toekenningen

Naamloos_1.jpg
opening ADL-cluster project in Groningen van Casanova+Hernandez, foto Fokus
Casanova+Hernandez Architects, 2013

De toekomst van het ADL-cluster, sociale integratie

Deelregeling Architectuur → Startsubsidie
7500

Casanova+Hernandez architecten start een onderzoek naar de toekomst van het ADL-cluster, een woonvorm waarin mensen met een zwaar-lichamelijke handicap 24u per dag zorg op afroep kunnen krijgen. Als gevolg van een wijziging en decentralisatie van de subsidiëring voor de bouw van deze projecten is de van overheidswege opgelegde regelgeving met betrekking tot het programma van eisen van deze clusters in 2009 komen te vervallen. De aanvrager stelt dat de onduidelijkheid die daardoor is ontstaan ertoe leidt dat nieuwe ADL-clusters sindsdien moeilijk van de grond komen. Uit een TNO-studie uit 2009 blijkt dat er echter wel vraag is naar nieuwe ADL-projecten. In het onderzoek van Casanova+Hernandez wordt aan de hand van een analyse van bestaande ADL-clusters in beeld gebracht welke ruimtelijke randvoorwaarden essentieel zijn voor de sociale integratie van minder-validen. Dit moet resulteren in een nieuw PvE dat eventueel wordt geoptimaliseerd om de realisatie van nieuwe projecten in de toekomst haalbaar te maken. In de startfase werkt de aanvrager samen met diverse belanghebbende betrokken partijen aan een heldere definitie van relevante onderzoeksthema’s.

meer >

aangepast___Fieke_van_berkom_Letterproeftuin_TSPC_00.jpg
Stichting De Letterproeftuin, 2014

The Smallest Printing Company

Deelregeling Vormgeving → Evenement
3.200

Tijdens het Pick Me Up London Festival 2014 presenteert De Letterproeftuin elf dagen lang het kleinste typografische atelier ter wereld, 'The Smallest Printing Company’. De installatie bestaat uit een mobiele werkplaats met een miniatuur zeefdruktafel en een miniatuur etspers. Met deze instrumenten kunnen tijdens het festival onder andere posters, boeken en kaarten worden vervaardigd. De aanvrager zoekt tijdens het festival naar mogelijkheden tot samenwerking met andere ontwerpers op het festival, die een gastrol vervullen in het mobiele atelier. De Letterproeftuin stelt zich ten doel een waardevolle Nederlandse bijdrage te leveren aan het festival.

meer >

AfbeeldingvoorZwaartekrachtvanInformatie.jpg
Dorien Zandbergen, 2014

De Zwaartekracht van Informatie

Deelregeling E-cultuur → Startsubsidie
€ 7.500

‘De zwaartekracht van informatie: Digitaal burgerschap tussen droom en praktijk’ is een documentaire over de verhouding van burgers tot het door de (Europese) overheid geïdealiseerde digitale burgerschap. De visie van beleidsmakers die de digitale toekomst omarmen met de verwachting dat deze burgers, actief, sociaal mondig en zelf-organiserend zal maken, wordt in de documentaire geplaatst tegenover de dagelijkse ervaringen van diezelfde burgers. Documentairemaakster Dorien Zandberg stelt zich op als licht-kritische onderzoeker en bezoekt co-creatie sessies in de Waag Society, ‘hackerspaces’ en ‘quantified self conferences’. Beelden uit de media worden afgewisseld met interviews met beleidsmakers. Daarnaast toont ze mensen die op hun eigen manier proberen de mogelijkheden van nieuwe media in hun werk of dagelijks leven te benutten. In het kader van de documentaire organiseert Zandbergen verschillende publieksmomenten. In een bijeenkomst, halverwege het draaiproces worden experts uitgenodigd om commentaar te geven op de beelden van de hoofdpersonen. Daarnaast worden twee publieke discussies georganiseerd met als thema de in- en uitsluiting als gevolg van digitalisering. Dorien Zandbergen heeft voor dit project een startsubsidie ontvangen.

meer >

SHAU_.jpg
SHAU, 2014

KOTA TUA CREATIVE FESTIVAL

Deelregeling Internationalisering → Festival
€ 40.450

In 2013 werkte een aantal teams bestaande uit Indonesische en Nederlandse architecten samen met het stadsbestuur van Jakarta en vastgoedbeheerders aan stedelijke interventies in de wijk Kota Tua. Deze wijk is in de oude stad van Jakarta en dateert uit de Nederlandse koloniale periode. De betrokken Nederlandse bureau’s waren MVRDV, OMA, KCAP en Niek Roozen Landscape Architects. Het doel van het project was het vergroten van de kwaliteit van Kota Tua, door op zes historische gebouwen en één publieke ruimte ‘archipunctuur’ toe te passen. Dit zijn kleine stadsinterventies op specifieke plekken die een groot effect hebben op de leefbaarheid van het omringende gebied. Tijdens het tweedaagse Kota Tua Creative Festival worden de resultaten van het project gepresenteerd. De ontwikkelde ontwerpen worden tijdens het festival verwezenlijkt en zijn te bezichtigen door het publiek. Ook organiseert het team een publiek debat over de projecten in samenwerking met Archinesia, een internationaal architectuurmagazine in Indonesië. Daarnaast vinden tijdens het festival een aantal andere activiteiten plaats, zoals een fotografietentoonstelling en een aantal workshops. De organisatie wil middels het festival de wijk Kota Tua presenteren als een authentieke en leefbare buurt, waar veel mogelijkheden liggen voor stadsvernieuwing. De organisatie hoopt samenwerking te stimuleren tussen potentiële investeerders, architecten en vastgoedbeheerders in Kota Tua. Hiervoor wordt samengewerkt met het Indonesische Ministerie van Toerisme en Creatieve Industrie, The Heritage Buildings Preservation Foundation, het Erasmushuis en Stichting Jakarta Old Town Kotaku.

meer >

Het_instituut_WouterMulticultparkBorne.jpg
Het Instituut, Amsterdam, 2014

Jaarprogramma Het Instituut

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
25.230

Het instituut brengt kunstenaars en ontwerpers samen om hun artistieke talent in te zetten bij een maatschappelijk vraagstuk. Ze werkt daarbij vanuit een bestaand probleem dat is aangedragen door een opdrachtgever en hanteert een multidisciplinaire benadering. Het jaarprogramma zet de activiteiten op landelijke schaal in en bestaat onder meer uit een Studium Generale waarvoor de thema-ateliers uitgangspunt zijn. Tevens zet het instituut de praktijkopleiding ‘No Academy’ op waar pas afgestudeerde makers worden opgeleid tot zogenaamde 'critical' social designers. De thema-ateliers worden opgezet in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam, provincie Utrecht, Dierenbescherming, Rabobank Amsterdam, iArts Maastricht, Universiteit Nijmegen en Artez.

meer >

logo_droog.jpg
Stichting Droog Design, 2013

Meerjarig Programma Droog Design

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Het doel van Stichting Droog Design is het stimuleren van creatie en innovatie. Onder de stichting valt ook Drooglab, dat afgelopen jaren programma’s en projecten heeft opgezet om de vormgevingsdiscipline te verdiepen, verbreden en vernieuwen. Daarbij legde men een relatie met maatschappelijke problemen. Droog bestaat uit een stichting die zich richt op onderzoek en een commercieel deel dat zich richt op realisatie en verkoop.

Het aangevraagde activiteitenprogramma 2013-2014 van Droog Design heeft als titel ‘Make it Real’. Negen multidisciplinaire teams gaan, in de vorm van ‘Reality Tanks’, voor negen speculatieve ontwerpen een ontwikkelings- en realisatieproject definiëren en uitvoeren. Dit resulteert in een methodiek die via symposia, publicaties en marketing onder de aandacht wordt gebracht bij zowel een vakpubliek als een breed publiek.

meer >

WEB_Wearable_Solar_Coat.jpg
Wearable Solar Coat. Photography: Mike Nicolaassen Make-­‐up: Angelique Stapelbroek Model: Julia J. at Fresh Model Management.
Pauline van Dongen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pauline van Dongen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

‘Wearable technology’, oftewel het integreren van mode en technologie staat centraal in de ontwerppraktijk van Pauline. Vanuit dit perspectief werkt de ontwerpster bijvoorbeeld aan een project waarbij een kledingstuk van stretchsensoren is voorzien om bewegingen te monitoren tijdens revalidatie. Of ze doet onderzoek naar de verwerking van flexibele zonnecellen in kleding. Een ander project is Morphogenesis. Hier wordt de ruimte tussen lichaam en kledingstuk onderzocht en benadrukt. Door middel van verschillende materialen worden ‘capsules’ gecreëerd rond het lichaam.

De missie van Pauline is ‘naturalizing technology’, waarmee ze wil uitdragen dat
technologie een nieuwe natuur is geworden. Ons eco-systeem is een techno-systeem, een
technologisch geordend eco-systeem.

Het komende jaar zal Pauline haar ideeën en onderzoek verder ontwikkelen. Dit doet ze door nieuwe samenwerkingen aan te gaan en deel te nemen aan workshops, expertmeetings en conferenties.


afgerond: september '14

meer >

WEB_Wearable_Solar_Coat.jpg
Wearable Solar Coat. Photography: Mike Nicolaassen Make-­‐up: Angelique Stapelbroek Model: Julia J. at Fresh Model Management.
Pauline van Dongen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pauline van Dongen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

Basì Guhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor “Basì Guhr” worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >