toekenningen

RTV_Rijnmond.jpg
Stichting Regionale Omroep Rotterdam-Rijnmond e.o., 2014

Verhalen van Staal en Steen

Deelregeling Architectuur → AV productie
25.000

Verhalen van Staal en Steen is een tiendelige documentaire reeks over de architectonische en cultuurhistorische verhalen achter tien Rotterdamse gebouwen. Het is een vervolg op de documentaireserie Groot. De regionale omroep RTV Rijnmond wil met het project de belangstelling voor de Rotterdamse architectuur en stedenbouw stimuleren. Naast architectuurhistorisch wordt ook naar de gebouwen gekeken vanuit sociaaleconomisch oogpunt, met veel aandacht voor de sociaal-culturele geschiedenis. Aan de hand van persoonlijke verhalen van architect, stedenbouwkundige, gebruiker, bewoner, e.a. wordt het cultuurhistorische verhaal van het gebouw verteld. Dit gebeurt tegen de achtergrond van de geschiedenis van de Rotterdamse stedenbouw en architectuur. Het gebouw wordt op deze manier niet als opzichzelfstaand object behandeld maar juist in relatie tot de stad en historie. Daarnaast komt het gebruik van het gebouw anno nu aan bod. De aanvragers onderzoeken de betekenis voor Rotterdam en de positie van het gebouw binnen deze stad en wagen zo nu en dan een blik op de toekomst van het gebouw en de stad. Door gebruik te maken van het laagdrempelige medium TV, in combinatie met de digitale media (sociale media) willen de aanvragers ook die doelgroep bereiken die normaal gesproken niet regelmatig de binnenkant van een museum zit, de Architectuur Biënnale bezoekt of het Nieuwe Instituut binnen stapt.

meer >

voor_website_2.gif
Floor Nijdeken, 2014

Crossover Collective in Kapana, Plovdiv

Deelregeling Vormgeving → Evenement
2.890

In juni 2014 presenteert social designer Floor Nijdeken een van zijn installaties tijdens de One Design Week in Plovdiv in Bulgarije. Het werk is een houten meubel waarin een groep gezamenlijk een kleed kan borduren. Doel van het meubel is handwerk opnieuw onder de aandacht te brengen en een brug te slaan tussen generaties door hen gezamenlijk aan het kleed te laten werken. Op One Design Week wil Floor Nijdeken ook kennis opdoen van Bulgaarse handwerktechnieken om deze mogelijk in Nederland te verspreiden. De wijk Kapana, waar het evenement plaatsvindt, kent een rijke traditie in handwerken. Op de laatste dag van het festival presenteert Floor Nijdeken het door de bezoekers gemaakte eindresultaat.

meer >

magic_meatballs.jpg
Stichting Next Nature, 2014

Meat the Future

Deelregeling E-cultuur → Publicatie
€ 20.000

Stichting Next Nature publiceert een kookboek met speculatieve kweekvleesgerechten en organiseert een rondreizende in-vitro meat bar. Met behulp van deze twee media verkent en visualiseert Next Nature de mogelijkheden van in-vitro vlees. Het kookboek verschijnt in een oplage van 3000, de in-vitro bar wordt op 10 plaatsen ingezet. Next Nature stelt zich op deze manier de vraag wat de technologie van kweekvlees betekent voor nieuwe voedselproducten en eetculturen. ‘Meat the Future’ is een design onderzoek naar verschillende mogelijkheden binnen deze technologie. Zo presenteert het boek onder meer gebreid vlees en vleesverf: recepten die (nog) niet te maken zijn. In de in-vitro meat bar zijn een aantal scenario’s te proeven en te zien. Het doel van dit project is de discussie over vlees te instigeren.

meer >

SHAU_.jpg
SHAU, 2014

KOTA TUA CREATIVE FESTIVAL

Deelregeling Internationalisering → Festival
€ 40.450

In 2013 werkte een aantal teams bestaande uit Indonesische en Nederlandse architecten samen met het stadsbestuur van Jakarta en vastgoedbeheerders aan stedelijke interventies in de wijk Kota Tua. Deze wijk is in de oude stad van Jakarta en dateert uit de Nederlandse koloniale periode. De betrokken Nederlandse bureau’s waren MVRDV, OMA, KCAP en Niek Roozen Landscape Architects. Het doel van het project was het vergroten van de kwaliteit van Kota Tua, door op zes historische gebouwen en één publieke ruimte ‘archipunctuur’ toe te passen. Dit zijn kleine stadsinterventies op specifieke plekken die een groot effect hebben op de leefbaarheid van het omringende gebied. Tijdens het tweedaagse Kota Tua Creative Festival worden de resultaten van het project gepresenteerd. De ontwikkelde ontwerpen worden tijdens het festival verwezenlijkt en zijn te bezichtigen door het publiek. Ook organiseert het team een publiek debat over de projecten in samenwerking met Archinesia, een internationaal architectuurmagazine in Indonesië. Daarnaast vinden tijdens het festival een aantal andere activiteiten plaats, zoals een fotografietentoonstelling en een aantal workshops. De organisatie wil middels het festival de wijk Kota Tua presenteren als een authentieke en leefbare buurt, waar veel mogelijkheden liggen voor stadsvernieuwing. De organisatie hoopt samenwerking te stimuleren tussen potentiële investeerders, architecten en vastgoedbeheerders in Kota Tua. Hiervoor wordt samengewerkt met het Indonesische Ministerie van Toerisme en Creatieve Industrie, The Heritage Buildings Preservation Foundation, het Erasmushuis en Stichting Jakarta Old Town Kotaku.

meer >

cbk_zeeland.jpg
CBK Zeeland, Middelburg, 2014

De Zeeuwse Klei

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
32.850

Het thema van het jaarprogramma is De Zeeuwse Klei, zowel in relatie tot de natuur als de mens. Het CBK Zeeland ziet het als taak om hun kennis te toetsen en te delen met praktijk ervaringen uit andere regio’s. Tevens wil het centrum het draagvlak voor de architectuur en landschappelijke ruimte in relatie tot andere creatieve sectoren verbreden. Het komend jaar zet het CBK het project Krot of kans voort. Het format analyseert verschijnselen in de krimpregio. Naast het huis komen in 2014 ook de lege plekken in de openbare ruimte, kantoren en winkels aan de orde. Het project bevraagt Zierikzee vanuit een onderzoek en Terneuzen vanuit een artistiek experiment. Architecten, wetenschappers en vormgevers onderzoeken in zes maanden vanuit een krot het winkelhart van Zierikzee. Jonge kunstenaars onderzoeken lege, bestemmingloze plekken in Terneuzen. Zij verblijven er drie maanden en richten zich onder meer op de mogelijkheden van tijdelijke herbestemmingen. Het project ‘Biobased Bruggen kneden’ is gericht op kennisontwikkeling van biobased producten en constructies. Het project ‘Zoet Zout Zee Land’ richt zich op de ontwikkeling van aquacultuur in het bestaande landschap. Het CBK wil voorstellen uit 2013 voor toekomstige scenario’s het komend jaar uitwerken. Hiervoor zet het werkateliers op. Tevens brengt het CBK betrokken partijen als kunstenaars en architecten samen met partijen als ondernemers en bestuurders. Zij komen samen tijdens een debat.
In 2014 organiseert het CBK tevens vijf bijeenkomsten ‘Creatieve Confrontaties’ tussen onder meer architecten, kunstenaars, vormgevers, beleidmakers en landbouwers. CBK Zeeland werkt samen met Stichting Het Zeeuwse gezicht en BNA-kring Zeeland.

meer >

cbk_zeeland.jpg
CBK Zeeland, Middelburg, 2014

De Zeeuwse Klei

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

logo_droog.jpg
Stichting Droog Design, 2013

Meerjarig Programma Droog Design

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Het doel van Stichting Droog Design is het stimuleren van creatie en innovatie. Onder de stichting valt ook Drooglab, dat afgelopen jaren programma’s en projecten heeft opgezet om de vormgevingsdiscipline te verdiepen, verbreden en vernieuwen. Daarbij legde men een relatie met maatschappelijke problemen. Droog bestaat uit een stichting die zich richt op onderzoek en een commercieel deel dat zich richt op realisatie en verkoop.

Het aangevraagde activiteitenprogramma 2013-2014 van Droog Design heeft als titel ‘Make it Real’. Negen multidisciplinaire teams gaan, in de vorm van ‘Reality Tanks’, voor negen speculatieve ontwerpen een ontwikkelings- en realisatieproject definiëren en uitvoeren. Dit resulteert in een methodiek die via symposia, publicaties en marketing onder de aandacht wordt gebracht bij zowel een vakpubliek als een breed publiek.

meer >

WEB_11.jpg
Boris de Beijer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Boris de Beijer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Boris speelt in zijn sieradenontwerpen met vervreemding en het creëren van waarde. Door aanpassingen te verrichten op herkenbare hedendaagse vormen ontstaan er nieuwe objecten, artefacten en sieraden die je niet met zekerheid kunt categoriseren, waarvan de functie onbekend is. Hierdoor verandert de waarde die aan het object wordt toegekend. Tijdens zijn eindexamenjaar aan de Gerrit Rietveld Academie in 2011 heeft hij een nieuw soort materiaal ontwikkeld dat bestaat uit verschillende soorten kunststof en gevonden objecten. Dit materiaal op basis van relatief goedkope, synthetische grondstoffen roept associaties op met kostbare, natuurlijke materialen zoals kristallen en mineralen. Gedurende het maakproces heeft de ontwerper nooit de complete controle over het eindresultaat, waardoor elk stuk uniek is.

Boris werkt op het snijvlak van toegepaste en autonome kunst. Deze werkwijze wil hij voortzetten door interdisciplinaire samenwerkingen aan te gaan met kunstenaars uit binnen en buitenland. Ook wil de ontwerper middels een kunstenaarsresidentie een werkperiode doorbrengen in het buitenland.
http://borisdebeijer.com/


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >