toekenningen

045.jpg
Creating innovative production environment, 2013

Vereniging Deltametropool

Deelregeling Architectuur → Startsubsidie
7500,00

Vereniging Deltametropool vraagt een startsubsidie aan om een onderzoek te starten naar de ruimtelijke vereisten bij het verbinden van kennis- en industrieclusters. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Anke Wetzel en Paul Gerretsen. De aanvrager stelt dat binnen de kenniseconomie er behoefte is aan het meer verbinden van kennis- en productieclusters tot innovatieclusters. Op basis van de economische studie Weerbare regio benoemt de aanvrager de obstakels die het tot stand komen van deze innovatieclusters in de weg staan. Door de regio Delft-Leiden als testgebied te nemen voor ruimtelijke strategieën verwacht Wetzel tot bruikbare modellen te komen voor de planning van innovatieclusters. Een klankbordgroep bestaande uit prof. Frank van Oort (Urban Economics) en Helmut Thöle (provincie Zuid Holland) wordt aangevuld met experts van de gemeenten Delft en Leiden en van de lokale industrieën. Tijdens expertmeetings zullen zij de onderzoekers van feedback voorzien.

meer >

aanpassing_Aanvraag_Real_Ca.gif
Bob Waardenburg/ WE MAKE CARPETS, 2014

Real Carpets

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie
7.401

In het collectief WE MAKE CARPETS werken ontwerpers Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten en Bob Waardenburg samen aan het verwerken van alledaagse producten in tijdelijke tapijtinstallaties. Hiermee beogen zij de gebruikte producten of objecten nader onder de aandacht te brengen van de beschouwers. Zij vragen een startsubsidie aan om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om zes echte, permanente tapijten te maken. Hoewel zij zich voor het onderzoek beperken tot de twee bekendste technieken voor het vervaardigen van tapijten - weven en tuften -, willen zij het vervaardigingsproces analyseren, ontleden en innoveren. WE MAKE CARPETS zoekt een alternatief voor het traditionele proces waarin het ontwerp voorgeprogrammeerd en machinaal tot stand komt. Door eerst de technieken en materialen in samenwerking met het Textiellab in Tilburg stap voor stap te onderzoeken, tracht het collectief een alternatief vervaardigingsproces te verwezenlijken. Het beoogde eindresultaat van het onderzoek is het ontwikkelen van een methodiek voor het maken van een tapijt waarin tijdens het weef- of tuftproces de menselijke hand continu aanwezig is om zo de creativiteit in het technische proces terug te brengen.

meer >

aanpassing_Aanvraag_Real_Ca.gif
Bob Waardenburg/ WE MAKE CARPETS, 2014

Real Carpets

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie

meer >

bart.jpg
bART DW, 2014

Playful Arts Festival: Urban Play

Deelregeling E-cultuur → Festival
25000

Stichting bART/DW organiseert in samenwerking met Zo-ii van 12 tot en met 15 juni het Playful Arts Festival in ‘s-Hertogenbosch. Het festival streeft er naar een breed publiek in contact te brengen met speelse kunst- en gamevormen. Het biedt een podium aan interactiedesigners, gameontwikkelaars en kunstenaars die zich bezig houden met cross-overs op dit gebied. Het thema Urban Play wordt vertaald naar een programma waarbij de nadruk ligt op interactieve installaties en spelvormen in de openbare ruimte. Daarnaast wordt een verdiepend programma georganiseerd in de WII fabriek met lezingen en presentaties. Hier zal ook het onderdeel ‘ Live New Games Salon’ worden gepresenteerd. Internationale experts, designers en curatoren worden hierin uitgenodigd om live via een Google hangout te discussiëren over de ideeën en thematiek rondom Playful Arts.

meer >

SHAU_.jpg
SHAU, 2014

KOTA TUA CREATIVE FESTIVAL

Deelregeling Internationalisering → Festival
€ 40.450

In 2013 werkte een aantal teams bestaande uit Indonesische en Nederlandse architecten samen met het stadsbestuur van Jakarta en vastgoedbeheerders aan stedelijke interventies in de wijk Kota Tua. Deze wijk is in de oude stad van Jakarta en dateert uit de Nederlandse koloniale periode. De betrokken Nederlandse bureau’s waren MVRDV, OMA, KCAP en Niek Roozen Landscape Architects. Het doel van het project was het vergroten van de kwaliteit van Kota Tua, door op zes historische gebouwen en één publieke ruimte ‘archipunctuur’ toe te passen. Dit zijn kleine stadsinterventies op specifieke plekken die een groot effect hebben op de leefbaarheid van het omringende gebied. Tijdens het tweedaagse Kota Tua Creative Festival worden de resultaten van het project gepresenteerd. De ontwikkelde ontwerpen worden tijdens het festival verwezenlijkt en zijn te bezichtigen door het publiek. Ook organiseert het team een publiek debat over de projecten in samenwerking met Archinesia, een internationaal architectuurmagazine in Indonesië. Daarnaast vinden tijdens het festival een aantal andere activiteiten plaats, zoals een fotografietentoonstelling en een aantal workshops. De organisatie wil middels het festival de wijk Kota Tua presenteren als een authentieke en leefbare buurt, waar veel mogelijkheden liggen voor stadsvernieuwing. De organisatie hoopt samenwerking te stimuleren tussen potentiële investeerders, architecten en vastgoedbeheerders in Kota Tua. Hiervoor wordt samengewerkt met het Indonesische Ministerie van Toerisme en Creatieve Industrie, The Heritage Buildings Preservation Foundation, het Erasmushuis en Stichting Jakarta Old Town Kotaku.

meer >

Energy_harvester.png
Cinekid, Amsterdam, 2014

Superhuman

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
58.800

Stichting Cinekid wordt ondersteund voor twee specifieke onderdelen van het festival: het Medialab en een conferentie. Het Medialab is een grote, jaarlijks terugkerende tentoonstelling van interactieve media-installaties en is gericht op kinderen. Het thema van 2014 is ‘Superhuman’. De conferentie over nieuwe media, maakt onderdeel uit van het programma voor professionals. De doelstelling van het jaarprogramma is dan ook tweeledig: enerzijds wil de aanvrager ontwikkelingen op het gebied van mediatechnologie inzichtelijk maken voor een breed publiek. Kinderen tot veertien jaar vormen daarbij de belangrijkste doelgroep. Anderzijds wil Cinekid vernieuwende, artistieke vormen van research en development met betrekking tot mediatechnologie en mediawijsheid, onder de aandacht brengen bij een internationaal publiek van mediaprofessionals. Het jaarprogramma van Cinekid is opgehangen aan drie bestaande onderzoeken. Het betreft het werk van Theodore Watson en Emily Gobeille (i/O design), Ivan Poupyrev (Disney Research Lab Pittsburgh) en Anthony Rowe (Squidsoup). Deze onderzoeken worden uitgewerkt tot drie workshopformats en/of installaties die de basis zullen vormen voor het Medialab in 2014.

meer >

Energy_harvester.png
Cinekid, Amsterdam, 2014

Superhuman

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

mmlogo2005RGB.jpg
Mediamatic, 2013

Meerjarig Programma Mediamatic

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
800.000

Mediamatic houdt zich sinds 1983 bezig met ontwikkelingen op het gebied van kunst, mediatechnologie en interactieve media. Onderzoek en experiment met nieuwe media en het cultureel en maatschappelijk potentieel van nieuwe technologieën staan daarbij voorop.

Het basisprogramma waarvoor Mediamatic een subsidie aanvraagt is onder te verdelen in activiteiten, thema’s en programmalijnen. Naast een voortzetting van de bestaande activiteiten als tentoonstellingen, workshops en presentaties die zich bezig houden met kunst, cultuur en maatschappij, gecombineerd met nieuwe media en technologieën, zal het activiteitenprogramma ook ruimte geven aan een aantal nieuwe thema’s. Deze hoofdthema’s zijn ontwerpen met organismen, een lab voor mycomaterialen en voedseltechnologie.

meer >

WEB_001_The_New_Industrial_Revolution.jpg
Timeline showing consequences of the New Industrial Revolution for architecture
Pieter Stoutjesdijk, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pieter Stoutjesdijk

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Pieter Stoutjesdijk is geïnteresseerd in opensource ontwerpprocessen en digitale fabricatie, wat hij de Nieuwe Industriële Revolutie noemt. Hierbij is het maken en verspreiden van producten gedemocratiseerd.
In zijn afstudeerproject heeft Peter onderzoek gedaan naar de gevolgen van deze revolutie
voor consumenten, producenten en (architectuur) ontwerpers. Hij ontwerpt bijvoorbeeld een ‘slimme hut’ als case study voor Haïti. Deze hut kan met een computergestuurde freesmachine (CNC) in slechts vijf uur worden geproduceerd. Door de nauwkeurigheid van CNC frezen, zijn lijm en schroeven niet noodzakelijk en kan de hut als een plat bouwpakket worden vervoerd.
Pieter wil zich het komende jaar verder verdiepen op het gebied van digitale productieprocessen en CNC frezen. Daarnaast wil hij een begeleidingstraject volgen om zich te ontwikkelen als creatief ondernemer.
Pieter is in 2013 afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde van de TU Delft.

>> Lees meer over de ‘slimme hut’ in DesignBoom

Image above: Timeline showing consequences of the New Industrial Revolution for architecture


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

tussen2vuren1.jpg
NTR/VPRO, 2014

Tussen twee vuren

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 66.592

In 2014 is het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Dat wordt in Nederland onder meer herdacht met de uitzending van de documentaireserie 14 Diaries of the Great War, een co-productie van vele Europese omroepen waaronder VPRO en NTR. Nederland komt niet aan bod in deze internationale serie. Tussen Twee Vuren Interactive is een interactieve web-documentaire over Nederlanders die eigen land verlieten en ieder op hun eigen manier verwikkeld raakten in de Eerste Wereldoorlog. Met het gemengde gebruik van verschillende media en de inzet van speciaal ontwikkelde 3D technieken worden de verhalen van deze Nederlanders op een visueel aantrekkelijke manier in de bredere context van de oorlog geplaatst.

De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >