toekenningen

Piet_Klaarhamer.jpg
nai010 uitgevers, 2014

Piet Klaarhamer

Deelregeling Architectuur → Publicatie
13.944

Nai010 uitgevers publiceert een monografie van auteur en kunsthistorica Marijke Kuper (1956-2011) over de Utrechtse architect en vormgever Pieter Jan Christophel (Piet) Klaarhamer (1874-1954). In de Nederlandse architectuurgeschiedenis wordt Klaarhamer vooral gememoreerd als leerling van Berlage en leermeester van Rietveld. Volgens de aanvrager vormt zijn oeuvre echter een belangrijke schakel in de vernieuwing van de (interieur)architectuur aan het begin van de twintigste eeuw. Door zijn zoektocht naar synthese tussen ambacht en vernieuwing is zijn werk van belang voor de bestudering van architecten die destijds op het breukvlak van traditie en moderniteit werkten. De aanvrager stelt dat het beeld over het ontstaan van moderne architectuur in Nederland aan de hand van deze publicatie kan worden genuanceerd. In het project wordt samengewerkt met het Centraal Museum, waar in het najaar een tentoonstelling te zien zal zijn met als titel ‘Klaarhamer volgens Rietveld’. Deze tentoonstelling concentreert zich op Klaarhamer’s meubelontwerpen. De publicatie toont echter zijn gehele oeuvre, inclusief de architectuurprojecten. De afronding van het manuscript en de beeldredactie is in handen van kunsthistorica Monique Theunissen. Zij wordt hierin bijgestaan door externe adviseurs en deskundigen. Lex Reitsma verzorgt de grafische vormgeving.

meer >

Japanese_bathing_Research_Harm_Rensink.jpg
Harm Rensink, 2014

Japanese Bathing Research

Deelregeling Vormgeving → Onderzoek
8.200

Harm Rensink richt zich in zijn praktijk als ontwerper op het versterken van de gebruikservaring, waarbij hij alle zintuigen in acht neemt. In zijn exposities, installaties en interieurconcepten probeert hij zo dicht mogelijk bij de mens zelf te blijven en probeert daadwerkelijke ontspanning te realiseren bij de gebruiker. Binnen dit kader heeft hij verschillende ontwerpen gemaakt als resultaat van zijn lopende onderzoek naar badcultuur. Dit onderzoek zet hij voort tijdens een artist-in-residence in Japan, waar hij onderzoek zal doen naar de vormgeving binnen de lokale badcultuur. Hierbij richt hij het onderzoek voornamelijk op natuurlijke warmtebaden. In dit onderzoek wordt Harm Rensink ondersteund door ontwerper Lio de Bruin en Greg Goodmacher, die specialist is op het gebied van Japanse badcultuur. Op basis van het onderzoek maakt de aanvrager een installatie, die getoond zal worden tijdens de Dutch Design Week 2014.

meer >

logo_Interference.jpg
Stichting Idee-fixe (IDFX), 2014

Interference: Prefrontaal

Deelregeling E-cultuur → Evenement
€ 15.000

Met het project 'Interference: Prefrontaal' verkent Stichting Idee-fixe (IDFX) het grensgebied tussen wetenschappelijk en artistiek onderzoek. Hiermee wil zij het belang aantonen van uitwisseling tussen beide disciplines. 'Interference: Prefrontaal' is een voortzetting van het programma van 2013 en richt zich op de samenkomst van hardware en wetware, waarbij wetware staat voor het brein. Het programma zal bestaan uit interventies in de publieke ruimte en omvat performances, een tentoonstelling op straat, lezingen en een filmavond. De binnenstad van Breda vormt hierbij het podium. Verscheidene kunstenaars, zoals Sander Veenhof en Jeroen van Loon, wetenschappers, zoals Prof. Dr. Victor Lamme, en performers, zoals Bert Hana, nemen deel aan het project. Inhoudelijk wordt onder meer samengewerkt met Studium Generale en de Universiteit Eindhoven.

meer >

SHAU_.jpg
SHAU, 2014

KOTA TUA CREATIVE FESTIVAL

Deelregeling Internationalisering → Festival
€ 40.450

In 2013 werkte een aantal teams bestaande uit Indonesische en Nederlandse architecten samen met het stadsbestuur van Jakarta en vastgoedbeheerders aan stedelijke interventies in de wijk Kota Tua. Deze wijk is in de oude stad van Jakarta en dateert uit de Nederlandse koloniale periode. De betrokken Nederlandse bureau’s waren MVRDV, OMA, KCAP en Niek Roozen Landscape Architects. Het doel van het project was het vergroten van de kwaliteit van Kota Tua, door op zes historische gebouwen en één publieke ruimte ‘archipunctuur’ toe te passen. Dit zijn kleine stadsinterventies op specifieke plekken die een groot effect hebben op de leefbaarheid van het omringende gebied. Tijdens het tweedaagse Kota Tua Creative Festival worden de resultaten van het project gepresenteerd. De ontwikkelde ontwerpen worden tijdens het festival verwezenlijkt en zijn te bezichtigen door het publiek. Ook organiseert het team een publiek debat over de projecten in samenwerking met Archinesia, een internationaal architectuurmagazine in Indonesië. Daarnaast vinden tijdens het festival een aantal andere activiteiten plaats, zoals een fotografietentoonstelling en een aantal workshops. De organisatie wil middels het festival de wijk Kota Tua presenteren als een authentieke en leefbare buurt, waar veel mogelijkheden liggen voor stadsvernieuwing. De organisatie hoopt samenwerking te stimuleren tussen potentiële investeerders, architecten en vastgoedbeheerders in Kota Tua. Hiervoor wordt samengewerkt met het Indonesische Ministerie van Toerisme en Creatieve Industrie, The Heritage Buildings Preservation Foundation, het Erasmushuis en Stichting Jakarta Old Town Kotaku.

meer >

06__Afbeelding_2__HR__NIEUWE_MOTIEVEN_NIEUWE_PRAKTIJKEN_Aorta2014_30102013.jpg
Aorta, 2014

Nieuwe motieven / nieuwe praktijken

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
48.351

Met het thema ‘Nieuwe motieven / nieuwe praktijken’ richt Aorta zich in
2014 op de veranderende maatschappij en de gevolgen hiervan voor de hedendaagse en toekomstige ruimtelijke disciplines. Aorta signaleert een groeiend maatschappelijk belang bij architectuur, stedenbouw en vormgeving. In het jaarprogramma spelen thema’s als duurzaamheid, lokaliteit en authenticiteit een belangrijke rol.
Aorta biedt een platform voor discussie en uitwisseling van kennis en tracht nieuwe denk- en werkwijzen te onderscheiden. Inhoudelijk bestaat het programma uit twee lijnen. De eerste is ‘Verbinden als innovatiekracht’, waarin verbindingen tussen disciplines en sectoren centraal staan. Aorta organiseert onder andere een living lab en lezingen over ‘circulaire systemen’ in Utrechtse gebiedsontwikkeling, een debat over het model ‘ontwikkelend beheer’ in Utrecht en lezingen over ‘stedelijk ritme als energie-producent’. Tevens vinden er presentaties plaats over innovatie en nieuwe uitwisselingen tussen design en architectuur. De tweede lijn is ‘Werken met ‘gelegenheids-wij’. Uitgangspunt hiervoor zijn verbindingen tussen mensen, organisaties en initiatieven. Aorta organiseert lezingen over ‘eigenaarschap in de hedendaagse stad’, een coachingtraject en netwerkbijeenkomsten over professionalisering van kleinschalige initiatieven, en een lezing over nieuwe coalities en veranderende rolverdelingen in actuele ontwerpopgaven. Tevens initieert het architectuurcentrum een excursie naar en workshop over groene initiatieven en een workshop over vergrijzingsbestendige steden. Gekoppeld aan de twee programmalijnen zet Aorta een weblog De Thermometer op waar specifieke thema’s, projecten en actuele ontwikkelingen in de stad Utrecht worden belicht.

meer >

logo_droog.jpg
Stichting Droog Design, 2013

Meerjarig Programma Droog Design

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Het doel van Stichting Droog Design is het stimuleren van creatie en innovatie. Onder de stichting valt ook Drooglab, dat afgelopen jaren programma’s en projecten heeft opgezet om de vormgevingsdiscipline te verdiepen, verbreden en vernieuwen. Daarbij legde men een relatie met maatschappelijke problemen. Droog bestaat uit een stichting die zich richt op onderzoek en een commercieel deel dat zich richt op realisatie en verkoop.

Het aangevraagde activiteitenprogramma 2013-2014 van Droog Design heeft als titel ‘Make it Real’. Negen multidisciplinaire teams gaan, in de vorm van ‘Reality Tanks’, voor negen speculatieve ontwerpen een ontwikkelings- en realisatieproject definiëren en uitvoeren. Dit resulteert in een methodiek die via symposia, publicaties en marketing onder de aandacht wordt gebracht bij zowel een vakpubliek als een breed publiek.

meer >

Linda_Valkeman_WEBkopie.jpg
Linda Valkeman, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Linda Valkeman

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Linda Valkeman heeft zich gespecialiseerd in het ontwerpen van textiel. Natuurlijke patronen zijn belangrijk in haar werk. Ze laat zich inspireren door intuïtieve vondsten en de wereld om haar heen, van de natuur tot mensen en culturen.
Daarnaast is het gebruik van lasertechniek opvallend in het werk van deze ontwerpster. Ze kwam hierop toen zij op zoek was naar een milieuvriendelijke manier van printen, produceren en verven van textiel. Met de lasertechniek kan ze computergestuurd stoffen graveren en snijden. Hiermee maakt Linda duurzame dessins en patronen zonder inkt te gebruiken.

Komend jaar wil Linda in Ghana onderzoek doen naar de veranderingsprocessen binnen het gebruik van traditionele Ghanese textiel om uit te zoeken welke sociale en culturele gevolgen dit heeft. Dit ontwerpend onderzoek zal leiden tot een monstercollectie in samenwerking met Vlisco en studenten van het Accra Polytechnic in Ghana. Niet alleen kennisverdieping maar ook kennisoverdracht staan centraal in dit project. Linda zal ter plekke tailormade trainingen verzorgen voor docenten van Accra Polytechnic.
Linda is afgestudeerd aan de HKU, Utrecht en de ArtEZ, Arnhem, richting Fashion Design.


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

verticalcitizens.jpg
Basaltfilm, 2014

Verticalcitizens.com

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 25.000

Verticalcitizens.com volgt online aan de hand van de eerste bewoners en gebruikers van het nieuwe Koolhaas gebouw De Rotterdam hoe een nieuwe gemeenschap zich langzaam opricht en leert lopen. Of, als het tegenzit, struikelt en onderuit gaat. Vertical- citizens.com is een transmediaal project, waarbij de site in wisselwerking staat met de documentaire film Verticale Stedelingen. Verticalcitizens.com volgt vanaf de ingebruikname gedurende minimaal twee jaar de ontwikkelingen in De Rotterdam. Het toont het gebouw als organisme, met data als hartmonitor, en ondersteund door fotografie en audio als ECG en thermometer.

Deze aanvraag behelst de ontwikkeling van de site en de transmediale architectuur van verhaallijnen.

De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >