is de gebiedsvisie Kinderdijk 2013, vastgesteld door de gemeente Molenwaard en Alblasserdam, richtinggevend. De organisatie van het prijsvraagtraject is in handen van Architectuur Lokaal en wordt financieel ondersteund door de provincie Zuid-Holland. Om de deelnemende ontwerpers inhoudelijk te begeleiden en te ondersteunen wordt subsidie aangevraagd.

meer >

afbeelding.jpg
Humanity House, 2014

Fair Fashion Lab

Deelregeling Vormgeving → Tentoonstelling
24.000

Op 24 april gaat in het Humanity House in Den Haag het programma met tentoonstelling ‘Fair Fashion Lab’ van start. Het Humanity House, opgericht in 2011, is een initiatief van het Rode Kruis en brengt aan de hand van programma's en exposities maatschappelijke thema's onder de aandacht. Naar aanleiding van nieuwsberichten over fabrieken met slechte werkomstandigheden voor de medewerkers in verschillende delen van de wereld, agendeert ‘Fair Fashion Lab’ de toekomst van de kledingproductie. In de tentoonstelling nodigt de organisatie experts uit verschillende disciplines uit om in een afgebakende ruimte hun visie op de toekomst van de mode-industrie te presenteren, onder wie ontwerpers Arne Hendriks en Monique van Heist. Verwacht wordt dat vanuit hun visie nieuwe ideeën voor duurzaam en verantwoorde productie ontstaan. Per toekomstvisie wordt een publieksavond georganiseerd, waarin de visie wordt toegelicht en onderzocht.

meer >

canto1.jpg
Stichting Harp, 2014

Canto Ostinato Audio Visual

Deelregeling E-cultuur → Presentatie
€ 5.000

‘Canto Ostinato Audio Visual’ is een eigentijdse interpretatie voor harp, visuals en elektronische instrumenten van de Nederlandse compositie van Simeon ten Holt. Het Inner Act ensemble, bestaande uit harpiste Gwyneth Wentink, sonoloog Wouter Snoei en videokunstenaar Arnout Hulskamp, is in 2013 met de performance op tournee geweest langs Nederlandse theaters, concertzalen en festivals. Binnen het frame van de compositie van Ten Holt, bewerkt Snoei het geluid van de harp en creëert Hulskamp beelden met behulp van de door hemzelf ontwikkelde Open Wound software. Het ensemble is uitgenodigd door The Netherlands America Foundation om het stuk uit te voeren in het kader van de Dutch Days in New York.

meer >

SHAU_.jpg
SHAU, 2014

KOTA TUA CREATIVE FESTIVAL

Deelregeling Internationalisering → Festival
€ 40.450

In 2013 werkte een aantal teams bestaande uit Indonesische en Nederlandse architecten samen met het stadsbestuur van Jakarta en vastgoedbeheerders aan stedelijke interventies in de wijk Kota Tua. Deze wijk is in de oude stad van Jakarta en dateert uit de Nederlandse koloniale periode. De betrokken Nederlandse bureau’s waren MVRDV, OMA, KCAP en Niek Roozen Landscape Architects. Het doel van het project was het vergroten van de kwaliteit van Kota Tua, door op zes historische gebouwen en één publieke ruimte ‘archipunctuur’ toe te passen. Dit zijn kleine stadsinterventies op specifieke plekken die een groot effect hebben op de leefbaarheid van het omringende gebied. Tijdens het tweedaagse Kota Tua Creative Festival worden de resultaten van het project gepresenteerd. De ontwikkelde ontwerpen worden tijdens het festival verwezenlijkt en zijn te bezichtigen door het publiek. Ook organiseert het team een publiek debat over de projecten in samenwerking met Archinesia, een internationaal architectuurmagazine in Indonesië. Daarnaast vinden tijdens het festival een aantal andere activiteiten plaats, zoals een fotografietentoonstelling en een aantal workshops. De organisatie wil middels het festival de wijk Kota Tua presenteren als een authentieke en leefbare buurt, waar veel mogelijkheden liggen voor stadsvernieuwing. De organisatie hoopt samenwerking te stimuleren tussen potentiële investeerders, architecten en vastgoedbeheerders in Kota Tua. Hiervoor wordt samengewerkt met het Indonesische Ministerie van Toerisme en Creatieve Industrie, The Heritage Buildings Preservation Foundation, het Erasmushuis en Stichting Jakarta Old Town Kotaku.

meer >

587.jpg
MOTI - Museum Of The Image, Breda, 2014

Jaarprogramma MOTI

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
75.000

Het Museum of the Image (MOTI) beoogt museale tradities te verbinden aan de hedendaagse, visuele cultuur waar bewegend beeld, architectuur, mode, sieraden en accessoires vormgeving en beeldende kunst door elkaar lopen. Het museum bestudeert en stimuleert de ontwikkelingen in de beeldcultuur en de daaruit voortkomende crosssectorale samenwerkingen. Met het programma hoopt het museum bij te dragen aan de totstandkoming van een rijke en krachtige betekenis van de beeldcultuur door verbindingen te creëren tussen de geschiedenis van de visuele communicatie en de huidige en toekomstige beeldcultuur. MOTI organiseert in 2014 de tentoonstellingen 'De Collectie', 'MOTI HOTEL II: Jan van der Ploeg', 'BredaPhoto: Der Wanderer', 'Bahram Sadeghi: De keppel en de hoofddoek' en de conferentie met publicatie 'I don't know…'.

meer >

587.jpg
MOTI - Museum Of The Image, Breda, 2014

Jaarprogramma MOTI

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

logo_v2.png
V2_ Instituut voor instabiele media, 2013

Meerjarig Programma V2_

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
800.000

V2_ werd dertig jaar geleden opgericht en onderzoekt de impact van technologie op kunst en samenleving. Dat doet ze thematisch en zowel theoretisch als praktijkgericht.
Voor de periode 2013-2014 ontvangt V2_ subsidie voor het activiteitenprogramma bestaande uit presentaties, praktijkgericht onderzoek en talentontwikkeling, publicaties, het contextualiseren en documenteren (archief/website) en de Agency, een verhuurfaciliteit voor kunstwerken ontwikkeld in het lab van V2_.

meer >

WEB_Autobiography_01.jpg
I Used to Feed the Ducks. Afstudeerproject, 2010.
Maaike Fransen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Maaike Fransen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Maaike Fransen’s werk is een speelse combinatie van functie en fantasie, verhaal en poëzie, hergebruik, humor en vindingrijkheid. Haar afstudeerproject Peripatetic Paraphernalia is een modecollectie voor zeven imaginaire figuren. Het balanceert tussen realisme en absurdisme. Door objecten te recycleren ontstaat een nieuwe functie en betekenis. Zo worden twee spoelbakstoppen omgevormd tot een bril en wordt van een wasmand een kledingstuk gemaakt. Daarnaast maakte Fransen een autobiografische stopmotionfilm waarin jeugdfoto’s en herinneringen worden vertaald naar een 3D setting en opnieuw geënsceneerd.

Binnen de deelregeling Talentontwikkeling bouwt Maaike voort op deze twee projecten: zij wil het toegepaste karakter van mode combineren met de verhalende mogelijkheden van film. Een collectie kledingstukken, kostuums, accessoires en attributen wordt gepresenteerd en tot leven gebracht in een film. De resultaten presenteert ze tijdens mode evenementen zoals de Amsterdam Fashion Week, Fashionclash Maastricht en de Dutch Design Week.
Maaike studeerde in 2010 af binnen de afdeling Man & Identity aan de Design Academy Eindhoven.

Beeld boven: I Used to Feed the Ducks. Afstudeerproject, 2010.


afgerond: september '14

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie
2310

Ara’s Circle speelt op jazz en funk geïnspireerde muziek onder leiding van Arndt Beckmann. Voor het nummer ‘That’s it’ maakt Charlene van Kasteren een videoclip. Beeldend streeft de regisseur naar een mix van film noir en anime. De videoclip gaat over 5 personen die allen op eigen wijze samenkomen in een café waar Ara’s Circle speelt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >