toekenningen

51N4E_075_BUDA_ART_CENTRE_PHOTOS_006_COPYRIGHT_FILIP_DUJARDIN_full__2_.jpg
Susanne Pietsch in samenwerking met Eireen Schreurs, Sereh Mandias, Dolf Broekhuizen, 2014

De Ambachtsschool Revisited; De nieuwe ambachtsschool als publiek interieur.

Deelregeling Architectuur → Open oproep
10.000

Binnen het project 'De Ambachtsschool Revisited' wordt onderzoek gedaan naar het ontwikkelen van architectonische modellen voor toekomstige ambachtsscholen. Gebaseerd op de hypothese dat ruimtelijke koppelingen tussen onderwijs, maakbedrijven en de stedelijke omgeving leiden tot een nieuw type Ambachtsschool, richt dit onderzoek zich op de Ambachtsschool als een nieuwe vorm van publiek interieur. Een multidisciplinair team onderzoekt drie thema's: De Nieuwe Ambachtsschool als kruisbestuiver, de Nieuwe Ambachtsschool als identiteitsdrager en De Nieuwe Ambachtsschool en de stad. Binnen deze thema’s wordt aandacht besteed aan het ruimtelijk samenkomen van onderwijs en industrie, de functionaliteit van het (school)gebouw als identiteitsdrager en de verhouding van een school ten opzichte van de stad. Het onderzoek wordt opgebouwd door middel van historisch onderzoek en verkenning van de toekomst, een internationaal vergelijkingsonderzoek van best practices en een expert meeting.

Dit project werd ondersteund n.a.v. de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners.

Foto: Filip Dujardin

meer >

aangepast_HAAX_Karel_van_Laere___Sonja_Schoedel.jpg
Stichting Fashionclash, 2014

FASHIONCLASH Festival 2014

Deelregeling Vormgeving → Festival
30.000

Van 12 tot en met 15 juni 2014 vindt in Maastricht het Fashion Clash Festival plaats. Het festival biedt een podium aan jonge en veelbelovende modeontwerpers. In de randprogrammering is ook veel ruimte voor crossovers tussen ontwerpers en kunstenaars. Het festival bestaat uit shows van circa 35 modeontwerpers, een tentoonstelling met werk van 15 ontwerpers en kunstenaars en de zogeheten ‘clash’ projecten, waarin kunstenaars en ontwerpers zonder specialisme in modeontwerp items maken die op de catwalk getoond worden. Daarnaast worden talenten uit de podiumkunsten gekoppeld aan ontwerpers om samen te presenteren en is er een speciaal programma in samenwerking met de Nederlandse Dansdagen.

meer >

magic_meatballs.jpg
Stichting Next Nature, 2014

Meat the Future

Deelregeling E-cultuur → Publicatie
€ 20.000

Stichting Next Nature publiceert een kookboek met speculatieve kweekvleesgerechten en organiseert een rondreizende in-vitro meat bar. Met behulp van deze twee media verkent en visualiseert Next Nature de mogelijkheden van in-vitro vlees. Het kookboek verschijnt in een oplage van 3000, de in-vitro bar wordt op 10 plaatsen ingezet. Next Nature stelt zich op deze manier de vraag wat de technologie van kweekvlees betekent voor nieuwe voedselproducten en eetculturen. ‘Meat the Future’ is een design onderzoek naar verschillende mogelijkheden binnen deze technologie. Zo presenteert het boek onder meer gebreid vlees en vleesverf: recepten die (nog) niet te maken zijn. In de in-vitro meat bar zijn een aantal scenario’s te proeven en te zien. Het doel van dit project is de discussie over vlees te instigeren.

meer >

JM_Hall01_114.jpg
Stichting SoAP/TAAT, 2014

HALL02/HALL03

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 15.760

Stichting SoAP/TAAT maakt theaterstukken in speciaal daarvoor ontworpen architecturale settings, die de interactie tussen de performer en de toeschouwer verhogen. Het project HALL02/HALL03 vindt plaats tijdens de Architectuur Biënnale in Keulen, Duitsland en tijdens de Biënnale Interieur in Kortrijk, België. Het gehele project bestaat uit 32 sub-projecten. Alle sub-projecten richten zich op een specifiek onderwerp waaraan een programma is gewijd. Per project organiseert een architectuurinstituut samen met een lokaal theater verschillende workshops om een theaterruimte te ontwerpen en een theaterscript te schrijven. Stichting SoAP/TAAT beoogt met dit project de disciplines architectuur en theatervormgeving bij elkaar te brengen, actieve partnerschappen aan te gaan met lokale organisaties, een open-source-manier van werken te creëren en verbindingen te leggen met de gemeenschap. De organisatie werkt voor HALL02/HALL03 samen met lokale organisaties in zowel Duitsland als België, zoals Studiobá¼hneköln, Art&Amen en Kunstencentrum BUDA. Deze organisaties hebben allen een eigen kennisgebied, waarop Stichting SoAP/TAAT met het project wil aanhaken. HALL02/HALL03 richt zich op relevante media, potentiële partners, theater-, architectuur- en designliefhebbers.

meer >

JM_Hall01_114.jpg
Stichting SoAP/TAAT, 2014

HALL02/HALL03

Deelregeling Internationalisering → Evenement

meer >

Energy_harvester.png
Cinekid, Amsterdam, 2014

Superhuman

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
58.800

Stichting Cinekid wordt ondersteund voor twee specifieke onderdelen van het festival: het Medialab en een conferentie. Het Medialab is een grote, jaarlijks terugkerende tentoonstelling van interactieve media-installaties en is gericht op kinderen. Het thema van 2014 is ‘Superhuman’. De conferentie over nieuwe media, maakt onderdeel uit van het programma voor professionals. De doelstelling van het jaarprogramma is dan ook tweeledig: enerzijds wil de aanvrager ontwikkelingen op het gebied van mediatechnologie inzichtelijk maken voor een breed publiek. Kinderen tot veertien jaar vormen daarbij de belangrijkste doelgroep. Anderzijds wil Cinekid vernieuwende, artistieke vormen van research en development met betrekking tot mediatechnologie en mediawijsheid, onder de aandacht brengen bij een internationaal publiek van mediaprofessionals. Het jaarprogramma van Cinekid is opgehangen aan drie bestaande onderzoeken. Het betreft het werk van Theodore Watson en Emily Gobeille (i/O design), Ivan Poupyrev (Disney Research Lab Pittsburgh) en Anthony Rowe (Squidsoup). Deze onderzoeken worden uitgewerkt tot drie workshopformats en/of installaties die de basis zullen vormen voor het Medialab in 2014.

meer >

Energy_harvester.png
Cinekid, Amsterdam, 2014

Superhuman

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

logo_droog.jpg
Stichting Droog Design, 2013

Meerjarig Programma Droog Design

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Het doel van Stichting Droog Design is het stimuleren van creatie en innovatie. Onder de stichting valt ook Drooglab, dat afgelopen jaren programma’s en projecten heeft opgezet om de vormgevingsdiscipline te verdiepen, verbreden en vernieuwen. Daarbij legde men een relatie met maatschappelijke problemen. Droog bestaat uit een stichting die zich richt op onderzoek en een commercieel deel dat zich richt op realisatie en verkoop.

Het aangevraagde activiteitenprogramma 2013-2014 van Droog Design heeft als titel ‘Make it Real’. Negen multidisciplinaire teams gaan, in de vorm van ‘Reality Tanks’, voor negen speculatieve ontwerpen een ontwikkelings- en realisatieproject definiëren en uitvoeren. Dit resulteert in een methodiek die via symposia, publicaties en marketing onder de aandacht wordt gebracht bij zowel een vakpubliek als een breed publiek.

meer >

Claudy_Jongstra_Hammer.jpg
Claudy Jongstra, 2014

Indigo @ The Hammer Museum L.A.

Deelregeling Talentontwikkeling → Open oproep
€ 25.000

Claudy Jongstra maakt een wandtapijt voor het Hammer Museum in Los Angeles. Het museum heeft Jongstra gevraagd om een permanent werk te maken. De keuze voor Jongstra is gemotiveerd vanwege haar unieke werkwijze waarin het gehele maak- en productieproces wordt betrokken en de verbindingen die Jongstra legt tussen textiel, kunst, architectuur en erfgoed. De ontwerper wil met haar werk de notie van zachtheid en de verwondering over de natuur terug brengen in het hart van de stad Los Angeles. De beurs stelt Claudy Jongstra in staat om meer tijd aan onderzoek naar materiaal, structuur, kleur en compositie te besteden.

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

BasᬠGuhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor ‘BasᬠGuhr’ worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

moskee.jpg
Verhaalmakers, 2014

Moskee in de stad

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 15.000

Een non-fictie transmediale ontwikkelaanvraag rondom de bouw van de Westermoskee in Amsterdam binnen de ‘multiculturele samenleving’. De omwonenden van de toekomstige Westermoskee kunnen niet om de bouw heen, daarvoor is de moskee fysiek en symbolisch te prominent aanwezig. Vanaf april tot november 2014 worden de ontwikkelingen van enkele Nederlandse omwonenden en Turkse hoofdrolspelers gevolgd gedurende de laatste zes maanden van de bouwperiode.



De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >