toekenningen

rotslab.jpg
X11 en Rotslab, 2014

Schoolhub

Deelregeling Architectuur → Open oproep
10.000

SchoolHub is een fysieke, digitale maak-faciliteit binnen X11, een VMBO voor grafimedia in Utrecht. De ruimte bevat apparatuur zoals een lasersnijder, 3D-printers, een 3D-scanner en Makey-Makeys en zal vanaf september 2014 in gebruik genomen worden. X11 en Rotslab willen vervolgens de impact van Schoolhub onderzoeken en deze bevindingen met het veld delen. Het project bestaat uit de volgende onderdelen: de inrichting en het beheer van SchoolHub, het experimenteren met nieuwe formats voor ontwerpend leren, het opzetten van een creatief leer-netwerk, het opzetten van een Community of Practice, en de communicatie en disseminatie van en rondom het project. Deze onderdelen krijgen vorm door middel van desk-research, interne werksessies, gesprekken met ervaringsdeskundigen en een expertmeeting, waarbij ook andere scholen betrokken worden. De Community of Practice wordt in samenwerking met diverse professionals opgezet, waarbinnen de mogelijkheden en randvoorwaarden voor succesvol samenwerken verkend zullen worden.

Dit project wordt ondersteund in het kader van de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners.

meer >

rotslab.jpg
X11 en Rotslab, 2014

Schoolhub

Deelregeling Architectuur → Open oproep

meer >

communicatiebeeld.jpg
Wouter van Reek, 2014

De Geniale Mislukte Oerknalvoorstelling

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
13.658

Tekenaar, animator en computerprogrammeur Wouter van Reek werkt aan het schrijven van het verhaal, het ontwerpen van beeld en animaties en computercode voor een 45 minuten durende audiovisuele muziekvoorstelling voor alle leeftijden. Doel van de voorstelling is om kinderen en volwassenen kennis te laten maken met de relatie tussen wiskunde/wetenschappen en gecomponeerde muziek. Geprojecteerde, bewegende tekeningen gaan live een interactie aan met de gespeelde muziek. Hiervoor ontwikkelt Wouter van Reek een speciaal tekenprogramma. Een ter plekke getekende figuur komt tot leven en gaat tijdens de voorstelling op onderzoek uit. In een aantal fases ontdekt het getekende figuur het heelal. Bij elke fase horen eigen muziek en beeld. De beelden laten zowel iets van de structuur van de muziek als van het heelal zien. Muziek en beeld lopen in elkaar over en vertellen in onderlinge wisselwerking het verhaal. Door het beeld te projecteren op 'vreemde' plaatsen wordt het beeld een interactief onderdeel van de voorstelling. Componist Bart de Vrees schrijft de muziek en geeft kader voor de improvisaties. Percussiegroep Slagwerk Den Haag speelt de muziek. Bram de Goei regisseert en schrijft mee met Wouter van Reek.

meer >

AfbeeldingvoorZwaartekrachtvanInformatie.jpg
Dorien Zandbergen, 2014

De Zwaartekracht van Informatie

Deelregeling E-cultuur → Startsubsidie
€ 7.500

‘De zwaartekracht van informatie: Digitaal burgerschap tussen droom en praktijk’ is een documentaire over de verhouding van burgers tot het door de (Europese) overheid geïdealiseerde digitale burgerschap. De visie van beleidsmakers die de digitale toekomst omarmen met de verwachting dat deze burgers, actief, sociaal mondig en zelf-organiserend zal maken, wordt in de documentaire geplaatst tegenover de dagelijkse ervaringen van diezelfde burgers. Documentairemaakster Dorien Zandberg stelt zich op als licht-kritische onderzoeker en bezoekt co-creatie sessies in de Waag Society, ‘hackerspaces’ en ‘quantified self conferences’. Beelden uit de media worden afgewisseld met interviews met beleidsmakers. Daarnaast toont ze mensen die op hun eigen manier proberen de mogelijkheden van nieuwe media in hun werk of dagelijks leven te benutten. In het kader van de documentaire organiseert Zandbergen verschillende publieksmomenten. In een bijeenkomst, halverwege het draaiproces worden experts uitgenodigd om commentaar te geven op de beelden van de hoofdpersonen. Daarnaast worden twee publieke discussies georganiseerd met als thema de in- en uitsluiting als gevolg van digitalisering. Dorien Zandbergen heeft voor dit project een startsubsidie ontvangen.

meer >

05_kyn2_1.jpg
Tangrin Entertainment, 2014

Gamescom 2014, Keulen | Kyn

Deelregeling Internationalisering → Open oproep
Tangrin Entertainment maakt met Kyn een tactische role playing game, waarin de speler een groep gespecialiseerde strijders bestuurt in een uitgebreide single-player wereld: vol met dorpen en natuurschoon, geloofwaardige personages en genoeg mysteries voor een groots avontuur. Deze wereld is gevuld interessante puzzels, gevaarlijke quests en uitgebreide gebieden voor de speler om te ontdekken. Het gedrag van de vijanden wordt steeds complexer. Om Kyn te overwinnen, zal de speler zijn tactisch inzicht volledig moeten benutten.



meer >

Podium_pier_K_22_juni_2013_JvL_Nacht_v_Architectuur__7697_8__gecropped.jpg
Het Podium voor Architectuur/Pier K, Hoofddorp, 2014

Jaarprogramma Podium voor Architectuur

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
20.000

Het Podium voor Architectuur/Pier K in Hoofddorp beoogt met het jaarprogramma nieuwe verbindingen te leggen. Behalve het basisprogramma richt het centrum zich op een jaarprogramma met specifieke onderdelen zoals Luchthavenserie 2012-2016, Tussen Tijd, Transitie en ontwerpprocessen en Toekomsten.Met de luchthavenserie zet Pier K de interdisciplinaire lezingenreeks Better Airport Regions (BAR) voort. Deze is gericht op de regionale schaal en de verbindingen van de luchthaven in het stedelijk netwerk. Naast de lezingen presenteert Podium de expositie BAR. Het project Tussen Tijd richt zich op tijdelijke bestemmingen, leegstand en herbestemmingen. Het traject ‘Transitie en ontwerpprocessen’ onderzoekt de verschuiving van grootschalige naar kleinschalige productie. Het project Toekomsten is gericht op het integraal wonen, werken, sporten en gezond leven. Voor bovengenoemde trajecten organiseert het Podium voor Architectuur onder meer exposities, lezingen, expertmeetings, workshops en een online publicatie.

meer >

submarine_logo.jpg
Submarine Channel, 2013

Meerjarig Programma Submarine Channel

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
700.000

Submarine Channel is een publiek kanaal dat verhalende e-cultuurproducties produceert en vertoont. De instelling brengt in deze artistieke transmedia producties makers met uiteenlopende achtergronden samen die verschillende digitale mediatechnologieën met elkaar combineren om verhalen te vertellen.

Het activiteitenprogramma van Submarine Channel voor de periode 2013-2014 bestaat uit het produceren en vertonen van eigen transmediaproducties, het contextualiseren van eigen en externe producties, het organiseren van live events en onderzoek naar nieuwe distributieplatforms.

meer >

Claudy_Jongstra_Hammer.jpg
Claudy Jongstra, 2014

Indigo @ The Hammer Museum L.A.

Deelregeling Talentontwikkeling → Open oproep
€ 25.000

Claudy Jongstra maakt een wandtapijt voor het Hammer Museum in Los Angeles. Het museum heeft Jongstra gevraagd om een permanent werk te maken. De keuze voor Jongstra is gemotiveerd vanwege haar unieke werkwijze waarin het gehele maak- en productieproces wordt betrokken en de verbindingen die Jongstra legt tussen textiel, kunst, architectuur en erfgoed. De ontwerper wil met haar werk de notie van zachtheid en de verwondering over de natuur terug brengen in het hart van de stad Los Angeles. De beurs stelt Claudy Jongstra in staat om meer tijd aan onderzoek naar materiaal, structuur, kleur en compositie te besteden.

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

Knipsel.jpg
Lieven van Velthoven, 2014

Headrush

Gamefonds → Game
12.200,-

In Headrush creëert Lieven van Velthoven door middel van Microsoft Kinect en real-time stereoscopische graphics software een driedimensionale holografische interface. De game maakt gebruik van de natuurlijke reflexen van de speler. In 3D worden objecten op de speler afgevuurd, die deze vervolgens met zijn lichaam moet ontwijken. Het spel wordt als een game-installatie opgebouwd, die op verschillende festivals en evenementen neergezet zal worden.

Het Gamefonds is een samenwerkingsregeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Deze aanvraag is ingediend bij het Mediafonds.

Afbeelding: Cow first attempt cropped

meer >

verticalcitizens.jpg
Basaltfilm, 2014

Verticalcitizens.com

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 25.000

Verticalcitizens.com volgt online aan de hand van de eerste bewoners en gebruikers van het nieuwe Koolhaas gebouw De Rotterdam hoe een nieuwe gemeenschap zich langzaam opricht en leert lopen. Of, als het tegenzit, struikelt en onderuit gaat. Vertical- citizens.com is een transmediaal project, waarbij de site in wisselwerking staat met de documentaire film Verticale Stedelingen. Verticalcitizens.com volgt vanaf de ingebruikname gedurende minimaal twee jaar de ontwikkelingen in De Rotterdam. Het toont het gebouw als organisme, met data als hartmonitor, en ondersteund door fotografie en audio als ECG en thermometer.

Deze aanvraag behelst de ontwikkeling van de site en de transmediale architectuur van verhaallijnen.

De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >