toekenningen

Vrouw_in_de_tuin.jpg
Uitgeverij de HEF publishers, 2014

De rol van vrouwen i. h. Nederlandse landschap

Deelregeling Architectuur → Publicatie
14.931

De publicatie ‘Er stond een vrouw in de tuin’, geschreven door Anne Mieke Backer, behandelt de rol van vrouwen in de Nederlandse tuin- en landschapsarchitectuur in verleden, heden en nabije toekomst. Volgens de aanvrager omvat het begrip ‘tuin’ cultuuraanplant in brede zin, onder andere grootschalige parklandschappen. De aanvrager stelt dat kunsthistorici tot op heden de nadruk legden op de ‘gesigneerde’ plattegrond en dat zij daarmee een Bermuda-driehoek creëerden waarbinnen de bijdrage van vrouwen vaak onzichtbaar was. Dit kwam mede doordat het beroep tuinarchitect pas in de 19de eeuw ontstond en veelal door mannen werd uitgeoefend. Aan de hand van die omissie behandelt de aanvrager delen van het vak tuin- en landschapsarchitectuur die tot nog toe onbeschreven zijn. Van daaruit trekt zij lijnen naar de toekomst.

meer >

aanpassing_Aanvraag_Real_Ca.gif
Bob Waardenburg/ WE MAKE CARPETS, 2014

Real Carpets

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie
7.401

In het collectief WE MAKE CARPETS werken ontwerpers Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten en Bob Waardenburg samen aan het verwerken van alledaagse producten in tijdelijke tapijtinstallaties. Hiermee beogen zij de gebruikte producten of objecten nader onder de aandacht te brengen van de beschouwers. Zij vragen een startsubsidie aan om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om zes echte, permanente tapijten te maken. Hoewel zij zich voor het onderzoek beperken tot de twee bekendste technieken voor het vervaardigen van tapijten - weven en tuften -, willen zij het vervaardigingsproces analyseren, ontleden en innoveren. WE MAKE CARPETS zoekt een alternatief voor het traditionele proces waarin het ontwerp voorgeprogrammeerd en machinaal tot stand komt. Door eerst de technieken en materialen in samenwerking met het Textiellab in Tilburg stap voor stap te onderzoeken, tracht het collectief een alternatief vervaardigingsproces te verwezenlijken. Het beoogde eindresultaat van het onderzoek is het ontwikkelen van een methodiek voor het maken van een tapijt waarin tijdens het weef- of tuftproces de menselijke hand continu aanwezig is om zo de creativiteit in het technische proces terug te brengen.

meer >

aanpassing_Aanvraag_Real_Ca.gif
Bob Waardenburg/ WE MAKE CARPETS, 2014

Real Carpets

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie

meer >

syncmotion.jpg
Mattijs Kneppers en Jaap Drupsteen, 2014

Sync Motion Graphics

Deelregeling E-cultuur → Website / applicatie
€ 35.000

De integratie van beeld en licht in muziekshows wordt momenteel door middel van niet-communicerende tools opgesteld. Een volwaardige tool waarmee content-creatie voor real-time gesynchroniseerde toepassingen kan worden uitgevoerd, bestaat niet. Aanvragers Kneppers en Drupsteen ontwikkelen een toolset om synchroniteit tussen motion graphics en muziek tot in detail te bewerkstelligen. Het eindproduct zal bestaan uit een basisapplicatie en een aantal plugins, die aansluiten op Showsync en te koppelen zijn in Ableton Live. Op deze manier creëren zij één compositiewereld voor beide disciplines.

meer >

BIO_in_MAD.jpg
Museum of Architecture and Design, 2014

BIO 50 - 3, 2, 1, … TEST; 24th Biennial of Design (BIO)

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 69.953

Het Museum van Architectuur en Design in Ljubljana organiseert in samenwerking met curator Jan Boelen BIO50 – 3,2,1,… TEST, de 24e editie van de Design Biënnale in Ljubljana, Slovenië. De curator heeft elf internationale multidisciplinaire teams samengesteld. Voorafgaand aan de Design Biënnale werken de teams onder begeleiding van mentoren en samen met lokale partners aan projecten omtrent actuele lokale en globale onderwerpen, zoals ‘Nanotourism’ en ‘Hacking Households’. Tijdens de biënnale worden de resultaten van de samenwerkingen gepresenteerd in een tentoonstelling, catalogus en een reeks evenementen. Er wordt dan ook door de jury een ‘Best Collaboration Award’ uitgereikt voor de beste samenwerking. De organisatie beoogt hiermee een ander biënnaleformat te onderzoeken, dat op vernieuwende wijze de actuele staat van design toont. De organisatie ziet de toegevoegde waarde van Nederlandse ontwerpers die met hun vernieuwende ideeën, openheid en innovatieve visie bij kunnen dragen aan het genereren van geïntegreerde oplossingen voor bestaande sociale problemen in Slovenië. De geselecteerde Nederlandse design professionals die deel uitmaken van het team van mentoren zijn onder andere Rianne Makkink, Lucas Mullié en Aldo Bakker. Matylda Krzykowski en Louise Schouwenberg dragen bij aan de publicatie over BIO50. De organisatie werkt samen met meer dan dertig lokale, nationale en internationale projectpartners en heeft een groot internationaal en regionaal publiek voor ogen.

meer >

CM_1_JessicaDreu_img_0925FIBER.jpg
FIBER, 2014

Coded matter(s)

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
40.000

Stichting FIBER organiseert activiteiten gericht op jonge makers uit het domein van digitale media in relatie tot beeldende kunst, podiumkunsten en verschillende ontwerpdisciplines. De programmaserie Coded matter(s) bestaat uit zes evenementen die op verschillende locaties in het land worden georganiseerd. In de serie wordt steeds de relatie tussen digitale media en een artistieke discipline opgezocht. De programma’s variëren van dansavonden tot talkshows en van workshops tot filmprogramma’s. FIBER zoekt toenadering tot (kennis)partners als 5 Days Off, De Brakke Grond, SETUP, AR Lab, LIMA en diverse opleidingen. De kennis en ervaring van de Coded Matter(s) serie culmineert in het tweejaarlijkse FIBER festival.

meer >

mmlogo2005RGB.jpg
Mediamatic, 2013

Meerjarig Programma Mediamatic

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
800.000

Mediamatic houdt zich sinds 1983 bezig met ontwikkelingen op het gebied van kunst, mediatechnologie en interactieve media. Onderzoek en experiment met nieuwe media en het cultureel en maatschappelijk potentieel van nieuwe technologieën staan daarbij voorop.

Het basisprogramma waarvoor Mediamatic een subsidie aanvraagt is onder te verdelen in activiteiten, thema’s en programmalijnen. Naast een voortzetting van de bestaande activiteiten als tentoonstellingen, workshops en presentaties die zich bezig houden met kunst, cultuur en maatschappij, gecombineerd met nieuwe media en technologieën, zal het activiteitenprogramma ook ruimte geven aan een aantal nieuwe thema’s. Deze hoofdthema’s zijn ontwerpen met organismen, een lab voor mycomaterialen en voedseltechnologie.

meer >

Header_Nieuwsbrief_960x640px.gif
2013

Talentontwikkeling 2013

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000,- per aanvrager

Op 20 mei 2013 zijn er 100 inzendingen binnengekomen bij het Stimuleringsfonds Creative Industrie. Van deze inzendingen zijn er 37 afkomstig uit de discipline architectuur in brede zin, 31 van jonge productvormgevers, 15 grafische vormgevers, 12 met als discipline mode en 5 met als discipline e-cultuur. De 3 meest voorkomende onderwijsinstellingen zijn de Design Academy Eindhoven, de Technische Universiteit Delft en de Gerrit Rietveld Academie.
Op basis van de portfolio’s en cv’s zijn uit deze 100 inzendingen 39 kandidaten geselecteerd voor de tweede ronde. Voor deze ronde moesten de kandidaten een motivatiebrief en een ontwikkelplan indienen. Uiteindelijk zijn 21 aanvragen gehonoreerd. Onder de 21 geselecteerden bevinden zich 6 jonge architecten, 4 mode ontwerpers, 1 jonge e-cultuur maker, 4 grafische vormgevers en 6 product- en vrije vormgevers.

samenstelling en werkwijze adviescommissie
De adviescommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en negen leden. De commissie is breed samengesteld en deskundig op het gebied van architectuur, vormgeving en e-cultuur. De voorzitter, Margriet Schavemaker is hoofd collecties en onderzoek bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. De leden die de discipline vormgeving vertegenwoordigen zijn mede-oprichter van het Lloyd Hotel en curator Suzanne Oxenaar, grafisch ontwerper Hendrik-Jan Grievink en mode ontwerper Bas Kosters. Op het gebied van e-cultuur nemen curator Hicham Khalidi, web en interactie designer Olivier Otten en cultureel strategy consultant Bertan Selim zitting. Architecten Anne Holtrop en Ronald Rietveld en architect en stedenbouwkundige Afaina de Jong vertegenwoordigen de discipline architectuur.

overwegingen en bevindingen van de tweede ronde
Ieder commissielid heeft alle voorstellen, bestaande uit een motivatiebrief en ontwikkelplan doorgenomen en vooraf beoordeeld. Deze beoordelingen vormden het vertrekpunt van de vergadering. Tijdens de vergadering zijn alle voorstellen individueel besproken.

De adviescommissie is onder de indruk van het talent dat zich deze ronde heeft aangediend. De kwaliteit van het werk dat de aanvragers laten zien is bijzonder, vernieuwend en veelbelovend.

De commissie merkt op dat deze generatie van jonge makers zich vaak richt op het organiseren van nieuwe, soms tijdelijke, platforms om hun eigen werk en dat van aanverwanten te tonen. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich ook op dit vlak te onderscheiden van de voorgaande generaties.

Hoewel er weinig aanmeldingen op het gebied van e-cultuur binnenkwamen ziet de commissie bij veel talenten afkomstig uit de diverse disciplines een interessante verhouding tot innovatie. De commissie spreekt de hoop uit dat in de toekomst meer talenten op het gebied van e-cultuur zich in het kader van deze regeling tot het fonds zullen wenden

De ingediende ontwikkelplannen zijn over het algemeen ambitieus en laten een onderzoekende, eigenzinnige houding zien. De visie en verbeeldingskracht die uit de plannen spreken zijn volgens de commissie overtuigend. De gehonoreerde plannen bevatten interessante onderzoeksvragen en zijn dynamisch, authentiek en concreet haalbaar.

De jonge makers laten zien dat ze voornemens zijn veel te ondernemen in de periode van één jaar. De commissie meent dat een aantal kandidaten gebaat zou zijn bij meer focus en raadt in deze gevallen dan ook aan om te kiezen voor een traject waarin meer aandacht aan een specifiek onderwerp kan worden besteed.
Toch zijn er ook kandidaten waarvan de commissie denkt dat hun ambitie niveau te laag is. Met de beschikbare middelen van de beurs kan een jonge ontwerper zich veel ruimte en mogelijkheden toe-eigenen. Dit is jammer genoeg (nog) niet altijd gebeurd.

De commissie meent dat de beurs een unieke kans biedt tot persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze verwachtte dan ook dat kandidaten een gedegen plan voor zouden leggen. Niet elke kandidaat is hierin geslaagd, aldus de commissie. Ze heeft dan ook louter die kandidaten geselecteerd die motiveren waarom en hoe ze zich verder denken te kunnen ontwikkelen.

Uit de opgestelde begrotingen spreekt, naar mening van de commissie, een ambitieuze houding die soms niet haalbaar lijkt. De commissie verwacht dat de jonge ontwerpers dit adresseren in de komende periode. Zowel professioneel als cultureel is dit van groot belang.

De commissie ziet bij een enkele jonge maker dat zelfkritiek en reflectie een belangrijke rol spelen in het ontwikkeltraject. Ze meent echter dat dit bij elke ontwerper een onderdeel zou moeten zijn van het ontwerp- en maakproces. Het is dus een gemis dat veel kandidaten hier geen tot weinig aandacht aan besteden.

Tot slot benadrukt de commissie dat de kwaliteit over het algemeen hoog is. Dat vindt zij bijzonder, mede gezien de huidige economische situatie. Middelen voor ondersteuning van cultuur en onderwijs zijn beperkt, evenals mogelijkheden voor doorontwikkeling in de praktijk. Dit treft vooral deze generatie. De commissie moedigt daarom de indieners aan om kansen te verkennen, te onderzoeken en aan te grijpen.

conclusie
De adviescommissie adviseert om eenentwintig aanvragers een subsidie binnen de Deelregeling Talentontwikkeling toe te kennen. Ze heeft een brede waaier aan talenten geselecteerd die in haar optiek samen een inspirerend voorbeeld zijn voor vakgenoten en een breder geïnteresseerd publiek.

Ze kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijk een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben gedegen plannen geschreven zonder daarbij hun artistieke vrijheid geweld aan te doen. De commissie verwacht dat de geselecteerden over een jaar op een verrassende wijze hun proces en het resultaat daarvan kunnen laten zien tijdens een publieke presentatie.

En de talenten 2013 zijn…
Adriaan Aarnoudse
Aliki van der Kruijs
Arna Mackic
Beer van Geer
Boris de Beijer
Danny Cremers
Deniz Terli
Elisabeth Klement
Fonteini Setaki
Irma Földényi
Jinhyun Jeon
Jólan van der Wiel
Jorge Bakker
Linda Valkeman
Maaike Fransen
Pauline van Dongen
Pieter Stoutjesdijk
Pinar Demirdag
Rick van der Linden
Rogier Delfos
Viola Renate de Koeijer




afgerond: november '14

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

Basì Guhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor “Basì Guhr” worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

moskee.jpg
Verhaalmakers, 2014

Moskee in de stad

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 15.000

Een non-fictie transmediale ontwikkel aanvraag rondom de bouw van de Westermoskee in Amsterdam binnen de ‘multiculturele samenleving’. De omwonenden van de toekomstige Westermoskee kunnen niet wegkijken van de bouw, daarvoor is de moskee fysiek en symbolisch te prominent aanwezig. Vanaf april tot november 2014 worden de ontwikkelingen van enkele Nederlandse omwonenden en Turkse hoofdrolspelers gevolgd gedurende de laatste zes maanden van de bouwperiode.



De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >