toekenningen

Voormalige_RK_basisschool_in_De_Marne.jpg
VOF de Kervanseray, 2009

Verhalen van de scholen van het Noorderland

Regeling Belvedere 2002-2009 → Onderzoek
(Belvedere)
€ 40.000
Onderzoek naar scholen in Noord- en Oost-Groningen die door krimp aan hun oorspronkelijke betekenis inboeten en waarvoor een nieuwe functie gevonden moet worden


Mediawerf2.jpg
The Patching Zone ism Zadkine, 2014

De Mediawerf, de werkplaats waar kennis en kunde samenkomen.

Deelregeling Architectuur → Open oproep
10.000

The Patching Zone heeft in samenwerking met regionaal opleidingencentrum Zadkine een mediawerf opgezet. De mediawerf is een werkplaats voor het techniekcluster van Zadkine, waarvan de opleiding Human Technology de kern vormt. De doelstelling hierbij is om studenten en docenten een creatieve, actief lerende beroepshouding mee te geven, waarbij student, docent en bedrijfsleven gezamenlijk opereren. The Patching Zone positioneert in dit kader peer learning in de context van lifelong learning. Binnen het onderzoeksproject worden komend studiejaar workshops gegeven aan studenten, docenten en afgevaardigden uit het bedrijfsleven, om het jaar daarop verder te kunnen werken op basis van opdrachten ingebracht door het bedrijfsleven.
The Patching Zone richt zich op de operationalisering van de Mediawerf voor het komend studiejaar, implementatie en verdere ontwikkeling van het Mediawerf model voor meerdere studierichtingen en de ontwikkeling van het ontwikkelproces voor docenten. Zij werkt hiervoor samen met Culturele Coöperatie Wilhelminapier Rotterdam, het Nederlands Fotomuseum, Nieuwe Luxor, LP2, Lantaarn/Venster, SKVR--‘Beeldfabriek en het Libanon college.

Dit project werd ondersteund n.a.v. de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners.

meer >

ekwc.jpg
Europees Keramisch Werkcentrum, 2014

TOP Gemaakt

Deelregeling Vormgeving → Evenement
10.000

Top gemaakt is een expertmeeting op 2,3 en 4 oktober, die wordt georganiseerd door het Europees Keramisch Werkcentrum in samenwerking met negen Vlaamse en Nederlandse ambachtelijke werkplaatsen zoals Textiellab en Beeldenstorm. De expertmeeting richt zich op het vergroten van de maatschappelijke impact van werkplaatsen door actieve verbindingen te leggen met de samenleving, het bedrijfsleven en scholen. In de periode voorafgaand aan de expertmeeting nodigt de organisatie jonge ontwerpers uit die in de werkplaatsen gaan werken. De resultaten daarvan worden tijdens de expertmeeting getoond. De organisatie onderzoekt op 2 en 3 oktober hoe de werkplaats als innovatief kenniscentrum en doorgeefluik van ambachtelijke technieken via digitaliseringsprocessen een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Ze verwacht voor dit gedeelte rond de tweehonderd deelnemers die afkomstig zijn uit de kunstwereld, ontwerpsector, het onderwijs en bedrijfsleven. Op 4 oktober organiseren de werkplaatsen door het gehele land de Open Deurendag, waarop het publiek de werkplaatsen kan bezoeken, rondleidingen krijgt en deel gaat nemen aan workshops. De organisatie beoogt met de expertmeeting de kennis van werkplaatsen toegankelijk te maken voor de maatschappij en het bedrijfsleven.

Beeld: Werkplaats Beeldenstorm, Eindhoven aan het gieten voor Mieke Meijer, 2013

meer >

ekwc.jpg
Europees Keramisch Werkcentrum, 2014

TOP Gemaakt

Deelregeling Vormgeving → Evenement

meer >

leadImage.jpgFoto: Jean-Sébastian Senécal
Anouk Wipprecht, 2014

Technosensual: Where Fashion Meets Technology 2014

Deelregeling E-cultuur → Tentoonstelling
€ 23.710

Na een succesvolle eerste editie in 2012 in Wenen krijgt de tentoonstelling ‘Technosensual: Where fashion meets Technology’ een vervolg in Canada. In 2014 zal de tentoonstelling in het kader van het ELEKTRA festival in Montreal te zien zijn. Voor de tentoonstelling selecteerde ‘haute-tech’ ontwerpster Anouk Wipprecht 31 werken op het snijvlak van haute couture en technologie. Nederlandse, of in Nederland werkende ontwerpers zijn daarbij sterk vertegenwoordigd. Elf ontwerpen werden in een artist-in-residence programma speciaal voor de tentoonstelling gemaakt. Voor de nieuwe editie in Canada worden daar nog twee nieuwe werken aan toegevoegd. De veelal interactieve en vaak spectaculaire ontwerpen tonen de nieuwste vormen van geïntegreerde technologie in kleding en stoffen. Technosensual biedt zodoende een speculatieve blik op de toekomst. Aan de tentoonstelling zijn een symposium en workshopprogramma gekoppeld waaraan de Nederlandse ontwerpers Pauline van Dongen, Maartje Dijkstra en Bart Hess zijn verbonden.


Foto: Jean-Sébastian Senécal

meer >

Belgrado_Design_Week__.jpg
Citizen's Association Design Week, 2014

Dutch Design at Belgrade Design Week 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 10.000

Het thema van de Belgrado Design Week 2014 is ‘Sense’. Elk jaar nodigt de organisatie tijdens de Belgrado Design Week vooraanstaande Nederlandse design professionals uit om workshops en lezingen te geven. Dit jaar zijn dat Zuzanna Skalska van VanBerlo, Ralph Nauta en Lonneke Gordijn van Studio Drift en Ido Garini van Studio Appétit. De Nederlandse ontwerpers delen hun kennis tijdens de Belgrado Design Week in het Museum of Yugoslav History met een groot internationaal designpubliek en creatieve professionals uit Zuidoost-Europa. De bijdrage van de ontwerpers richt zich op de toepassing van Nederlandse ontwerpstrategieën in Servië, ‘technology design’ als een uniek Nederlands netwerkmodel en de introductie van ‘food design’ als nieuwe beweging. De Belgrado Design Week beoogt een jaarlijkse katalysator te zijn voor creativiteit en kennisuitwisseling voor de gehele Zuidoost-Europese regio.

meer >

587.jpg
MOTI - Museum Of The Image, Breda, 2014

Jaarprogramma MOTI

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
75.000

Het Museum of the Image (MOTI) beoogt museale tradities te verbinden aan de hedendaagse, visuele cultuur waar bewegend beeld, architectuur, mode, sieraden en accessoires vormgeving en beeldende kunst door elkaar lopen. Het museum bestudeert en stimuleert de ontwikkelingen in de beeldcultuur en de daaruit voortkomende crosssectorale samenwerkingen. Met het programma hoopt het museum bij te dragen aan de totstandkoming van een rijke en krachtige betekenis van de beeldcultuur door verbindingen te creëren tussen de geschiedenis van de visuele communicatie en de huidige en toekomstige beeldcultuur. MOTI organiseert in 2014 de tentoonstellingen 'De Collectie', 'MOTI HOTEL II: Jan van der Ploeg', 'BredaPhoto: Der Wanderer', 'Bahram Sadeghi: De keppel en de hoofddoek' en de conferentie met publicatie 'I don't know‘¦'.

meer >

587.jpg
MOTI - Museum Of The Image, Breda, 2014

Jaarprogramma MOTI

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

submarine_logo.jpg
Submarine Channel, 2013

Meerjarig Programma Submarine Channel

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
700.000

Submarine Channel is een publiek kanaal dat verhalende e-cultuurproducties produceert en vertoont. De instelling brengt in deze artistieke transmedia producties makers met uiteenlopende achtergronden samen die verschillende digitale mediatechnologieën met elkaar combineren om verhalen te vertellen.

Het activiteitenprogramma van Submarine Channel voor de periode 2013-2014 bestaat uit het produceren en vertonen van eigen transmediaproducties, het contextualiseren van eigen en externe producties, het organiseren van live events en onderzoek naar nieuwe distributieplatforms.

meer >

Claudy_Jongstra_Hammer.jpg
Claudy Jongstra, 2014

Indigo @ The Hammer Museum L.A.

Deelregeling Talentontwikkeling → Open oproep
€ 25.000

Claudy Jongstra maakt een wandtapijt voor het Hammer Museum in Los Angeles. Het museum heeft Jongstra gevraagd om een permanent werk te maken. De keuze voor Jongstra is gemotiveerd vanwege haar unieke werkwijze waarin het gehele maak- en productieproces wordt betrokken en de verbindingen die Jongstra legt tussen textiel, kunst, architectuur en erfgoed. De ontwerper wil met haar werk de notie van zachtheid en de verwondering over de natuur terug brengen in het hart van de stad Los Angeles. De beurs stelt Claudy Jongstra in staat om meer tijd aan onderzoek naar materiaal, structuur, kleur en compositie te besteden.

meer >

steye.jpg
Steye, 2014

What do we care 4 - 360º

TAX-videoclipfonds → Website / applicatie
16.000

Stije Hallema maakt voor zijn nummer ‘What do we care 4’ een 360° videoclip. In de clip speelt de band het nummer. In de ruimte om de band heen gebeuren echter ook allerlei zaken. Door zelf te kiezen waar de kijker op focust kan de clip veel verschillende verhalen en perspectieven in beeld brengen. Alles binnen de 360 graden zal zichtbaar zijn. In de realisatie van de clip werkt Steye samen met Jakob Proyer, Marieke Nooren en Adrien Jeanjean.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

pigeons.jpg
The Shoebox Diorama, 2014

The Pigeon Man

Gamefonds → Game
58.340,-

In ronde 13GC heeft The Shoebox Diorama een startsubsidie ontvangen voor het maken van een speelbare demo op de Oculus Rift. In ronde 14GB is de vervolgaanvraag gehonoreerd. The Pigeon Man is een magisch realistische, illustratieve game voor de Oculus Rift en iPad. De gameplay richt zich op dialogen tussen verschillende karakters en het beleven van ruimtes. Het verhaal bestaat uit 4 episodes waarin het leven van de vogeljongen en zijn vader centraal staat. De besturing van de game gaat door middel van hoofdbewegingen; ja of nee knikken, intensief naar een object staren of wegkijken lokken allen verschillende reacties uit. Op deze manier doorloopt de speler het verhaal, ondertussen invloed uitoefenend door middel van subtiele bewegingen. Alle 3D-ruimtes worden met de hand digitaal ingeschilderd en zijn na afloop van de game altijd opnieuw te bezoeken.

Het Gamefonds is een samenwerkingsregeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Deze aanvraag is ingediend bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

tussen2vuren1.jpg
NTR/VPRO, 2014

Tussen twee vuren

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 66.592

In 2014 is het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Dat wordt in Nederland onder meer herdacht met de uitzending van de documentaireserie 14 Diaries of the Great War, een co-productie van vele Europese omroepen waaronder VPRO en NTR. Nederland komt niet aan bod in deze internationale serie. Tussen Twee Vuren Interactive is een interactieve web-documentaire over Nederlanders die eigen land verlieten en ieder op hun eigen manier verwikkeld raakten in de Eerste Wereldoorlog. Met het gemengde gebruik van verschillende media en de inzet van speciaal ontwikkelde 3D technieken worden de verhalen van deze Nederlanders op een visueel aantrekkelijke manier in de bredere context van de oorlog geplaatst.

De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >