toekenningen

THOTH_Community_Architecture.jpg
Uitgeverij Thoth, 2012

Community architecture

Deelregeling Architectuur → Publicatie
(Architectuur)
€ 19.965,00
Uitgeverij THOTH geeft een publicatie uit naar aanleiding van het onderzoek ‘Community Architecture’. Het architectenbureau Remake ontving eerder subsidie van het Stimuleringsfonds voor Architectuur voor de uitvoering hiervan. In de publicatie is aandacht voor de context van ‘Community Architecture’. Deze vorm van bouwen heeft volgens de aanvrager als belangrijkste kenmerk dat het project tot stand komt door of met een collectief van toekomstige gebruikers. In de publicatie wordt de geschiedenis van het bouwen door en met gebruikers, de theoretische achtergrond van het begrip en de maatschappelijke context waarin deze vorm van bouwen tot stand komt besproken. Vervolgens worden zes projecten besproken die onder verschillende ontwikkelingsvormen zijn ontstaan. Diverse auteurs schrijven essays waarin ze hun visie op ‘Community Architecture’ uitwerken. In de essays wordt onder andere nader ingegaan op ontwikkelmethodieken en strategieën die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen en de rol van de gebruikers daarin. Het laatste hoofdstuk bespreekt de conclusies van het onderzoek en de kansen voor ‘Community Architecture’ in de toekomst. Als auteurs zijn de architecten Wilfried van Winden, Babet Galis en Han Willem Visscher, stedenbouwer en onderzoeker Machiel van Dorst en de socioloog Rein Sohilait betrokken.

Het SfA verleende ook subsidie voor het onderzoek Community Architectuur dat werd uitgevoerd door Remake.

» website

Vrouw_in_de_tuin.jpg
Uitgeverij de HEF publishers, 2014

De rol van vrouwen i. h. Nederlandse landschap

Deelregeling Architectuur → Publicatie
14.931

De publicatie ‘Er stond een vrouw in de tuin’, geschreven door Anne Mieke Backer, behandelt de rol van vrouwen in de Nederlandse tuin- en landschapsarchitectuur in verleden, heden en nabije toekomst. Volgens de aanvrager omvat het begrip ‘tuin’ cultuuraanplant in brede zin, onder andere grootschalige parklandschappen. De aanvrager stelt dat kunsthistorici tot op heden de nadruk legden op de ‘gesigneerde’ plattegrond en dat zij daarmee een Bermuda-driehoek creëerden waarbinnen de bijdrage van vrouwen vaak onzichtbaar was. Dit kwam mede doordat het beroep tuinarchitect pas in de 19de eeuw ontstond en veelal door mannen werd uitgeoefend. Aan de hand van die omissie behandelt de aanvrager delen van het vak tuin- en landschapsarchitectuur die tot nog toe onbeschreven zijn. Van daaruit trekt zij lijnen naar de toekomst.

meer >

afbeelding.jpg
Humanity House, 2014

Fair Fashion Lab

Deelregeling Vormgeving → Tentoonstelling
24.000

Op 24 april gaat in het Humanity House in Den Haag het programma met tentoonstelling ‘Fair Fashion Lab’ van start. Het Humanity House, opgericht in 2011, is een initiatief van het Rode Kruis en brengt aan de hand van programma's en exposities maatschappelijke thema's onder de aandacht. Naar aanleiding van nieuwsberichten over fabrieken met slechte werkomstandigheden voor de medewerkers in verschillende delen van de wereld, agendeert ‘Fair Fashion Lab’ de toekomst van de kledingproductie. In de tentoonstelling nodigt de organisatie experts uit verschillende disciplines uit om in een afgebakende ruimte hun visie op de toekomst van de mode-industrie te presenteren, onder wie ontwerpers Arne Hendriks en Monique van Heist. Verwacht wordt dat vanuit hun visie nieuwe ideeën voor duurzaam en verantwoorde productie ontstaan. Per toekomstvisie wordt een publieksavond georganiseerd, waarin de visie wordt toegelicht en onderzocht.

meer >

magic_meatballs.jpg
Stichting Next Nature, 2014

Meat the Future

Deelregeling E-cultuur → Publicatie
€ 20.000

Stichting Next Nature publiceert een kookboek met speculatieve kweekvleesgerechten en organiseert een rondreizende in-vitro meat bar. Met behulp van deze twee media verkent en visualiseert Next Nature de mogelijkheden van in-vitro vlees. Het kookboek verschijnt in een oplage van 3000, de in-vitro bar wordt op 10 plaatsen ingezet. Next Nature stelt zich op deze manier de vraag wat de technologie van kweekvlees betekent voor nieuwe voedselproducten en eetculturen. ‘Meat the Future’ is een design onderzoek naar verschillende mogelijkheden binnen deze technologie. Zo presenteert het boek onder meer gebreid vlees en vleesverf: recepten die (nog) niet te maken zijn. In de in-vitro meat bar zijn een aantal scenario’s te proeven en te zien. Het doel van dit project is de discussie over vlees te instigeren.

meer >

IAI_EU_.jpg
Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU), 2014

Craftsmanship networking event @ Venice Biennale

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 24.900

Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU) organiseert tijdens de Architectuur Biënnale van Venetië een netwerkevenement dat plaatsvindt in het Indonesische Paviljoen. De organisatie brengt met dit evenement jonge Nederlandse en Indonesische architecten in contact met opdrachtgevers en beleidsmakers uit Indonesië. IAI-EU organiseert in de periode voorafgaand aan de biënnale een open call voor jonge Nederlandse architecten. Kees Christiaanse selecteert daaruit een aantal deelnemers, die tijdens het netwerkevenement worden geïntroduceerd bij relevante Indonesische partijen. Daarnaast geven de deelnemers presentaties over onderwerpen zoals betaalbare huisvesting, transformatie van openbare ruimte, watermanagement en milieu. Deze onderwerpen komen voort uit actuele vraagstukken binnen de architectuur en stedenbouw in Indonesië. IAI-EU erkent dat de Nederlandse architectuursector veel ervaring heeft met deze onderwerpen en ziet de mogelijkheid om Nederlands aanbod te koppelen aan de Indonesische vraag. De organisatie wil jonge Nederlandse architecten promoten op internationaal niveau en bijdragen aan de kennisuitwisseling tussen Nederland en Indonesië op het gebied van architectuur en stedenbouw.

meer >

Het_instituut_WouterMulticultparkBorne.jpg
Het Instituut, Amsterdam, 2014

Jaarprogramma Het Instituut

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
25.230

Het instituut brengt kunstenaars en ontwerpers samen om hun artistieke talent in te zetten bij een maatschappelijk vraagstuk. Ze werkt daarbij vanuit een bestaand probleem dat is aangedragen door een opdrachtgever en hanteert een multidisciplinaire benadering. Het jaarprogramma zet de activiteiten op landelijke schaal in en bestaat onder meer uit een Studium Generale waarvoor de thema-ateliers uitgangspunt zijn. Tevens zet het instituut de praktijkopleiding ‘No Academy’ op waar pas afgestudeerde makers worden opgeleid tot zogenaamde 'critical' social designers. De thema-ateliers worden opgezet in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam, provincie Utrecht, Dierenbescherming, Rabobank Amsterdam, iArts Maastricht, Universiteit Nijmegen en Artez.

meer >

archiprix.jpg
Archiprix, 2013

Meerjarig Programma Archiprix

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
225.500

Het doel van Archiprix is om de beste afstudeerders op het gebied van architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur van de Nederlandse ontwerpopleidingen te presenteren en de beste afstudeerder te selecteren. Indirect worden opleidingen zo geprikkeld om de kwaliteit van het ontwerponderwijs te verhogen. In 2001 heeft de stichting Archiprix International geïnitieerd. De werkwijze is daarmee opgeschaald. Aan de tweejaarlijkse Archiprix International, die steeds met een wisselende, buitenlandse partner wordt georganiseerd, nemen inmiddels zo’n 300 buitenlandse ontwerpopleidingen deel.

meer >

WEB_11.jpg
Boris de Beijer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Boris de Beijer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Boris speelt in zijn sieradenontwerpen met vervreemding en het creëren van waarde. Door aanpassingen te verrichten op herkenbare hedendaagse vormen ontstaan er nieuwe objecten, artefacten en sieraden die je niet met zekerheid kunt categoriseren, waarvan de functie onbekend is. Hierdoor verandert de waarde die aan het object wordt toegekend. Tijdens zijn eindexamenjaar aan de Gerrit Rietveld Academie in 2011 heeft hij een nieuw soort materiaal ontwikkeld dat bestaat uit verschillende soorten kunststof en gevonden objecten. Dit materiaal op basis van relatief goedkope, synthetische grondstoffen roept associaties op met kostbare, natuurlijke materialen zoals kristallen en mineralen. Gedurende het maakproces heeft de ontwerper nooit de complete controle over het eindresultaat, waardoor elk stuk uniek is.

Boris werkt op het snijvlak van toegepaste en autonome kunst. Deze werkwijze wil hij voortzetten door interdisciplinaire samenwerkingen aan te gaan met kunstenaars uit binnen en buitenland. Ook wil de ontwerper middels een kunstenaarsresidentie een werkperiode doorbrengen in het buitenland.
http://borisdebeijer.com/


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >