toekenningen

themafoto_re_mix_research.jpg
reA architecture, 2013

Re-mix

Deelregeling Architectuur → Startsubsidie
€ 7.360,-

Onder de titel ‘Re-mix’ start reA architectuur een onderzoek naar de mogelijkheid om leegstaande gebouwen te demonteren en de bouwelementen zonder kwaliteitsverlies opnieuw in te zetten. Aan de hand van een fictieve casestudie worden de kansen en knelpunten in een multidisciplinair team onderzocht. Daarbij ligt de focus voor reA op de ‘nieuwe’ architectuur die het mixen van bouwelementen kan opleveren. Voor de meer praktische aspecten zoals de herbruikbaarheid van prefab betonwanden, kanaalplaten, gevelpanelen, etc. wordt onder andere samengewerkt met een sloper, bouwfysicus, constructeur, ontwikkelaar en aannemer. In de startfase zullen bovenstaande partijen worden benaderd en zal het projectplan verder worden uitgewerkt.

meer >

themafoto_re_mix_research.jpg
reA architecture, 2013

Re-mix

Deelregeling Architectuur → Startsubsidie

meer >

beeldvoorpublicatie.png
Bas van Beek, 2014

Extrapolations and Anachronisms

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
9.250

Bas van Beek onderzoekt in zijn werk parallellen tussen de ontwikkeling van de Hollywoodfilm en de hedendaagse vormgeving. Voor de tentoonstelling Extrapolations and Anachronisms bij Galerie VIVID neemt Van Beek de beelddrager Blue-Ray Disc als uitgangspunt om representaties van vazen van Jan van der Vaart te tonen die scherper zijn dan het origineel. De vazen zijn te zien als 3D geprinte of gefreesde objecten en worden gepresenteerd met een aantal originele vazen van Van der Vaart. De vazen worden op aanvraag 3D geprint. Daarnaast is er ook een publicatie die op aanvraag per stuk wordt geprint. Van Beek maakt een videoclip over de totstandkoming van de 3D modellen, waarin hij het tijdsintensieve werk portretteert.

meer >

leadImage.jpg
Foto: Jean-Sébastian Senécal
Anouk Wipprecht, 2014

Technosensual: Where Fashion Meets Technology 2014

Deelregeling E-cultuur → Tentoonstelling
€ 23.710

Na een succesvolle eerste editie in 2012 in Wenen krijgt de tentoonstelling ‘Technosensual: Where fashion meets Technology’ een vervolg in Canada. In 2014 zal de tentoonstelling in het kader van het ELEKTRA festival in Montreal te zien zijn. Voor de tentoonstelling selecteerde ‘haute-tech’ ontwerpster Anouk Wipprecht 31 werken op het snijvlak van haute couture en technologie. Nederlandse, of in Nederland werkende ontwerpers zijn daarbij sterk vertegenwoordigd. Elf ontwerpen werden in een artist-in-residence programma speciaal voor de tentoonstelling gemaakt. Voor de nieuwe editie in Canada worden daar nog twee nieuwe werken aan toegevoegd. De veelal interactieve en vaak spectaculaire ontwerpen tonen de nieuwste vormen van geïntegreerde technologie in kleding en stoffen. Technosensual biedt zodoende een speculatieve blik op de toekomst. Aan de tentoonstelling zijn een symposium en workshopprogramma gekoppeld waaraan de Nederlandse ontwerpers Pauline van Dongen, Maartje Dijkstra en Bart Hess zijn verbonden.


Foto: Jean-Sébastian Senécal

meer >

IAI_EU_.jpg
Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU), 2014

Craftsmanship networking event @ Venice Biennale

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 24.900

Indonesian Institute of Architects European Union Chapter (IAI-EU) organiseert tijdens de Architectuur Biënnale van Venetië een netwerkevenement dat plaatsvindt in het Indonesische Paviljoen. De organisatie brengt met dit evenement jonge Nederlandse en Indonesische architecten in contact met opdrachtgevers en beleidsmakers uit Indonesië. IAI-EU organiseert in de periode voorafgaand aan de biënnale een open call voor jonge Nederlandse architecten. Kees Christiaanse selecteert daaruit een aantal deelnemers, die tijdens het netwerkevenement worden geïntroduceerd bij relevante Indonesische partijen. Daarnaast geven de deelnemers presentaties over onderwerpen zoals betaalbare huisvesting, transformatie van openbare ruimte, watermanagement en milieu. Deze onderwerpen komen voort uit actuele vraagstukken binnen de architectuur en stedenbouw in Indonesië. IAI-EU erkent dat de Nederlandse architectuursector veel ervaring heeft met deze onderwerpen en ziet de mogelijkheid om Nederlands aanbod te koppelen aan de Indonesische vraag. De organisatie wil jonge Nederlandse architecten promoten op internationaal niveau en bijdragen aan de kennisuitwisseling tussen Nederland en Indonesië op het gebied van architectuur en stedenbouw.

meer >

Energy_harvester.png
Cinekid, Amsterdam, 2014

Superhuman

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
58.800

Stichting Cinekid wordt ondersteund voor twee specifieke onderdelen van het festival: het Medialab en een conferentie. Het Medialab is een grote, jaarlijks terugkerende tentoonstelling van interactieve media-installaties en is gericht op kinderen. Het thema van 2014 is ‘Superhuman’. De conferentie over nieuwe media, maakt onderdeel uit van het programma voor professionals. De doelstelling van het jaarprogramma is dan ook tweeledig: enerzijds wil de aanvrager ontwikkelingen op het gebied van mediatechnologie inzichtelijk maken voor een breed publiek. Kinderen tot veertien jaar vormen daarbij de belangrijkste doelgroep. Anderzijds wil Cinekid vernieuwende, artistieke vormen van research en development met betrekking tot mediatechnologie en mediawijsheid, onder de aandacht brengen bij een internationaal publiek van mediaprofessionals. Het jaarprogramma van Cinekid is opgehangen aan drie bestaande onderzoeken. Het betreft het werk van Theodore Watson en Emily Gobeille (i/O design), Ivan Poupyrev (Disney Research Lab Pittsburgh) en Anthony Rowe (Squidsoup). Deze onderzoeken worden uitgewerkt tot drie workshopformats en/of installaties die de basis zullen vormen voor het Medialab in 2014.

meer >

Energy_harvester.png
Cinekid, Amsterdam, 2014

Superhuman

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

europan_logo.png
Stichting Europan Nederland, 2013

Meerjarig Programma Europan

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
200.000

Europan is een tweejaarlijkse prijsvraag voor architecten tot veertig jaar. In verschillende Europese landen wordt de prijsvraag tegelijkertijd georganiseerd. Het is de ambitie om de winnende ontwerpers in de gelegenheid te stellen om hun project daadwerkelijk te realiseren. Daarnaast is er een tentoonstelling en verschijnt er een publicatie. Inmiddels hebben elf edities van Europan Nederland plaatsgevonden. De aanvrager geeft aan een relatief actieve Europanorganisatie te zijn. Hierdoor wordt men betrokken bij internationale manifestaties en vormt men een belangrijke schakel tussen Nederland en Europa.

Het programma 2013-2014 bestaat uit de prijsvraag met de daarmee samenhangende activiteiten. Het thema van de prijsvraag wordt internationaal vastgesteld. Europan Nederland zoekt vervolgens locaties en benadert opdrachtgevende partijen, stelt de jury samen volgens internationale afspraken en organiseert een informatiemarkt. Na het bekendmaken van de prijswinnaars ondersteunt Europan Nederland hen. De aanvrager organiseert bijeenkomsten met winnaars en opdrachtgevers om het proces te bespreken en om te voorkomen dat het traject vastloopt. Per winnend team is een mentor aangesteld.

meer >

WEB_GalleryShowLG_31.jpg
Blue Jeans On Thin Ice 2014 Surface Collection Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013
Viola Renate de Koeijer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Viola Renate de Koeijer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Viola Renate de Koeijer werkt sinds vier jaar met Pinar Demirdag onder de naam Pinar&Viola. Samen onderzoeken en reageren ze op de hedendaagse visuele cultuur door middel van ontwerpen voor wallpapers, catwalks, illustraties voor tijdschriften, websites en interactieve games. Het afstudeerproject van Pinar&Viola bestaat uit prints van oversized credit cards. Deze serie is onderdeel van The Surface Collection. Onder deze naam lanceren zij ieder jaar een nieuwe serie autonome beelden. The Credit Card Collection presenteert de credit card als een metafoor voor de gebroken dromen van onze tijd en voor de veranderende noties van waarde en krediet. De beeldende oppervlaktes zijn hyper gedetailleerd met beelden uit de populaire cultuur en veel neon kleuren. Ze zouden omschreven kunnen worden als extatisch en decadent. De beelden van Pinar&Viola geven uitdrukking aan het narcisme, opportunisme, maar ook angst en paranoia die onze tijd karakteriseren. Zij richten zich op de verleiding van de hedendaagse visuele cultuur en op de kracht van iconen en symbolen.

Het komende jaar willen Pinar&Viola hun praktijk verdiepen en een sterker theoretisch kader geven. Hiervoor gaan ze naar Parijs, het hart van de haute couture.
Viola Renate studeerde in 2010 af aan afdeling vormgeving bij het Sandberg Instituut.

Beeld boven: Blue Jeans On Thin Ice
2014 Surface Collection
Exhibition in KKLA, Los Angeles, November 2013.



afgerond: september '14

meer >

Still2kopie.jpg
Randy Vermeulen, 2014

Grote mannen worden klein

TAX-videoclipfonds → AV productie
18000

Regisseur Janetta Ubbels maakt de videoclip voor het nummer “Grote mannen worden klein” van rapper Diggy Dex. Leidend in de video zijn poppenanimaties van Margot Holtman. De intieme sfeer van het nummer, dat gaat over de relatie van de rapper met zijn zoontje, wordt door middel van een schaduwspel in de video in beeld gebracht.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >