toekenningen

Mediawerf2.jpg
The Patching Zone ism Zadkine, 2014

De Mediawerf, de werkplaats waar kennis en kunde samenkomen.

Deelregeling Architectuur → Open oproep
10.000

The Patching Zone heeft in samenwerking met regionaal opleidingencentrum Zadkine een mediawerf opgezet. De mediawerf is een werkplaats voor het techniekcluster van Zadkine, waarvan de opleiding Human Technology de kern vormt. De doelstelling hierbij is om studenten en docenten een creatieve, actief lerende beroepshouding mee te geven, waarbij student, docent en bedrijfsleven gezamenlijk opereren. The Patching Zone positioneert in dit kader peer learning in de context van lifelong learning. Binnen het onderzoeksproject worden komend studiejaar workshops gegeven aan studenten, docenten en afgevaardigden uit het bedrijfsleven, om het jaar daarop verder te kunnen werken op basis van opdrachten ingebracht door het bedrijfsleven.
The Patching Zone richt zich op de operationalisering van de Mediawerf voor het komend studiejaar, implementatie en verdere ontwikkeling van het Mediawerf model voor meerdere studierichtingen en de ontwikkeling van het ontwikkelproces voor docenten. Zij werkt hiervoor samen met Culturele Coöperatie Wilhelminapier Rotterdam, het Nederlands Fotomuseum, Nieuwe Luxor, LP2, Lantaarn/Venster, SKVR--‘Beeldfabriek en het Libanon college.

Dit project werd ondersteund n.a.v. de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners.

meer >

borre_akkersdijk.jpg
Borre Akkersdijk, 2014

Production Circles - The Way We Work

Deelregeling Vormgeving → Onderzoek
19.255

‘Production Circles ‘“ The Way We Work’ is een project van Borre Akkersdijk, waarin de focus ligt op innovatief textielonderzoek. Akkersdijk wil zijn reeds ontwikkelde 3D-breiproces verder uitwerken en aan een internationaal publiek presenteren. Het textielonderzoek bestaat onder andere uit het zoeken naar nieuwe materialen en het zoeken naar nieuwe toepassingen van machines, om zo tot nieuwe vormen te komen. Ook doet Akkersdijk onderzoek naar de toepassing van wearable technology in zijn werk. Het materiaalonderzoek vindt gedeeltelijk plaats bij het TextielLab in Tilburg. Akkersdijk wil zowel de resultaten als het proces inzichtelijk maken voor een breed publiek. Hiervoor creëert hij een online presentatie waarin onder andere door middel van animatie het maakproces inzichtelijk wordt gemaakt. Daarnaast presenteert hij zijn werk en werkproces samen met Piet Hein Eek en Dirk van der Kooij in het Stedelijk Museum vanaf augustus 2014. Akkersdijk werkt samen met Woolmark, Innofa, Textiel Museum Tilburg, TU Eindhoven en ontwerpers Daan Spangenberg, Niels Hoebers, Piet Hein Eek en Dirk van der Kooij.

meer >

AfbeeldingvoorZwaartekrachtvanInformatie.jpg
Dorien Zandbergen, 2014

De Zwaartekracht van Informatie

Deelregeling E-cultuur → Startsubsidie
€ 7.500

‘De zwaartekracht van informatie: Digitaal burgerschap tussen droom en praktijk’ is een documentaire over de verhouding van burgers tot het door de (Europese) overheid geïdealiseerde digitale burgerschap. De visie van beleidsmakers die de digitale toekomst omarmen met de verwachting dat deze burgers, actief, sociaal mondig en zelf-organiserend zal maken, wordt in de documentaire geplaatst tegenover de dagelijkse ervaringen van diezelfde burgers. Documentairemaakster Dorien Zandberg stelt zich op als licht-kritische onderzoeker en bezoekt co-creatie sessies in de Waag Society, ‘hackerspaces’ en ‘quantified self conferences’. Beelden uit de media worden afgewisseld met interviews met beleidsmakers. Daarnaast toont ze mensen die op hun eigen manier proberen de mogelijkheden van nieuwe media in hun werk of dagelijks leven te benutten. In het kader van de documentaire organiseert Zandbergen verschillende publieksmomenten. In een bijeenkomst, halverwege het draaiproces worden experts uitgenodigd om commentaar te geven op de beelden van de hoofdpersonen. Daarnaast worden twee publieke discussies georganiseerd met als thema de in- en uitsluiting als gevolg van digitalisering. Dorien Zandbergen heeft voor dit project een startsubsidie ontvangen.

meer >

slowLab_MappingSlowDesign.jpg
Slowlab Europe, 2014

Mapping Slow Design: Topics, Tools and Traces

Deelregeling Internationalisering → Evenement
23.757,00

‘Mapping Slow Design: Topics, Tools and Traces’ is een tentoonstelling gecureerd door Carolyn Strauss en Ana Paula Pais in de Pratt Manhattan Galerie in New York. De expositie is gewijd aan het gedachtegoed van stichting Slowlab, een designresearchorganisatie opgericht door Carolyn Strauss waarin Slowdesign centraal staat. Slowdesign omvat modellen, theorieën, objecten en ideeën over alternatieve en bewuste manieren van leven en wil zich op een duurzame manier verhouden tot de vluchtige en gejaagde samenleving. De tentoonstelling snijdt thema’s aan zoals ‘Slowidentity’, ‘Slowagency’ en ‘Sloweconomy’. De curatoren hebben omtrent deze thematiek verschillende projecten geselecteerd waaronder het werk van Maria Blaisse en Henriëtte de Waal. Daarnaast worden met behulp van video-installaties interviews getoond met Slowdesignactoren, zoals Jeanne van Heeswijk. Ter verdieping organiseren de curatoren ook verschillende educatie-evenementen en workshops in samenwerking met lokale instellingen zoals City Science, Usonia en DUMBO Arts Festival. De organisatie beoogt naast een breed publiek ook designprofessionals, de media en studenten te bereiken.

meer >

Podium_pier_K_22_juni_2013_JvL_Nacht_v_Architectuur__7697_8__gecropped.jpg
Het Podium voor Architectuur/Pier K, Hoofddorp, 2014

Jaarprogramma Podium voor Architectuur

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
20.000

Het Podium voor Architectuur/Pier K in Hoofddorp beoogt met het jaarprogramma nieuwe verbindingen te leggen. Behalve het basisprogramma richt het centrum zich op een jaarprogramma met specifieke onderdelen zoals Luchthavenserie 2012-2016, Tussen Tijd, Transitie en ontwerpprocessen en Toekomsten.Met de luchthavenserie zet Pier K de interdisciplinaire lezingenreeks Better Airport Regions (BAR) voort. Deze is gericht op de regionale schaal en de verbindingen van de luchthaven in het stedelijk netwerk. Naast de lezingen presenteert Podium de expositie BAR. Het project Tussen Tijd richt zich op tijdelijke bestemmingen, leegstand en herbestemmingen. Het traject ‘Transitie en ontwerpprocessen’ onderzoekt de verschuiving van grootschalige naar kleinschalige productie. Het project Toekomsten is gericht op het integraal wonen, werken, sporten en gezond leven. Voor bovengenoemde trajecten organiseert het Podium voor Architectuur onder meer exposities, lezingen, expertmeetings, workshops en een online publicatie.

meer >

submarine_logo.jpg
Submarine Channel, 2013

Meerjarig Programma Submarine Channel

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
700.000

Submarine Channel is een publiek kanaal dat verhalende e-cultuurproducties produceert en vertoont. De instelling brengt in deze artistieke transmedia producties makers met uiteenlopende achtergronden samen die verschillende digitale mediatechnologieën met elkaar combineren om verhalen te vertellen.

Het activiteitenprogramma van Submarine Channel voor de periode 2013-2014 bestaat uit het produceren en vertonen van eigen transmediaproducties, het contextualiseren van eigen en externe producties, het organiseren van live events en onderzoek naar nieuwe distributieplatforms.

meer >

Ruben_Pater___Drone_Survival_Guide.jpgDrone Survival Guide - a former project of Ruben Pater
Ruben Pater, 2014

Land of Tomorrow

Deelregeling Talentontwikkeling → Open oproep
€ 25.000

Grafisch ontwerper Ruben Pater maakt een storytelling applicatie waarmee met een gemeenschap een beeldverhaal kan worden gecreëerd. Het pilot project vindt plaats in het Noord Canadese territorium Nunavut waar samen met de lokale bevolking een graphic novel wordt gemaakt. Pater stelt dat het voor de zeer jonge Inuit bevolking van belang is dat zij bekend blijven met de traditionele beeldtaal, maar daarmee hun eigen verhalen kunnen vertellen. In de applicatie kunnen gebruikers hun eigen foto's, tekeningen of collages uploaden die samen met traditionele beelden een beeldbank vormen. Met deze beeldbank kunnen de gebruikers hun eigen verhalen samenstellen en publiceren. Op elk gepubliceerd verhaal kan worden gestemd en er kan commentaar worden geleverd. Door samen te werken met het lokale mediabedrijf IsumaTV wordt er toegang verkregen tot toegang tot tien nederzettingen die zeer lastig te bereiken zijn. De aanvrager leidt voor elke nederzetting een lokale leraar op die in de gemeenschap workshops kan geven over hoe de applicatie gebruikt kan worden. Op basis van alle input uit de 10 gemeenschappen stelt Pater een graphic novel samen die door toepassing van een grafisch filter tot een coherente stijl wordt gemaakt. Door het filter blijft het originele materiaal van de bevolking echter zichtbaar. Naast het beeldverhaal dat in de gemeenschappen wordt gedistribueerd resulteert het project in een mobiele tentoonstelling en een applicatie die met minimale aanpassing ook geschikt is voor andere culturele contexten.

meer >

Ruben_Pater___Drone_Survival_Guide.jpgDrone Survival Guide - a former project of Ruben Pater
Ruben Pater, 2014

Land of Tomorrow

Deelregeling Talentontwikkeling → Open oproep

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

BasᬠGuhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor ‘BasᬠGuhr’ worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

Zenzizenic1.jpg
Ludicity, 2014

Zenzizenzic

Gamefonds → Game
€ 4000

Zenzizenzic is een 2D game waarbij gebruiker door te schieten de ‘baas’ van het level moet verslaan. Deze baas stuurt in verschillende levels, verschillende projectielen op de speler af. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te behalen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >