toekenningen

CASA.jpg
2012

Architectuurcentrum CASA

Deelregeling Activiteitenprogramma's
(Jaarprogramma's)
€ 35.000,00
CASA heeft in 2012 gekozen voor het thema ‘Momentum’. De aanhoudende recessie brengt volgens het architectuurcentrum een kanteling teweeg in de ruimtelijke ordening. Deze wordt in vier subthema’s nader onderzocht. In ‘Van onderen’staat de opkomst van bottom-up initiatieven en het instorten van de oude methoden van ruimtelijke ordening centraal. In ‘Doe-het-zelf’ gaat CASA in op zelforganisatie en de kansen voor alternatieven voor grootschalige gebiedsontwikkeling. In ‘Groen en Creatief’ worden de ambities van Arnhem op het gebied van duurzaamheid en creativiteit met elkaar in verband gebracht. Daarbij wordt mogelijk samengewerkt met het Openluchtmuseum. Tot slot is er in het subthema ‘Updates’ ruimte om gedurende het jaar in te gaan op de actualiteit. Deze thema’s worden onder andere door middel van lezingen, debatten en excursies uitgewerkt.

afgerond: december '12


» website

Vrouw_in_de_tuin.jpg
Uitgeverij de HEF publishers, 2014

De rol van vrouwen i. h. Nederlandse landschap

Deelregeling Architectuur → Publicatie
14.931

De publicatie ‘Er stond een vrouw in de tuin’, geschreven door Anne Mieke Backer, behandelt de rol van vrouwen in de Nederlandse tuin- en landschapsarchitectuur in verleden, heden en nabije toekomst. Volgens de aanvrager omvat het begrip ‘tuin’ cultuuraanplant in brede zin, onder andere grootschalige parklandschappen. De aanvrager stelt dat kunsthistorici tot op heden de nadruk legden op de ‘gesigneerde’ plattegrond en dat zij daarmee een Bermuda-driehoek creëerden waarbinnen de bijdrage van vrouwen vaak onzichtbaar was. Dit kwam mede doordat het beroep tuinarchitect pas in de 19de eeuw ontstond en veelal door mannen werd uitgeoefend. Aan de hand van die omissie behandelt de aanvrager delen van het vak tuin- en landschapsarchitectuur die tot nog toe onbeschreven zijn. Van daaruit trekt zij lijnen naar de toekomst.

meer >

voor_website_2.gif
Floor Nijdeken, 2014

Crossover Collective in Kapana, Plovdiv

Deelregeling Vormgeving → Evenement
2.890

In juni 2014 presenteert social designer Floor Nijdeken een van zijn installaties tijdens de One Design Week in Plovdiv in Bulgarije. Het werk is een houten meubel waarin een groep gezamenlijk een kleed kan borduren. Doel van het meubel is handwerk opnieuw onder de aandacht te brengen en een brug te slaan tussen generaties door hen gezamenlijk aan het kleed te laten werken. Op One Design Week wil Floor Nijdeken ook kennis opdoen van Bulgaarse handwerktechnieken om deze mogelijk in Nederland te verspreiden. De wijk Kapana, waar het evenement plaatsvindt, kent een rijke traditie in handwerken. Op de laatste dag van het festival presenteert Floor Nijdeken het door de bezoekers gemaakte eindresultaat.

meer >

logo_Interference.jpg
Stichting Idee-fixe (IDFX), 2014

Interference: Prefrontaal

Deelregeling E-cultuur → Evenement
€ 15.000

Met het project 'Interference: Prefrontaal' verkent Stichting Idee-fixe (IDFX) het grensgebied tussen wetenschappelijk en artistiek onderzoek. Hiermee wil zij het belang aantonen van uitwisseling tussen beide disciplines. 'Interference: Prefrontaal' is een voortzetting van het programma van 2013 en richt zich op de samenkomst van hardware en wetware, waarbij wetware staat voor het brein. Het programma zal bestaan uit interventies in de publieke ruimte en omvat performances, een tentoonstelling op straat, lezingen en een filmavond. De binnenstad van Breda vormt hierbij het podium. Verscheidene kunstenaars, zoals Sander Veenhof en Jeroen van Loon, wetenschappers, zoals Prof. Dr. Victor Lamme, en performers, zoals Bert Hana, nemen deel aan het project. Inhoudelijk wordt onder meer samengewerkt met Studium Generale en de Universiteit Eindhoven.

meer >

Belgrado_Design_Week__.jpg
Citizen's Association Design Week, 2014

Dutch Design at Belgrade Design Week 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 10.000

Het thema van de Belgrado Design Week 2014 is ‘Sense’. Elk jaar nodigt de organisatie tijdens de Belgrado Design Week vooraanstaande Nederlandse design professionals uit om workshops en lezingen te geven. Dit jaar zijn dat Zuzanna Skalska van VanBerlo, Ralph Nauta en Lonneke Gordijn van Studio Drift en Ido Garini van Studio Appétit. De Nederlandse ontwerpers delen hun kennis tijdens de Belgrado Design Week in het Museum of Yugoslav History met een groot internationaal designpubliek en creatieve professionals uit Zuidoost-Europa. De bijdrage van de ontwerpers richt zich op de toepassing van Nederlandse ontwerpstrategieën in Servië, ‘technology design’ als een uniek Nederlands netwerkmodel en de introductie van ‘food design’ als nieuwe beweging. De Belgrado Design Week beoogt een jaarlijkse katalysator te zijn voor creativiteit en kennisuitwisseling voor de gehele Zuidoost-Europese regio.

meer >

06__Afbeelding_2__HR__NIEUWE_MOTIEVEN_NIEUWE_PRAKTIJKEN_Aorta2014_30102013.jpg
Aorta, 2014

Nieuwe motieven / nieuwe praktijken

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
48.351

Met het thema ‘Nieuwe motieven / nieuwe praktijken’ richt Aorta zich in
2014 op de veranderende maatschappij en de gevolgen hiervan voor de hedendaagse en toekomstige ruimtelijke disciplines. Aorta signaleert een groeiend maatschappelijk belang bij architectuur, stedenbouw en vormgeving. In het jaarprogramma spelen thema’s als duurzaamheid, lokaliteit en authenticiteit een belangrijke rol.
Aorta biedt een platform voor discussie en uitwisseling van kennis en tracht nieuwe denk- en werkwijzen te onderscheiden. Inhoudelijk bestaat het programma uit twee lijnen. De eerste is ‘Verbinden als innovatiekracht’, waarin verbindingen tussen disciplines en sectoren centraal staan. Aorta organiseert onder andere een living lab en lezingen over ‘circulaire systemen’ in Utrechtse gebiedsontwikkeling, een debat over het model ‘ontwikkelend beheer’ in Utrecht en lezingen over ‘stedelijk ritme als energie-producent’. Tevens vinden er presentaties plaats over innovatie en nieuwe uitwisselingen tussen design en architectuur. De tweede lijn is ‘Werken met ‘gelegenheids-wij’. Uitgangspunt hiervoor zijn verbindingen tussen mensen, organisaties en initiatieven. Aorta organiseert lezingen over ‘eigenaarschap in de hedendaagse stad’, een coachingtraject en netwerkbijeenkomsten over professionalisering van kleinschalige initiatieven, en een lezing over nieuwe coalities en veranderende rolverdelingen in actuele ontwerpopgaven. Tevens initieert het architectuurcentrum een excursie naar en workshop over groene initiatieven en een workshop over vergrijzingsbestendige steden. Gekoppeld aan de twee programmalijnen zet Aorta een weblog De Thermometer op waar specifieke thema’s, projecten en actuele ontwikkelingen in de stad Utrecht worden belicht.

meer >

iabr4_n05.jpg
Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, 2013

Meerjarig Programma IABR

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
900.000

De IABR presenteert in 2012 de vijfde editie van de internationale architectuurbiënnale. Aan de hand van een overkoepelend thema worden de resultaten van internationaal onderzoek getoond, lezingen gehouden en vinden discussies plaats. Thema’s waren ‘mobiliteit’, ‘polders’, ‘power’ , ‘open city’ en ‘making city’. De IABR beperkt zich niet tot een tweejaarlijkse manifestatie: de tentoonstellingen en andere activiteiten worden gevoed door langlopende onderzoeken naar concrete stedenbouwkundige opgaven.

De zesde editie van de IABR richt zich op de metropool als menselijke biotoop. Door de ontwikkeling van verstedelijking kan men stad en landschap niet meer beschouwen als twee afzonderlijke gebieden. Vanuit het perspectief van landschapsarchitectuur wil men alternatieve visies op verstedelijking en de metropolitane biotoop ontwikkelen en presenteren. De IABR zet denktanks en ateliers op, betrekt de Erasmus Universiteit en de TU Delft als onderzoekspartners en gaat diverse allianties aan. Hoogleraar en landschapsarchitect Dirk Sijmons is de curator van deze editie.

meer >

WEB_Wearable_Solar_Coat.jpg
Wearable Solar Coat. Photography: Mike Nicolaassen Make-­‐up: Angelique Stapelbroek Model: Julia J. at Fresh Model Management.
Pauline van Dongen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pauline van Dongen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

‘Wearable technology’, oftewel het integreren van mode en technologie staat centraal in de ontwerppraktijk van Pauline. Vanuit dit perspectief werkt de ontwerpster bijvoorbeeld aan een project waarbij een kledingstuk van stretchsensoren is voorzien om bewegingen te monitoren tijdens revalidatie. Of ze doet onderzoek naar de verwerking van flexibele zonnecellen in kleding. Een ander project is Morphogenesis. Hier wordt de ruimte tussen lichaam en kledingstuk onderzocht en benadrukt. Door middel van verschillende materialen worden ‘capsules’ gecreëerd rond het lichaam.

De missie van Pauline is ‘naturalizing technology’, waarmee ze wil uitdragen dat
technologie een nieuwe natuur is geworden. Ons eco-systeem is een techno-systeem, een
technologisch geordend eco-systeem.

Het komende jaar zal Pauline haar ideeën en onderzoek verder ontwikkelen. Dit doet ze door nieuwe samenwerkingen aan te gaan en deel te nemen aan workshops, expertmeetings en conferenties.


afgerond: september '14

meer >

WEB_Wearable_Solar_Coat.jpg
Wearable Solar Coat. Photography: Mike Nicolaassen Make-­‐up: Angelique Stapelbroek Model: Julia J. at Fresh Model Management.
Pauline van Dongen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pauline van Dongen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >