toekenningen

ACE_lokatie_O.jpg
2009

Architectuurcentrum Eindhoven

Deelregeling Activiteitenprogramma's
(Jaarprogramma's)
€ 35.000
Het ArchitectuurCentrumEindhoven is een lokaal architectuurcentrum dat tot doel heeft de kwaliteit van de gebouwde en ongebouwde omgeving te bevorderen. Er wordt gestreefd een brede discussie te voeren over (landschaps)architectuur, stedenbouw en openbare ruimte, zowel met het vakpubliek als met het geïnteresseerde publiek. Centraal staan de ontwikkelingen in de stad Eindhoven en regio, in het verleden, heden en de toekomst.
Aan de hand van een (actueel) jaarthema wordt een bepaald vraagstuk nader uitgewerkt. Daarnaast organiseert ACE lezingen, debatten, excursies, tentoonstellingen, presentaties en zijn medeorganisator van de Dag van de Architectuur en de Open Monumentendag. Om het programma te kunnen realiseren wordt zo veel mogelijk samengewerkt met andere professionals.
ArchitectuurCentrumEindhoven is gevestigd in de Witte Dame. Samen met MU beschikt het ACE over ruim zeshonderd vierkante meter expositieruimte.

afgerond: januari '10


» website

8__Betoog_en_Beton_Representatieve_Foto_151013.jpg
Spiegel Film, 2013

Betoog en Beton

Deelregeling Architectuur → AV productie
€ 25.000,-

Spiegel Film maakt een film waarin de totstandkoming van twee tot drie beeldbepalende architectonische en stedenbouwkundige projecten wordt onderzocht. De documentaire is gebaseerd op het boek ‘Stedelijke Iconen’ van bestuurskundige Wouter Jan Verheul. Verheul geeft hierin inzicht in de strijd tussen politici, architecten en ontwikkelaars die de besluitvorming over deze projecten kenmerkt. De documentaire stelt de beleving van de projecten centraal, waar het boek meer wetenschappelijk gedreven is. De film belicht twee steden die in hun recente geschiedenis voor een identiteitsvraagstuk stonden: 'new town' Almere, die in de jaren negentig van 'adolescente' naar 'volwassen stad' groeide en Eindhoven die in diezelfde periode de overgang maakte van maakindustrie naar stad van 'kennis en design'. In beide steden interviewen de filmmakers betrokkenen over de besluitvorming en totstandkoming van verschillende beeldbepalende projecten. De interviews en beelden van de projecten worden afgewisseld om zo een breed publiek en professionals te interesseren. Spiegel Film stelt zich hierbij naar eigen zeggen neutraal op en doet recht aan de complexe context waarbinnen een dergelijk project zich voltrekt. Een klankbordgroep bestaande uit Wim Derksen, Agnes Franzen (stichting Gebiedsontwikkeling), Patrick van der Klooster (AiR) en Petra Rutten (ProperStok, AFFR) zijn betrokken om het filmplan te toetsen op geloofwaardigheid, publieksbereik en kritische distantie.
Spiegel Film kreeg in de 13AB-ronde een startsubsidie voor het uitwerken van het filmplan.


afgerond: december '13

meer >

voor_website.gif
Marga Weimans, 2014

Publicatie Marga Weimans

Deelregeling Vormgeving → Publicatie
12.191

Van 31 mei tot en met 16 november 2014 organiseert het Groninger Museum een overzichtstentoonstelling van modeontwerper Marga Weimans. De publicatie, die hierbij verschijnt, geeft inzicht in de creatieve processen en concepten achter haar collecties. De publicatie wordt vormgegeven door Rudo Menge. Jeroen Koolhaas zal het boek van illustraties voorzien. Marga Weimans voert een aantal interviews met prominente ontwerpers uit diverse aanverwante disciplines. De inleiding wordt geschreven door Marga Weimans en conservator Sue-an van der Zijpp. De publicatie verschijnt in een oplage van 1.500 stuks.

meer >

dieter_vandoren_integration_5.jpg
Dieter Vandoren, 2014

Integration.5

Deelregeling E-cultuur → AV productie
7725

Met ‘Integration.5’ zet Dieter Vandoren een volgende stap in zijn ‘Integration’ projectenreeks, waaraan hij sinds enkele jaren werkt en mee optreedt. In deze reeks onderzoekt Vandoren de mogelijkheden om een ruimte met het lichaam, op een performatieve manier te bespelen. Het systeem maakt gebruik van Kinect 3D-motion tracking technologie, sensor-handschoenen en een ruimtelijk projectiesysteem waarbij virtuele en fysieke ruimte samenvallen. Dit zorgt ervoor dat lichamelijk interactie met projecties en lichteffecten op een overtuigende manier plaatsvindt. Het doel voor de vijfde ontwikkelingsfase in de Integration serie is om de performer in staat te stellen te kunnen improviseren met de verschillende geboden structuren. In de eerdere versies waren deze per scene vastgelegd in een vooraf bedachte compositie. Daarnaast is voor toekomstige performances nieuwe apparatuur nodig die door de maker zelf gemonteerd dient te worden vanwege de precisie die nodig is voor een overtuigend effect.

meer >

IAI_EU_.jpg
Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU), 2014

Craftsmanship networking event @ Venice Biennale

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 24.900

Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU) organiseert tijdens de Architectuur Biënnale van Venetië een netwerkevenement dat plaatsvindt in het Indonesische Paviljoen. De organisatie brengt met dit evenement jonge Nederlandse en Indonesische architecten in contact met opdrachtgevers en beleidsmakers uit Indonesië. IAI-EU organiseert in de periode voorafgaand aan de biënnale een open call voor jonge Nederlandse architecten. Kees Christiaanse selecteert daaruit een aantal deelnemers, die tijdens het netwerkevenement worden geïntroduceerd bij relevante Indonesische partijen. Daarnaast geven de deelnemers presentaties over onderwerpen zoals betaalbare huisvesting, transformatie van openbare ruimte, watermanagement en milieu. Deze onderwerpen komen voort uit actuele vraagstukken binnen de architectuur en stedenbouw in Indonesië. IAI-EU erkent dat de Nederlandse architectuursector veel ervaring heeft met deze onderwerpen en ziet de mogelijkheid om Nederlands aanbod te koppelen aan de Indonesische vraag. De organisatie wil jonge Nederlandse architecten promoten op internationaal niveau en bijdragen aan de kennisuitwisseling tussen Nederland en Indonesië op het gebied van architectuur en stedenbouw.

meer >

CM_1_JessicaDreu_img_0925FIBER.jpg
FIBER, 2014

Coded matter(s)

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
40.000

Stichting FIBER organiseert activiteiten gericht op jonge makers uit het domein van digitale media in relatie tot beeldende kunst, podiumkunsten en verschillende ontwerpdisciplines. De programmaserie Coded matter(s) bestaat uit zes evenementen die op verschillende locaties in het land worden georganiseerd. In de serie wordt steeds de relatie tussen digitale media en een artistieke discipline opgezocht. De programma’s variëren van dansavonden tot talkshows en van workshops tot filmprogramma’s. FIBER zoekt toenadering tot (kennis)partners als 5 Days Off, De Brakke Grond, SETUP, AR Lab, LIMA en diverse opleidingen. De kennis en ervaring van de Coded Matter(s) serie culmineert in het tweejaarlijkse FIBER festival.

meer >

logo_waag.png
Waag Society, 2013

Meerjarig Programma Waag Society

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
1.000.000

De Waag bestaat sinds 1995 en is gestart als eerste virtuele gemeenschap in Nederland. Begonnen als De Digitale Stad heeft ze zich ontwikkeld tot instituut en platform voor onderzoek en broedplaats voor culturele en sociale innovatie.

Het activiteitenprogramma voor de periode 2013-2014 is samengesteld rond vijf thema’s met daaraan gekoppeld een publieksprogramma. De thema’s zijn Open Design, City as a platform, Live Arts, Real Needs for Real People and Creative Industry.

meer >

WEB_GalleryShowLG_31.jpg
Blue Jeans On Thin Ice 2014 Surface Collection Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013
Viola Renate de Koeijer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Viola Renate de Koeijer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Viola Renate de Koeijer werkt sinds vier jaar met Pinar Demirdag onder de naam Pinar&Viola. Samen onderzoeken en reageren ze op de hedendaagse visuele cultuur door middel van ontwerpen voor wallpapers, catwalks, illustraties voor tijdschriften, websites en interactieve games. Het afstudeerproject van Pinar&Viola bestaat uit prints van oversized credit cards. Deze serie is onderdeel van The Surface Collection. Onder deze naam lanceren zij ieder jaar een nieuwe serie autonome beelden. The Credit Card Collection presenteert de credit card als een metafoor voor de gebroken dromen van onze tijd en voor de veranderende noties van waarde en krediet. De beeldende oppervlaktes zijn hyper gedetailleerd met beelden uit de populaire cultuur en veel neon kleuren. Ze zouden omschreven kunnen worden als extatisch en decadent. De beelden van Pinar&Viola geven uitdrukking aan het narcisme, opportunisme, maar ook angst en paranoia die onze tijd karakteriseren. Zij richten zich op de verleiding van de hedendaagse visuele cultuur en op de kracht van iconen en symbolen.

Het komende jaar willen Pinar&Viola hun praktijk verdiepen en een sterker theoretisch kader geven. Hiervoor gaan ze naar Parijs, het hart van de haute couture.
Viola Renate studeerde in 2010 af aan afdeling vormgeving bij het Sandberg Instituut.

Beeld boven: Blue Jeans On Thin Ice
2014 Surface Collection
Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013.



afgerond: september '14

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie
2310

Ara’s Circle speelt op jazz en funk geïnspireerde muziek onder leiding van Arndt Beckmann. Voor het nummer ‘That’s it’ maakt Charlene van Kasteren een videoclip. Beeldend streeft de regisseur naar een mix van film noir en anime. De videoclip gaat over 5 personen die allen op eigen wijze samenkomen in een café waar Ara’s Circle speelt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >