toekenningen

Stichting Lijn in landschap, 2013

Landschapsarchitectuur en stedenbouw 2013

Deelregeling Architectuur → Publicatie
6575

Stichting Lijn in Landschap wil een tweetalig jaarboek over de stand van zaken in de Nederlandse stedenbouw en landschapsarchitectuur publiceren. De publicatie presenteert 27 opgeleverde projecten en net gepubliceerde ontwerpen uit de periode 2012-2013. Daarnaast wordt een aantal thema's aan de hand van essays en cases uitgediept. De thema’s hebben betrekking op lang werken aan de stad, de nieuwe rol van de ontwerper, bewezen ambacht en de rol van ingenieurskunst in het ruimtelijk ontwerp. De gevraagde bijdrage is specifiek bedoeld voor de vertaalkosten, zodat de publicatie in het Nederlands en Engels kan verschijnen. Voor de verspreiding maakt de aanvrager gebruik van de distributiekanalen van Uitgeverij Blauwdruk.

meer >

Highres__verkleind.jpg
Antoine Peters, 2014

The Lenticular Project

Deelregeling Vormgeving → Startsubsidie
7.450

Antoine Peters werkt aan het dynamischer maken van tweedimensionale prints. De eerste resultaten van zijn onderzoek leverden de ‘lenticular dress’ op: een jurk die vanuit verschillende aanzichten optisch een andere print heeft. Deze techniek wil Peters verder onderzoeken en uitwerken. Hij streeft in zijn onderzoek naar lenticulaire kleding die even dun en flexibel is als andere draagbare stukken. Hiervoor zal de aanvrager externe kennis inschakelen op het gebied van wetenschap en industrieel ontwerp.

meer >

dieter_vandoren_integration_5.jpg
Dieter Vandoren, 2014

Integration.5

Deelregeling E-cultuur → AV productie
7725

Met ‘Integration.5’ zet Dieter Vandoren een volgende stap in zijn ‘Integration’ projectenreeks, waaraan hij sinds enkele jaren werkt en mee optreedt. In deze reeks onderzoekt Vandoren de mogelijkheden om een ruimte met het lichaam, op een performatieve manier te bespelen. Het systeem maakt gebruik van Kinect 3D-motion tracking technologie, sensor-handschoenen en een ruimtelijk projectiesysteem waarbij virtuele en fysieke ruimte samenvallen. Dit zorgt ervoor dat lichamelijk interactie met projecties en lichteffecten op een overtuigende manier plaatsvindt. Het doel voor de vijfde ontwikkelingsfase in de Integration serie is om de performer in staat te stellen te kunnen improviseren met de verschillende geboden structuren. In de eerdere versies waren deze per scene vastgelegd in een vooraf bedachte compositie. Daarnaast is voor toekomstige performances nieuwe apparatuur nodig die door de maker zelf gemonteerd dient te worden vanwege de precisie die nodig is voor een overtuigend effect.

meer >

SHAU_.jpg
SHAU, 2014

KOTA TUA CREATIVE FESTIVAL

Deelregeling Internationalisering → Festival
€ 40.450

In 2013 werkte een aantal teams bestaande uit Indonesische en Nederlandse architecten samen met het stadsbestuur van Jakarta en vastgoedbeheerders aan stedelijke interventies in de wijk Kota Tua. Deze wijk is in de oude stad van Jakarta en dateert uit de Nederlandse koloniale periode. De betrokken Nederlandse bureau’s waren MVRDV, OMA, KCAP en Niek Roozen Landscape Architects. Het doel van het project was het vergroten van de kwaliteit van Kota Tua, door op zes historische gebouwen en één publieke ruimte ‘archipunctuur’ toe te passen. Dit zijn kleine stadsinterventies op specifieke plekken die een groot effect hebben op de leefbaarheid van het omringende gebied. Tijdens het tweedaagse Kota Tua Creative Festival worden de resultaten van het project gepresenteerd. De ontwikkelde ontwerpen worden tijdens het festival verwezenlijkt en zijn te bezichtigen door het publiek. Ook organiseert het team een publiek debat over de projecten in samenwerking met Archinesia, een internationaal architectuurmagazine in Indonesië. Daarnaast vinden tijdens het festival een aantal andere activiteiten plaats, zoals een fotografietentoonstelling en een aantal workshops. De organisatie wil middels het festival de wijk Kota Tua presenteren als een authentieke en leefbare buurt, waar veel mogelijkheden liggen voor stadsvernieuwing. De organisatie hoopt samenwerking te stimuleren tussen potentiële investeerders, architecten en vastgoedbeheerders in Kota Tua. Hiervoor wordt samengewerkt met het Indonesische Ministerie van Toerisme en Creatieve Industrie, The Heritage Buildings Preservation Foundation, het Erasmushuis en Stichting Jakarta Old Town Kotaku.

meer >

ideas_social_beta_heerlen.jpg
Social Beta, Heerlen, 2014

Jaarprogramma Social Beta

Deelregeling Activiteitenprogramma's → Activiteitenprogramma
15.000

Stichting Social Beta zet e-cultuur in om de ontwikkeling in de Euregio Maas-Rijn te stimuleren. In mei 2014 organiseert de stichting het Social Beta Event met de titel ‘Show me the money’: een driedaags mediafestival over waarde in een technologische maatschappij. Het programma bestaat uit een fysieke Facebook pop-up store, een onderzoek naar een nieuwe munteenheid voor de Euregio, een hackathon, een onderzoek naar 3D printen, een filmprogramma, een 0 sterren hotel, een zelfbouwstad voor kinderen en een afsluitend feest.

meer >

logosteim.png
STEIM, 2013

Meerjarig Programma STEIM

Deelregeling Meerjarige programma's → Programma
474.500

Het activiteitenprogramma 2013-2014 van STEIM richt zich op onderzoeksthema’s als spelen met complexiteit, spelen met het verleden en spelen met de menselijke stem. Het Guesthouse, de Studioverhuur en het zelfstandig organiseren van concerten, workshops en presentaties of in samenwerking met diverse initiatieven blijven onderdeel van het basisprogramma.

De stichting ontstond in 1969 als Stichting Studio voor Elektro Instrumentale Muziek (STEIM) en ontwikkelde zich tot een toonaangevende experimentele muziekinstelling in de jaren zeventig en tachtig.

meer >

WEB_3.jpg
Warrior 1- 2012, fotografie: Pim Top & Mathijs Labadie
Deniz Terli, 2013

Talentontwikkeling 2013 - Deniz Terli

Deelregeling Talentontwikkeling → Talentontwikkeling
€ 25.000

Verleiding en vrouwelijkheid zijn belangrijke elementen in het werk van Deniz Terli. Deniz is geïnteresseerd in de theorievorming rondom genderrollen en de manier waarop deze cultureel zijn bepaald in plaats van een natuurlijk gegeven zijn. Op haar eigen manier wil zij kritiek bieden aan de traditionele vrouwenrol. Ze combineert in haar schoenenontwerpen de sexappeal uit de jaren ’80, glamour, kitsch en de rauwe no-nonsense attitude van het moderne stadsleven. Opvallend is het gebruik van bijzonder hoge hakken, die Deniz beschouwt als symbool van vrouwelijkheid.

Het komende jaar wil de ontwerpster een eigen label opzetten en een collectie ontwikkelen. Daarnaast doet Deniz onderzoek op het gebied van materiaalinnovatie en -ontwikkeling bij het Textiel Museum, Fablabs, beurzen en ambachtslieden.
Deniz specialiseerde in schoenenontwerp tijdens de Master Fashion Design aan de ArtEZ, Arnhem.

Beeld boven: Warrior 1- 2012, fotografie: Pim Top & Mathijs Labadie.


afgerond: september '14

meer >

meitje_pers_02.jpg
Meitje, 2014

Basì Guhr

TAX-videoclipfonds → AV productie
1750

In de videoclip voor “Basì Guhr” worden high fashion en duistere waanzin gecombineerd. Het nummer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Meitje en hip-hop producer Shroom. Voor de video werkt regisseur Liao Fan samen met kunstenaar Mu Xue, die samen met studenten van de Gerrit Rietveld Academie middeleeuwse kostuums maakt voor de video. De opnames worden gemaakt op het Muiderslot.

Het TAX-videoclipfonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Foto gemaakt door Julie Hrudova en Steven Bos.

meer >

theflock.jpg
Vogelsap, 2014

The Flock

Gamefonds → Game
€ 5000

Vogelsap is een collectief van HKU-studenten. Zij vraagt subsidie aan voor het ontwikkelen van het spel The Flock. De futuristische game wordt gekenmerkt door een bijzondere gameplay. The Flock is een multiplayer waarin verschillende spelers in de rol van monster, jagen op een artefact. Het doel is dit artefact zo lang mogelijk in bezit te hebben. De bezitter van het artefact transformeert op dat moment naar een meer menselijk karakter en wordt geconfronteerd met andere eigenschappen. Deze speler wordt vanaf dat moment zelf opgejaagd door de overige spelers. Spelers wisselen steeds van perspectief en moeten zich goed kunnen verplaatsen in anderen om het spel te kunnen winnen. De game is een thriller. De graphics, waarin veel schaduwen en silhouetten worden gebruikt, versterken de suspence. The Flock wordt gebouwd in Unity. Vogelsap wil met het subsidie een aantal licenties verwerven om de game verder te kunnen ontwikkelen.

Het Gamefonds is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

moskee.jpg
Verhaalmakers, 2014

Moskee in de stad

Non-Fictie Transmediaregeling → AV productie
€ 15.000

Een non-fictie transmediale ontwikkel aanvraag rondom de bouw van de Westermoskee in Amsterdam binnen de ‘multiculturele samenleving’. De omwonenden van de toekomstige Westermoskee kunnen niet wegkijken van de bouw, daarvoor is de moskee fysiek en symbolisch te prominent aanwezig. Vanaf april tot november 2014 worden de ontwikkelingen van enkele Nederlandse omwonenden en Turkse hoofdrolspelers gevolgd gedurende de laatste zes maanden van de bouwperiode.



De Transmediaregeling is een regeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer >

meer >