toekenningen

CAST_jpg.png
2012

Architectuurcentrum CAST

Deelregeling Activiteitenprogramma's
(Jaarprogramma's)
€ 50.000,00
CAST borduurt dit jaar voort op het programma van vorig jaar ‘Stad in stukken, stukken in de stad’. In 2012 doet het dat onder de titel ‘Archipunctuur 2.0’ CAST richt zich hiermee op betekenisvolle interventies in stad en ommeland. Het centrum meent dat het verbinden van deze ingrepen kan leiden tot een samenhangende kwaliteit en identiteit van de stad die niet perse gebaseerd is op een sturende visie. De verschillende onderwerpen worden onderverdeeld in een aantal thematische lijnen; bouw en ontwerp, stadsdebat, wijken, regio en spoorzone. Tijdens de Dag van de Architectuur worden kleine betekenisvolle projecten, die van grote waarde voor de stad zijn, gepresenteerd. Een jury kiest hieruit haar favoriet. Verder organiseert het centrum twee stadsdebatten over vernieuwing in de stadsontwikkeling en de groene stad. Ter voorbereiding stelt het centrum een inhoudelijk dossier samen dat online beschikbaar is. De debatten worden ook live uitgezonden via internet. In ‘CAST wijken’ gaat het centrum op zoek naar betekenisvolle interventies voor de wijken. Teams van ontwerpers en bewoners presenteren een uitgewerkt voorstel aan een jury. Het doel is om tot realisatie te komen. Het onderdeel ‘CAST regio’ bestaat uit rondleidingen door de regio Midden-Brabant, een excursie naar Turnhout en een weekend tentoonstelling ‘Stad en Landschap’. Met het onderdeel ‘Spoorzone’ toont CAST de ontwikkeling van dit gebied in de CASTmobiel. Ze verwacht hiermee het publiek debat over de ruimtelijke kwaliteit hiervan te stimuleren.

afgerond: december '12


» website

Piet_Klaarhamer.jpg
nai010 uitgevers, 2014

Piet Klaarhamer

Deelregeling Architectuur → Publicatie
13.944

Nai010 uitgevers publiceert een monografie van auteur en kunsthistorica Marijke Kuper (1956-2011) over de Utrechtse architect en vormgever Pieter Jan Christophel (Piet) Klaarhamer (1874-1954). In de Nederlandse architectuurgeschiedenis wordt Klaarhamer vooral gememoreerd als leerling van Berlage en leermeester van Rietveld. Volgens de aanvrager vormt zijn oeuvre echter een belangrijke schakel in de vernieuwing van de (interieur)architectuur aan het begin van de twintigste eeuw. Door zijn zoektocht naar synthese tussen ambacht en vernieuwing is zijn werk van belang voor de bestudering van architecten die destijds op het breukvlak van traditie en moderniteit werkten. De aanvrager stelt dat het beeld over het ontstaan van moderne architectuur in Nederland aan de hand van deze publicatie kan worden genuanceerd. In het project wordt samengewerkt met het Centraal Museum, waar in het najaar een tentoonstelling te zien zal zijn met als titel ‘Klaarhamer volgens Rietveld’. Deze tentoonstelling concentreert zich op Klaarhamer’s meubelontwerpen. De publicatie toont echter zijn gehele oeuvre, inclusief de architectuurprojecten. De afronding van het manuscript en de beeldredactie is in handen van kunsthistorica Monique Theunissen. Zij wordt hierin bijgestaan door externe adviseurs en deskundigen. Lex Reitsma verzorgt de grafische vormgeving.

meer >

beeldvoorpublicatie.png
Bas van Beek, 2014

Extrapolations and Anachronisms

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
9.250

Bas van Beek onderzoekt in zijn werk parallellen tussen de ontwikkeling van de Hollywoodfilm en de hedendaagse vormgeving. Voor de tentoonstelling Extrapolations and Anachronisms bij Galerie VIVID neemt Van Beek de beelddrager Blue-Ray Disc als uitgangspunt om representaties van vazen van Jan van der Vaart te tonen die scherper zijn dan het origineel. De vazen zijn te zien als 3D geprinte of gefreesde objecten en worden gepresenteerd met een aantal originele vazen van Van der Vaart. De vazen worden op aanvraag 3D geprint. Daarnaast is er ook een publicatie die op aanvraag per stuk wordt geprint. Van Beek maakt een videoclip over de totstandkoming van de 3D modellen, waarin hij het tijdsintensieve werk portretteert.

meer >

logo_Interference.jpg
Stichting Idee-fixe (IDFX), 2014

Interference: Prefrontaal

Deelregeling E-cultuur → Evenement
€ 15.000

Met het project 'Interference: Prefrontaal' verkent Stichting Idee-fixe (IDFX) het grensgebied tussen wetenschappelijk en artistiek onderzoek. Hiermee wil zij het belang aantonen van uitwisseling tussen beide disciplines. 'Interference: Prefrontaal' is een voortzetting van het programma van 2013 en richt zich op de samenkomst van hardware en wetware, waarbij wetware staat voor het brein. Het programma zal bestaan uit interventies in de publieke ruimte en omvat performances, een tentoonstelling op straat, lezingen en een filmavond. De binnenstad van Breda vormt hierbij het podium. Verscheidene kunstenaars, zoals Sander Veenhof en Jeroen van Loon, wetenschappers, zoals Prof. Dr. Victor Lamme, en performers, zoals Bert Hana, nemen deel aan het project. Inhoudelijk wordt onder meer samengewerkt met Studium Generale en de Universiteit Eindhoven.

meer >

BIO_in_MAD.jpg
Museum of Architecture and Design, 2014

BIO 50 - 3, 2, 1, … TEST; 24th Biennial of Design (BIO)

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 69.953

Het Museum van Architectuur en Design in Ljubljana organiseert in samenwerking met curator Jan Boelen BIO50 – 3,2,1,… TEST, de 24e editie van de Design Biënnale in Ljubljana, Slovenië. De curator heeft elf internationale multidisciplinaire teams samengesteld. Voorafgaand aan de Design Biënnale werken de teams onder begeleiding van mentoren en samen met lokale partners aan projecten omtrent actuele lokale en globale onderwerpen, zoals ‘Nanotourism’ en ‘Hacking Households’. Tijdens de biënnale worden de resultaten van de samenwerkingen gepresenteerd in een tentoonstelling, catalogus en een reeks evenementen. Er wordt dan ook door de jury een ‘Best Collaboration Award’ uitgereikt voor de beste samenwerking. De organisatie beoogt hiermee een ander biënnaleformat te onderzoeken, dat op vernieuwende wijze de actuele staat van design toont. De organisatie ziet de toegevoegde waarde van Nederlandse ontwerpers die met hun vernieuwende ideeën, openheid en innovatieve visie bij kunnen dragen aan het genereren van geïntegreerde oplossingen voor bestaande sociale problemen in Slovenië. De geselecteerde Nederlandse design professionals die deel uitmaken van het team van mentoren zijn onder andere Rianne Makkink, Lucas Mullié en Aldo Bakker. Matylda Krzykowski en Louise Schouwenberg dragen bij aan de publicatie over BIO50. De organisatie werkt samen met meer dan dertig lokale, nationale en internationale projectpartners en heeft een groot internationaal en regionaal publiek voor ogen.

meer >

FOTO_GEVEL_RONDEEL_2.jpg
Architectuurcentrum Rondeel, Deventer, 2014

Ruimte voor co-creëren

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
12.500

Rondeel in Deventer beoogt een nieuwe koers en richt zich in 2014 op het samenwerken met initiatieven en het organiseren van meer publieksbijeenkomsten. Het accent ligt onder meer op burgerparticipatie en op cross-overs met aanverwante, creatieve disciplines. Het jaarprogramma ‘Ruimte voor co-creëren’ bestaat uit tentoonstellingen, expertmeetings, presentaties en ontwerpend onderzoek. Het programma bestaat onder andere uit het project ‘We want more’, gericht op bouwplannen voor het burgerweeshuis en de tentoonstelling ‘Een schil met glans’ over de volkshuisvesting in de vooroorlogse ring rond het centrum van Deventer. De expositie geeft inzicht in oorspronkelijke, huidige en mogelijk toekomstige versies van woonwijken. Het project ‘Verbinden en verbeelden’ bestaat onder meer uit een debat over de nieuwe rol van de architect en nieuwe ontwerpprocessen. Het thema co-creëren is met name aan de orde in het project ‘Spreektijd/spreekruimte’ waarin overheid en particuliere initiatieven met elkaar in gesprek gaan.

meer >

submarine_logo.jpg
Submarine Channel, 2013

Meerjarig Programma Submarine Channel

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
700.000

Submarine Channel is een publiek kanaal dat verhalende e-cultuurproducties produceert en vertoont. De instelling brengt in deze artistieke transmedia producties makers met uiteenlopende achtergronden samen die verschillende digitale mediatechnologieën met elkaar combineren om verhalen te vertellen.

Het activiteitenprogramma van Submarine Channel voor de periode 2013-2014 bestaat uit het produceren en vertonen van eigen transmediaproducties, het contextualiseren van eigen en externe producties, het organiseren van live events en onderzoek naar nieuwe distributieplatforms.

meer >

WEB_Jinhyun_Jeon__Tableware_as_Sensorial_Stimuli__Rear_Bumpy_Spoon__2012_13.jpg
Jinhyun Jeon, Tableware as Sensorial Stimuli, Rear Bumpy Spoon, 2012-13
Jinhyun Jeon, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Jinhyun Jeon

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Jinhyun Jeon onderzoekt de menselijke perceptie. Hoe nemen we dingen zintuigelijk waar en hoe kan de ontwerppraktijk hierop inspelen? Jinhyun richt zich vooral op voedsel, waarbij het proeven meer dan vijf zintuigen omvat: temperatuur, kleur, textuur, volume, gewicht en vorm zijn alle van invloed op de gastronomische ervaring.

Voor haar afstudeerproject ‘Synesthetic Sensorial Stimuli’ experimenteert Jinhyun met verschillende soorten tafelgerei. Deze experimenten, soms in samenwerking met Michelin sterren restaurants, sturen haar ontwerppraktijk. Telkens zoekt Jinhyun naar vormen die onze manier van denken over voedsel en smaak bevragen. Tafelgerei zou niet slechts een instrument moeten zijn om voedsel naar onze mond te brengen, maar een extensie van het lichaam die onze zintuigen prikkelt.

Het komende jaar gaat Jinhyun verder met haar onderzoek naar zintuigelijke ervaring en smaakbeleving. Onderdeel hiervan is het deelnemen aan tentoonstellingen en evenementen en het volgen van een experimentele kookcursus om beter te kunnen samenwerken met vooraanstaande chef koks. Daarnaast wil de ontwerper samenwerken met producenten om de consumentenmarkt betreden, met de (massa)productie van een aantal lepels.
Jinhyun behaalde een master in Social Design aan de Design Academie Eindhoven.


afgerond: september '14

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie
2310

Ara’s Circle speelt op jazz en funk geïnspireerde muziek onder leiding van Arndt Beckmann. Voor het nummer ‘That’s it’ maakt Charlene van Kasteren een videoclip. Beeldend streeft de regisseur naar een mix van film noir en anime. De videoclip gaat over 5 personen die allen op eigen wijze samenkomen in een café waar Ara’s Circle speelt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >