toekenningen

Trancity.jpg
Trancity, 2012

Farming the City

Deelregeling Architectuur → Publicatie
(Architectuur)
€ 33.996,00
Trancity geeft een Engelstalige publicatie uit waarin de voedselproductie in de stad en de stedelijke ontwikkeling met elkaar in verband worden gebracht. Het boek richt zich op verschillende stadslandbouw initiatieven van burgers en professionals. Aan de hand van een aantal essays worden de sociaal- economische en ruimtelijke potenties van de voedselproductie in de stedelijke context behandeld. In het boek worden 53 voorbeelden van nationale en internationale stadslandbouwprojecten getoond. In een aantal artikelen reflecteren wetenschappers en opiniemakers op de praktijk van stadslandbouw en stedelijke ontwikkeling. Hierin komen economische, sociale en ruimtelijke aspecten van stadslandbouw aan de orde. In het laatste hoofdstuk geeft de auteur een kritische reflectie op de kansen en obstakels voor de toepassing van stadslandbouw. De auteur introduceert daarbij voedsel als een instrument in de stedelijke ontwikkeling. Trancity organiseert een aantal activiteiten zoals een debat voor een groep van professionals en betrokkenen.

afgerond: april '13


» website

bezoekerscentrum_kinderdijk.jpg
Stichting Werelderfgoed Kinderdijk SWEK, 2014

OpenOproepWerelderfgoedKinderdijk

Deelregeling Architectuur → Talentontwikkeling
25.000

Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) organiseert een ontwerpprijsvraag voor de entreezone van het Werelderfgoed Kinderdijk met een nieuw te realiseren bezoekerscentrum. Het traject van de prijsvraag is opgebouwd uit drie rondes. Een eerste selectie vindt plaats op basis van een visie op de opgave. Er worden vijf teams geselecteerd die hun visie in de tweede ronde uitwerken tot een schetsontwerp. De winnaar van de tweede ronde ontvangt een vervolgopdracht om het voorlopig ontwerp uit te werken. De ambitie is om het winnende plan daadwerkelijk uit te voeren. De stichting formuleert de volgende aandachtspunten voor de opgave; ontsluiting van het gebied, aantrekkelijk inrichtingsplan met krachtige en logische routing, entreezone als economische drager, behoud en versterking cultuurhistorische waarde, architectuur en interieur bezoekerscentrum. Voor de opgave is de gebiedsvisie Kinderdijk 2013, vastgesteld door de gemeente Molenwaard en Alblasserdam, richtinggevend. De organisatie van het prijsvraagtraject is in handen van Architectuur Lokaal en wordt financieel ondersteund door de provincie Zuid-Holland. Om de deelnemende ontwerpers inhoudelijk te begeleiden en te ondersteunen wordt subsidie aangevraagd.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
15.000

Peter Pontiac schrijft en tekent over zijn ervaringen, gedachten en bevindingen ten aanzien van de dood. Sinds enkele jaren weet hij dat zijn lever is aangetast door Hepatitis C en dat hij door de gevolgen daarvan niet lang meer te leven heeft. Dit veranderde perspectief op zijn leven zette hem aan een literatuurstudie te doen naar de verschillende ideeën die er bestaan over de dood en wat er, al dan niet, op volgt. Zijn eigen ziekteverhaal, zijn angst, zijn hoop en de gedachten die gepaard gaan met het naderende einde brengt hij samen in een graphic novel met de titel 'Styx'. Hoewel Peter Pontiac het onderwerp op zeer persoonlijke wijze benadert, beoogt hij het particuliere karakter te ontstijgen en de relevantie ervan bij een groot publiek inzichtelijk te maken. Peter Pontiac vraagt subsidie aan om de laatste tekeningen voor de publicatie te realiseren.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling

meer >

dieter_vandoren_integration_5.jpg
Dieter Vandoren, 2014

Integration.5

Deelregeling E-cultuur → AV productie
7725

Met ‘Integration.5’ zet Dieter Vandoren een volgende stap in zijn ‘Integration’ projectenreeks, waaraan hij sinds enkele jaren werkt en mee optreedt. In deze reeks onderzoekt Vandoren de mogelijkheden om een ruimte met het lichaam, op een performatieve manier te bespelen. Het systeem maakt gebruik van Kinect 3D-motion tracking technologie, sensor-handschoenen en een ruimtelijk projectiesysteem waarbij virtuele en fysieke ruimte samenvallen. Dit zorgt ervoor dat lichamelijk interactie met projecties en lichteffecten op een overtuigende manier plaatsvindt. Het doel voor de vijfde ontwikkelingsfase in de Integration serie is om de performer in staat te stellen te kunnen improviseren met de verschillende geboden structuren. In de eerdere versies waren deze per scene vastgelegd in een vooraf bedachte compositie. Daarnaast is voor toekomstige performances nieuwe apparatuur nodig die door de maker zelf gemonteerd dient te worden vanwege de precisie die nodig is voor een overtuigend effect.

meer >

IAI_EU_.jpg
Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU), 2014

Craftsmanship networking event @ Venice Biennale

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 24.900

Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU) organiseert tijdens de Architectuur Biënnale van Venetië een netwerkevenement dat plaatsvindt in het Indonesische Paviljoen. De organisatie brengt met dit evenement jonge Nederlandse en Indonesische architecten in contact met opdrachtgevers en beleidsmakers uit Indonesië. IAI-EU organiseert in de periode voorafgaand aan de biënnale een open call voor jonge Nederlandse architecten. Kees Christiaanse selecteert daaruit een aantal deelnemers, die tijdens het netwerkevenement worden geïntroduceerd bij relevante Indonesische partijen. Daarnaast geven de deelnemers presentaties over onderwerpen zoals betaalbare huisvesting, transformatie van openbare ruimte, watermanagement en milieu. Deze onderwerpen komen voort uit actuele vraagstukken binnen de architectuur en stedenbouw in Indonesië. IAI-EU erkent dat de Nederlandse architectuursector veel ervaring heeft met deze onderwerpen en ziet de mogelijkheid om Nederlands aanbod te koppelen aan de Indonesische vraag. De organisatie wil jonge Nederlandse architecten promoten op internationaal niveau en bijdragen aan de kennisuitwisseling tussen Nederland en Indonesië op het gebied van architectuur en stedenbouw.

meer >

Lost___Found_in_de_Thomaskerk_foto_Misha_de_Ridder.jpg
Lost & Found, 2014

Jaarprogramma Lost & Found

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
15.000

Lost & Found stelt bijeenkomsten samen waar kunstenaars, ontwerpers, schrijvers en muzikanten centraal staan. Zij tonen work in progress en experimenten. Het format biedt een podium voor divers werk dat in een museaal circuit geen ruimte krijgt. In 2014 presenteert Lost & Found tien avonden. Vier vinden plaats in het gebouw van De Waag. Zes op andere locaties, zoals in het Muziekgebouw aan het IJ, Splendor, de Oude Kerk en het Hammer Museum in Los Angeles. Internationale presentaties in Marokko, IJsland en Suriname staan op de agenda. Voor de samenstelling van de avonden nodigt Lost & Found gastcuratoren uit zoals dramaturg Carel Alphenaar, kunstenaar Joshua Callaghan, curator Suzanne Wallinga, kunstenaar Yeb Wiersma en dichter Menno Wigman. Lost & Found laat van elke avond een verslag en foto’s maken en publiceert deze op de eigen website en op de website van Mister Motley. Behalve de avonden organiseert Lost & Found atelierbezoeken bij een beeldend kunstenaar, muzikant, ontwerper of filmmaker om zo inzicht te krijgen in het werkproces.

meer >

archiprix.jpg
Archiprix, 2013

Meerjarig Programma Archiprix

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
225.500

Het doel van Archiprix is om de beste afstudeerders op het gebied van architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur van de Nederlandse ontwerpopleidingen te presenteren en de beste afstudeerder te selecteren. Indirect worden opleidingen zo geprikkeld om de kwaliteit van het ontwerponderwijs te verhogen. In 2001 heeft de stichting Archiprix International geïnitieerd. De werkwijze is daarmee opgeschaald. Aan de tweejaarlijkse Archiprix International, die steeds met een wisselende, buitenlandse partner wordt georganiseerd, nemen inmiddels zo’n 300 buitenlandse ontwerpopleidingen deel.

meer >

WEB_2purplegravity_stool.jpg
Jólan van der Wiel, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Jólan van der Wiel

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Jólan laat zich inspireren door natuurverschijnselen tot nieuwe productietechnieken te komen. Zo werkt de zogeheten Gravity Tool met behulp van magnetische kracht. Met deze productiemachine kunnen krukjes (Gravity Stool) gemaakt worden die hun bijzondere vorm danken aan de magnetische velden die inwerken op het kunststof. Doordat een natuurlijke kracht hierbij het vormende werk doet, stelt deze productiemethode de ontwerper in staat vorm te geven zonder erover totale zeggenschap te hebben. Elk product is hierdoor uniek.
Deze techniek wordt ook toegepast op andere objecten tijdens samenwerkingsprojecten. Een voorbeeld is de jurk die is ontworpen met modeontwerpster Iris van Herpen. Deze jurk ‘groeit’ onder invloed van magnetische velden.

Omdat het proces een belangrijk rol speelt in de ontwerppraktijk van Jólan, werkt hij het komende jaar aan een film die zijn onderzoek naar de werking van natuurlijke krachten documenteert.
Jólan studeerde in 2011 af aan de Gerrit Rietveld Academie.


afgerond: mei '14

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie
2310

Ara’s Circle speelt op jazz en funk geïnspireerde muziek onder leiding van Arndt Beckmann. Voor het nummer ‘That’s it’ maakt Charlene van Kasteren een videoclip. Beeldend streeft de regisseur naar een mix van film noir en anime. De videoclip gaat over 5 personen die allen op eigen wijze samenkomen in een café waar Ara’s Circle speelt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >