toekenningen

Buro_Lina_Doornroosje.jpg
Buro Lina, 2012

Doornroosje - Slapende binnenterreinen

Deelregeling Architectuur → Startsubsidie
(Onderzoek en Ontwerp)
€ 7.500,00
Buro Lina gebruikt de startsubsidie om onderzoek te verrichten naar in onbruik geraakte
binnenterreinen in Rotterdam. De aanvrager wil de mogelijkheden van transformatie van deze ruimtes naar kwalitatief hoogwaardige collectieve binnengebieden verkennen. Het bureau onderzoekt de rol van ontwerpers en de factoren die van belang zijn voor het goed functioneren van de binnenterreinen. Daarnaast wil de aanvrager de bestaande kennis in kaart brengen. Hiervoor ontwikkelt ze een digitale grafische kaart, waarin op diverse schaalniveaus informatie wordt getoond van 15 tot 20 bouwblokken en hun binnenterreinen. Deze informatie heeft betrekking op de verhouding tussen collectief en privé, betrokken sociale instanties, tijdschema’s, beheer en inrichtingselementen. Daarnaast worden interviews geplaatst met een aantal bewoners. Tijdens de startsubsidiefase wil de aanvrager inzicht verschaffen in bestaande onderzoeken en partijen betrekken, zoals gemeente Rotterdam en diverse woningbouwcoöperaties.

» website

Pop-Up City, 2013

Merkenstedenbouw

Deelregeling Architectuur → Open oproep
max. € 10.000,-

Dit onderzoek besteedt aandacht aan de rol van private partijen in het maken en financieren van delen van de stad vanuit marketingperspectief. Pop Up City noemt deze trend in stedelijke ontwikkeling ‘merkstedenbouw’. De aanvrager stelt dat commerciële bedrijven, die van nature niet in de bouwkolom actief zijn, zich steeds vaker in de openbare ruimte manifesteren. Onder begeleiding van een internationale klankbordgroep doet het team - bestaande uit een planoloog, politicoloog en een bestuurskundige - onderzoek naar het spanningsveld tussen ongewenst gebruik van de openbare ruimte voor bedrijfsdoeleinden en projecten die een win-win situatie opleveren voor het bedrijf in kwestie, de overheid en omwonenden. Centrale vraag is hoe merkstedenbouw binnen de Nederlandse beleidscontext betekenis kan krijgen en tot kwalitatief hoogwaardige projecten kan leiden. Het onderzoek kent drie delen waarin het eerste deel het verzamelen van internationale ‘best practices’ betreft. In het tweede deel organiseert de aanvrager een rondetafelbijeenkomst rond een Nederlands praktijkvoorbeeld, waaraan de internationale voorbeelden kunnen worden gespiegeld. De twee voorgaande fases dienen als input voor het samenstellen van een concept-instrumentarium voor merkstedenbouw in de Nederlandse ontwerppraktijk.

meer >

afbeelding.jpg
Humanity House, 2014

Fair Fashion Lab

Deelregeling Vormgeving → Tentoonstelling
24.000

Op 24 april gaat in het Humanity House in Den Haag het programma met tentoonstelling ‘Fair Fashion Lab’ van start. Het Humanity House, opgericht in 2011, is een initiatief van het Rode Kruis en brengt aan de hand van programma's en exposities maatschappelijke thema's onder de aandacht. Naar aanleiding van nieuwsberichten over fabrieken met slechte werkomstandigheden voor de medewerkers in verschillende delen van de wereld, agendeert ‘Fair Fashion Lab’ de toekomst van de kledingproductie. In de tentoonstelling nodigt de organisatie experts uit verschillende disciplines uit om in een afgebakende ruimte hun visie op de toekomst van de mode-industrie te presenteren, onder wie ontwerpers Arne Hendriks en Monique van Heist. Verwacht wordt dat vanuit hun visie nieuwe ideeën voor duurzaam en verantwoorde productie ontstaan. Per toekomstvisie wordt een publieksavond georganiseerd, waarin de visie wordt toegelicht en onderzocht.

meer >

bart.jpg
bART DW, 2014

Playful Arts Festival: Urban Play

Deelregeling E-cultuur → Festival
25000

Stichting bART/DW organiseert in samenwerking met Zo-ii van 12 tot en met 15 juni het Playful Arts Festival in ‘s-Hertogenbosch. Het festival streeft er naar een breed publiek in contact te brengen met speelse kunst- en gamevormen. Het biedt een podium aan interactiedesigners, gameontwikkelaars en kunstenaars die zich bezig houden met cross-overs op dit gebied. Het thema Urban Play wordt vertaald naar een programma waarbij de nadruk ligt op interactieve installaties en spelvormen in de openbare ruimte. Daarnaast wordt een verdiepend programma georganiseerd in de WII fabriek met lezingen en presentaties. Hier zal ook het onderdeel ‘ Live New Games Salon’ worden gepresenteerd. Internationale experts, designers en curatoren worden hierin uitgenodigd om live via een Google hangout te discussiëren over de ideeën en thematiek rondom Playful Arts.

meer >

Belgrado_Design_Week__.jpg
Citizen's Association Design Week, 2014

Dutch Design at Belgrade Design Week 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 10.000

Het thema van de Belgrado Design Week 2014 is ‘Sense’. Elk jaar nodigt de organisatie tijdens de Belgrado Design Week vooraanstaande Nederlandse design professionals uit om workshops en lezingen te geven. Dit jaar zijn dat Zuzanna Skalska van VanBerlo, Ralph Nauta en Lonneke Gordijn van Studio Drift en Ido Garini van Studio Appétit. De Nederlandse ontwerpers delen hun kennis tijdens de Belgrado Design Week in het Museum of Yugoslav History met een groot internationaal designpubliek en creatieve professionals uit Zuidoost-Europa. De bijdrage van de ontwerpers richt zich op de toepassing van Nederlandse ontwerpstrategieën in Servië, ‘technology design’ als een uniek Nederlands netwerkmodel en de introductie van ‘food design’ als nieuwe beweging. De Belgrado Design Week beoogt een jaarlijkse katalysator te zijn voor creativiteit en kennisuitwisseling voor de gehele Zuidoost-Europese regio.

meer >

cbk_zeeland.jpg
CBK Zeeland, Middelburg, 2014

De Zeeuwse Klei

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
32.850

Het thema van het jaarprogramma is De Zeeuwse Klei, zowel in relatie tot de natuur als de mens. Het CBK Zeeland ziet het als taak om hun kennis te toetsen en te delen met praktijk ervaringen uit andere regio’s. Tevens wil het centrum het draagvlak voor de architectuur en landschappelijke ruimte in relatie tot andere creatieve sectoren verbreden. Het komend jaar zet het CBK het project Krot of kans voort. Het format analyseert verschijnselen in de krimpregio. Naast het huis komen in 2014 ook de lege plekken in de openbare ruimte, kantoren en winkels aan de orde. Het project bevraagt Zierikzee vanuit een onderzoek en Terneuzen vanuit een artistiek experiment. Architecten, wetenschappers en vormgevers onderzoeken in zes maanden vanuit een krot het winkelhart van Zierikzee. Jonge kunstenaars onderzoeken lege, bestemmingloze plekken in Terneuzen. Zij verblijven er drie maanden en richten zich onder meer op de mogelijkheden van tijdelijke herbestemmingen. Het project ‘Biobased Bruggen kneden’ is gericht op kennisontwikkeling van biobased producten en constructies. Het project ‘Zoet Zout Zee Land’ richt zich op de ontwikkeling van aquacultuur in het bestaande landschap. Het CBK wil voorstellen uit 2013 voor toekomstige scenario’s het komend jaar uitwerken. Hiervoor zet het werkateliers op. Tevens brengt het CBK betrokken partijen als kunstenaars en architecten samen met partijen als ondernemers en bestuurders. Zij komen samen tijdens een debat.
In 2014 organiseert het CBK tevens vijf bijeenkomsten ‘Creatieve Confrontaties’ tussen onder meer architecten, kunstenaars, vormgevers, beleidmakers en landbouwers. CBK Zeeland werkt samen met Stichting Het Zeeuwse gezicht en BNA-kring Zeeland.

meer >

cbk_zeeland.jpg
CBK Zeeland, Middelburg, 2014

De Zeeuwse Klei

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

submarine_logo.jpg
Submarine Channel, 2013

Meerjarig Programma Submarine Channel

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
700.000

Submarine Channel is een publiek kanaal dat verhalende e-cultuurproducties produceert en vertoont. De instelling brengt in deze artistieke transmedia producties makers met uiteenlopende achtergronden samen die verschillende digitale mediatechnologieën met elkaar combineren om verhalen te vertellen.

Het activiteitenprogramma van Submarine Channel voor de periode 2013-2014 bestaat uit het produceren en vertonen van eigen transmediaproducties, het contextualiseren van eigen en externe producties, het organiseren van live events en onderzoek naar nieuwe distributieplatforms.

meer >

WEB_3.jpg
Warrior 1- 2012, fotografie: Pim Top & Mathijs Labadie
Deniz Terli, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Deniz Terli

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Verleiding en vrouwelijkheid zijn belangrijke elementen in het werk van Deniz Terli. Deniz is geïnteresseerd in de theorievorming rondom genderrollen en de manier waarop deze cultureel zijn bepaald in plaats van een natuurlijk gegeven zijn. Op haar eigen manier wil zij kritiek bieden aan de traditionele vrouwenrol. Ze combineert in haar schoenenontwerpen de sexappeal uit de jaren ’80, glamour, kitsch en de rauwe no-nonsense attitude van het moderne stadsleven. Opvallend is het gebruik van bijzonder hoge hakken, die Deniz beschouwt als symbool van vrouwelijkheid.

Het komende jaar wil de ontwerpster een eigen label opzetten en een collectie ontwikkelen. Daarnaast doet Deniz onderzoek op het gebied van materiaalinnovatie en -ontwikkeling bij het Textiel Museum, Fablabs, beurzen en ambachtslieden.
Deniz specialiseerde in schoenenontwerp tijdens de Master Fashion Design aan de ArtEZ, Arnhem.

Beeld boven: Warrior 1- 2012, fotografie: Pim Top & Mathijs Labadie.


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

moskee.jpg
Verhaalmakers, 2014

Moskee in de stad

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 15.000

Een non-fictie transmediale ontwikkel aanvraag rondom de bouw van de Westermoskee in Amsterdam binnen de ‘multiculturele samenleving’. De omwonenden van de toekomstige Westermoskee kunnen niet wegkijken van de bouw, daarvoor is de moskee fysiek en symbolisch te prominent aanwezig. Vanaf april tot november 2014 worden de ontwikkelingen van enkele Nederlandse omwonenden en Turkse hoofdrolspelers gevolgd gedurende de laatste zes maanden van de bouwperiode.



De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >