toekenningen

Application_Building_i_t_Countryside___IMAGE_1_web.jpg
Myvillages, 2013

Building in the Countryside

Deelregeling Architectuur → Tentoonstelling
5380

Myvillages.org is door The Architecture Foundation uitgekozen voor het organiseren van een tentoonstelling over interdisciplinaire ontwerpmethodieken voor rurale gemeenschappen. In de tentoonstelling presenteert de aanvrager haar eigen projecten in een levendige omgeving van onderzoek, debat, workshops, voedsel en handel. Een bibliotheek, dorpswinkel en keuken dienen als setting voor deze activiteiten. Tijdens het programma wordt een keur aan Nederlandse en Engelse experts uitgenodigd om te reflecteren op de waarde van de getoonde projecten. De resultaten worden online verspreid.

afgerond: maart '14

meer >

Highres__verkleind.jpg
Antoine Peters, 2014

The Lenticular Project

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie
7.450

Antoine Peters werkt aan het dynamischer maken van tweedimensionale prints. De eerste resultaten van zijn onderzoek leverden de ‘lenticular dress’ op: een jurk die vanuit verschillende aanzichten optisch een andere print heeft. Deze techniek wil Peters verder onderzoeken en uitwerken. Hij streeft in zijn onderzoek naar lenticulaire kleding die even dun en flexibel is als andere draagbare stukken. Hiervoor zal de aanvrager externe kennis inschakelen op het gebied van wetenschap en industrieel ontwerp.

meer >

AfbeeldingvoorZwaartekrachtvanInformatie.jpg
Dorien Zandbergen, 2014

De Zwaartekracht van Informatie

Deelregeling E-cultuur → Startsubsidie
€ 7.500

‘De zwaartekracht van informatie: Digitaal burgerschap tussen droom en praktijk’ is een documentaire over de verhouding van burgers tot het door de (Europese) overheid geïdealiseerde digitale burgerschap. De visie van beleidsmakers die de digitale toekomst omarmen met de verwachting dat deze burgers, actief, sociaal mondig en zelf-organiserend zal maken, wordt in de documentaire geplaatst tegenover de dagelijkse ervaringen van diezelfde burgers. Documentairemaakster Dorien Zandberg stelt zich op als licht-kritische onderzoeker en bezoekt co-creatie sessies in de Waag Society, ‘hackerspaces’ en ‘quantified self conferences’. Beelden uit de media worden afgewisseld met interviews met beleidsmakers. Daarnaast toont ze mensen die op hun eigen manier proberen de mogelijkheden van nieuwe media in hun werk of dagelijks leven te benutten. In het kader van de documentaire organiseert Zandbergen verschillende publieksmomenten. In een bijeenkomst, halverwege het draaiproces worden experts uitgenodigd om commentaar te geven op de beelden van de hoofdpersonen. Daarnaast worden twee publieke discussies georganiseerd met als thema de in- en uitsluiting als gevolg van digitalisering. Dorien Zandbergen heeft voor dit project een startsubsidie ontvangen.

meer >

Belgrado_Design_Week__.jpg
Citizen's Association Design Week, 2014

Dutch Design at Belgrade Design Week 2014

Deelregeling Internationalisering → Evenement
€ 10.000

Het thema van de Belgrado Design Week 2014 is ‘Sense’. Elk jaar nodigt de organisatie tijdens de Belgrado Design Week vooraanstaande Nederlandse design professionals uit om workshops en lezingen te geven. Dit jaar zijn dat Zuzanna Skalska van VanBerlo, Ralph Nauta en Lonneke Gordijn van Studio Drift en Ido Garini van Studio Appétit. De Nederlandse ontwerpers delen hun kennis tijdens de Belgrado Design Week in het Museum of Yugoslav History met een groot internationaal designpubliek en creatieve professionals uit Zuidoost-Europa. De bijdrage van de ontwerpers richt zich op de toepassing van Nederlandse ontwerpstrategieën in Servië, ‘technology design’ als een uniek Nederlands netwerkmodel en de introductie van ‘food design’ als nieuwe beweging. De Belgrado Design Week beoogt een jaarlijkse katalysator te zijn voor creativiteit en kennisuitwisseling voor de gehele Zuidoost-Europese regio.

meer >

587.jpg
MOTI - Museum Of The Image, Breda, 2014

Jaarprogramma MOTI

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
75.000

Het Museum of the Image (MOTI) beoogt museale tradities te verbinden aan de hedendaagse, visuele cultuur waar bewegend beeld, architectuur, mode, sieraden en accessoires vormgeving en beeldende kunst door elkaar lopen. Het museum bestudeert en stimuleert de ontwikkelingen in de beeldcultuur en de daaruit voortkomende crosssectorale samenwerkingen. Met het programma hoopt het museum bij te dragen aan de totstandkoming van een rijke en krachtige betekenis van de beeldcultuur door verbindingen te creëren tussen de geschiedenis van de visuele communicatie en de huidige en toekomstige beeldcultuur. MOTI organiseert in 2014 de tentoonstellingen 'De Collectie', 'MOTI HOTEL II: Jan van der Ploeg', 'BredaPhoto: Der Wanderer', 'Bahram Sadeghi: De keppel en de hoofddoek' en de conferentie met publicatie 'I don't know…'.

meer >

587.jpg
MOTI - Museum Of The Image, Breda, 2014

Jaarprogramma MOTI

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma

meer >

submarine_logo.jpg
Submarine Channel, 2013

Meerjarig Programma Submarine Channel

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
700.000

Submarine Channel is een publiek kanaal dat verhalende e-cultuurproducties produceert en vertoont. De instelling brengt in deze artistieke transmedia producties makers met uiteenlopende achtergronden samen die verschillende digitale mediatechnologieën met elkaar combineren om verhalen te vertellen.

Het activiteitenprogramma van Submarine Channel voor de periode 2013-2014 bestaat uit het produceren en vertonen van eigen transmediaproducties, het contextualiseren van eigen en externe producties, het organiseren van live events en onderzoek naar nieuwe distributieplatforms.

meer >

WEB_001_The_New_Industrial_Revolution.jpg
Timeline showing consequences of the New Industrial Revolution for architecture
Pieter Stoutjesdijk, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Pieter Stoutjesdijk

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Pieter Stoutjesdijk is geïnteresseerd in opensource ontwerpprocessen en digitale fabricatie, wat hij de Nieuwe Industriële Revolutie noemt. Hierbij is het maken en verspreiden van producten gedemocratiseerd.
In zijn afstudeerproject heeft Peter onderzoek gedaan naar de gevolgen van deze revolutie
voor consumenten, producenten en (architectuur) ontwerpers. Hij ontwerpt bijvoorbeeld een ‘slimme hut’ als case study voor Haïti. Deze hut kan met een computergestuurde freesmachine (CNC) in slechts vijf uur worden geproduceerd. Door de nauwkeurigheid van CNC frezen, zijn lijm en schroeven niet noodzakelijk en kan de hut als een plat bouwpakket worden vervoerd.
Pieter wil zich het komende jaar verder verdiepen op het gebied van digitale productieprocessen en CNC frezen. Daarnaast wil hij een begeleidingstraject volgen om zich te ontwikkelen als creatief ondernemer.
Pieter is in 2013 afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde van de TU Delft.

>> Lees meer over de ‘slimme hut’ in DesignBoom

Image above: Timeline showing consequences of the New Industrial Revolution for architecture


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

horrinth_630x420_.jpg
KeokeN Interactive, 2014

Horrinth

Gamefonds → Game
€ 15050

Horrinth is een horror-game waarin de gebruiker zijn weg zoekt door een labyrint dat bij elk spel opnieuw wordt gegenereerd. In de game is de gebruiker bezeten en moet een exorcisme ondergaan om in een betere wereld terecht te komen. Naast het vinden van de weg door de levels moet de gebruiker ook constant blijven adem halen. De horror-ervaring kan via social media worden verdiept doordat vrienden van de gebruiker de game voeden met persoonlijke data. De game verschijnt voor PC en Mac.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

love_radio.png
Steketee, Blankenvoort, Kolster, 2014

Love Radio: Episodes of Love and Hate

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 85.404,00

‘Love Radio’ is een transmediaal project over het verzoeningsproces en de verwerking van de genocide in Rwanda. In april 2014 is het precies twintig jaar gelden dat de moordpartijen onder de Tutsi’s en gematigde Hutu’s plaatsvonden, hierbij kwamen in 100 dagen tijd meer dan 500.000 mensen om het leven. Het project bestaat uit een online, interactieve documentaire en een tentoonstelling in FOAM. In beide gevallen spelen de makers met de dunne scheidslijn tussen de (opgelegde) verzoening en de onderhuidse spanningen. Centraal in het project staat de radiosoap ‘Musekeweya’ (Nieuwe Dageraad), een in Rwanda zeer populaire soap waarmee geprobeerd wordt de verschillende bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Hetzelfde medium waarmee twintig jaar geleden Hutu’s werden opgeroepen hun Tutsi-buren te vermoorden, wordt nu gebruikt voor deze in drama verpakte vredesboodschap. Hoewel in de soap de ‘happy endings’ overheersen, blijkt verzoening in de praktijk moeilijk. Love Radio volgt de schrijvers, acteurs en luisteraars van de soap, Hutu’s en Tutsi’s die elk hun eigen herinneringen met zich meedragen. Het uitgangspunt van de makers is dat ‘de waarheid’ niet bestaat. Er is ruimte voor verschillende perspectieven. De hoofdpersonen, daders en slachtoffers, vertellen het verhaal in al zijn facetten. Voor de transmediale ervaring wordt gebruik gemaakt van fragmenten uit Musekeweya en radiofragmenten van twintig jaar geleden. Het productieteam bestaat uit fotograaf Anoek Steketee en filmmaker/journalist Eefje Blankenvoort. Sara Kolster begeleidt het online proces en Kummer & Herrman verzorgen de vormgeving.

meer >

meer >