toekenningen

Prototype_arbeidsmigratie.jpg
Studio Prototype, 2012

Arbeidsmigratie als ruimtelijk vraagstuk

Deelregeling Architectuur → Onderzoek
(Onderzoek en Ontwerp)
€ 30.000,00
Studio Prototype zoekt in samenwerking met ZUS naar sociale en stedenbouwkundige oplossingen voor het ruimtelijke vraagstuk rondom arbeidsmigratie. Het project start met een onderzoek naar de huidige situatie van de voornamelijk Oost-Europese arbeidsmigranten in Noord-Limburg. Fotografe Reineke Otten maakt een reportage van de huidige woon- en leefsituatie van deze migranten. Op basis van hun patronen en behoeften maakt de aanvrager een psycho-geografisch overzicht, waaruit ruimtelijke en programmatische typologieën worden gedestilleerd. Dit leidt tot een toolbox die ingezet kan worden bij nieuwe ontwerpopgaven. In de tweede fase van het onderzoek toetst het team de resultaten in een
ontwerpstudie voor drie verschillende gebiedstypologieën; herbestemming leegstaand vastgoed, verbetering van kleinschalige binnenstedelijke huisvesting en nieuwbouw. Een van de studies voert de aanvrager uit in samenwerking met het Atelier Rijksbouwmeester. De resultaten van dit onderzoek worden op een symposium toegelicht aan beleidsmakers, gemeentes, woningbouwcorporaties en ontwerpers. Later worden ze tentoongesteld en gepubliceerd.

» website

bezoekerscentrum_kinderdijk.jpg
Stichting Werelderfgoed Kinderdijk SWEK, 2014

OpenOproepWerelderfgoedKinderdijk

Deelregeling Architectuur → Talentontwikkeling
25.000

Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) organiseert een ontwerpprijsvraag voor de entreezone van het Werelderfgoed Kinderdijk met een nieuw te realiseren bezoekerscentrum. Het traject van de prijsvraag is opgebouwd uit drie rondes. Een eerste selectie vindt plaats op basis van een visie op de opgave. Er worden vijf teams geselecteerd die hun visie in de tweede ronde uitwerken tot een schetsontwerp. De winnaar van de tweede ronde ontvangt een vervolgopdracht om het voorlopig ontwerp uit te werken. De ambitie is om het winnende plan daadwerkelijk uit te voeren. De stichting formuleert de volgende aandachtspunten voor de opgave; ontsluiting van het gebied, aantrekkelijk inrichtingsplan met krachtige en logische routing, entreezone als economische drager, behoud en versterking cultuurhistorische waarde, architectuur en interieur bezoekerscentrum. Voor de opgave is de gebiedsvisie Kinderdijk 2013, vastgesteld door de gemeente Molenwaard en Alblasserdam, richtinggevend. De organisatie van het prijsvraagtraject is in handen van Architectuur Lokaal en wordt financieel ondersteund door de provincie Zuid-Holland. Om de deelnemende ontwerpers inhoudelijk te begeleiden en te ondersteunen wordt subsidie aangevraagd.

meer >

Le_Havre.jpg
Richard Niessen, 2014

Hermetic Compendium of Typographic Masonry

Deelregeling Vormgeving → Evenement
17.454

Tijdens het festival Une Saison Graphique in Le Havre, Frankrijk (5 mei tot en met 17 juni 2014) presenteert Richard Niessen een installatie met daarin 26 affiches in de Bibliothèque Universitaire. In de installatie worden veertig ruimtelijke lijnen, als ware reusachtige mikado stokken, in de ruimte geplaatst. Deze opstelling sluit inhoudelijk aan op het thema van de installatie, dat wordt beschreven als een onbereikbare bewaarplek voor typografisch metselwerk. De tentoonstelling maakt Richard Niessen samen met Raf Snippe en Lowies van Zanen. De tentoonstelling is demontabel gemaakt om gemakkelijk op verschillende locaties te kunnen tonen. Esther de Vries verzorgt de publicatie die bij de tentoonstelling verschijnt. Tekstuele bijdragen komen van Tony Come en Pierre Yves Cachard.

meer >

N5M_hand_transparantkopie.jpg
Stichting Cool Mediators, 2014

Tactical Media Connections

Deelregeling E-cultuur → Onderzoek
€ 17.000

Stichting Cool Mediators organiseert een programma rondom ‘tactische media’, een begrip voor de verbinding van kunst, design, media en maatschappelijk en
politiek engagement. Iedereen kan in potentie tactische media produceren en verspreiden, dit is niet meer exclusief voorbehouden aan kunstenaars, vormgevers en activisten. Dat is de aanleiding voor Stichting Cool Mediators om het verschijnsel opnieuw te bestuderen. Zij organiseren hiervoor een reeks publieke bijeenkomsten en een onderzoekstraject. Kunstenaars, ontwerpers, theoretici en activisten van verschillende generaties zullen gezamenlijk werken aan een anthologie voor het begrip 'tactische media'. Hiernaast zal het online documentatieplatform ‘Tactical Media Files’ herzien en opnieuw ontwikkeld worden. Kunstenaar Robert M. Ochshorn is uitgenodigd een internet-kunstwerk te maken op basis van dit archief. Halverwege het project wordt een symposium voor een breed cultureel geïnteresseerd publiek gehouden bij Lighthouse Brighton. ‘Tactical Media Connections’ wordt afgesloten met een publiek evenement in de Tolhuistuin, waar ook de officiële boekpresentatie van de Tactische Media Anthologie zal plaatsvinden.

meer >

IAI_EU_.jpg
Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU), 2014

Craftsmanship networking event @ Venice Biennale

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 24.900

Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU) organiseert tijdens de Architectuur Biënnale van Venetië een netwerkevenement dat plaatsvindt in het Indonesische Paviljoen. De organisatie brengt met dit evenement jonge Nederlandse en Indonesische architecten in contact met opdrachtgevers en beleidsmakers uit Indonesië. IAI-EU organiseert in de periode voorafgaand aan de biënnale een open call voor jonge Nederlandse architecten. Kees Christiaanse selecteert daaruit een aantal deelnemers, die tijdens het netwerkevenement worden geïntroduceerd bij relevante Indonesische partijen. Daarnaast geven de deelnemers presentaties over onderwerpen zoals betaalbare huisvesting, transformatie van openbare ruimte, watermanagement en milieu. Deze onderwerpen komen voort uit actuele vraagstukken binnen de architectuur en stedenbouw in Indonesië. IAI-EU erkent dat de Nederlandse architectuursector veel ervaring heeft met deze onderwerpen en ziet de mogelijkheid om Nederlands aanbod te koppelen aan de Indonesische vraag. De organisatie wil jonge Nederlandse architecten promoten op internationaal niveau en bijdragen aan de kennisuitwisseling tussen Nederland en Indonesië op het gebied van architectuur en stedenbouw.

meer >

Screen_Shot_2012_06_13_at_18_06.jpg
Arcam, Amsterdam, 2014

Jaarprogramma Arcam

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
68.444

Architectuurcentrum Arcam richt zich op de hedendaagse discipline-overschrijdende aanpak van de architectuur. In 2014 verlegt Arcam haar koers en richt zich onder meer op het domein van de stad als podium. Het jaarprogramma concentreert zich op het ontwerp, de ontwerpers en de gebruikers van de stad. Het programma bestaat onder andere uit vier langlopende programma’s. Het project ‘Eiland te koop’ richt zich op ontwikkelingen en de toekomstige inrichting van het Centrumeiland, het eerste eiland van IJburg II. Voor het tweede programma ‘Ecoëxistentie – Bouwen voor Biodiversiteit’ onderzoekt Arcam hoe biodiversiteit in het stedelijk ontwerp geïntegreerd kan worden. Het derde programma ‘Huis en Haven’ is een onderzoek naar de veranderende rol van de ontwerper, overheid, gebruiker en bedrijven op een beperkt oppervlak. Met het vierde project ‘Goochelen met Data’ wil Arcam een breed publiek bewust maken over de werking van statistieken die aan de basis liggen van belangrijke beslissingen. De onderzoeken van de vier programma’s resulteren elk in publieke evenementen. Daarnaast organiseert Arcam lezingen en debatten die de actualiteit van de stadsontwikkeling als uitgangspunt hebben. In 2014 initieert Arcam een eerste stedelijke ontwerpinterventie: De stad is van ons. Daarnaast ontwikkelt het architectuurcentrum een traject om startende architecten te ondersteunen. Tevens organiseert Arcam twee internationale tentoonstellingen, over Lina Bo Bardi en over de Albums des Jeunes Architectes et Paysagistes. Jaarlijkse activiteiten keren terug waaronder een publicatie, het architectenbal waar de Amsterdamse Architectuurprijs wordt uitgereikt en de Dag van de Architectuur. In het algemeen is het verbreden van publieksbereik voor Arcam prioriteit.

Afb: Tapio Snellman / Filmstill SESC Pompéia in São Paulo, ontworpen door Lina Bo Bardi in 1977.

meer >

logo_v2.png
V2_ Instituut voor instabiele media, 2013

Meerjarig Programma V2_

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
800.000

V2_ werd dertig jaar geleden opgericht en onderzoekt de impact van technologie op kunst en samenleving. Dat doet ze thematisch en zowel theoretisch als praktijkgericht.
Voor de periode 2013-2014 ontvangt V2_ subsidie voor het activiteitenprogramma bestaande uit presentaties, praktijkgericht onderzoek en talentontwikkeling, publicaties, het contextualiseren en documenteren (archief/website) en de Agency, een verhuurfaciliteit voor kunstwerken ontwikkeld in het lab van V2_.

meer >

Header_Nieuwsbrief_960x640px.gif
2013

Talentontwikkeling 2013

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000,- per aanvrager

Op 20 mei 2013 zijn er 100 inzendingen binnengekomen bij het Stimuleringsfonds Creative Industrie. Van deze inzendingen zijn er 37 afkomstig uit de discipline architectuur in brede zin, 31 van jonge productvormgevers, 15 grafische vormgevers, 12 met als discipline mode en 5 met als discipline e-cultuur. De 3 meest voorkomende onderwijsinstellingen zijn de Design Academy Eindhoven, de Technische Universiteit Delft en de Gerrit Rietveld Academie.
Op basis van de portfolio’s en cv’s zijn uit deze 100 inzendingen 39 kandidaten geselecteerd voor de tweede ronde. Voor deze ronde moesten de kandidaten een motivatiebrief en een ontwikkelplan indienen. Uiteindelijk zijn 21 aanvragen gehonoreerd. Onder de 21 geselecteerden bevinden zich 6 jonge architecten, 4 mode ontwerpers, 1 jonge e-cultuur maker, 4 grafische vormgevers en 6 product- en vrije vormgevers.

samenstelling en werkwijze adviescommissie
De adviescommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en negen leden. De commissie is breed samengesteld en deskundig op het gebied van architectuur, vormgeving en e-cultuur. De voorzitter, Margriet Schavemaker is hoofd collecties en onderzoek bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. De leden die de discipline vormgeving vertegenwoordigen zijn mede-oprichter van het Lloyd Hotel en curator Suzanne Oxenaar, grafisch ontwerper Hendrik-Jan Grievink en mode ontwerper Bas Kosters. Op het gebied van e-cultuur nemen curator Hicham Khalidi, web en interactie designer Olivier Otten en cultureel strategy consultant Bertan Selim zitting. Architecten Anne Holtrop en Ronald Rietveld en architect en stedenbouwkundige Afaina de Jong vertegenwoordigen de discipline architectuur.

overwegingen en bevindingen van de tweede ronde
Ieder commissielid heeft alle voorstellen, bestaande uit een motivatiebrief en ontwikkelplan doorgenomen en vooraf beoordeeld. Deze beoordelingen vormden het vertrekpunt van de vergadering. Tijdens de vergadering zijn alle voorstellen individueel besproken.

De adviescommissie is onder de indruk van het talent dat zich deze ronde heeft aangediend. De kwaliteit van het werk dat de aanvragers laten zien is bijzonder, vernieuwend en veelbelovend.

De commissie merkt op dat deze generatie van jonge makers zich vaak richt op het organiseren van nieuwe, soms tijdelijke, platforms om hun eigen werk en dat van aanverwanten te tonen. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich ook op dit vlak te onderscheiden van de voorgaande generaties.

Hoewel er weinig aanmeldingen op het gebied van e-cultuur binnenkwamen ziet de commissie bij veel talenten afkomstig uit de diverse disciplines een interessante verhouding tot innovatie. De commissie spreekt de hoop uit dat in de toekomst meer talenten op het gebied van e-cultuur zich in het kader van deze regeling tot het fonds zullen wenden

De ingediende ontwikkelplannen zijn over het algemeen ambitieus en laten een onderzoekende, eigenzinnige houding zien. De visie en verbeeldingskracht die uit de plannen spreken zijn volgens de commissie overtuigend. De gehonoreerde plannen bevatten interessante onderzoeksvragen en zijn dynamisch, authentiek en concreet haalbaar.

De jonge makers laten zien dat ze voornemens zijn veel te ondernemen in de periode van één jaar. De commissie meent dat een aantal kandidaten gebaat zou zijn bij meer focus en raadt in deze gevallen dan ook aan om te kiezen voor een traject waarin meer aandacht aan een specifiek onderwerp kan worden besteed.
Toch zijn er ook kandidaten waarvan de commissie denkt dat hun ambitie niveau te laag is. Met de beschikbare middelen van de beurs kan een jonge ontwerper zich veel ruimte en mogelijkheden toe-eigenen. Dit is jammer genoeg (nog) niet altijd gebeurd.

De commissie meent dat de beurs een unieke kans biedt tot persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze verwachtte dan ook dat kandidaten een gedegen plan voor zouden leggen. Niet elke kandidaat is hierin geslaagd, aldus de commissie. Ze heeft dan ook louter die kandidaten geselecteerd die motiveren waarom en hoe ze zich verder denken te kunnen ontwikkelen.

Uit de opgestelde begrotingen spreekt, naar mening van de commissie, een ambitieuze houding die soms niet haalbaar lijkt. De commissie verwacht dat de jonge ontwerpers dit adresseren in de komende periode. Zowel professioneel als cultureel is dit van groot belang.

De commissie ziet bij een enkele jonge maker dat zelfkritiek en reflectie een belangrijke rol spelen in het ontwikkeltraject. Ze meent echter dat dit bij elke ontwerper een onderdeel zou moeten zijn van het ontwerp- en maakproces. Het is dus een gemis dat veel kandidaten hier geen tot weinig aandacht aan besteden.

Tot slot benadrukt de commissie dat de kwaliteit over het algemeen hoog is. Dat vindt zij bijzonder, mede gezien de huidige economische situatie. Middelen voor ondersteuning van cultuur en onderwijs zijn beperkt, evenals mogelijkheden voor doorontwikkeling in de praktijk. Dit treft vooral deze generatie. De commissie moedigt daarom de indieners aan om kansen te verkennen, te onderzoeken en aan te grijpen.

conclusie
De adviescommissie adviseert om eenentwintig aanvragers een subsidie binnen de Deelregeling Talentontwikkeling toe te kennen. Ze heeft een brede waaier aan talenten geselecteerd die in haar optiek samen een inspirerend voorbeeld zijn voor vakgenoten en een breder geïnteresseerd publiek.

Ze kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijk een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben gedegen plannen geschreven zonder daarbij hun artistieke vrijheid geweld aan te doen. De commissie verwacht dat de geselecteerden over een jaar op een verrassende wijze hun proces en het resultaat daarvan kunnen laten zien tijdens een publieke presentatie.

En de talenten 2013 zijn…
Adriaan Aarnoudse
Aliki van der Kruijs
Arna Mackic
Beer van Geer
Boris de Beijer
Danny Cremers
Deniz Terli
Elisabeth Klement
Fonteini Setaki
Irma Földényi
Jinhyun Jeon
Jólan van der Wiel
Jorge Bakker
Linda Valkeman
Maaike Fransen
Pauline van Dongen
Pieter Stoutjesdijk
Pinar Demirdag
Rick van der Linden
Rogier Delfos
Viola Renate de Koeijer




afgerond: november '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

verticalcitizens.jpg
Basaltfilm, 2014

Verticalcitizens.com

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 25.000

Verticalcitizens.com volgt online aan de hand van de eerste bewoners en gebruikers van het nieuwe Koolhaas gebouw De Rotterdam hoe een nieuwe gemeenschap zich langzaam opricht en leert lopen. Of, als het tegenzit, struikelt en onderuit gaat. Vertical- citizens.com is een transmediaal project, waarbij de site in wisselwerking staat met de documentaire film Verticale Stedelingen. Verticalcitizens.com volgt vanaf de ingebruikname gedurende minimaal twee jaar de ontwikkelingen in De Rotterdam. Het toont het gebouw als organisme, met data als hartmonitor, en ondersteund door fotografie en audio als ECG en thermometer.

Deze aanvraag behelst de ontwikkeling van de site en de transmediale architectuur van verhaallijnen.

De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >