toekenningen

ACE_lokatie_O.jpg
2009

Architectuurcentrum Eindhoven

Deelregeling Activiteitenprogramma's
(Jaarprogramma's)
€ 35.000
Het ArchitectuurCentrumEindhoven is een lokaal architectuurcentrum dat tot doel heeft de kwaliteit van de gebouwde en ongebouwde omgeving te bevorderen. Er wordt gestreefd een brede discussie te voeren over (landschaps)architectuur, stedenbouw en openbare ruimte, zowel met het vakpubliek als met het geïnteresseerde publiek. Centraal staan de ontwikkelingen in de stad Eindhoven en regio, in het verleden, heden en de toekomst.
Aan de hand van een (actueel) jaarthema wordt een bepaald vraagstuk nader uitgewerkt. Daarnaast organiseert ACE lezingen, debatten, excursies, tentoonstellingen, presentaties en zijn medeorganisator van de Dag van de Architectuur en de Open Monumentendag. Om het programma te kunnen realiseren wordt zo veel mogelijk samengewerkt met andere professionals.
ArchitectuurCentrumEindhoven is gevestigd in de Witte Dame. Samen met MU beschikt het ACE over ruim zeshonderd vierkante meter expositieruimte.

afgerond: januari '10


» website

RTV_Rijnmond.jpg
Stichting Regionale Omroep Rotterdam-Rijnmond e.o., 2014

Verhalen van Staal en Steen

Deelregeling Architectuur → AV productie
25.000

Verhalen van Staal en Steen is een tiendelige documentaire reeks over de architectonische en cultuurhistorische verhalen achter tien Rotterdamse gebouwen. Het is een vervolg op de documentaireserie Groot. De regionale omroep RTV Rijnmond wil met het project de belangstelling voor de Rotterdamse architectuur en stedenbouw stimuleren. Naast architectuurhistorisch wordt ook naar de gebouwen gekeken vanuit sociaaleconomisch oogpunt, met veel aandacht voor de sociaal-culturele geschiedenis. Aan de hand van persoonlijke verhalen van architect, stedenbouwkundige, gebruiker, bewoner, e.a. wordt het cultuurhistorische verhaal van het gebouw verteld. Dit gebeurt tegen de achtergrond van de geschiedenis van de Rotterdamse stedenbouw en architectuur. Het gebouw wordt op deze manier niet als opzichzelfstaand object behandeld maar juist in relatie tot de stad en historie. Daarnaast komt het gebruik van het gebouw anno nu aan bod. De aanvragers onderzoeken de betekenis voor Rotterdam en de positie van het gebouw binnen deze stad en wagen zo nu en dan een blik op de toekomst van het gebouw en de stad. Door gebruik te maken van het laagdrempelige medium TV, in combinatie met de digitale media (sociale media) willen de aanvragers ook die doelgroep bereiken die normaal gesproken niet regelmatig de binnenkant van een museum zit, de Architectuur Biënnale bezoekt of het Nieuwe Instituut binnen stapt.

meer >

Japanese_bathing_Research_Harm_Rensink.jpg
Harm Rensink, 2014

Japanese Bathing Research

Deelregeling Vormgeving → Onderzoek
8.200

Harm Rensink richt zich in zijn praktijk als ontwerper op het versterken van de gebruikservaring, waarbij hij alle zintuigen in acht neemt. In zijn exposities, installaties en interieurconcepten probeert hij zo dicht mogelijk bij de mens zelf te blijven en probeert daadwerkelijke ontspanning te realiseren bij de gebruiker. Binnen dit kader heeft hij verschillende ontwerpen gemaakt als resultaat van zijn lopende onderzoek naar badcultuur. Dit onderzoek zet hij voort tijdens een artist-in-residence in Japan, waar hij onderzoek zal doen naar de vormgeving binnen de lokale badcultuur. Hierbij richt hij het onderzoek voornamelijk op natuurlijke warmtebaden. In dit onderzoek wordt Harm Rensink ondersteund door ontwerper Lio de Bruin en Greg Goodmacher, die specialist is op het gebied van Japanse badcultuur. Op basis van het onderzoek maakt de aanvrager een installatie, die getoond zal worden tijdens de Dutch Design Week 2014.

meer >

AfbeeldingAanvraagZandbergen.jpg
Dorien Zandbergen, 2014

Op Eigen Houtje, Bottom-Up en Digitaal.

Deelregeling E-cultuur → Website / applicatie
24040

Documentairemaakster Dorien Zandbergen vraagt subsidie aan voor het produceren van de documentaire ‘Op eigen houtje, bottom-up en digitaal’. De documentaire bestaat uit vier films van 25 minuten, die via internet gepubliceerd worden. Het onderwerp van de documentaire is ‘Smart Citizenship’. De Smart Citizen is vanuit de overheid gezien de ideale burger binnen de participatiemaatschappij; hij is digitaal en milieubewust, zelfredzaam en zelf organiserend. Zandbergen stelt zichzelf de vraag hoe dit ideaalbeeld zich verhoudt tot de realiteit. Voor wie is Smart Citizenship bereikbaar? Biedt het een alternatief voor de oude hiërarchische, vervuilende samenleving? Of is de Smart Citizen een luchtbel en een speeltje voor een kleine elite? Zandbergen onderzoekt het netwerk rondom enkele voorlopers op dit gebied, zoals De Waag Society en Netwerk Democratie. Daarnaast trekt ze de wijk in en bezoekt buurthuizen om de ‘gewone burger’ aan het woord te laten. Rondom de vier films, die het onderwerp elk vanuit een specifieke vraag benaderen, organiseert Zandbergen een aantal publieksprogramma’s. Zandbergen ontving eerder een startsubsidie voor dit project.

meer >

BIO_in_MAD.jpg
Museum of Architecture and Design, 2014

BIO 50 - 3, 2, 1, … TEST; 24th Biennial of Design (BIO)

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 69.953

Het Museum van Architectuur en Design in Ljubljana organiseert in samenwerking met curator Jan Boelen BIO50 – 3,2,1,… TEST, de 24e editie van de Design Biënnale in Ljubljana, Slovenië. De curator heeft elf internationale multidisciplinaire teams samengesteld. Voorafgaand aan de Design Biënnale werken de teams onder begeleiding van mentoren en samen met lokale partners aan projecten omtrent actuele lokale en globale onderwerpen, zoals ‘Nanotourism’ en ‘Hacking Households’. Tijdens de biënnale worden de resultaten van de samenwerkingen gepresenteerd in een tentoonstelling, catalogus en een reeks evenementen. Er wordt dan ook door de jury een ‘Best Collaboration Award’ uitgereikt voor de beste samenwerking. De organisatie beoogt hiermee een ander biënnaleformat te onderzoeken, dat op vernieuwende wijze de actuele staat van design toont. De organisatie ziet de toegevoegde waarde van Nederlandse ontwerpers die met hun vernieuwende ideeën, openheid en innovatieve visie bij kunnen dragen aan het genereren van geïntegreerde oplossingen voor bestaande sociale problemen in Slovenië. De geselecteerde Nederlandse design professionals die deel uitmaken van het team van mentoren zijn onder andere Rianne Makkink, Lucas Mullié en Aldo Bakker. Matylda Krzykowski en Louise Schouwenberg dragen bij aan de publicatie over BIO50. De organisatie werkt samen met meer dan dertig lokale, nationale en internationale projectpartners en heeft een groot internationaal en regionaal publiek voor ogen.

meer >

referentiebeeld_GRAS_boot5.jpg
Platform GRAS, 2014

De crisis voorbij?

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
58.900

Het Platform voor Groningen Architectuur en Stedenbouw, is het architectuurcentrum voor en van Groningen. Ze bevraagt zowel architectuur, stedenbouw, stedelijke omgeving, landschap, cultureel erfgoed, design, alsook beeldende kunst en richt zich op de wisselwerking tussen deze disciplines. De programmering van Platform GRAS bestaat uit een basisprogramma en een programma in opdracht. Het basisprogramma ‘De crisis voorbij?’ richt zich op lokale, regionale en landelijke thema’s. Het centrum organiseert onder meer de Boumalezing, Stand van de stad, debatten, Kennisboo(s)t, Stagehopping, Werkbezoekomdehoek, Pitch, Maker Fair Ambachtsschool, Urbanleaks en een Adoptiecollege programma.

meer >

logosteim.png
STEIM, 2013

Meerjarig Programma STEIM

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
474.500

Het activiteitenprogramma 2013-2014 van STEIM richt zich op onderzoeksthema’s als spelen met complexiteit, spelen met het verleden en spelen met de menselijke stem. Het Guesthouse, de Studioverhuur en het zelfstandig organiseren van concerten, workshops en presentaties of in samenwerking met diverse initiatieven blijven onderdeel van het basisprogramma.

De stichting ontstond in 1969 als Stichting Studio voor Elektro Instrumentale Muziek (STEIM) en ontwikkelde zich tot een toonaangevende experimentele muziekinstelling in de jaren zeventig en tachtig.

meer >

WEB_GalleryShowLG_31.jpg
Blue Jeans On Thin Ice 2014 Surface Collection Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013
Viola Renate de Koeijer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Viola Renate de Koeijer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Viola Renate de Koeijer werkt sinds vier jaar met Pinar Demirdag onder de naam Pinar&Viola. Samen onderzoeken en reageren ze op de hedendaagse visuele cultuur door middel van ontwerpen voor wallpapers, catwalks, illustraties voor tijdschriften, websites en interactieve games. Het afstudeerproject van Pinar&Viola bestaat uit prints van oversized credit cards. Deze serie is onderdeel van The Surface Collection. Onder deze naam lanceren zij ieder jaar een nieuwe serie autonome beelden. The Credit Card Collection presenteert de credit card als een metafoor voor de gebroken dromen van onze tijd en voor de veranderende noties van waarde en krediet. De beeldende oppervlaktes zijn hyper gedetailleerd met beelden uit de populaire cultuur en veel neon kleuren. Ze zouden omschreven kunnen worden als extatisch en decadent. De beelden van Pinar&Viola geven uitdrukking aan het narcisme, opportunisme, maar ook angst en paranoia die onze tijd karakteriseren. Zij richten zich op de verleiding van de hedendaagse visuele cultuur en op de kracht van iconen en symbolen.

Het komende jaar willen Pinar&Viola hun praktijk verdiepen en een sterker theoretisch kader geven. Hiervoor gaan ze naar Parijs, het hart van de haute couture.
Viola Renate studeerde in 2010 af aan afdeling vormgeving bij het Sandberg Instituut.

Beeld boven: Blue Jeans On Thin Ice
2014 Surface Collection
Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013.



afgerond: september '14

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

Basì Guhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor “Basì Guhr” worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >