toekenningen

herontwikkelen.jpg
Matthijs de Boer stedenbouw, 2013

Herontwikkelen woninglocaties, kleiner en fijner

Deelregeling Architectuur → Startsubsidie
7500,00

Gemeenten hebben steeds vaker te maken met woningbouwprojecten waar een ontwikkelaar zich uit terugtrekt. Om de beschikbare grond toch te ontwikkelen kiezen veel gemeenten ervoor om vrije kavels uit te geven die relatief makkelijk te verkopen zijn. De stedenbouwkundige uitgangspunten en architectonische ambities van het aanvankelijke plan gaan dan vaak verloren. Onder andere omdat er veelal met kleine partijen wordt gewerkt en omdat er verdunning van het programma optreedt. Matthijs de Boer zoekt samen met gemeenten naar nieuw instrumentarium om met deze herontwikkelingsopgaven om te gaan, zonder de stedenbouwkundige en architectonische kwaliteit uit het oog te verliezen. De aanvrager meent dat er een duidelijke rol voor architecten binnen dit instrumentarium is weggelegd.
Tijdens de startfase schrijft de aanvrager samen met stedenbouwkundige Astrid Kockelkoren het onderzoeksvoorstel. Verder selecteert de aanvrager case study locaties waarin de gemeenten Alblasserdam en Amersfoort zullen participeren. DOK architecten en SvdH architecten leveren expertise aan over de nieuwe rol van de architect. Daarnaast stelt de aanvrager een klankbordgroep samen en werkt zij de onderzoeksmethode uit. Tot slot werft Matthijs de Boer cofinanciering door onder ander bijdragen te vragen aan de betrokken gemeenten.

meer >

aangepast_HAAX_Karel_van_Laere___Sonja_Schoedel.jpg
Stichting Fashionclash, 2014

FASHIONCLASH Festival 2014

Deelregeling Vormgeving → Festival
30.000

Van 12 tot en met 15 juni 2014 vindt in Maastricht het Fashion Clash Festival plaats. Het festival biedt een podium aan jonge en veelbelovende modeontwerpers. In de randprogrammering is ook veel ruimte voor crossovers tussen ontwerpers en kunstenaars. Het festival bestaat uit shows van circa 35 modeontwerpers, een tentoonstelling met werk van 15 ontwerpers en kunstenaars en de zogeheten ‘clash’ projecten, waarin kunstenaars en ontwerpers zonder specialisme in modeontwerp items maken die op de catwalk getoond worden. Daarnaast worden talenten uit de podiumkunsten gekoppeld aan ontwerpers om samen te presenteren en is er een speciaal programma in samenwerking met de Nederlandse Dansdagen.

meer >

age_of_wonder_einthoven.png
Baltan Laboratories, 2014

Age Of Wonder

Deelregeling E-cultuur → Evenement
25000

Onder de naam ‘The Age of Wonder’ stelt Baltan Laboratories een programma samen ter gelegenheid van het feit dat het Philips Natlab in 2014 precies honderd jaar geleden werd opgericht. Baltan is sinds oktober dit jaar gehuisvest in het pand van dit voormalige Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven. Baltan kijkt met The Age of Wonder terug naar de geschiedenis van het instituut. The Age of Wonder bestaat uit drie programma’s, verspreid over het jaar. De aanvraag heeft betrekking op het eerste programma; het lab als geestelijke ruimte. Drie dagen lang staat het lab open voor (gedachte) experimenten waarin bezoekers worden uitgedaagd hun denkkaders te verleggen en zich te verwonderen over de wereld om hen heen. Voor het programma worden enkele historische experimenten opnieuw uitgevoerd. In de Alchemistenkelder wordt aandacht besteedt aan de ontwikkeling van een vooroorlogse deeltjesversneller. Er vinden lezingen en workshops plaats en er wordt stilgestaan bij de in 2013 overleden, aan het Natlab verbonden, Dick Raaijmakers.

meer >

IAI_EU_.jpg
Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU), 2014

Craftsmanship networking event @ Venice Biennale

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 24.900

Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU) organiseert tijdens de Architectuur Biënnale van Venetië een netwerkevenement dat plaatsvindt in het Indonesische Paviljoen. De organisatie brengt met dit evenement jonge Nederlandse en Indonesische architecten in contact met opdrachtgevers en beleidsmakers uit Indonesië. IAI-EU organiseert in de periode voorafgaand aan de biënnale een open call voor jonge Nederlandse architecten. Kees Christiaanse selecteert daaruit een aantal deelnemers, die tijdens het netwerkevenement worden geïntroduceerd bij relevante Indonesische partijen. Daarnaast geven de deelnemers presentaties over onderwerpen zoals betaalbare huisvesting, transformatie van openbare ruimte, watermanagement en milieu. Deze onderwerpen komen voort uit actuele vraagstukken binnen de architectuur en stedenbouw in Indonesië. IAI-EU erkent dat de Nederlandse architectuursector veel ervaring heeft met deze onderwerpen en ziet de mogelijkheid om Nederlands aanbod te koppelen aan de Indonesische vraag. De organisatie wil jonge Nederlandse architecten promoten op internationaal niveau en bijdragen aan de kennisuitwisseling tussen Nederland en Indonesië op het gebied van architectuur en stedenbouw.

meer >

STRP2.jpg
STRP, Eindhoven, 2014

STRP SCENES

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
50.000

STRP organiseert tweejaarlijks de STRP biënnale in Eindhoven, waar indoor art en technologie centraal staan. Naast de biënnale die in 2015 weer plaats zal vinden heeft STRP een jaarprogramma voor 2014 samengesteld, waarin technologie in de directe omgeving van de mens centraal staat. In vier weekenden door het jaar heen organiseert STRP de STRP SCENES; waarin een onderdeel van het thema wordt uitgediept door publiek en partners. Het programma bestaat uit een lezing en masterclass over het fenomeen ‘digiphrenia’; het tonen van e-cultuurwerken zonder schermen; de presentatie van een prototype van een ‘smart surrounding’ en meer samenwerkingen met (inter)nationale kunstenaars.

meer >

STRP2.jpg
STRP, Eindhoven, 2014

STRP SCENES

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

architectuurlokaal_logo.jpg
Architectuur Lokaal, 2013

Meerjarig Programma Architectuur Lokaal

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
300.000

Architectuur Lokaal richt zich op het versterken van de culturele betekenis van het opdrachtgeverschap om zo bij te dragen aan de ontwikkeling en vernieuwing van bouwcultuur en architectuurbeleid. De stichting organiseert hiervoor manifestaties, debatten, cursussen, workshops en geeft een tijdschrift uit. Verder toetst Architectuur Lokaal wedstrijdprogramma’s en registreert aanbestedingsprocedures. De aanvrager ziet zich als kenniscentrum voor bouwcultuur en opdrachtgeverschap in Nederland.

Het doel van het activiteitenprogramma 2013-2014 is het handhaven en het bevorderen van goed opdrachtgeverschap in samenwerking met ontwerpers. Architectuur Lokaal richt zich op bestuurders met bijvoorbeeld een opdrachtgeverschool, expertmeetings ‘ontwerp en beleid’ en een analyse van het ruimtelijk beleid van de provincies. Andere activiteiten zijn het platform voor de rijksbouwmeester, provinciaal bouwmeester en stadsarchitecten, een Europese aanbestedingendag en een project gericht op jonge ontwerpers en ontwikkelaars. Tot slot zijn er activiteiten gericht op het analyseren en het uitwisselen van ervaringen op het gebied van opdrachtgeverschap.

meer >

image4.png
The new identity for CIMAM shows a contemporary approach to modern design. To give the institution a coherent appearance, I’ve created an adjustment to Bau (modernist font) and a set of rules to apply typography. The dot on the capital i refers to CIMAM
Rogier Delfos, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Rogier Delfos

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Rogier Delfos is grafisch vormgever. In zijn praktijk richt hij zich op de politieke waarde van design. Grafische vormgeving is een middel om ideeën snel te reproduceren en te verspreiden. Daarmee is gedrag te beïnvloeden. De rol van de grafisch vormgever omvat volgens Rogier ook het ontwikkelen en stimuleren van collectieve methodes voor zelf publiceren van alternatieve ideeën. Dit kan minderheden meer zichtbaarheid geven in de maatschappij. In zijn eigen praktijk streeft Rogier ernaar vormgeving bewuster in te zetten als een politiek en sociaal middel. Zo ontwikkelt hij Werker Magazine, dat gaat over onderwerpen als (thuis)werk en de informele economie.

Het komende jaar wil Rogier zijn ideeën over het gebruik van vormgeving verder ontwikkelen door middel van Werker Magazine. Hiervoor maakt hij studiereizen naar Londen en Madrid en neemt hij deel aan de summerschool van Werkplaats Typografie. Daarnaast richt hij zich op het perfectioneren van zijn eigen lettertype, dat ook in Werker Magazine wordt toegepast. Het komende jaar geeft Rogier een presentatie bij Offprint, in Parijs, workshops Bildkritik in verschillende Europese steden en ontwikkelt hij een project voor The Showroom in Parijs.
Rogier studeerde af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.


Beeld boven: "The new identity for CIMAM shows a contemporary approach to modern design. To give the institution a coherent appearance, I’ve created an adjustment to Bau (modernist font) and a set of rules to apply typography. The dot on the capital i refers to CIMAM’s international character but also makes a strong link to the days of manual typesetting. Both the printed matter and this website offer transparency in structure, give clarity and overview to content, and most of all, sport an all-fresh face of CIMAM. CIMAM (Identity & website) Commission: CIMAM Includes: Website, graphic identity, stationary, business cards, publications & programmes. My share: Concept, design, typography, webdesign Collaboration: Xavier van Pinxteren (technical engineer website)"


afgerond: september '14

meer >

image4.png
The new identity for CIMAM shows a contemporary approach to modern design. To give the institution a coherent appearance, I’ve created an adjustment to Bau (modernist font) and a set of rules to apply typography. The dot on the capital i refers to CIMAM
Rogier Delfos, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Rogier Delfos

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >