totalload:1464252011.3048t/m
stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Gamefonds

Gamefonds

Sluitingsdata:

23 augustus 2016
18 oktober 2016

budget: € 300.000 per jaar / projectsubsidies

i.s.m. met het Mediafonds

Het Gamefonds is een initiatief van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en heeft als doel een kwaliteitsimpuls aan de ontwikkeling van artistieke games te geven. Bovendien willen de fondsen de interdisciplinaire samenwerking tussen vormgevers, animatoren, gameontwikkelaars, culturele instellingen (of anderszins betrokken disciplines of organisaties bij de ontwikkeling of productie van de game) bevorderen.

Een gamesubsidie kan voor elke fase van de ontwikkeling van de game worden aangevraagd. Dat kan zijn in het prille begin van een idee, maar ook in het laatste stadium van de productie. Er kan geen subsidie worden aangevraagd voor werkzaamheden die al zijn uitgevoerd m.a.w. de subsidie wordt niet met terugwerkende kracht verstrekt. Het resultaat dient altijd publiek te worden gemaakt.

Een aanvraag kan door ontwerpers, vormgevers, animatoren, game-ontwikkelaars en (culturele) instellingen worden gedaan, waarbij altijd sprake moet zijn van interdisciplinaire samenwerking. Een gamesubsidie kan uitsluitend worden toegekend voor de ontwikkeling en productie van games waarvoor de inhoudelijke eindverantwoordelijkheid berust bij kunstenaars, vormgevers of animatoren die zijn geïntegreerd in de Nederlandse cultuur en gameontwikkelaars of (culturele) instellingen die in Nederland zijn gevestigd. Er dient daarnaast sprake te zijn van een redelijke cofinanciering ten opzichte van de opzet van het project. Het is niet nodig om zelf een financiële bijdrage te leveren, maar een financiële bijdrage van een partij naast het Gamefonds is een vereiste. Het Gamefonds verlangt een redelijke eigen bijdrage ten opzichte van de hele begroting. Per aanvraag zal bekeken worden wat een realistische eigen bijdrage is. 
Er is geen maximum bijdrage vastgelegd, maar de te verlenen subsidie zal in redelijke verhouding moeten staan tot het totaalbedrag dat het Gamefonds te besteden heeft en de overige aanvragen die het Gamefonds wil honoreren.

In 2016 vinden vier aanvraagrondes plaats voor deze deelregeling. Het jaarlijkse budget wordt evenredig over de aanvraagrondes verdeeld en beschikbaar gesteld.
Aanvragen voor een subsidie via de deelregeling Gamefonds kunnen het hele jaar worden ingediend. U dient het online aanvraagformulier volledig in te vullen en uiterlijk op de toepasselijke sluitingsdatum online in te dienen. Wees er tijdig bij met het aanmaken van een account voor de online aanvraagomgeving.

Een aanvraag bevat:
• Het ingevulde online aanvraagformulier;
• een plan voor de ontwikkeling of productie van (een deel van) de game, met daarin in ieder geval de volgende punten:
o een uitleg over de verhaallijn van de game
o een uitleg over de wijze waarop de game is opgebouwd
o een inhoudelijke motivering van de maker
o een toelichting op wat de game in artistiek opzicht bijzonder maakt
o een toelichting op de vormgeving van de game, inclusief beeldmateriaal met eerder werk van de maker(s) en indien beschikbaar eveneens een eerder ontwikkelde game of een deel van de game
• samenstelling team makers en cv;
• een sluitende begroting met toelichting van de begrotingsposten, cofinanciering en eventuele offertes;
• een marketing- of communicatieplan;
• andere informatie die de aanvrager van belang acht voor de beoordeling van de aanvraag, zoals bijvoorbeeld een link naar de demo of een gameplayvideo.
Projecten die zich bezig houden met de ontwikkeling en/of productie van, en/of onderzoek naar artistieke games met een innovatieve gameplay komen in aanmerking voor ondersteuning.
Bij de beoordeling worden het plan voor de game, het eerdere werk, de ingediende begroting, het marketingplan en de andere meegestuurde gegevens in samenhang door de adviescommissie beoordeeld. Hierbij wordt gelet op:
• de vormgeving van de game
• het innovatieve karakter van de game
• de mate waarin triggers zijn ingebouwd ter bevordering van het spelelement
• het uitdagende karakter van de speelwereld
Aanvragen voor een projectsubsidie via de Deelregeling Gamefonds worden beoordeeld door een commissie die bestaat uit deskundigen op het terrein van de ontwikkeling en productie van games, het terrein van vormgeving en de e-cultuur. Deze adviescommissie bestaat uit de volgende leden:

Jeroen van Mastrigt
Marieke Verbiesen
Jan Robert Leegte
Adriaan de Jongh
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Joris van Ballegooijen, secretaris Gamefonds
Nienke Doekes, adjunct secretaris Gamefonds.

U kunt ook bellen op 010-4361600.

Bij vragen over de online aanvraagomgeving kunt u terecht bij het secretariaat.

toekenningen Gamefonds

007representatieveafbeeldi.jpg

Gamefonds Game

RITE of ILK

Turtleneck Studios, 2015

€23.570
RITE of ILK van Turtleneck Studios is een local exploration game waarvan het verhaal draait rondom twee geofferde kinderen die gedwongen zijn door onbekende streken te trekken in om hun stam te redden. De game onderscheidt zich op het vlak van gameplay doordat de kinderen aan elkaar verbonden door een touw. Het spel moet daarom altijd door twee spelers gespeeld worden die goed met elkaar moeten samenwerken om door het landschap te navigeren. Van de game bestaat een prototype dat is ontwikkeld aan de HKU. De aanvraag richt zich op het doorontwikkelen van de game tot een spel dat getoond kan worden aan mogelijke publishers en/of investeerders.
007representatieveafbeelding.png

Gamefonds Game

HOKY

Kitty Calis, 2015

€25.000
HOKY is een minimalistische local multiplayer game ontwikkeld door Jan Willem Nijman, Eirik Suhrke en Kitty Calis. HOKY dompelt spelers onder in een abstract vormgegeven wereld geïnspireerd door hockey, gemixt met snelle gameplay. De makers beschouwen het spel - waarvan een eerste versie werd getoond bij de Fantastic Arcade 2015 in de VS - als een platform waarin zij experimentele en subtiele vormgeving en gameplay op een laagdrempelige naar een publiek te brengen.
PianissimoReneDerks.jpg

Gamefonds Game

Pianissimo

Rene Derks, 2015

€7.500
Pianissimo is een game waarbij de piano als controler fungeert. De piano is verbonden via een MIDI controler met een tablet waarop de muziek wordt gevisualiseerd in de vorm van groeiende planten, bloemen en abstracte vormen. De game reageert op het ritme, de melodie en harmonie van het spel. Ieder level bestaat uit een liedje waarin akkoordprogressie en basisritme zijn vastgelegd. Hierdoor onderscheidt de game zich van andere muziekgames waarbij de speler exact speelt wat het spel voorschrijft. De game stimuleert improvisatie. De aanvraag is gericht op het maken en testen van een serie prototypes.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Yoshinami the Quiet Wave

This is a Robot BV, 2015

€75.180
Thisisarobot en Little Chicken werken gezamenlijk aan de game ‘Yoshinami the Quiet Wave’. De batteling game wordt ontwikkeld voor de tablet en smartphone. Het spel speelt zich af in Hireath, een labyrintische stad bovenop een vis. Stammen strijden volgens de rituele Yoshinami techniek één op één met elkaar om de schaarse overgebleven middelen. De speler moet de specifieke krachten en karaktereigenschappen van een krijger leren te beheersen om overwinningen te behalen. De game is bedoeld voor kinderen vanaf 6 jaar. Het artwork en de wereld van Yoshinami wordt in oktober gepresenteerd in een tentoonstelling in galerie Kallenbach in Amsterdam. Thisisarobot en Little Chicken ontvingen eerder een startsubsidie om een vertical slice te produceren.
opgejaagd.jpg

Gamefonds

Opgejaagd

Shosho, 2015

€3.000
De thriller ‘Opgejaagd’ is een game waarin aspecten uit het textadventure genre worden vertaald naar een smartphone omgeving. De speler kruipt in de huid van Steven, kroongetuige in een moordzaak die wordt opgejaagd door de dader. Het verhaal ontvouwt zich real time, gedurende drie tot vijf dagen, via verschillende functies op de telefoon. De speler moet interacteren met het verhaal om verder te komen. Schrijverscollectief Winchester McFly is betrokken bij de ontwikkeling van het scenario. De game bevindt zich in de eerste ontwikkelingsfase waarin de belangrijkste spelideeën worden uitgewerkt en getest.
loader
pagetype:page-content
pagesubtype:pagesub-other

het fonds

subsidies

actueel

schommelstoelweb.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie programmeert een viertal sessies op het internationale congres Building the Future of Health. Een internationale vergelijking biedt inzicht in de kracht van o... meer >
AritaJapan958x538.jpg
Het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie bieden in 2017 gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse Saga regio. Ontwerpers en beeldend kunstenaars kunnen hiervoor een... meer >
beeldoproepADE2016.jpg
Het Stimuleringsfonds organiseert in 2016 samen met het Amsterdam Dance Event (ADE) een tweede editie van ADE Sound Lab, dit keer met het thema Frequencies. ADE Sound Lab is een verdiepend programma v... meer >
loader
loader
loader