toekenningen

CAST_jpg.png
2012

Architectuurcentrum CAST

Deelregeling Activiteitenprogramma's
(Jaarprogramma's)
€ 50.000,00
CAST borduurt dit jaar voort op het programma van vorig jaar ‘Stad in stukken, stukken in de stad’. In 2012 doet het dat onder de titel ‘Archipunctuur 2.0’ CAST richt zich hiermee op betekenisvolle interventies in stad en ommeland. Het centrum meent dat het verbinden van deze ingrepen kan leiden tot een samenhangende kwaliteit en identiteit van de stad die niet perse gebaseerd is op een sturende visie. De verschillende onderwerpen worden onderverdeeld in een aantal thematische lijnen; bouw en ontwerp, stadsdebat, wijken, regio en spoorzone. Tijdens de Dag van de Architectuur worden kleine betekenisvolle projecten, die van grote waarde voor de stad zijn, gepresenteerd. Een jury kiest hieruit haar favoriet. Verder organiseert het centrum twee stadsdebatten over vernieuwing in de stadsontwikkeling en de groene stad. Ter voorbereiding stelt het centrum een inhoudelijk dossier samen dat online beschikbaar is. De debatten worden ook live uitgezonden via internet. In ‘CAST wijken’ gaat het centrum op zoek naar betekenisvolle interventies voor de wijken. Teams van ontwerpers en bewoners presenteren een uitgewerkt voorstel aan een jury. Het doel is om tot realisatie te komen. Het onderdeel ‘CAST regio’ bestaat uit rondleidingen door de regio Midden-Brabant, een excursie naar Turnhout en een weekend tentoonstelling ‘Stad en Landschap’. Met het onderdeel ‘Spoorzone’ toont CAST de ontwikkeling van dit gebied in de CASTmobiel. Ze verwacht hiermee het publiek debat over de ruimtelijke kwaliteit hiervan te stimuleren.

afgerond: december '12


» website

Vrouw_in_de_tuin.jpg
Uitgeverij de HEF publishers, 2014

De rol van vrouwen i. h. Nederlandse landschap

Deelregeling Architectuur → Publicatie
14.931

De publicatie ‘Er stond een vrouw in de tuin’, geschreven door Anne Mieke Backer, behandelt de rol van vrouwen in de Nederlandse tuin- en landschapsarchitectuur in verleden, heden en nabije toekomst. Volgens de aanvrager omvat het begrip ‘tuin’ cultuuraanplant in brede zin, onder andere grootschalige parklandschappen. De aanvrager stelt dat kunsthistorici tot op heden de nadruk legden op de ‘gesigneerde’ plattegrond en dat zij daarmee een Bermuda-driehoek creëerden waarbinnen de bijdrage van vrouwen vaak onzichtbaar was. Dit kwam mede doordat het beroep tuinarchitect pas in de 19de eeuw ontstond en veelal door mannen werd uitgeoefend. Aan de hand van die omissie behandelt de aanvrager delen van het vak tuin- en landschapsarchitectuur die tot nog toe onbeschreven zijn. Van daaruit trekt zij lijnen naar de toekomst.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
15.000

Peter Pontiac schrijft en tekent over zijn ervaringen, gedachten en bevindingen ten aanzien van de dood. Sinds enkele jaren weet hij dat zijn lever is aangetast door Hepatitis C en dat hij door de gevolgen daarvan niet lang meer te leven heeft. Dit veranderde perspectief op zijn leven zette hem aan een literatuurstudie te doen naar de verschillende ideeën die er bestaan over de dood en wat er, al dan niet, op volgt. Zijn eigen ziekteverhaal, zijn angst, zijn hoop en de gedachten die gepaard gaan met het naderende einde brengt hij samen in een graphic novel met de titel 'Styx'. Hoewel Peter Pontiac het onderwerp op zeer persoonlijke wijze benadert, beoogt hij het particuliere karakter te ontstijgen en de relevantie ervan bij een groot publiek inzichtelijk te maken. Peter Pontiac vraagt subsidie aan om de laatste tekeningen voor de publicatie te realiseren.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling

meer >

magic_meatballs.jpg
Stichting Next Nature, 2014

Meat the Future

Deelregeling E-cultuur → Publicatie
€ 20.000

Stichting Next Nature publiceert een kookboek met speculatieve kweekvleesgerechten en organiseert een rondreizende in-vitro meat bar. Met behulp van deze twee media verkent en visualiseert Next Nature de mogelijkheden van in-vitro vlees. Het kookboek verschijnt in een oplage van 3000, de in-vitro bar wordt op 10 plaatsen ingezet. Next Nature stelt zich op deze manier de vraag wat de technologie van kweekvlees betekent voor nieuwe voedselproducten en eetculturen. ‘Meat the Future’ is een design onderzoek naar verschillende mogelijkheden binnen deze technologie. Zo presenteert het boek onder meer gebreid vlees en vleesverf: recepten die (nog) niet te maken zijn. In de in-vitro meat bar zijn een aantal scenario’s te proeven en te zien. Het doel van dit project is de discussie over vlees te instigeren.

meer >

08_renowned_explorers___international_society_hr.jpg
Abbey Games, 2014

Gamescom 2014, Keulen | Renowned Explorers: International Society

Deelregeling Internationalisering → Open oproep
Renowned Explorers: International Society is een vernieuwende turn-based strategy game gemaakt door Abbey Games. De game neemt de speler mee op ontdekkingsreis naar de onontdekte landen in de negentiende eeuw. Als lid van de Renowned Explorers wordt je uitgedaagd de meest indrukwekkende schat ter wereld te vinden. Het avontuur vereist tactisch en strategisch denken. Met hulp van een gevarieerde crew kunnen confrontaties op een diplomatieke manier worden opgelost, of juist ontaarden in geweld.

Kijk voor meer informatie op de site van de game.

meer >

CM_1_JessicaDreu_img_0925FIBER.jpg
FIBER, 2014

Coded matter(s)

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
40.000

Stichting FIBER organiseert activiteiten gericht op jonge makers uit het domein van digitale media in relatie tot beeldende kunst, podiumkunsten en verschillende ontwerpdisciplines. De programmaserie Coded matter(s) bestaat uit zes evenementen die op verschillende locaties in het land worden georganiseerd. In de serie wordt steeds de relatie tussen digitale media en een artistieke discipline opgezocht. De programma’s variëren van dansavonden tot talkshows en van workshops tot filmprogramma’s. FIBER zoekt toenadering tot (kennis)partners als 5 Days Off, De Brakke Grond, SETUP, AR Lab, LIMA en diverse opleidingen. De kennis en ervaring van de Coded Matter(s) serie culmineert in het tweejaarlijkse FIBER festival.

meer >

submarine_logo.jpg
Submarine Channel, 2013

Meerjarig Programma Submarine Channel

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
700.000

Submarine Channel is een publiek kanaal dat verhalende e-cultuurproducties produceert en vertoont. De instelling brengt in deze artistieke transmedia producties makers met uiteenlopende achtergronden samen die verschillende digitale mediatechnologieën met elkaar combineren om verhalen te vertellen.

Het activiteitenprogramma van Submarine Channel voor de periode 2013-2014 bestaat uit het produceren en vertonen van eigen transmediaproducties, het contextualiseren van eigen en externe producties, het organiseren van live events en onderzoek naar nieuwe distributieplatforms.

meer >

WEB_3.jpgWarrior 1- 2012, fotografie: Pim Top & Mathijs Labadie
Deniz Terli, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Deniz Terli

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Verleiding en vrouwelijkheid zijn belangrijke elementen in het werk van Deniz Terli. Deniz is geïnteresseerd in de theorievorming rondom genderrollen en de manier waarop deze cultureel zijn bepaald in plaats van een natuurlijk gegeven zijn. Op haar eigen manier wil zij kritiek bieden aan de traditionele vrouwenrol. Ze combineert in haar schoenenontwerpen de sexappeal uit de jaren ’80, glamour, kitsch en de rauwe no-nonsense attitude van het moderne stadsleven. Opvallend is het gebruik van bijzonder hoge hakken, die Deniz beschouwt als symbool van vrouwelijkheid.

Het komende jaar wil de ontwerpster een eigen label opzetten en een collectie ontwikkelen. Daarnaast doet Deniz onderzoek op het gebied van materiaalinnovatie en -ontwikkeling bij het Textiel Museum, Fablabs, beurzen en ambachtslieden.
Deniz specialiseerde in schoenenontwerp tijdens de Master Fashion Design aan de ArtEZ, Arnhem.

Beeld boven: Warrior 1- 2012, fotografie: Pim Top & Mathijs Labadie.


afgerond: september '14

meer >

Still2kopie.jpg
Randy Vermeulen, 2014

Grote mannen worden klein

TAX-videoclipfonds → AV productie
18000

Regisseur Janetta Ubbels maakt de videoclip voor het nummer “Grote mannen worden klein” van rapper Diggy Dex. Leidend in de video zijn poppenanimaties van Margot Holtman. De intieme sfeer van het nummer, dat gaat over de relatie van de rapper met zijn zoontje, wordt door middel van een schaduwspel in de video in beeld gebracht.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >