toekenningen

036_mediabeeld_oscity_kaartverhaal.jpg
The Cloud Collective, 2013

OSCITY

Deelregeling Architectuur → Website / applicatie
15.000,00

Mark van der Net wil het online platform Open Source City door ontwikkelen. OSCity is een openbaar en gratis online platform dat met behulp van technologie openbare informatie toegankelijk maakt voor een breed publiek. De Nederlandse overheid loopt voorop in het openbaar maken van allerhande data. De aanvrager stelt echter dat deze data niet op een gebruiksvriendelijke manier wordt aangeboden. Open Source City maakt deze informatie inzichtelijk door deze in verschillende lagen op een kaart van Nederland te projecteren. Door verschillende informatielagen te combineren ontstaan nieuwe inzichten en relaties. Het project is voortgekomen uit de laatste lichting projecten van de Studio for Unsolicited Architecture, Design and E-culture. Door te participeren in het platform krijgen gebruikers de beschikking over analyse- en visualisatiegereedschappen om eigen inzichten te presenteren op OSCity. Van der Net wil het platform uitbreiden met een wiki zodat gebruikers meer feedback kunnen geven, onderling kunnen communiceren en de beschikking krijgen over meer bewerkingsgereedschappen. De aanvrager verwacht dat een actieve gebruikersgroep de vraag vanuit de markt zichtbaar zal maken. Daarna zal Van der Net de mogelijkheden voor financiering bestuderen en vertalen naar een business model.

meer >

036_mediabeeld_oscity_kaartverhaal.jpg
The Cloud Collective, 2013

OSCITY

Deelregeling Architectuur → Website / applicatie

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling
15.000

Peter Pontiac schrijft en tekent over zijn ervaringen, gedachten en bevindingen ten aanzien van de dood. Sinds enkele jaren weet hij dat zijn lever is aangetast door Hepatitis C en dat hij door de gevolgen daarvan niet lang meer te leven heeft. Dit veranderde perspectief op zijn leven zette hem aan een literatuurstudie te doen naar de verschillende ideeën die er bestaan over de dood en wat er, al dan niet, op volgt. Zijn eigen ziekteverhaal, zijn angst, zijn hoop en de gedachten die gepaard gaan met het naderende einde brengt hij samen in een graphic novel met de titel 'Styx'. Hoewel Peter Pontiac het onderwerp op zeer persoonlijke wijze benadert, beoogt hij het particuliere karakter te ontstijgen en de relevantie ervan bij een groot publiek inzichtelijk te maken. Peter Pontiac vraagt subsidie aan om de laatste tekeningen voor de publicatie te realiseren.

meer >

Styx_omslag_voor_communicatie.jpg
Peter Pontiac, 2014

Styx

Deelregeling Vormgeving → Productontwikkeling

meer >

leadImage.jpg
Foto: Jean-Sébastian Senécal
Anouk Wipprecht, 2014

Technosensual: Where Fashion Meets Technology 2014

Deelregeling E-cultuur → Tentoonstelling
€ 23.710

Na een succesvolle eerste editie in 2012 in Wenen krijgt de tentoonstelling ‘Technosensual: Where fashion meets Technology’ een vervolg in Canada. In 2014 zal de tentoonstelling in het kader van het ELEKTRA festival in Montreal te zien zijn. Voor de tentoonstelling selecteerde ‘haute-tech’ ontwerpster Anouk Wipprecht 31 werken op het snijvlak van haute couture en technologie. Nederlandse, of in Nederland werkende ontwerpers zijn daarbij sterk vertegenwoordigd. Elf ontwerpen werden in een artist-in-residence programma speciaal voor de tentoonstelling gemaakt. Voor de nieuwe editie in Canada worden daar nog twee nieuwe werken aan toegevoegd. De veelal interactieve en vaak spectaculaire ontwerpen tonen de nieuwste vormen van geïntegreerde technologie in kleding en stoffen. Technosensual biedt zodoende een speculatieve blik op de toekomst. Aan de tentoonstelling zijn een symposium en workshopprogramma gekoppeld waaraan de Nederlandse ontwerpers Pauline van Dongen, Maartje Dijkstra en Bart Hess zijn verbonden.


Foto: Jean-Sébastian Senécal

meer >

detail_by_borre_02.jpg
Borre Akkersdijk, 2013

South by Southwest 2014 - byBorre

Deelregeling Internationalisering → Open oproep
ByBorre is in 2010 opgericht door de Nederlandse ontwerper Borre Akkersdijk na zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven. Als ontwerper kijkt ByBorre naar nieuwe ontwikkelprocessen voor textiel en verwerkt hij technologische ontwikkelingen in zijn kleding.

SXSW is voor ByBorre een platform om de mogelijkheden voor verdere cross-overs tussen textiel, design, techniek, muziek en online platforms verder te verkennen. Tijdens SXSW presenteert ByBorre het wearable technology project de BB.Suit: een pak uitgerust met Wifi, GPS, Bluetooth en NFC. Het publiek kan de BB.Suit volgen via GPS en zien op welke festivallocatie de drager van het pak op dat moment is. Bookers en muzikanten kunnen via het pak hun tracks uploaden naar een speciale BB.Suit 22Tracks List.





afgerond: maart '14

meer >

Schunck_04_5A7E_20x154.jpg
SCHUNCK*, Heerlen, 2014

Jaarprogramma SCHUNCK* architectuur

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
20.000

SCHUNCK* is een interdisciplinaire cultuurinstelling in Heerlen voor beeldende kunst, muziek, literatuur, film en architectuur. Het jaarprogramma van SCHUNCK* Architectuur richt zich zowel op lokale en regionale alsook op euregionale en internationale onderwerpen op het gebied van architectuur, stedenbouw, landschap, vormgeving en interieur. De stad Heerlen en de regio staan centraal. Het project ‘Unbuild Heerlen’ is een onderzoeksproject dat de potentie van plannen en ontwerpen beschouwt die tot op heden nooit gerealiseerd zijn. Het project vormt de start van een themareeks van projecten die in 2015 wordt continueerd. Het onderzoek resulteert in een tentoonstelling. Tevens vinden er discussies plaats en worden diverse stedenbouwkundige en architecturale ingrepen digitaal gevisualiseerd ten behoeve van een stadswandeling. Daarnaast organiseert SCHUNCK* de Dag van de Architectuur met als thema ‘Mensen maken de stad’. SCHUNCK* vraagt vormgevers om samen met bewoners van ieder stadsdeel een beeld van en voor de stad te maken. Uitgangspunt voor het beeld is de huiskamer van Heerlen. Op (eu)regionaal en internationaal niveau vindt de debattenreeks ‘100 redenen’ plaats. Het onderwerp voor het eerste debat is het vervolg van VIA 2018. Het tweede debat gaat over de plannen van parkstad Limburg voor een ‘IBA (Internationale Bau-Ausstellung) 2020’. Tevens is de Euregionale Architectuur Prijs onderdeel van het jaarprogramma. De prijs is bestemd voor het beste afstudeerproject van de vijf architectuuropleidingen uit de Euregio Maas-Rijn. Voor het jaar 2015 zijn drie projecten in voorbereiding: Mies:revisited, het modernisme in Heerlen en de Euregionale Architectuur Triënnale.

meer >

archiprix.jpg
Archiprix, 2013

Meerjarig Programma Archiprix

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
225.500

Het doel van Archiprix is om de beste afstudeerders op het gebied van architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur van de Nederlandse ontwerpopleidingen te presenteren en de beste afstudeerder te selecteren. Indirect worden opleidingen zo geprikkeld om de kwaliteit van het ontwerponderwijs te verhogen. In 2001 heeft de stichting Archiprix International geïnitieerd. De werkwijze is daarmee opgeschaald. Aan de tweejaarlijkse Archiprix International, die steeds met een wisselende, buitenlandse partner wordt georganiseerd, nemen inmiddels zo’n 300 buitenlandse ontwerpopleidingen deel.

meer >

WEB_PinarAndViola_mail.jpg
Pinar Demirdag, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pinar Demirdag

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

De Turks – Canadese Pinar Demirdag werkt sinds vier jaar met Viola Renate onder de naam Pinar&Viola. Samen onderzoeken en reageren ze op de hedendaagse visuele cultuur door middel van ontwerpen voor wallpapers, catwalks, illustraties voor tijdschriften, websites en interactieve games. Het afstudeerproject van Pinar&Viola bestaat uit prints van oversized credit cards. Deze serie is onderdeel van The Surface Collection. Onder deze naam lanceren zij ieder jaar een nieuwe serie autonome beelden. The Credit Card Collection presenteert de credit card als een metafoor voor de gebroken dromen van onze tijd en voor de veranderende noties van waarde en krediet. De beeldende oppervlaktes zijn hyper gedetailleerd met beelden uit de populaire cultuur en veel neon kleuren. Ze zouden omschreven kunnen worden als extatisch en decadent. De beelden van Pinar&Viola geven uitdrukking aan het narcisme, opportunisme, maar ook angst en paranoia die onze tijd karakteriseren. Zij richten zich op de verleiding van de hedendaagse visuele cultuur en op de kracht van iconen en symbolen.

Het komende jaar willen Pinar&Viola hun praktijk verdiepen en een sterker theoretisch kader geven. Hiervoor gaan ze naar Parijs, het hart van de haute couture.
Pinar studeerde af aan de afdeling vormgeving bij het Sandberg Instituut.

Beeld boven: Pinar&Viola
Fotografie door Isabella Rozendaal
Digital paint door Pinar&Viola, oktober 2013



afgerond: september '14

meer >

Still2kopie.jpg
Randy Vermeulen, 2014

Grote mannen worden klein

TAX-videoclipfonds → AV productie
18000

Regisseur Janetta Ubbels maakt de videoclip voor het nummer “Grote mannen worden klein” van rapper Diggy Dex. Leidend in de video zijn poppenanimaties van Margot Holtman. De intieme sfeer van het nummer, dat gaat over de relatie van de rapper met zijn zoontje, wordt door middel van een schaduwspel in de video in beeld gebracht.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

Zenzizenic1.jpg
Ludicity, 2014

Zenzizenzic

Gamefonds → Game
€ 4000

Zenzizenzic is een 2D game waarbij gebruiker door te schieten de ‘baas’ van het level moet verslaan. Deze baas stuurt in verschillende levels, verschillende projectielen op de speler af. De vormgeving van de game is abstract en minimalistisch. Het doel van het spel is zo veel mogelijk punten te behalen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >