toekenningen

CASA.jpg
2012

Architectuurcentrum CASA

Deelregeling Activiteitenprogramma's
(Jaarprogramma's)
€ 35.000,00
CASA heeft in 2012 gekozen voor het thema ‘Momentum’. De aanhoudende recessie brengt volgens het architectuurcentrum een kanteling teweeg in de ruimtelijke ordening. Deze wordt in vier subthema’s nader onderzocht. In ‘Van onderen’staat de opkomst van bottom-up initiatieven en het instorten van de oude methoden van ruimtelijke ordening centraal. In ‘Doe-het-zelf’ gaat CASA in op zelforganisatie en de kansen voor alternatieven voor grootschalige gebiedsontwikkeling. In ‘Groen en Creatief’ worden de ambities van Arnhem op het gebied van duurzaamheid en creativiteit met elkaar in verband gebracht. Daarbij wordt mogelijk samengewerkt met het Openluchtmuseum. Tot slot is er in het subthema ‘Updates’ ruimte om gedurende het jaar in te gaan op de actualiteit. Deze thema’s worden onder andere door middel van lezingen, debatten en excursies uitgewerkt.

afgerond: december '12


» website

Crimson Architectural Historians, 2013

Monumenten als aanjager voor maatschappelijke gebiedsontwikkeling

Deelregeling Architectuur → Open oproep
max. € 10.000,-

In dit voorstel wordt een maatschappelijke vorm van gebiedsontwikkeling onderzocht, waarbij de herbestemming van cultureel erfgoed, nieuwe financieringsmogelijkheden en het ontstaan van nieuwe collectieven, waarin particulieren kunnen participeren, de uitgangspunten vormen. Crimson zoekt daarmee naar een antwoord op de grote hoeveelheid cultureel erfgoed die in de komende jaren op de markt zal komen. Crimson stelt op basis van eerder onderzoek dat het onderhoud van vastgoed met een monumentale status financieringsmogelijkheden biedt die voor een groter effect zouden kunnen zorgen dan ‘slechts’ het behoud van het monument en wil dit verder uitzoeken. De onderzoeksaanpak kent vijf stappen. Er wordt een scan gemaakt van monumentaal vastgoed dat door de Rijksoverheid aangeboden wordt. Hieraan wordt het aanbod van particulier monumentaal vastgoed aan toegevoegd. Uit dit totaalbeeld selecteert Crimson een categorie die veel potentie toont voor gebiedsontwikkeling. Voor de categorie wordt een handleiding ontwikkeld voor maatschappelijke gebiedsontwikkeling door het samenbrengen van de drie pijlers cultuurhistorisch onderzoek, ontwerp en financiering. De handleiding wordt getest op een van de objecten uit de gekozen categorie. In het onderzoek werkt Crimson samen met Powerhouse Company en financieel adviesbureau Fakton.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
15.000

Peter Pontiac schrijft en tekent over zijn ervaringen, gedachten en bevindingen ten aanzien van de dood. Sinds enkele jaren weet hij dat zijn lever is aangetast door Hepatitis C en dat hij door de gevolgen daarvan niet lang meer te leven heeft. Dit veranderde perspectief op zijn leven zette hem aan een literatuurstudie te doen naar de verschillende ideeën die er bestaan over de dood en wat er, al dan niet, op volgt. Zijn eigen ziekteverhaal, zijn angst, zijn hoop en de gedachten die gepaard gaan met het naderende einde brengt hij samen in een graphic novel met de titel 'Styx'. Hoewel Peter Pontiac het onderwerp op zeer persoonlijke wijze benadert, beoogt hij het particuliere karakter te ontstijgen en de relevantie ervan bij een groot publiek inzichtelijk te maken. Peter Pontiac vraagt subsidie aan om de laatste tekeningen voor de publicatie te realiseren.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling

meer >

AfbeeldingvoorZwaartekrachtvanInformatie.jpg
Dorien Zandbergen, 2014

De Zwaartekracht van Informatie

Deelregeling E-cultuur → Startsubsidie
€ 7.500

‘De zwaartekracht van informatie: Digitaal burgerschap tussen droom en praktijk’ is een documentaire over de verhouding van burgers tot het door de (Europese) overheid geïdealiseerde digitale burgerschap. De visie van beleidsmakers die de digitale toekomst omarmen met de verwachting dat deze burgers, actief, sociaal mondig en zelf-organiserend zal maken, wordt in de documentaire geplaatst tegenover de dagelijkse ervaringen van diezelfde burgers. Documentairemaakster Dorien Zandberg stelt zich op als licht-kritische onderzoeker en bezoekt co-creatie sessies in de Waag Society, ‘hackerspaces’ en ‘quantified self conferences’. Beelden uit de media worden afgewisseld met interviews met beleidsmakers. Daarnaast toont ze mensen die op hun eigen manier proberen de mogelijkheden van nieuwe media in hun werk of dagelijks leven te benutten. In het kader van de documentaire organiseert Zandbergen verschillende publieksmomenten. In een bijeenkomst, halverwege het draaiproces worden experts uitgenodigd om commentaar te geven op de beelden van de hoofdpersonen. Daarnaast worden twee publieke discussies georganiseerd met als thema de in- en uitsluiting als gevolg van digitalisering. Dorien Zandbergen heeft voor dit project een startsubsidie ontvangen.

meer >

Bas_Princen.jpg
Bas Princen, 2014

The room of good and bad governance

Deelregeling Internationalisering → Tentoonstelling
€ 24.535

Bas Princen is door Rem Koolhaas, de curator van de Architectuur Biënnale van Venetië in 2014, gevraagd om een voorstel in te dienen voor de tentoonstelling 'MondItalia' in het Arsenale. De tentoonstelling is aan het thema ‘Italië’ gewijd en belicht alle aspecten van de Italiaanse architectuur. Hierin wordt aandacht besteed aan de rijke architectuurgeschiedenis in Italië van de tijd van de Romeinen tot de Renaissance en verder naar moderne architectuur van de jaren '60 en '70 uit de vorige eeuw. Ook de huidige politieke transformatie en de voortdurende crisissituaties in het land zijn onderdeel van de tentoonstelling. Hiervoor wil Bas Princen details van de ‘Sala dei Nove’ fotograferen. ‘Sala dei Nove’ is de kamer in de Palazzo Pubblico in Siena waar in het begin van de 14e eeuw de belangrijke fresco 'An allegory of good and bad governance' is geschilderd door Ambrogio Lorenzetti. De fresco toont twee verschillende scenario’s van de gevolgen van ‘good governance’ en ‘bad governance’ voor Siena. De foto’s zullen in de Corderie van de Arsenale worden tentoongesteld. In deze ruimte zullen veel optredens plaatsvinden, zoals dans, muziek, theater of film, die Italië representeren.

meer >

referentiebeeld_GRAS_boot5.jpg
Platform GRAS, 2014

De crisis voorbij?

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
58.900

Het Platform voor Groningen Architectuur en Stedenbouw, is het architectuurcentrum voor en van Groningen. Ze bevraagt zowel architectuur, stedenbouw, stedelijke omgeving, landschap, cultureel erfgoed, design, alsook beeldende kunst en richt zich op de wisselwerking tussen deze disciplines. De programmering van Platform GRAS bestaat uit een basisprogramma en een programma in opdracht. Het basisprogramma ‘De crisis voorbij?’ richt zich op lokale, regionale en landelijke thema’s. Het centrum organiseert onder meer de Boumalezing, Stand van de stad, debatten, Kennisboo(s)t, Stagehopping, Werkbezoekomdehoek, Pitch, Maker Fair Ambachtsschool, Urbanleaks en een Adoptiecollege programma.

meer >

logosteim.png
STEIM, 2013

Meerjarig Programma STEIM

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
474.500

Het activiteitenprogramma 2013-2014 van STEIM richt zich op onderzoeksthema’s als spelen met complexiteit, spelen met het verleden en spelen met de menselijke stem. Het Guesthouse, de Studioverhuur en het zelfstandig organiseren van concerten, workshops en presentaties of in samenwerking met diverse initiatieven blijven onderdeel van het basisprogramma.

De stichting ontstond in 1969 als Stichting Studio voor Elektro Instrumentale Muziek (STEIM) en ontwikkelde zich tot een toonaangevende experimentele muziekinstelling in de jaren zeventig en tachtig.

meer >

WEB_Autobiography_01.jpg
I Used to Feed the Ducks. Afstudeerproject, 2010.
Maaike Fransen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Maaike Fransen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Maaike Fransen’s werk is een speelse combinatie van functie en fantasie, verhaal en poëzie, hergebruik, humor en vindingrijkheid. Haar afstudeerproject Peripatetic Paraphernalia is een modecollectie voor zeven imaginaire figuren. Het balanceert tussen realisme en absurdisme. Door objecten te recycleren ontstaat een nieuwe functie en betekenis. Zo worden twee spoelbakstoppen omgevormd tot een bril en wordt van een wasmand een kledingstuk gemaakt. Daarnaast maakte Fransen een autobiografische stopmotionfilm waarin jeugdfoto’s en herinneringen worden vertaald naar een 3D setting en opnieuw geënsceneerd.

Binnen de deelregeling Talentontwikkeling bouwt Maaike voort op deze twee projecten: zij wil het toegepaste karakter van mode combineren met de verhalende mogelijkheden van film. Een collectie kledingstukken, kostuums, accessoires en attributen wordt gepresenteerd en tot leven gebracht in een film. De resultaten presenteert ze tijdens mode evenementen zoals de Amsterdam Fashion Week, Fashionclash Maastricht en de Dutch Design Week.
Maaike studeerde in 2010 af binnen de afdeling Man & Identity aan de Design Academy Eindhoven.

Beeld boven: I Used to Feed the Ducks. Afstudeerproject, 2010.


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

verticalcitizens.jpg
Basaltfilm, 2014

Verticalcitizens.com

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 25.000

Verticalcitizens.com volgt online aan de hand van de eerste bewoners en gebruikers van het nieuwe Koolhaas gebouw De Rotterdam hoe een nieuwe gemeenschap zich langzaam opricht en leert lopen. Of, als het tegenzit, struikelt en onderuit gaat. Vertical- citizens.com is een transmediaal project, waarbij de site in wisselwerking staat met de documentaire film Verticale Stedelingen. Verticalcitizens.com volgt vanaf de ingebruikname gedurende minimaal twee jaar de ontwikkelingen in De Rotterdam. Het toont het gebouw als organisme, met data als hartmonitor, en ondersteund door fotografie en audio als ECG en thermometer.

Deze aanvraag behelst de ontwikkeling van de site en de transmediale architectuur van verhaallijnen.

De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >