toekenningen

FSA_Breeam.jpg
Stichting FSA, 2012

Breeam International Studycases

Deelregeling Architectuur → Onderzoek
(Onderzoek en Ontwerp)
€ 7.500,00
Stichting FSA voert een onderzoek uit om meetmethoden voor duurzame gebiedsontwikkeling te toetsen. Ze richt zich hierbij op het BREEAM keurmerk, dat de mate van duurzaamheid in gebiedsontwikkeling toetst op het gebied van gebruikersparticipatie, synergie, klimaat, energie, water en management. De aanvrager heeft tien locaties gekozen. Deze zijn geselecteerd op de criteria innovatie, ambitie, proceskwaliteit en ruimtelijk ontwerp. De eerste case, die wordt onderzocht, is de Amsterdamse Zuidas. De stichting gebruikt deze case om een standaard format te ontwikkelen, dat als onderlegger kan dienen voor alle onderzoekslocaties. Het doel van dit onderzoek is het gebiedspecifiek maken van het
meetinstrument, waarbij het van belang is dat de resultaten van de analyses in de verschillende gebieden met elkaar vergelijkbaar zijn. De aanvrager benoemt van elke case de succesvolle aspecten en bekijkt of deze toegepast kunnen worden in andere gevallen. In elke case wordt samengewerkt met lokale partijen. De resultaten worden verspreid via een onderzoeksverslag.


Stichting Lijn in landschap, 2013

Landschapsarchitectuur en stedenbouw 2013

Deelregeling Architectuur → Publicatie
6575

Stichting Lijn in Landschap wil een tweetalig jaarboek over de stand van zaken in de Nederlandse stedenbouw en landschapsarchitectuur publiceren. De publicatie presenteert 27 opgeleverde projecten en net gepubliceerde ontwerpen uit de periode 2012-2013. Daarnaast wordt een aantal thema's aan de hand van essays en cases uitgediept. De thema’s hebben betrekking op lang werken aan de stad, de nieuwe rol van de ontwerper, bewezen ambacht en de rol van ingenieurskunst in het ruimtelijk ontwerp. De gevraagde bijdrage is specifiek bedoeld voor de vertaalkosten, zodat de publicatie in het Nederlands en Engels kan verschijnen. Voor de verspreiding maakt de aanvrager gebruik van de distributiekanalen van Uitgeverij Blauwdruk.

meer >

aanpassing_Aanvraag_Real_Ca.gif
Bob Waardenburg/ WE MAKE CARPETS, 2014

Real Carpets

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie
7.401

In het collectief WE MAKE CARPETS werken ontwerpers Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten en Bob Waardenburg samen aan het verwerken van alledaagse producten in tijdelijke tapijtinstallaties. Hiermee beogen zij de gebruikte producten of objecten nader onder de aandacht te brengen van de beschouwers. Zij vragen een startsubsidie aan om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om zes echte, permanente tapijten te maken. Hoewel zij zich voor het onderzoek beperken tot de twee bekendste technieken voor het vervaardigen van tapijten - weven en tuften -, willen zij het vervaardigingsproces analyseren, ontleden en innoveren. WE MAKE CARPETS zoekt een alternatief voor het traditionele proces waarin het ontwerp voorgeprogrammeerd en machinaal tot stand komt. Door eerst de technieken en materialen in samenwerking met het Textiellab in Tilburg stap voor stap te onderzoeken, tracht het collectief een alternatief vervaardigingsproces te verwezenlijken. Het beoogde eindresultaat van het onderzoek is het ontwikkelen van een methodiek voor het maken van een tapijt waarin tijdens het weef- of tuftproces de menselijke hand continu aanwezig is om zo de creativiteit in het technische proces terug te brengen.

meer >

aanpassing_Aanvraag_Real_Ca.gif
Bob Waardenburg/ WE MAKE CARPETS, 2014

Real Carpets

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie

meer >

age_of_wonder_einthoven.png
Baltan Laboratories, 2014

Age Of Wonder

Deelregeling E-cultuur → Evenement
25000

Onder de naam ‘The Age of Wonder’ stelt Baltan Laboratories een programma samen ter gelegenheid van het feit dat het Philips Natlab in 2014 precies honderd jaar geleden werd opgericht. Baltan is sinds oktober dit jaar gehuisvest in het pand van dit voormalige Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven. Baltan kijkt met The Age of Wonder terug naar de geschiedenis van het instituut. The Age of Wonder bestaat uit drie programma’s, verspreid over het jaar. De aanvraag heeft betrekking op het eerste programma; het lab als geestelijke ruimte. Drie dagen lang staat het lab open voor (gedachte) experimenten waarin bezoekers worden uitgedaagd hun denkkaders te verleggen en zich te verwonderen over de wereld om hen heen. Voor het programma worden enkele historische experimenten opnieuw uitgevoerd. In de Alchemistenkelder wordt aandacht besteedt aan de ontwikkeling van een vooroorlogse deeltjesversneller. Er vinden lezingen en workshops plaats en er wordt stilgestaan bij de in 2013 overleden, aan het Natlab verbonden, Dick Raaijmakers.

meer >

THE_BRIDGE_.jpg
Dropstuff.nl, 2014

THE BRIDGE ZWEDEN - NEDERLAND 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 40.000

Na aanleiding van de viering van 400 jaar Nederland-Zweden diplomatieke betrekkingen hebben de Nederlandse ambassade in Stockholm en de Zweedse ambassade in Den Haag Dropstuff uitgenodigd om het project ‘The Bridge Zweden-Nederland 2014’ op te zetten. Het project bestaat uit twee mobiele paviljoens die in de publieke ruimte in twee steden in Nederland en Zweden worden neergezet. Elk paviljoen bestaat uit een scherm met bewegingsherkenningssensoren. Bewegingen worden gesignaleerd en doorgestuurd naar beide locaties. Zo kunnen mensen in beide steden live via een game met elkaar spelen. Dropstuff heeft tien gameontwerpers geselecteerd op basis van eerder werk, die elk een ontwerpteam zullen samenstellen. Elk team ontwikkelt een concept voor een artistieke game, waarvan er vijf worden geselecteerd voor verdere ontwikkeling voor de mobiele paviljoens. De eerste presentatie vindt plaats in september 2014 tijdens TodaysArt Festival in Den Haag en tegelijkertijd in Kulturhuset in Stockholm. De tweede presentatie is in oktober tijdens het Cinekid Festival in Amsterdam en in Umeå als onderdeel van het programma van Umeå culturele hoofdstad. Hiermee wil Dropstuff een interactieve digitale brug maken tussen Nederland en Zweden, die een platform vormt voor een publiekspresentatie van het werk van Nederlandse en Zweedse gameontwerpers.

meer >

Stroom___Marjolijn_van_der_Meij__Den_Haag_als_Wereldhoofdstad__2013STROOM.jpg
Stroom, Den Haag, 2014

Een kristallen bol

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
54.000

Stroom Den Haag richt zich vanuit beeldende kunst, literatuur, architectuur, stedenbouw en vormgeving op de stedelijke omgeving. Het programma ‘Een kristallen bol’, waarvoor de stad als inspiratiebron dient, is opgebouwd uit drie thematische lijnen. Het eerste deel concentreert zich op de stad Den Haag. Het programma ‘See You in The Hague’ laat de implicaties van ‘de Stad van Recht en Vrede’ zien, zowel op lokaal, nationaal en internationaal niveau. De tweede programmalijn richt zich op geschiedenis als inspiratie en materiaal voor toekomstvisies. Binnen dit kader vindt een drietal activiteiten plaats: de tentoonstelling The Light Club naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van het boek Glasarchitektur van Paul Scheerbart, een tentoonstelling van Angela Ferreira waarvoor zij onderzoek in Den Haag doet en nieuw werk maakt, en een ‘WeberWoche’ waarin Stroom via het werk van Max Weber kijkt naar de toekomst. Tot slot bevraagt Stroom de stedelijke omgeving als fenomeen. In de lezingenreeks The Knight’s Move geven zes internationale sprekers hun visie op de stad. Hiervoor nodigt Stroom Kunlé Adeyemi, David Harvey, Ilka en Andreas Ruby, Andrea Zittel en Superflex uit.


Afb: Marjolijn van der Meij, Den Haag als wereldhoofdstad, 2013

meer >

logosteim.png
STEIM, 2013

Meerjarig Programma STEIM

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
474.500

Het activiteitenprogramma 2013-2014 van STEIM richt zich op onderzoeksthema’s als spelen met complexiteit, spelen met het verleden en spelen met de menselijke stem. Het Guesthouse, de Studioverhuur en het zelfstandig organiseren van concerten, workshops en presentaties of in samenwerking met diverse initiatieven blijven onderdeel van het basisprogramma.

De stichting ontstond in 1969 als Stichting Studio voor Elektro Instrumentale Muziek (STEIM) en ontwikkelde zich tot een toonaangevende experimentele muziekinstelling in de jaren zeventig en tachtig.

meer >

Adriaan_Arnoudsen_WEB.jpg
Adriaan Aarnoudse, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Adriaan Aarnoudse

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

In zijn afstudeerproject voor de landtong van Rozenburg, zet Adriaan Aarnoudse cement-gestabiliseerd afval in als bouwmateriaal voor zeven interventies in het landschap. Onder deze interventies zien we bijvoorbeeld een picknick-plek, uitkijktoren en café. Door deze kleine ingrepen wordt het gebied inzichtelijk, bruikbaar en toegankelijk.

Bij elk ontwerp is Adriaan geïnteresseerd in het materiaal-aspect van architectuur: wat is er allemaal mogelijk met een bepaald materiaal? Door de potentie van specifieke plekken en materialen te laten zien wil Adriaan een bijdrage leveren aan het publieke domein.
Daarnaast is de relatie tussen bebouwde omgeving en het landschap belangrijk. Zoals hij zelf aangeeft: “Twee uitersten fascineren mij, de dichtbevolkte stad en het grote lege landschap. Ik droom van natuur in de stad en leven in de wildernis.”

Komend jaar wil Adriaan een viertal concepten doorontwikkelen, waaronder zijn afstudeerproject voor de landtong in Rozenburg. Andere projecten bestaan uit het bouwen van een prototype woonhuis met strobalen, het realiseren van een groen en publiek toegankelijk daklandschap en een poëtisch werk waarbij een wolk van glas de bezoeker het gevoel geeft dat zij boven de wolken zweven.
Adriaan studeerde aan de Academie van de Bouwkunst in Amsterdam


afgerond: september '14

meer >

Still2kopie.jpg
Randy Vermeulen, 2014

Grote mannen worden klein

TAX-videoclipfonds → AV productie
18000

Regisseur Janetta Ubbels maakt de videoclip voor het nummer “Grote mannen worden klein” van rapper Diggy Dex. Leidend in de video zijn poppenanimaties van Margot Holtman. De intieme sfeer van het nummer, dat gaat over de relatie van de rapper met zijn zoontje, wordt door middel van een schaduwspel in de video in beeld gebracht.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >