toekenningen

bezoekerscentrum_kinderdijk.jpg
Stichting Werelderfgoed Kinderdijk SWEK, 2014

OpenOproepWerelderfgoedKinderdijk

Deelregeling Architectuur → Talentontwikkeling
25.000

Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) organiseert een ontwerpprijsvraag voor de entreezone van het Werelderfgoed Kinderdijk met een nieuw te realiseren bezoekerscentrum. Het traject van de prijsvraag is opgebouwd uit drie rondes. Een eerste selectie vindt plaats op basis van een visie op de opgave. Er worden vijf teams geselecteerd die hun visie in de tweede ronde uitwerken tot een schetsontwerp. De winnaar van de tweede ronde ontvangt een vervolgopdracht om het voorlopig ontwerp uit te werken. De ambitie is om het winnende plan daadwerkelijk uit te voeren. De stichting formuleert de volgende aandachtspunten voor de opgave; ontsluiting van het gebied, aantrekkelijk inrichtingsplan met krachtige en logische routing, entreezone als economische drager, behoud en versterking cultuurhistorische waarde, architectuur en interieur bezoekerscentrum. Voor de opgave is de gebiedsvisie Kinderdijk 2013, vastgesteld door de gemeente Molenwaard en Alblasserdam, richtinggevend. De organisatie van het prijsvraagtraject is in handen van Architectuur Lokaal en wordt financieel ondersteund door de provincie Zuid-Holland. Om de deelnemende ontwerpers inhoudelijk te begeleiden en te ondersteunen wordt subsidie aangevraagd.

meer >

Japanese_bathing_Research_Harm_Rensink.jpg
Harm Rensink, 2014

Japanese Bathing Research

Deelregeling Vormgeving → Onderzoek
8.200

Harm Rensink richt zich in zijn praktijk als ontwerper op het versterken van de gebruikservaring, waarbij hij alle zintuigen in acht neemt. In zijn exposities, installaties en interieurconcepten probeert hij zo dicht mogelijk bij de mens zelf te blijven en probeert daadwerkelijke ontspanning te realiseren bij de gebruiker. Binnen dit kader heeft hij verschillende ontwerpen gemaakt als resultaat van zijn lopende onderzoek naar badcultuur. Dit onderzoek zet hij voort tijdens een artist-in-residence in Japan, waar hij onderzoek zal doen naar de vormgeving binnen de lokale badcultuur. Hierbij richt hij het onderzoek voornamelijk op natuurlijke warmtebaden. In dit onderzoek wordt Harm Rensink ondersteund door ontwerper Lio de Bruin en Greg Goodmacher, die specialist is op het gebied van Japanse badcultuur. Op basis van het onderzoek maakt de aanvrager een installatie, die getoond zal worden tijdens de Dutch Design Week 2014.

meer >

wormpostdigital.jpg
Stichting WORM, 2014

Postdigitale communicatie in de nadagen van het web

Deelregeling E-cultuur → Onderzoek
€ 21.040

Stichting WORM stelt dat het internet is verworden van een belofte tot een monster. Met het recente NSA-schandaal vers in het geheugen organiseert WORM een onderzoeksresidentie onder de titel ‘Postdigitale communicatie in de nadagen van het web’. Onderzoekers Dennis de Bel en Roel Roscam Abbing brengen initiatieven van over heel de wereld in kaart - waarin alternatieven voor het internet worden geboden - en vertalen deze naar een programma van workshops, lezingen en seminars. Het doel is om op heel praktische wijze manieren te onderzoeken waarop post-digitale communicatie tot stand kan komen. Het onderzoekstraject moet uiteindelijk uitmonden in werkende prototypes en een handleiding voor nieuwe, veilige communicatievormen.

meer >

Belgrado_Design_Week__.jpg
Citizen's Association Design Week, 2014

Dutch Design at Belgrade Design Week 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 10.000

Het thema van de Belgrado Design Week 2014 is ‘Sense’. Elk jaar nodigt de organisatie tijdens de Belgrado Design Week vooraanstaande Nederlandse design professionals uit om workshops en lezingen te geven. Dit jaar zijn dat Zuzanna Skalska van VanBerlo, Ralph Nauta en Lonneke Gordijn van Studio Drift en Ido Garini van Studio Appétit. De Nederlandse ontwerpers delen hun kennis tijdens de Belgrado Design Week in het Museum of Yugoslav History met een groot internationaal designpubliek en creatieve professionals uit Zuidoost-Europa. De bijdrage van de ontwerpers richt zich op de toepassing van Nederlandse ontwerpstrategieën in Servië, ‘technology design’ als een uniek Nederlands netwerkmodel en de introductie van ‘food design’ als nieuwe beweging. De Belgrado Design Week beoogt een jaarlijkse katalysator te zijn voor creativiteit en kennisuitwisseling voor de gehele Zuidoost-Europese regio.

meer >

ACE_jaarprogramma_2014_afbeelding_voor_communicatiedoeleinden.jpg
Architectuurcentrum Eindhoven, 2014

Eindhoven in transitie

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
12.500

Het Architectuurcentrum Eindhoven onderzoekt de zogenaamde transitietrend en de betekenis ervan voor de architectuur en de stedelijke ontwikkeling in Eindhoven. Het jaarprogramma ‘Eindhoven in transitie’ richt zich specifiek op twee thema’s: Ecologie en innovatie. Hiervoor organiseert het centrum onder meer publieke ontwerpontmoetingen tussen jonge makers, een filmprogramma en debatten over onder meer publieke leegstand, het droomhuisboek en de Eindhovense bijdrage aan de Architectuur Biënnale Rotterdam. Tevens behoren de Dag van de Architectuur, de Open Monumentendag, excursies, sponsorbijeenkomsten en een Architectuurdag met een lezing en tentoonstelling tijdens de Dutch Design Week tot de activiteiten.

meer >

logo_waag.png
Waag Society, 2013

Meerjarig Programma Waag Society

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
1.000.000

De Waag bestaat sinds 1995 en is gestart als eerste virtuele gemeenschap in Nederland. Begonnen als De Digitale Stad heeft ze zich ontwikkeld tot instituut en platform voor onderzoek en broedplaats voor culturele en sociale innovatie.

Het activiteitenprogramma voor de periode 2013-2014 is samengesteld rond vijf thema’s met daaraan gekoppeld een publieksprogramma. De thema’s zijn Open Design, City as a platform, Live Arts, Real Needs for Real People and Creative Industry.

meer >

WEB_Autobiography_01.jpg
I Used to Feed the Ducks. Afstudeerproject, 2010.
Maaike Fransen, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Maaike Fransen

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Maaike Fransen’s werk is een speelse combinatie van functie en fantasie, verhaal en poëzie, hergebruik, humor en vindingrijkheid. Haar afstudeerproject Peripatetic Paraphernalia is een modecollectie voor zeven imaginaire figuren. Het balanceert tussen realisme en absurdisme. Door objecten te recycleren ontstaat een nieuwe functie en betekenis. Zo worden twee spoelbakstoppen omgevormd tot een bril en wordt van een wasmand een kledingstuk gemaakt. Daarnaast maakte Fransen een autobiografische stopmotionfilm waarin jeugdfoto’s en herinneringen worden vertaald naar een 3D setting en opnieuw geënsceneerd.

Binnen de deelregeling Talentontwikkeling bouwt Maaike voort op deze twee projecten: zij wil het toegepaste karakter van mode combineren met de verhalende mogelijkheden van film. Een collectie kledingstukken, kostuums, accessoires en attributen wordt gepresenteerd en tot leven gebracht in een film. De resultaten presenteert ze tijdens mode evenementen zoals de Amsterdam Fashion Week, Fashionclash Maastricht en de Dutch Design Week.
Maaike studeerde in 2010 af binnen de afdeling Man & Identity aan de Design Academy Eindhoven.

Beeld boven: I Used to Feed the Ducks. Afstudeerproject, 2010.


afgerond: september '14

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie
2310

Ara’s Circle speelt op jazz en funk geïnspireerde muziek onder leiding van Arndt Beckmann. Voor het nummer ‘That’s it’ maakt Charlene van Kasteren een videoclip. Beeldend streeft de regisseur naar een mix van film noir en anime. De videoclip gaat over 5 personen die allen op eigen wijze samenkomen in een café waar Ara’s Circle speelt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

that_s_it_screenshot.jpg
Charlene van Kasteren, 2014

That's it

TAX-videoclipfonds → AV productie

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.



meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >