toekenningen

media_aia__alkmaar_300dpi.jpg
2012

Architectuurcentrum Alkmaar

Deelregeling Activiteitenprogramma's
(Jaarprogramma's)
€ 17.500,00
Het Architectuur Informatiecentrum Alkmaar opereert dit jaar onder de titel ‘Architectuur op de Helling’. Ze haakt hiermee in op de moeilijke omstandigheden waarin de bouw en daarmee de architectuur zich op dit moment in Nederland bevindt. Gedurende het jaar vinden zes lezingen plaats waarin sprekers als Gert Urhahn (Urhahn Urban Design) en Peer Glandorff (Fact Architects) ingaan op actuele landelijke en lokale vraagstukken. De Dag van de Architectuur wordt dit jaar verspreid over twee dagen. Tijdens de eerste dag wordt een stadswandeling georganiseerd langs architectuur die in verband staat met de
voedselvoorziening. Op de tweede dag wordt een rondvaart georganiseerd over het Noordhollands kanaal, zodat de stad ook vanaf het water in beeld kan worden gebracht. Verder organiseert AiA een excursie naar de Amsterdamse IJ-oevers en een tentoonstelling over het werk van bureau Cepezed, dat
momenteel een nieuw ziekenhuis in Heerhugowaard ontwerpt. In samenwerking met filmpodium Provadja wordt een filmfestival georganiseerd en worden vijf architectuur documentaires getoond.

afgerond: december '12


» website

RTV_Rijnmond.jpg
Stichting Regionale Omroep Rotterdam-Rijnmond e.o., 2014

Verhalen van Staal en Steen

Deelregeling Architectuur → AV productie
25.000

Verhalen van Staal en Steen is een tiendelige documentaire reeks over de architectonische en cultuurhistorische verhalen achter tien Rotterdamse gebouwen. Het is een vervolg op de documentaireserie Groot. De regionale omroep RTV Rijnmond wil met het project de belangstelling voor de Rotterdamse architectuur en stedenbouw stimuleren. Naast architectuurhistorisch wordt ook naar de gebouwen gekeken vanuit sociaaleconomisch oogpunt, met veel aandacht voor de sociaal-culturele geschiedenis. Aan de hand van persoonlijke verhalen van architect, stedenbouwkundige, gebruiker, bewoner, e.a. wordt het cultuurhistorische verhaal van het gebouw verteld. Dit gebeurt tegen de achtergrond van de geschiedenis van de Rotterdamse stedenbouw en architectuur. Het gebouw wordt op deze manier niet als opzichzelfstaand object behandeld maar juist in relatie tot de stad en historie. Daarnaast komt het gebruik van het gebouw anno nu aan bod. De aanvragers onderzoeken de betekenis voor Rotterdam en de positie van het gebouw binnen deze stad en wagen zo nu en dan een blik op de toekomst van het gebouw en de stad. Door gebruik te maken van het laagdrempelige medium TV, in combinatie met de digitale media (sociale media) willen de aanvragers ook die doelgroep bereiken die normaal gesproken niet regelmatig de binnenkant van een museum zit, de Architectuur Biënnale bezoekt of het Nieuwe Instituut binnen stapt.

meer >

beeldvoorpublicatie.png
Bas van Beek, 2014

Extrapolations and Anachronisms

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
9.250

Bas van Beek onderzoekt in zijn werk parallellen tussen de ontwikkeling van de Hollywoodfilm en de hedendaagse vormgeving. Voor de tentoonstelling Extrapolations and Anachronisms bij Galerie VIVID neemt Van Beek de beelddrager Blue-Ray Disc als uitgangspunt om representaties van vazen van Jan van der Vaart te tonen die scherper zijn dan het origineel. De vazen zijn te zien als 3D geprinte of gefreesde objecten en worden gepresenteerd met een aantal originele vazen van Van der Vaart. De vazen worden op aanvraag 3D geprint. Daarnaast is er ook een publicatie die op aanvraag per stuk wordt geprint. Van Beek maakt een videoclip over de totstandkoming van de 3D modellen, waarin hij het tijdsintensieve werk portretteert.

meer >

AfbeeldingAanvraagZandbergen.jpg
Dorien Zandbergen, 2014

Op Eigen Houtje, Bottom-Up en Digitaal.

Deelregeling E-cultuur → Website / applicatie
24040

Documentairemaakster Dorien Zandbergen vraagt subsidie aan voor het produceren van de documentaire ‘Op eigen houtje, bottom-up en digitaal’. De documentaire bestaat uit vier films van 25 minuten, die via internet gepubliceerd worden. Het onderwerp van de documentaire is ‘Smart Citizenship’. De Smart Citizen is vanuit de overheid gezien de ideale burger binnen de participatiemaatschappij; hij is digitaal en milieubewust, zelfredzaam en zelf organiserend. Zandbergen stelt zichzelf de vraag hoe dit ideaalbeeld zich verhoudt tot de realiteit. Voor wie is Smart Citizenship bereikbaar? Biedt het een alternatief voor de oude hiërarchische, vervuilende samenleving? Of is de Smart Citizen een luchtbel en een speeltje voor een kleine elite? Zandbergen onderzoekt het netwerk rondom enkele voorlopers op dit gebied, zoals De Waag Society en Netwerk Democratie. Daarnaast trekt ze de wijk in en bezoekt buurthuizen om de ‘gewone burger’ aan het woord te laten. Rondom de vier films, die het onderwerp elk vanuit een specifieke vraag benaderen, organiseert Zandbergen een aantal publieksprogramma’s. Zandbergen ontving eerder een startsubsidie voor dit project.

meer >

THE_BRIDGE_.jpg
Dropstuff.nl, 2014

THE BRIDGE ZWEDEN - NEDERLAND 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 40.000

Na aanleiding van de viering van 400 jaar Nederland-Zweden diplomatieke betrekkingen hebben de Nederlandse ambassade in Stockholm en de Zweedse ambassade in Den Haag Dropstuff uitgenodigd om het project ‘The Bridge Zweden-Nederland 2014’ op te zetten. Het project bestaat uit twee mobiele paviljoens die in de publieke ruimte in twee steden in Nederland en Zweden worden neergezet. Elk paviljoen bestaat uit een scherm met bewegingsherkenningssensoren. Bewegingen worden gesignaleerd en doorgestuurd naar beide locaties. Zo kunnen mensen in beide steden live via een game met elkaar spelen. Dropstuff heeft tien gameontwerpers geselecteerd op basis van eerder werk, die elk een ontwerpteam zullen samenstellen. Elk team ontwikkelt een concept voor een artistieke game, waarvan er vijf worden geselecteerd voor verdere ontwikkeling voor de mobiele paviljoens. De eerste presentatie vindt plaats in september 2014 tijdens TodaysArt Festival in Den Haag en tegelijkertijd in Kulturhuset in Stockholm. De tweede presentatie is in oktober tijdens het Cinekid Festival in Amsterdam en in Umeå als onderdeel van het programma van Umeå culturele hoofdstad. Hiermee wil Dropstuff een interactieve digitale brug maken tussen Nederland en Zweden, die een platform vormt voor een publiekspresentatie van het werk van Nederlandse en Zweedse gameontwerpers.

meer >

STRP2.jpg
STRP, Eindhoven, 2014

STRP SCENES

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
50.000

STRP organiseert tweejaarlijks de STRP biënnale in Eindhoven, waar indoor art en technologie centraal staan. Naast de biënnale die in 2015 weer plaats zal vinden heeft STRP een jaarprogramma voor 2014 samengesteld, waarin technologie in de directe omgeving van de mens centraal staat. In vier weekenden door het jaar heen organiseert STRP de STRP SCENES; waarin een onderdeel van het thema wordt uitgediept door publiek en partners. Het programma bestaat uit een lezing en masterclass over het fenomeen ‘digiphrenia’; het tonen van e-cultuurwerken zonder schermen; de presentatie van een prototype van een ‘smart surrounding’ en meer samenwerkingen met (inter)nationale kunstenaars.

meer >

STRP2.jpg
STRP, Eindhoven, 2014

STRP SCENES

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

architectuurlokaal_logo.jpg
Architectuur Lokaal, 2013

Meerjarig Programma Architectuur Lokaal

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
300.000

Architectuur Lokaal richt zich op het versterken van de culturele betekenis van het opdrachtgeverschap om zo bij te dragen aan de ontwikkeling en vernieuwing van bouwcultuur en architectuurbeleid. De stichting organiseert hiervoor manifestaties, debatten, cursussen, workshops en geeft een tijdschrift uit. Verder toetst Architectuur Lokaal wedstrijdprogramma’s en registreert aanbestedingsprocedures. De aanvrager ziet zich als kenniscentrum voor bouwcultuur en opdrachtgeverschap in Nederland.

Het doel van het activiteitenprogramma 2013-2014 is het handhaven en het bevorderen van goed opdrachtgeverschap in samenwerking met ontwerpers. Architectuur Lokaal richt zich op bestuurders met bijvoorbeeld een opdrachtgeverschool, expertmeetings ‘ontwerp en beleid’ en een analyse van het ruimtelijk beleid van de provincies. Andere activiteiten zijn het platform voor de rijksbouwmeester, provinciaal bouwmeester en stadsarchitecten, een Europese aanbestedingendag en een project gericht op jonge ontwerpers en ontwikkelaars. Tot slot zijn er activiteiten gericht op het analyseren en het uitwisselen van ervaringen op het gebied van opdrachtgeverschap.

meer >

WEB_Wearable_Solar_Coat.jpg
Wearable Solar Coat. Photography: Mike Nicolaassen Make-­‐up: Angelique Stapelbroek Model: Julia J. at Fresh Model Management.
Pauline van Dongen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pauline van Dongen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

‘Wearable technology’, oftewel het integreren van mode en technologie staat centraal in de ontwerppraktijk van Pauline. Vanuit dit perspectief werkt de ontwerpster bijvoorbeeld aan een project waarbij een kledingstuk van stretchsensoren is voorzien om bewegingen te monitoren tijdens revalidatie. Of ze doet onderzoek naar de verwerking van flexibele zonnecellen in kleding. Een ander project is Morphogenesis. Hier wordt de ruimte tussen lichaam en kledingstuk onderzocht en benadrukt. Door middel van verschillende materialen worden ‘capsules’ gecreëerd rond het lichaam.

De missie van Pauline is ‘naturalizing technology’, waarmee ze wil uitdragen dat
technologie een nieuwe natuur is geworden. Ons eco-systeem is een techno-systeem, een
technologisch geordend eco-systeem.

Het komende jaar zal Pauline haar ideeën en onderzoek verder ontwikkelen. Dit doet ze door nieuwe samenwerkingen aan te gaan en deel te nemen aan workshops, expertmeetings en conferenties.


afgerond: september '14

meer >

WEB_Wearable_Solar_Coat.jpg
Wearable Solar Coat. Photography: Mike Nicolaassen Make-­‐up: Angelique Stapelbroek Model: Julia J. at Fresh Model Management.
Pauline van Dongen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pauline van Dongen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

Basì Guhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor “Basì Guhr” worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >