toekenningen

thenewschoolcollective.jpg
Mirjam van Tilburg, 2014

The New School Collective: Wat is een school?

Deelregeling Architectuur → Open oproep
10.000

The New School Collective, een collectief bestaande uit docenten, educatoren, theoretici en kunst- en designprofessionals, zet een traject uit waarin het fenomeen ‘de school’ geheel wordt heroverwogen.
Samen met docenten worden essentiële vragen gesteld omtrent het begrip ‘school’ en worden het gebouw, het curriculum, het pedagogisch en vormend aspect onder de loep genomen, om zo te komen tot nieuwe concepten voor het begrip school. The New School Collective doet dit door middel van drie sessies, waarbij werkgroepen 24 uur lang bijeenkomen op verschillende VMBO scholen. Als uitgangspunt wordt de hypothese gebruikt, dat de koppeling tussen experimentele en kritische strategieën van kunst, media en design aan de ene kant, en de praktische en realistische vragen van docenten aan de andere kant een nieuwe manier van denken over de leeromgeving van het VMBO oplevert. Tijdens de (denk- en doe-)sessies wordt gewerkt aan drie voorstellen voor proeftuinen, die verschillende vormen kunnen aannemen. Te denken valt aan labs, interventies, workshops of ingrepen in het interieur.

The New School Collective is in 2013 opgericht door Mirjam van Tilburg.

Dit project wordt ondersteund in het kader van de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners.

meer >

Publicatie__Communicatiebeeld.jpg
ProArtsDesign, 2014

Gerard Hadders. Geen Monografie.

Deelregeling Vormgeving → Publicatie
15.000

Grafisch ontwerper Gerard Hadders stelt met Ewan Lentjes een publicatie samen over zijn werk en ontwerpvisie. Het oeuvre van Gerard Hadders wordt in een maatschappelijke context geplaatst van ontwikkelingen binnen beeldende kunst, grafisch ontwerp, kunstonderwijs en theorievorming in de periode tussen 1980 en 2010. Ze worden bijgestaan door een klankbordgroep die bestaat uit publicisten/onderzoekers Henk Hoeks, Sandra Spijkerman en Wouter Vanstiphout. De aanvraag is gericht op het vooronderzoek, de ontwikkeling van de inhoud, het schrijven en de redactie. De uiteindelijke publicatie wordt begeleid door een website, waar in aanvulling op het boek ook bewegend beeld te vinden is, en een symposium over opdrachtgeverschap in deze periode.

meer >

CentralScot_01.jpg
Marnix de Nijs, 2014

Central Scotoma

Deelregeling E-cultuur → Website / applicatie
€ 24.790

‘Central Scotoma’ is een interactieve installatie van Marnix de Nijs. De bezoeker neemt met zijn bovenlichaam plaats in een cilinder, waarbinnen bewegend beeld wordt geprojecteerd. De nadruk in de ervaring ligt op de waarneming in de periferie van het zichtveld, het centrum van het blikveld blijft diffuus. De projecties suggereren een voorwaartse beweging. Dit zorgt in combinatie met geluid en subtiele beweging van de mechanische ondergrond, voor een sterke immersieve ervaring. De installatie past in het onderzoek van De Nijs naar het ultieme projectiesysteem. De Nijs werkt voor dit project samen met Emmanuel Flores voor het complexe programmeerwerk en met Reinier van Brummelen voor de post productie van het beeld.

meer >

Cultural_front.jpg
Cultural Front, 2014

Exploring inspirations

Deelregeling Internationalisering → Evenement
24.249

GRAD European Centre for Culture and Debate organiseert in 2015 het project ‘Exploring Inspirations’; een reeks thematische designevenementen omtrent Nederlandse schoenen-, sieraden- en modevormgeving. De thema’s die worden aangesneden zijn individualiteit, creativiteit en kennis. De organisatie nodigt zowel jonge als gevestigde Nederlandse ontwerpers en experts uit, zoals Deniz Terli, Sanne Jansen, Jantje Fleisschut en Ted Noten. De Nederlandse designprofessionals presenteren hun werk, geven lezingen en werken in workshops samen met Servische ontwerpers. De uitkomsten van de activiteiten worden getoond in een tentoonstelling die zowel in de GRAD-galerie als op nationale evenementen, zoals de Belgrado Design Week, in Servië te zien is. De organisatie beoogt met ‘Exploring Inspirations’ een andere setting te creëren voor het werk van de Nederlandse vormgevers en een interculturele uitwisseling te stimuleren wat dient te leiden tot een verrijking van het gedachtegoed en de visie van de ontwerper. Tevens wil de organisatie door middel van het interculturele project de Nederlandse en Servische designsectoren met elkaar verbinden. De organisatie werkt hiervoor samen met het Joegoslavisch Etnografisch Museum, het Open Air Museum Staro Selo, de Belgrado Design Week en de Belgrado Fashion Week.

meer >

CAST2014_2011070165.jpg
CAST, Tilburg, 2014

Samenweven in een open (source) stad

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
59.400

Het Centrum voor Architectuur en Stedebouw Tilburg (CAST) heeft als doel de belangstelling voor en het debat over architectuur, stedenbouw en landschap, met name gericht op Tilburg, te bevorderen. Voor het komende jaar kiest CAST voor het jaarthema ‘Samenweven in een open (source) stad’. Het centrum wil nieuwe verbindingen leggen op het gebied van kennis en expertise. Het programma is opgedeeld in vijf lijnen: ‘ontwerpen’, ‘maken’, ‘gebruiken’, ‘transformeren’ en ‘initiëren en programmeren’. Per programmalijn kiest Cast voor één project, zoals het Open stadsLAB, Huis van de toekomst, In het spoor van.., Binnenstad in de toekomst en Grensoverschrijdend gedrag. Binnen een project is ruimte voor meerdere activiteiten, zoals een filmvertoning, lezing, publicatie of debat.

meer >

iabr4_n05.jpg
Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, 2013

Meerjarig Programma IABR

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
900.000

De IABR presenteert in 2012 de vijfde editie van de internationale architectuurbiënnale. Aan de hand van een overkoepelend thema worden de resultaten van internationaal onderzoek getoond, lezingen gehouden en vinden discussies plaats. Thema’s waren ‘mobiliteit’, ‘polders’, ‘power’ , ‘open city’ en ‘making city’. De IABR beperkt zich niet tot een tweejaarlijkse manifestatie: de tentoonstellingen en andere activiteiten worden gevoed door langlopende onderzoeken naar concrete stedenbouwkundige opgaven.

De zesde editie van de IABR richt zich op de metropool als menselijke biotoop. Door de ontwikkeling van verstedelijking kan men stad en landschap niet meer beschouwen als twee afzonderlijke gebieden. Vanuit het perspectief van landschapsarchitectuur wil men alternatieve visies op verstedelijking en de metropolitane biotoop ontwikkelen en presenteren. De IABR zet denktanks en ateliers op, betrekt de Erasmus Universiteit en de TU Delft als onderzoekspartners en gaat diverse allianties aan. Hoogleraar en landschapsarchitect Dirk Sijmons is de curator van deze editie.

meer >

autotelic.png
Beer van Geer, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Beer van Geer

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Beer van Geer is vooral geïnteresseerd in het menselijk lichaam en het visualiseren van fysiologische processen. Hij gebruikt verschillende elementen als technologie, visueel ontwerp en narrativiteit. Het resultaat zijn projecten als AutoTelic, een visuele en auditieve virtuele spelomgeving. De speler bestuurt de game via zijn of haar hartslag. Het lijkt op een reis door een tunnel in de ruimte waar gebruikers uitgedaagd worden hun hartslag in overeenstemming te brengen met de virtuele spelwereld. Het spel maakt gebruik van biofeedback, een methode waarbij fysiologische gegevens zoals de hartslag via sensoren worden gemeten en op een computer in beeld gebracht. De virtuele wereld verandert van kleur, klank en ritme afhankelijk van de harmonie en regulariteit van de hartslag. Hoe rustiger de hartslag, hoe harmonischer de reis door AutoTelic. Andersom, is de visualisatie chaotischer als de hartslag fluctueert. In dit project worden kunst, wetenschap, zorg en productontwikkeling samengebracht.

Komend jaar werkt Beer verder aan AutoTelic. Daarnaast richt hij zich op het project Hyphae, een platform dat inzicht geeft op het gebied van elektronische webmuziek en interactieve visualisatiekunst. Om zijn kennis over visuele omgevingen en biofeedback te verdiepen volgt hij cursussen en ontwikkelt hij prototypes.
Beer studeerde Kunst, Media en Technologie, Digital Media Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

Beeld boven: AutoTelic


afgerond: september '14

meer >

RRVisualIIb.jpg
Rectum Raiders, 2014

Satisfaction

TAX-videoclipfonds → AV productie
2050

Regisseur Nick van Beijnen maakt een videoclip voor het nummer ‘Satisfaction’ van de band Rectum Raiders. De video speelt zich af op de Amsterdamse wallen, alwaar de leadzanger van de band, vanachter een raam, obsceen gedrag tentoon zal spreiden aan voorbijgangers. Uiteindelijk zal de band zelf de politie bellen om de performance te beëindigen. Dit wordt gedocumenteerd en als videoclip gebruikt.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

pigeons.jpg
The Shoebox Diorama, 2014

The Pigeon Man

Gamefonds → Game
58.340,-

In ronde 13GC heeft The Shoebox Diorama een startsubsidie ontvangen voor het maken van een speelbare demo op de Oculus Rift. In ronde 14GB is de vervolgaanvraag gehonoreerd. The Pigeon Man is een magisch realistische, illustratieve game voor de Oculus Rift en iPad. De gameplay richt zich op dialogen tussen verschillende karakters en het beleven van ruimtes. Het verhaal bestaat uit 4 episodes waarin het leven van de vogeljongen en zijn vader centraal staat. De besturing van de game gaat door middel van hoofdbewegingen; ja of nee knikken, intensief naar een object staren of wegkijken lokken allen verschillende reacties uit. Op deze manier doorloopt de speler het verhaal, ondertussen invloed uitoefenend door middel van subtiele bewegingen. Alle 3D-ruimtes worden met de hand digitaal ingeschilderd en zijn na afloop van de game altijd opnieuw te bezoeken.

Het Gamefonds is een samenwerkingsregeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Deze aanvraag is ingediend bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

Blue_Screen_Transmediaregeling.jpg
Ruben Pater, Jaap van Heusden, 2014

Behind the Blue Screen

Non-Fictie Transmediaregeling → Website / applicatie
€ 7.000

'Behind the Blue Screen' van Ruben Pater en Jaap van Heusden is een video-app die het gezicht van een persoon die anoniem wil blijven bedekt. In een serie van zestien video-afleveringen die via de website van De Correspondent gepubliceerd worden, vertellen mensen persoonlijke verhalen binnen een rauw vormgegeven interface. Het project is ontstaan vanuit de masterclass reeks Sandberg@mediafonds.

meer >

meer >