toekenningen

Crimson.jpg
Crimson Architectural Historians, 2014

Damn the Master's Plan

Deelregeling Architectuur → Publicatie
24.000

Wouter Vanstiphout schrijft een boek over het verband tussen stedelijke rellen, de ruimtelijke en sociaal-economische structuur van de stad en de rol van het ontwerp. Sinds de rellen in 2005 in Parijs interesseert Vanstiphout zich voor de mogelijke verbanden tussen de modernistische architectuur van de Franse hoogbouwwijken en de sociale onvrede die tot geweldsuitbarstingen leidde. De auteur heeft tijdens en na de rellen in Londen in 2011 in Engelse dag- en weekbladen stukken gepubliceerd en interviews gegeven waarbij hij voorspelde dat de opwinding gevolgd zou worden door onverschilligheid bij burgers en bestuurders. De aanvrager stelt dat hierdoor de problematiek nog altijd niet wordt begrepen en de oorzaken ook niet worden geadresseerd. ‘Damn The Master’s Plan’ is een publicatie die stedelijke rellen in een historisch perspectief van de naoorlogse stad plaatst, de rol van het ontwerp belicht en het verband legt met de problematiek in Nederland. Het gaat hierbij om een groep specifieke rellen die zonder duidelijk aanwijsbare aanleiding in de naoorlogse periode plaatsvonden in Westerse steden. Vanstiphout stelt, samen met andere deskundigen, dat de problematiek deels te wijten is aan de fysieke staat van de wijken waar de rellen ontstaan. Het boek gaat in zes hoofdstukken in op evenveel geweldsuitbarstingen in verschillende steden en wordt afgesloten met een epiloog waarin de auteur speculeert op een vreedzame toekomst voor deze steden door vormen van zelfbestuur en autonomie te creëren. Het manuscript is in het voorjaar van 2015 klaar en uitgever Verso Books zal met de auteur werken aan een boek met een wereldwijde distributie. De publicatie moet bij een breed (non)academisch publiek tot meer inzicht leiden.

meer >

Aanpassing_Afbeelding_Hidde.gif
Afdeling Buitengewone Zaken Coöperatie U.A., 2014

Hidden Design in politiek

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
7.020

Afdeling Buitengewone Zaken presenteert tijdens het Graphic Design Festival Breda 2014 een installatie of interventie waarin een actueel politiek thema aan de kaak wordt gesteld door een ‘Hidden Design’-toepassing. De installatie toont mogelijke toekomstige veranderingen alsof ze reeds werkelijkheid zijn. De installatie simuleert een dienst of voorziening om een interactieve ervaring te creëren van een situatie die mogelijk werkelijkheid kan worden. Doel is om discussie en bewustwording te bevorderen. Het thema en de interventie haken in op de gemeenteraadsverkiezingen die in maart 2014 plaatsvinden. Het festival vindt plaats van 17 tot 27 april. De totstandkoming en de resultaten van het project zullen mede in een videodocumentaire worden gepubliceerd en aan lokale politici worden voorgelegd. Het aangevraagde bedrag is bedoeld voor het ontwikkelen van een concept en prototype voor deze festivallocatie.

meer >

04_PromotionalImage.jpg
no Strings, 2014

Infinity Maker

Deelregeling E-cultuur → Startsubsidie
€ 7.500

Ontwerpstudio no Strings vraagt een startsubsidie aan voor het project ‘Infinity Maker’. Met deze mobiele applicatie kunnen gebruikers geometrische patronen ontwerpen of bewerken. De inspiratie voor de app makers ligt in het gebruik van complexe geometrische patronen in islamitische culturen. No Strings heeft meerdere functionaliteiten voor ogen. Ze wil de gebruiker in staat stellen vrij te ontwerpen voor zowel het platte vlak als op ruimtelijke figuren. Ze voorziet Infinity Maker van een spelmodus waarin puzzels van verschillende moeilijkheidsgraad moeten worden opgelost. Ook moeten patronen kunnen worden gedeeld en geëxporteerd naar lasersnijmachines of 3D-printers. Het startsubsidie wordt onder meer aangewend om de verschillende functionaliteiten uit te werken, het grafisch ontwerp en de software uitgebreid te testen.

meer >

Belgrado_Design_Week__.jpg
Citizen's Association Design Week, 2014

Dutch Design at Belgrade Design Week 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 10.000

Het thema van de Belgrado Design Week 2014 is ‘Sense’. Elk jaar nodigt de organisatie tijdens de Belgrado Design Week vooraanstaande Nederlandse design professionals uit om workshops en lezingen te geven. Dit jaar zijn dat Zuzanna Skalska van VanBerlo, Ralph Nauta en Lonneke Gordijn van Studio Drift en Ido Garini van Studio Appétit. De Nederlandse ontwerpers delen hun kennis tijdens de Belgrado Design Week in het Museum of Yugoslav History met een groot internationaal designpubliek en creatieve professionals uit Zuidoost-Europa. De bijdrage van de ontwerpers richt zich op de toepassing van Nederlandse ontwerpstrategieën in Servië, ‘technology design’ als een uniek Nederlands netwerkmodel en de introductie van ‘food design’ als nieuwe beweging. De Belgrado Design Week beoogt een jaarlijkse katalysator te zijn voor creativiteit en kennisuitwisseling voor de gehele Zuidoost-Europese regio.

meer >

Screen_Shot_2012_06_13_at_18_06.jpg
Arcam, Amsterdam, 2014

Jaarprogramma Arcam

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
68.444

Architectuurcentrum Arcam richt zich op de hedendaagse discipline-overschrijdende aanpak van de architectuur. In 2014 verlegt Arcam haar koers en richt zich onder meer op het domein van de stad als podium. Het jaarprogramma concentreert zich op het ontwerp, de ontwerpers en de gebruikers van de stad. Het programma bestaat onder andere uit vier langlopende programma’s. Het project ‘Eiland te koop’ richt zich op ontwikkelingen en de toekomstige inrichting van het Centrumeiland, het eerste eiland van IJburg II. Voor het tweede programma ‘Ecoëxistentie – Bouwen voor Biodiversiteit’ onderzoekt Arcam hoe biodiversiteit in het stedelijk ontwerp geïntegreerd kan worden. Het derde programma ‘Huis en Haven’ is een onderzoek naar de veranderende rol van de ontwerper, overheid, gebruiker en bedrijven op een beperkt oppervlak. Met het vierde project ‘Goochelen met Data’ wil Arcam een breed publiek bewust maken over de werking van statistieken die aan de basis liggen van belangrijke beslissingen. De onderzoeken van de vier programma’s resulteren elk in publieke evenementen. Daarnaast organiseert Arcam lezingen en debatten die de actualiteit van de stadsontwikkeling als uitgangspunt hebben. In 2014 initieert Arcam een eerste stedelijke ontwerpinterventie: De stad is van ons. Daarnaast ontwikkelt het architectuurcentrum een traject om startende architecten te ondersteunen. Tevens organiseert Arcam twee internationale tentoonstellingen, over Lina Bo Bardi en over de Albums des Jeunes Architectes et Paysagistes. Jaarlijkse activiteiten keren terug waaronder een publicatie, het architectenbal waar de Amsterdamse Architectuurprijs wordt uitgereikt en de Dag van de Architectuur. In het algemeen is het verbreden van publieksbereik voor Arcam prioriteit.

Afb: Tapio Snellman / Filmstill SESC Pompéia in São Paulo, ontworpen door Lina Bo Bardi in 1977.

meer >

architectuurlokaal_logo.jpg
Architectuur Lokaal, 2013

Meerjarig Programma Architectuur Lokaal

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
300.000

Architectuur Lokaal richt zich op het versterken van de culturele betekenis van het opdrachtgeverschap om zo bij te dragen aan de ontwikkeling en vernieuwing van bouwcultuur en architectuurbeleid. De stichting organiseert hiervoor manifestaties, debatten, cursussen, workshops en geeft een tijdschrift uit. Verder toetst Architectuur Lokaal wedstrijdprogramma’s en registreert aanbestedingsprocedures. De aanvrager ziet zich als kenniscentrum voor bouwcultuur en opdrachtgeverschap in Nederland.

Het doel van het activiteitenprogramma 2013-2014 is het handhaven en het bevorderen van goed opdrachtgeverschap in samenwerking met ontwerpers. Architectuur Lokaal richt zich op bestuurders met bijvoorbeeld een opdrachtgeverschool, expertmeetings ‘ontwerp en beleid’ en een analyse van het ruimtelijk beleid van de provincies. Andere activiteiten zijn het platform voor de rijksbouwmeester, provinciaal bouwmeester en stadsarchitecten, een Europese aanbestedingendag en een project gericht op jonge ontwerpers en ontwikkelaars. Tot slot zijn er activiteiten gericht op het analyseren en het uitwisselen van ervaringen op het gebied van opdrachtgeverschap.

meer >

Linda_Valkeman_WEBkopie.jpg
Linda Valkeman, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Linda Valkeman

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Linda Valkeman heeft zich gespecialiseerd in het ontwerpen van textiel. Natuurlijke patronen zijn belangrijk in haar werk. Ze laat zich inspireren door intuïtieve vondsten en de wereld om haar heen, van de natuur tot mensen en culturen.
Daarnaast is het gebruik van lasertechniek opvallend in het werk van deze ontwerpster. Ze kwam hierop toen zij op zoek was naar een milieuvriendelijke manier van printen, produceren en verven van textiel. Met de lasertechniek kan ze computergestuurd stoffen graveren en snijden. Hiermee maakt Linda duurzame dessins en patronen zonder inkt te gebruiken.

Komend jaar wil Linda in Ghana onderzoek doen naar de veranderingsprocessen binnen het gebruik van traditionele Ghanese textiel om uit te zoeken welke sociale en culturele gevolgen dit heeft. Dit ontwerpend onderzoek zal leiden tot een monstercollectie in samenwerking met Vlisco en studenten van het Accra Polytechnic in Ghana. Niet alleen kennisverdieping maar ook kennisoverdracht staan centraal in dit project. Linda zal ter plekke tailormade trainingen verzorgen voor docenten van Accra Polytechnic.
Linda is afgestudeerd aan de HKU, Utrecht en de ArtEZ, Arnhem, richting Fashion Design.


afgerond: september '14

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

Basì Guhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor “Basì Guhr” worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

Zenzizenic1.jpg
Ludicity, 2014

Zenzizenzic

Gamefonds → Game
€ 4000

Zenzizenzic is een 2D game waarbij gebruiker door te schieten de ‘baas’ van het level moet verslaan. Deze baas stuurt in verschillende levels, verschillende projectielen op de speler af. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te behalen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >