toekenningen

Prototype_arbeidsmigratie.jpg
Studio Prototype, 2012

Arbeidsmigratie als ruimtelijk vraagstuk

Deelregeling Architectuur → Onderzoek
(Onderzoek en Ontwerp)
€ 30.000,00
Studio Prototype zoekt in samenwerking met ZUS naar sociale en stedenbouwkundige oplossingen voor het ruimtelijke vraagstuk rondom arbeidsmigratie. Het project start met een onderzoek naar de huidige situatie van de voornamelijk Oost-Europese arbeidsmigranten in Noord-Limburg. Fotografe Reineke Otten maakt een reportage van de huidige woon- en leefsituatie van deze migranten. Op basis van hun patronen en behoeften maakt de aanvrager een psycho-geografisch overzicht, waaruit ruimtelijke en programmatische typologieën worden gedestilleerd. Dit leidt tot een toolbox die ingezet kan worden bij nieuwe ontwerpopgaven. In de tweede fase van het onderzoek toetst het team de resultaten in een
ontwerpstudie voor drie verschillende gebiedstypologieën; herbestemming leegstaand vastgoed, verbetering van kleinschalige binnenstedelijke huisvesting en nieuwbouw. Een van de studies voert de aanvrager uit in samenwerking met het Atelier Rijksbouwmeester. De resultaten van dit onderzoek worden op een symposium toegelicht aan beleidsmakers, gemeentes, woningbouwcorporaties en ontwerpers. Later worden ze tentoongesteld en gepubliceerd.

» website

Crimson.jpg
Crimson Architectural Historians, 2014

Damn the Master's Plan

Deelregeling Architectuur → Publicatie
24.000

Wouter Vanstiphout schrijft een boek over het verband tussen stedelijke rellen, de ruimtelijke en sociaal-economische structuur van de stad en de rol van het ontwerp. Sinds de rellen in 2005 in Parijs interesseert Vanstiphout zich voor de mogelijke verbanden tussen de modernistische architectuur van de Franse hoogbouwwijken en de sociale onvrede die tot geweldsuitbarstingen leidde. De auteur heeft tijdens en na de rellen in Londen in 2011 in Engelse dag- en weekbladen stukken gepubliceerd en interviews gegeven waarbij hij voorspelde dat de opwinding gevolgd zou worden door onverschilligheid bij burgers en bestuurders. De aanvrager stelt dat hierdoor de problematiek nog altijd niet wordt begrepen en de oorzaken ook niet worden geadresseerd. ‘Damn The Master’s Plan’ is een publicatie die stedelijke rellen in een historisch perspectief van de naoorlogse stad plaatst, de rol van het ontwerp belicht en het verband legt met de problematiek in Nederland. Het gaat hierbij om een groep specifieke rellen die zonder duidelijk aanwijsbare aanleiding in de naoorlogse periode plaatsvonden in Westerse steden. Vanstiphout stelt, samen met andere deskundigen, dat de problematiek deels te wijten is aan de fysieke staat van de wijken waar de rellen ontstaan. Het boek gaat in zes hoofdstukken in op evenveel geweldsuitbarstingen in verschillende steden en wordt afgesloten met een epiloog waarin de auteur speculeert op een vreedzame toekomst voor deze steden door vormen van zelfbestuur en autonomie te creëren. Het manuscript is in het voorjaar van 2015 klaar en uitgever Verso Books zal met de auteur werken aan een boek met een wereldwijde distributie. De publicatie moet bij een breed (non)academisch publiek tot meer inzicht leiden.

meer >

afbeelding.jpg
Humanity House, 2014

Fair Fashion Lab

Deelregeling Vormgeving → Tentoonstelling
24.000

Op 24 april gaat in het Humanity House in Den Haag het programma met tentoonstelling ‘Fair Fashion Lab’ van start. Het Humanity House, opgericht in 2011, is een initiatief van het Rode Kruis en brengt aan de hand van programma's en exposities maatschappelijke thema's onder de aandacht. Naar aanleiding van nieuwsberichten over fabrieken met slechte werkomstandigheden voor de medewerkers in verschillende delen van de wereld, agendeert ‘Fair Fashion Lab’ de toekomst van de kledingproductie. In de tentoonstelling nodigt de organisatie experts uit verschillende disciplines uit om in een afgebakende ruimte hun visie op de toekomst van de mode-industrie te presenteren, onder wie ontwerpers Arne Hendriks en Monique van Heist. Verwacht wordt dat vanuit hun visie nieuwe ideeën voor duurzaam en verantwoorde productie ontstaan. Per toekomstvisie wordt een publieksavond georganiseerd, waarin de visie wordt toegelicht en onderzocht.

meer >

Logo_app_bewerkt_2.jpg
Pink Pony Express, 2014

Raduga

Deelregeling E-cultuur → Website / applicatie
€ 27.460

Pink Pony Express ontwikkelt een mobiele applicatie die op basis van meteorologische gegevens voorspelt waar en wanneer er regenbogen ontstaan. Ze richten zich hierbij in het bijzonder op regenbogen boven Russisch grondgebied. De aanleiding is de gespannen houding van de Russische politiek ten opzichte van de vermeende symbolische betekenis van de regenboog. Gebruikers van de applicatie ontvangen op hun smartphone voorspellingen van regenbogen. Ook is het mogelijk om via de applicatie foto’s van regenbogen te uploaden. Pink Pony werkt samen met partners als Amnesty International, Vice en het COC. Ook betrekt de aanvrager lokale, progressieve mediapartners in Rusland en is een Russische adviseur bij het project betrokken. Rondom de presentatie van het project wordt een programma samengesteld in de Balie in Amsterdam in de vorm van een groot meteorologisch feest.

meer >

Logo_app_bewerkt_2.jpg
Pink Pony Express, 2014

Raduga

Deelregeling E-cultuur → Website / applicatie

meer >

Mars_More_.jpg
798 FUTURE UNDERGROUND, 2014

Mars Architects

Deelregeling Internationalisering → Evenement
58.705,00

Het project ‘798 Future Underground’, geïnitieerd door de Nederlandse architectenbureaus Mars en More, is een case study waarin een groep Nederlandse en Chinese experts op uitnodiging van Mars en More concrete langetermijnstrategieën ontwikkelen voor de kwalitatieve doorontwikkeling van het ‘789 Art District’. Na dertig jaar snelle stedelijke groei in China is, volgens Mars en More, een nieuwe fase aangebroken waarin innovatieve strategieën voor stedelijke transformaties boven massaproductie worden verkozen. Dit doet de aanvrager door middel van een aantal workshops waarin de experts worden opgedeeld in acht multidisciplinaire teams. Tijdens de workshops werken de teams aan verschillende langetermijnstrategieën. In een aantal vervolgworkshops worden deze strategieën met elkaar uitgelijnd, zodat er een model ontstaat dat integraal toepasbaar is voor transformatie van verschillende Chinese steden. Gedurende een tweedaagse vervolgworkshop tijdens Beijing Design Week worden deze strategieën verder verfijnd. Daarnaast organiseert het team een lezingenreeks tijdens de Beijing Design Week met de betrokken Nederlandse en Chinese experts zoals OMA, XML en Node Architects. De resultaten van het onderzoek worden in Urban China Magazine gepubliceerd.

meer >

Architectuurcentrum_twente_germany_wind_turbines_photovoltaic_panels__2_.jpg
Architectuurcentrum Twente, 2014

Jaarprogramma ACT

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
35.775

Het jaarprogramma van het Architectuurcentrum Twente richt zich op drie thema’s: identiteit, innovatie en talentontwikkeling. Binnen het thema identiteit richt het centrum zich op versterking van de regio en verbetering van het imago. Het centrum organiseert hiervoor het project Placebook Twente, een digitaal platform over openbare ruimte. Projecten binnen het thema innovatie richten zich op het versterken van regionale economie en het ontwikkelen en toepassen van nieuwe materialen. In het kader van dit thema vinden de volgende projecten plaats: ‘Na werktijd’, gericht op leegstaand vastgoed in Twente, ‘Operationele architectuur: van passieve naar actieve gebouwen’, over de effecten van nieuwe energievormen op gebouwen, en ‘Generator 110kV’, een methode gericht op vastgelopen planprocessen. Binnen het thema talentontwikkeling vinden de expertmeeting ‘Senior ontwerpers #1’, presentaties en een tentoonstelling ‘Geslaagd ontwerp #16’ plaats. Hier staat het werk van jonge ontwerpers centraal. Naast bovengenoemde projecten onderzoekt het architectuurcentrum actuele vraagstukken via debatavonden en expertmeetings.

meer >

Architectuurcentrum_twente_germany_wind_turbines_photovoltaic_panels__2_.jpg
Architectuurcentrum Twente, 2014

Jaarprogramma ACT

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

iabr4_n05.jpg
Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, 2013

Meerjarig Programma IABR

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
900.000

De IABR presenteert in 2012 de vijfde editie van de internationale architectuurbiënnale. Aan de hand van een overkoepelend thema worden de resultaten van internationaal onderzoek getoond, lezingen gehouden en vinden discussies plaats. Thema’s waren ‘mobiliteit’, ‘polders’, ‘power’ , ‘open city’ en ‘making city’. De IABR beperkt zich niet tot een tweejaarlijkse manifestatie: de tentoonstellingen en andere activiteiten worden gevoed door langlopende onderzoeken naar concrete stedenbouwkundige opgaven.

De zesde editie van de IABR richt zich op de metropool als menselijke biotoop. Door de ontwikkeling van verstedelijking kan men stad en landschap niet meer beschouwen als twee afzonderlijke gebieden. Vanuit het perspectief van landschapsarchitectuur wil men alternatieve visies op verstedelijking en de metropolitane biotoop ontwikkelen en presenteren. De IABR zet denktanks en ateliers op, betrekt de Erasmus Universiteit en de TU Delft als onderzoekspartners en gaat diverse allianties aan. Hoogleraar en landschapsarchitect Dirk Sijmons is de curator van deze editie.

meer >

Header_Nieuwsbrief_960x640px.gif
2013

Talentontwikkeling 2013

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000,- per aanvrager

Op 20 mei 2013 zijn er 100 inzendingen binnengekomen bij het Stimuleringsfonds Creative Industrie. Van deze inzendingen zijn er 37 afkomstig uit de discipline architectuur in brede zin, 31 van jonge productvormgevers, 15 grafische vormgevers, 12 met als discipline mode en 5 met als discipline e-cultuur. De 3 meest voorkomende onderwijsinstellingen zijn de Design Academy Eindhoven, de Technische Universiteit Delft en de Gerrit Rietveld Academie.
Op basis van de portfolio’s en cv’s zijn uit deze 100 inzendingen 39 kandidaten geselecteerd voor de tweede ronde. Voor deze ronde moesten de kandidaten een motivatiebrief en een ontwikkelplan indienen. Uiteindelijk zijn 21 aanvragen gehonoreerd. Onder de 21 geselecteerden bevinden zich 6 jonge architecten, 4 mode ontwerpers, 1 jonge e-cultuur maker, 4 grafische vormgevers en 6 product- en vrije vormgevers.

samenstelling en werkwijze adviescommissie
De adviescommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en negen leden. De commissie is breed samengesteld en deskundig op het gebied van architectuur, vormgeving en e-cultuur. De voorzitter, Margriet Schavemaker is hoofd collecties en onderzoek bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. De leden die de discipline vormgeving vertegenwoordigen zijn mede-oprichter van het Lloyd Hotel en curator Suzanne Oxenaar, grafisch ontwerper Hendrik-Jan Grievink en mode ontwerper Bas Kosters. Op het gebied van e-cultuur nemen curator Hicham Khalidi, web en interactie designer Olivier Otten en cultureel strategy consultant Bertan Selim zitting. Architecten Anne Holtrop en Ronald Rietveld en architect en stedenbouwkundige Afaina de Jong vertegenwoordigen de discipline architectuur.

overwegingen en bevindingen van de tweede ronde
Ieder commissielid heeft alle voorstellen, bestaande uit een motivatiebrief en ontwikkelplan doorgenomen en vooraf beoordeeld. Deze beoordelingen vormden het vertrekpunt van de vergadering. Tijdens de vergadering zijn alle voorstellen individueel besproken.

De adviescommissie is onder de indruk van het talent dat zich deze ronde heeft aangediend. De kwaliteit van het werk dat de aanvragers laten zien is bijzonder, vernieuwend en veelbelovend.

De commissie merkt op dat deze generatie van jonge makers zich vaak richt op het organiseren van nieuwe, soms tijdelijke, platforms om hun eigen werk en dat van aanverwanten te tonen. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich ook op dit vlak te onderscheiden van de voorgaande generaties.

Hoewel er weinig aanmeldingen op het gebied van e-cultuur binnenkwamen ziet de commissie bij veel talenten afkomstig uit de diverse disciplines een interessante verhouding tot innovatie. De commissie spreekt de hoop uit dat in de toekomst meer talenten op het gebied van e-cultuur zich in het kader van deze regeling tot het fonds zullen wenden

De ingediende ontwikkelplannen zijn over het algemeen ambitieus en laten een onderzoekende, eigenzinnige houding zien. De visie en verbeeldingskracht die uit de plannen spreken zijn volgens de commissie overtuigend. De gehonoreerde plannen bevatten interessante onderzoeksvragen en zijn dynamisch, authentiek en concreet haalbaar.

De jonge makers laten zien dat ze voornemens zijn veel te ondernemen in de periode van één jaar. De commissie meent dat een aantal kandidaten gebaat zou zijn bij meer focus en raadt in deze gevallen dan ook aan om te kiezen voor een traject waarin meer aandacht aan een specifiek onderwerp kan worden besteed.
Toch zijn er ook kandidaten waarvan de commissie denkt dat hun ambitie niveau te laag is. Met de beschikbare middelen van de beurs kan een jonge ontwerper zich veel ruimte en mogelijkheden toe-eigenen. Dit is jammer genoeg (nog) niet altijd gebeurd.

De commissie meent dat de beurs een unieke kans biedt tot persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze verwachtte dan ook dat kandidaten een gedegen plan voor zouden leggen. Niet elke kandidaat is hierin geslaagd, aldus de commissie. Ze heeft dan ook louter die kandidaten geselecteerd die motiveren waarom en hoe ze zich verder denken te kunnen ontwikkelen.

Uit de opgestelde begrotingen spreekt, naar mening van de commissie, een ambitieuze houding die soms niet haalbaar lijkt. De commissie verwacht dat de jonge ontwerpers dit adresseren in de komende periode. Zowel professioneel als cultureel is dit van groot belang.

De commissie ziet bij een enkele jonge maker dat zelfkritiek en reflectie een belangrijke rol spelen in het ontwikkeltraject. Ze meent echter dat dit bij elke ontwerper een onderdeel zou moeten zijn van het ontwerp- en maakproces. Het is dus een gemis dat veel kandidaten hier geen tot weinig aandacht aan besteden.

Tot slot benadrukt de commissie dat de kwaliteit over het algemeen hoog is. Dat vindt zij bijzonder, mede gezien de huidige economische situatie. Middelen voor ondersteuning van cultuur en onderwijs zijn beperkt, evenals mogelijkheden voor doorontwikkeling in de praktijk. Dit treft vooral deze generatie. De commissie moedigt daarom de indieners aan om kansen te verkennen, te onderzoeken en aan te grijpen.

conclusie
De adviescommissie adviseert om eenentwintig aanvragers een subsidie binnen de Deelregeling Talentontwikkeling toe te kennen. Ze heeft een brede waaier aan talenten geselecteerd die in haar optiek samen een inspirerend voorbeeld zijn voor vakgenoten en een breder geïnteresseerd publiek.

Ze kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijk een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben gedegen plannen geschreven zonder daarbij hun artistieke vrijheid geweld aan te doen. De commissie verwacht dat de geselecteerden over een jaar op een verrassende wijze hun proces en het resultaat daarvan kunnen laten zien tijdens een publieke presentatie.

En de talenten 2013 zijn…
Adriaan Aarnoudse
Aliki van der Kruijs
Arna Mackic
Beer van Geer
Boris de Beijer
Danny Cremers
Deniz Terli
Elisabeth Klement
Fonteini Setaki
Irma Földényi
Jinhyun Jeon
Jólan van der Wiel
Jorge Bakker
Linda Valkeman
Maaike Fransen
Pauline van Dongen
Pieter Stoutjesdijk
Pinar Demirdag
Rick van der Linden
Rogier Delfos
Viola Renate de Koeijer




afgerond: november '14

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

Basì Guhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor “Basì Guhr” worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

WF_Promo_LevelView01.jpg
Kypski Music Productions, 2014

Wreck Fader

Gamefonds → Game
21.984,00

Wreck Fader is een game ter vervanging van een videoclip. Het is een samenwerking tussen artiest Thomas Elbers, animator Joram van Loenen en programmeur Tim Groeneboom. De game is zowel promotie van de nieuwe single, als een manier om spelers meer bij de muziek te betrekken. De game heeft ´turntablism’ als onderwerp, oftewel scratching, waarbij de draaitafel als muziekinstrument wordt gebruikt. De game wordt tegelijkertijd een open-source tool binnen Unity, waar indie developers mee aan de slag kunnen. De speler is de naald die zich door de groeven over de plaat beweegt. Het landschap wordt dusdanig uitvergroot, dat stofjes en andere dingen die je zoal op een plaat kunt tegenkomen, veranderen in tumbleweeds, en de groeven zelf bergen worden. Zo ontstaat een abstract landschap.


Het Gamefonds is een samenwerkingsregeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

zwarte_piet.jpg
Sunny Bergman, 2014

Ook al ben ik zwart als roet

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 25.000

De Familie Film & TV ontvangt een ontwikkel-subsidie voor het project 'Ook al ben ik zwart als roet' die zij samen met Sunny Bergman, (Beperkt houdbaar, Sletvrees) en IJsfontein produceren. 'Ook al ben ik zwart als roet' is een transmediaal project waarin sluipende vormen van racisme en de zogenaamde 'white privilege' centraal staan. Naast een televisiedocumentaire worden via verschillende (online) platforms en een game, privileges en onbewuste vooroordelen ten opzichte van huidskleur zichtbaar gemaakt en besproken. De jaarlijks terugkerende discussie over Zwarte Piet vormt de directe aanleiding voor dit project.

meer >

meer >