toekenningen

Crimson.jpg
Crimson Architectural Historians, 2014

Damn the Master's Plan

Deelregeling Architectuur → Publicatie
24.000

Wouter Vanstiphout schrijft een boek over het verband tussen stedelijke rellen, de ruimtelijke en sociaal-economische structuur van de stad en de rol van het ontwerp. Sinds de rellen in 2005 in Parijs interesseert Vanstiphout zich voor de mogelijke verbanden tussen de modernistische architectuur van de Franse hoogbouwwijken en de sociale onvrede die tot geweldsuitbarstingen leidde. De auteur heeft tijdens en na de rellen in Londen in 2011 in Engelse dag- en weekbladen stukken gepubliceerd en interviews gegeven waarbij hij voorspelde dat de opwinding gevolgd zou worden door onverschilligheid bij burgers en bestuurders. De aanvrager stelt dat hierdoor de problematiek nog altijd niet wordt begrepen en de oorzaken ook niet worden geadresseerd. ‘Damn The Master’s Plan’ is een publicatie die stedelijke rellen in een historisch perspectief van de naoorlogse stad plaatst, de rol van het ontwerp belicht en het verband legt met de problematiek in Nederland. Het gaat hierbij om een groep specifieke rellen die zonder duidelijk aanwijsbare aanleiding in de naoorlogse periode plaatsvonden in Westerse steden. Vanstiphout stelt, samen met andere deskundigen, dat de problematiek deels te wijten is aan de fysieke staat van de wijken waar de rellen ontstaan. Het boek gaat in zes hoofdstukken in op evenveel geweldsuitbarstingen in verschillende steden en wordt afgesloten met een epiloog waarin de auteur speculeert op een vreedzame toekomst voor deze steden door vormen van zelfbestuur en autonomie te creëren. Het manuscript is in het voorjaar van 2015 klaar en uitgever Verso Books zal met de auteur werken aan een boek met een wereldwijde distributie. De publicatie moet bij een breed (non)academisch publiek tot meer inzicht leiden.

meer >

afbeelding.jpg
Humanity House, 2014

Fair Fashion Lab

Deelregeling Vormgeving → Tentoonstelling
24.000

Op 24 april gaat in het Humanity House in Den Haag het programma met tentoonstelling ‘Fair Fashion Lab’ van start. Het Humanity House, opgericht in 2011, is een initiatief van het Rode Kruis en brengt aan de hand van programma's en exposities maatschappelijke thema's onder de aandacht. Naar aanleiding van nieuwsberichten over fabrieken met slechte werkomstandigheden voor de medewerkers in verschillende delen van de wereld, agendeert ‘Fair Fashion Lab’ de toekomst van de kledingproductie. In de tentoonstelling nodigt de organisatie experts uit verschillende disciplines uit om in een afgebakende ruimte hun visie op de toekomst van de mode-industrie te presenteren, onder wie ontwerpers Arne Hendriks en Monique van Heist. Verwacht wordt dat vanuit hun visie nieuwe ideeën voor duurzaam en verantwoorde productie ontstaan. Per toekomstvisie wordt een publieksavond georganiseerd, waarin de visie wordt toegelicht en onderzocht.

meer >

logo_Interference.jpg
Stichting Idee-fixe (IDFX), 2014

Interference: Prefrontaal

Deelregeling E-cultuur → Evenement
€ 15.000

Met het project 'Interference: Prefrontaal' verkent Stichting Idee-fixe (IDFX) het grensgebied tussen wetenschappelijk en artistiek onderzoek. Hiermee wil zij het belang aantonen van uitwisseling tussen beide disciplines. 'Interference: Prefrontaal' is een voortzetting van het programma van 2013 en richt zich op de samenkomst van hardware en wetware, waarbij wetware staat voor het brein. Het programma zal bestaan uit interventies in de publieke ruimte en omvat performances, een tentoonstelling op straat, lezingen en een filmavond. De binnenstad van Breda vormt hierbij het podium. Verscheidene kunstenaars, zoals Sander Veenhof en Jeroen van Loon, wetenschappers, zoals Prof. Dr. Victor Lamme, en performers, zoals Bert Hana, nemen deel aan het project. Inhoudelijk wordt onder meer samengewerkt met Studium Generale en de Universiteit Eindhoven.

meer >

THE_BRIDGE_.jpg
Dropstuff.nl, 2014

THE BRIDGE ZWEDEN - NEDERLAND 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 40.000

Na aanleiding van de viering van 400 jaar Nederland-Zweden diplomatieke betrekkingen hebben de Nederlandse ambassade in Stockholm en de Zweedse ambassade in Den Haag Dropstuff uitgenodigd om het project ‘The Bridge Zweden-Nederland 2014’ op te zetten. Het project bestaat uit twee mobiele paviljoens die in de publieke ruimte in twee steden in Nederland en Zweden worden neergezet. Elk paviljoen bestaat uit een scherm met bewegingsherkenningssensoren. Bewegingen worden gesignaleerd en doorgestuurd naar beide locaties. Zo kunnen mensen in beide steden live via een game met elkaar spelen. Dropstuff heeft tien gameontwerpers geselecteerd op basis van eerder werk, die elk een ontwerpteam zullen samenstellen. Elk team ontwikkelt een concept voor een artistieke game, waarvan er vijf worden geselecteerd voor verdere ontwikkeling voor de mobiele paviljoens. De eerste presentatie vindt plaats in september 2014 tijdens TodaysArt Festival in Den Haag en tegelijkertijd in Kulturhuset in Stockholm. De tweede presentatie is in oktober tijdens het Cinekid Festival in Amsterdam en in Umeå als onderdeel van het programma van Umeå culturele hoofdstad. Hiermee wil Dropstuff een interactieve digitale brug maken tussen Nederland en Zweden, die een platform vormt voor een publiekspresentatie van het werk van Nederlandse en Zweedse gameontwerpers.

meer >

sonic_acts3.jpg
Sonic Acts, Amsterdam, 2014

Jaarprogramma Sonic Acts

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
55.000

Sonic Acts is een festival over het grensgebied tussen kunst, wetenschap en technologie dat om het jaar plaatsvindt in Amsterdam. Het jaarprogramma voor 2014 ‘Dark Spots’, is onderdeel van het langlopende ‘Dark Matter’ programma. Het programma gaat over onderbelichte thema’s uit onze directe omgeving. Voor het programma worden in samenwerking met verschillende partners lezingen, work-in-progress presentaties, interviews, workshops, masterclasses en performances georganiseerd. Daarnaast wordt er nieuw werk gemaakt binnen de thema’s ‘The Elements’, ‘Dark Ecology’, ‘Expanding Code’ en ‘Expanded Experience’. De uitkomsten van het programma zullen ook onderdeel vormen van het Sonic Acts festival in 2015.

meer >

logo_droog.jpg
Stichting Droog Design, 2013

Meerjarig Programma Droog Design

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Het doel van Stichting Droog Design is het stimuleren van creatie en innovatie. Onder de stichting valt ook Drooglab, dat afgelopen jaren programma’s en projecten heeft opgezet om de vormgevingsdiscipline te verdiepen, verbreden en vernieuwen. Daarbij legde men een relatie met maatschappelijke problemen. Droog bestaat uit een stichting die zich richt op onderzoek en een commercieel deel dat zich richt op realisatie en verkoop.

Het aangevraagde activiteitenprogramma 2013-2014 van Droog Design heeft als titel ‘Make it Real’. Negen multidisciplinaire teams gaan, in de vorm van ‘Reality Tanks’, voor negen speculatieve ontwerpen een ontwikkelings- en realisatieproject definiëren en uitvoeren. Dit resulteert in een methodiek die via symposia, publicaties en marketing onder de aandacht wordt gebracht bij zowel een vakpubliek als een breed publiek.

meer >

Gionata_Gatto___Trace_series.jpgTrace - a former project of Gionata Gatto
Gionata Gatto & LINV, 2014

Collection of plant driven smart curtains

Deelregeling Talentontwikkeling → Open oproep
€ 25.000,-

Lichtontwerper Gionata Gatto (Italië, 1982) doet een ontwerpend onderzoek naar het gebruik van planten als sensor. De output van deze sensoren worden ingezet voor het aansturen van een licht gevend gordijn. Hiervoor werkt Gatto samen met LINV, een laboratorium dat onderzoek doet naar de elektrische signalen die planten voortbrengen als reactie op veranderingen in hun omgeving. Deze veranderingen kunnen onder andere te maken hebben met luchtvervuiling, grondverontreiniging en lichthoeveelheid. Gatto bestudeert samen met LINV verschillende plantsensoren en selecteert de meest geschikte techniek voor het aansturen van het lichtgevende gordijn. In samenwerking met de afdeling Plantwetenschappen van de Universiteit Wageningen verricht de ontwerper metingen om de ideale plantsoorten voor deze toepassing te selecteren.

meer >

the_vagary.jpg
Jeroen van der Poel, 2014

Mirage

TAX-videoclipfonds → AV productie
11.000

Jeroen van der Poel maakt een videoclip bij het nummer ‘Mirage’ van de band The Vagary. In de clip is de zanger van The Vagary een postbode in een nette, fictieve wijk. Overdag brengt hij netjes de post langs, maar ’s avonds laat hij zich overmeesteren door driftbuien waarin hij de buurt onveilig maakt. De andere bandleden, medebewoners van de wijk, blijken ’s nachts vergelijkbare driften te hebben.

meer >

the_vagary.jpg
Jeroen van der Poel, 2014

Mirage

TAX-videoclipfonds → AV productie

meer >

Knipsel2.jpg
Ludomotion, 2014

Evermore

Gamefonds → Game
50.000,-

Evermore is zowel een tactische Role Play Game, als een experiment in game design. Dormans combineert een adaptieve spelwereld met tactische gameplay, door middel van moderne card-based mechanics. Gevechten, personages, dialogen en omgevingen worden aan de ene kant met behulp van kaarten van diepgang en karakter voorzien. Met behulp van procedural content generation wordt aan de andere kant een adaptieve wereld gemaakt. Acties van de speler hebben zichtbare consequenties voor de spelomgeving. De getoonde wereld is een afspiegeling van de avonturen en keuzes van de speler. Dormans wil op deze manier de klassieke tactische RPG opnieuw uitvinden, met name de ontwikkeling van narratief in een game. Hij maakt hiervoor gebruik van recente wetenschappelijke studies op het gebied van game studies, technologie en narratologie.

meer >

24Uur.jpg
Martijn van Tol, Dirk Jan Visser en Jan Rothuizen, 2014

24 uur in een vluchtelingenkamp

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 25.000

'24 uur in een vluchtelingenkamp' is een transmediaal project van Martijn van Tol, Dirk Jan Visser en Jan Rothuizen in samenwerking met De Volkskrant. Het project brengt het leven van mensen die hun toevlucht zoeken in het Syrische kamp Domiz in Noord-Irak in kaart. De makers plaatsen de vluchtelingen niet in de rol van slachtoffer, maar willen in deze interactieve productie vooral de alledaagsheid van het kamp laten zien. De verhalen worden gevisualiseerd door Jan Rothuizen en Aart Jan van der Linden.

meer >

meer >